Jump to content

Strips uit je prilste jeugd, die je niet meer hebt of juist nog wel.

Recommended Posts

Een topic voor je vroegste herinneringen aan strips.

Een strip die ik al heel vroeg had was een Rikske en Fikske (bij de minst jonge Vlamingen hier wel bekend) en een woordloze strip van De Muis (nog steeds bekend van het Duitse tv-programma Die Sendung mit der Maus), waarvan ik daarna al lang niets meer gezien heb.

Wat ik nog wel heb, zijn een paar strips van Pol, Pel en Pingo (zie afbeelding) en een strip van Alice in Wonderland (zie andere afbeelding). Ik herinner me ook strips van Laurel en Hardy en Popeye en ik had ook vast wel wat Suske en Wiskes (want ik heb er een paar met tekeningen van een jonge ik erin). 

Zijn er strips uit je vroegste jeugd waar je goede herinneringen aan hebt?

Groeten.

muis.jpg

pol.jpg

alice 1.jpg

jeugdfoto 3.jpg

Ik kan me herinneren dat een van de eerste strips die ik ooit 'las' Indian Summer van Pratt en Manara was. Die slingerde gewoon ergens in huis rond en het was natuurlijk niet de bedoeling dat ik  - toen misschien 6-7 jaar oud - met zo'n strip in aanraking zou komen. Ik weet nog dat ik erg onder de indruk was van de schokkende eerste pagina's. Ik heb trouwens jaren gedacht dat het hier een inhouds- en niveauloze pulpstrip had betroffen, pas jaren later heb ik de strip eens opgezocht aan de hand van de titel. Een paar maanden terug heb ik hem opnieuw gekocht en echt gelezen, en het is me niet slecht bevallen. 

Bij mij was het deze strip:

image.png.69253daebe4c75b91860226741f14a3a.png

Wat heb ik die ontelbare keren herlezen zo goed vond ik die!

Zelfs als ik die nu herlees krijg ik nog steeds het nostalgisch gevoel van toen ...

We hadden thuis al een kast vol strips, maar dat waren steeds uit dezelfde stal Vandersteen en co.

Ik heb deze kapot gelezen strip nog steeds.

Een aantal jaren later kwam ik op een rommelmarkt nog een aantal andere delen van deze reeks tegen die ik dan direct gekocht heb al was ik niet meer zo onder de indruk van de rest.

Op 1/10/2024 om 15:01, Peter Motte zei:

Definieer "pril".

Sommigen van jullie focussen je vooral op de titel van een topic, terwijl het eerste bericht vaak het een en ander verduidelijkt.

Ik had ook "vroegste jeugd" kunnen schrijven.

Laten we zeggen vanaf dat je kon lezen of vlak daarvoor. Eerste herinneringen aan strips, liefst strips, die je zelf had. Niet toen je al een kleine verzameling had (eventueel).

P.S. Ik doe mijn best om juist Nederlands te schrijven op het forum. Heel vaak schrijf ik mijn teksten eerst uit op papier. Dus pak me niet teveel op mijn woorden, aub. Dank u.

Bij mijn Bomma en Bompa lagen Suske en Wiskes en ook Kuifje-albums en ze hadden de krant De Standaard, waarin ik Nero ontdekte.

Mijn Nederlandse Oma had slechts een paar strips liggen (een oude Nederlandse strip, waarvan ik de titel vergeten ben (leek op Piet Pienter of zo), een Robbedoes van Fournier en Kuifje en de blauwe sinasappels), die ik wel bij elke visite weer las.

Als ik heel ver in mijn geheugen graaf zie ik voor me: Pol op de boerderij en Pol maakt een boot, en comics van Popeye (beiden bij mijn grootmoeder). En thuis: Rikske en Fikske. Een dikke bundel van Laurel en Hardy was er ook nog. Mijn allereerste stripje was een L&H strip die ik bewerkte. Dennis de bengel moet er ook geweest zijn.

De allereerste strips waarvan ik me herinner dat ze aangekocht werden waren dingen zoals Suske en Wiske en de goedkope uitgaves van Het Volk: Jommeke, Nero, De Lustige Kapoentjes van Hurey, Annie en Peter, Kramikske...

Mijn eerste strips waren de oude Jommekes, zoals De jacht op een voetbal, De zingende aap, De koningin van Onderland, Purpuren pillen, Muzikale Bella, Het hemelhuis, De straalvogel, De zonnemummie, Apen in huis, Kinderen baas, De vliegende ton, De zeepkoning etc. Daar heb ik hele goeie herinneringen aan. Die lagen bij mijn bomma in de schuif en werden door alle kleinkinderen gelezen. Momenteel liggen die bij mijn zus op zolder denk ik.