Ga naar inhoud

Het Eerste Robbedoes Festival


Recommended Posts

Vertaling: Vlamingen helpen betalen en mogen voor de rest genegeerd worden.

 

Als je dat normaal vindt, retep, dan begrijp ik volkomen dat je de Belgische situatie raar vindt.

 

Elk jaar organiseren wij een drink voor de mensen uit onze straat. Wij kunnen daar, naar verluidt, ook subsidies voor krijgen, hoewel wij geen mensen uitnodigen die niet in onze straat wonen. En gij nu.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Elk jaar organiseren wij een drink voor de mensen uit onze straat. Wij kunnen daar, naar verluidt, ook subsidies voor krijgen, hoewel wij geen mensen uitnodigen die niet in onze straat wonen. En gij nu.

 

Schande, en zeker ook nog met een subsidie van de europese gemeenschap, daar betaal ik ook aan mee. Wanneer is die borrel dan kom ik met wat dorstige vrienden al het bier opzuipen !

Link naar reactie

Ik bezie de Vlamingen met grote sympathie maar dat gedoe met taal en die ingebakken reflex dat alle gesubsidieerde zaken (met een indirekt Vlaams eurotje) tweetalig moeten zijn (terwijl in praktijk de stad ééntalig is) vind ik zo raar, een achterhoede gevecht.

 

Vertaling: Vlamingen helpen betalen en mogen voor de rest genegeerd worden. Als je dat normaal vindt, retep, dan begrijp ik volkomen dat je de Belgische situatie raar vindt.

 

 

Ik ben het met Yncke eens, ook al is het als Nederlander eigenlijk niet mijn gevecht. Als er met Vlaams geld wordt gewerkt, moet daar ook iets voor terugkomen.  

Link naar reactie

 als jullie zo'n moeite hebben met die tweetaligheid.....los het dan op hoger niveau op......natuurlijk is die tweetaligheid in jullie land stompzinnig en stupide, maar jullie willen niet splitsen, maar wel zeiken op elkaar.

 

Dat is nog nooit echt gevraagd. Houd maar eens een referendum in Vlaanderen. Wedden dat het monster van Loch Yes dan naar Vlaanderen verhuist?   

Link naar reactie

Dat is nog nooit echt gevraagd. Houd maar eens een referendum in Vlaanderen. Wedden dat het monster van Loch Yes dan naar Vlaanderen verhuist?   

 

Er wordt af en toe naar gepeild, en de meeste Vlamingen willen niet splitsen. Bovendien zit Brussel als het hoofd van een siamese tweeling tussen Vlaanderen en Wallonië. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Haha.....ik loop sinds 1982 op beurzen, Franse of Waalse tekenaars die Nederlands praten zijn op 1 hand te tellen...........ja, ze kunnen met moeite "met vriendelijke groeten" schrijven. 

Voor mij ook geen probleem.  

Ik heb zakelijk met twee Waalse tekenaars gewerkt en alle communicatie ging in mijn steenkolen Frans en google translate Frans......werkelijk geen woord Engels, Duits of Nederlands....echt geen woord.

 

Brusselaars veel-talig ???, in ieder geval niet als ik er ben..... :e005: :e005:...zelfs Engels is vaak te moeilijk (en dat vind ik echt ongelooflijk). Maar goed, ik ben te gast in de stad, dus ik probeer netjes in het Frans uit te leggen dat ik uit Nederland kom en slecht Frans spreek. Dan komen we er in een rustiger tempo Frans en basic Engels best wel uit.

 

Maar de taalstrijd opvoeren in dit soort festivals is symptoombestrijding, als jullie zo'n moeite hebben met die tweetaligheid.....los het dan op hoger niveau op......natuurlijk is die tweetaligheid in jullie land stompzinnig en stupide, maar jullie willen niet splitsen, maar wel zeiken op elkaar.

 

Retep heeft natuurlijk helemaal gelijk, als we ons druk gaan maken om uitgaven van de overheid, dan worden we knettergek. Op het Antilliaans carnaval festival in Rotterdam (gesubsidieerd feest voor iedereen) verkopen ze broodjes Kip Kerry/Roti en geen broodjes boerenkaas.....wil ik die toch dan neem ik ze zelf mee.......ik bedoel maar...who cares. Als de gemeente een gesubsidieerd feest geeft op het dorpsplein....zijn dat vaak muziekbands die ik slecht vind.........wil ik dat veranderen, moet ik zelf in de organisatie gaan.

 

En Amsterdam....een festival met Franse boeken zal niet snel gebeuren..............in Nederland spreken we allemaal Nederlands (en zo nodig Engels), van Fries tot Zeelander tot Limburger.

 

 

Iedereen begrijpt dat het allemaal om puur economische redenen is. Daarbij is maar een heel klein gedeelte Nederlandstalig op dit festival. 

Spirou heeft ook Robbedoes geschrapt, het is een franstalig blad, dus waarom Nederlandse albums....Spirou lezers zijn Franstalig.

Spirou lezers zijn Franstalig. Klopt niet helemaal want er zijn hier zelfs forummers die Spirou lezen.

Natuurlijk een aantal te verwaarlozen met het aantal Franstaligen die het lezen.

 

Dat Spirou gepromoot wordt, dan kan ik begrijpen als reden maar minder dat ze geen moeite doen om hun eigen Dupuis NL-albums mee te nemen die sowieso in hun magazijn staan naast die van de Franse.

Link naar reactie

Spirou lezers zijn Franstalig. Klopt niet helemaal want er zijn hier zelfs forummers die Spirou lezen.

Natuurlijk een aantal te verwaarlozen met het aantal Franstaligen die het lezen.

 

Dat Spirou gepromoot wordt, dan kan ik begrijpen als reden maar minder dat ze geen moeite doen om hun eigen Dupuis NL-albums mee te nemen die sowieso in hun magazijn staan naast die van de Franse.

 

 

Dat is omdat Dupuis die verkoopstand niet uitbaatte, maar dit liet aan (de franstalige ssz) MultiBD.

Was wat mij betrof nog gedeeltelijk een geluk, want ze hadden ook Dargaud-kobijnen mee.

Link naar reactie

Maar Yncke, ik betaal me blauw aan dingen waar ik genegeerd wordt. Dat is de essentie van belasting betalen: die centen gaan op aan allerhande zaken waar ik niks mee te maken heb, geen enkele binding mee heb en waar een taal of jargon wordt gesproken dat ik niet spreek. Aan de andere kant, ik profiteer ook van door belasting gesubsidieerde zaken waar een ander niet mee heeft. Dat is toch gewoon hoe belastingen werken, de autobezitter betaalt een deel van het OV, de autoloze dokt voor wegen waar hij niets aan heeft. Zo gaat dat nu eenmaal......

 

Het is geen één-op-één-relatie, maar toch mag je als belastingbetaler verwachten dat je iets voor je belastingen in de plaats krijgt.

Met de woorden van Martin, Mehrotra en Prasad (2009): 'Many scholars suspect that one of the sources of welfare state resilience is the taxpayers’ sense that they have “bought” rights to welfare state provision through such payments'.

Link naar reactie

Elk jaar organiseren wij een drink voor de mensen uit onze straat. Wij kunnen daar, naar verluidt, ook subsidies voor krijgen, hoewel wij geen mensen uitnodigen die niet in onze straat wonen. En gij nu.

Slechte vergelijking. Het is meer alsof de buurt een feest organiseerde, en dat dan plots blijkt dat alleen de bewoners van een bepaalde straat een pint krijgen.

Link naar reactie

Ik opperde eerder alleen maar dat het fijn zou zijn wanneer er Nederlands/vlaamse boeken zouden zijn.

Staat los van het feit of het zal gebeuren of zelfs moet gebeuren.

 

Retep en Lecram zijn goede vrienden en snap hun standpunten. Maar wanneer je ze de keuze geeft kopen ze liever nederlandse strips dan franse strips.

Dit is bij de meeste op dit forum vermoed ik.

Dan kun je toch beter kijken of dit mogelijk gemaakt kan worden dan beargumenteren dat je er begrip voor hebt.

Is het mogelijk? Dan is er een win situatie.

Is het niet mogelijk? Dan hebben er sommige moeite mee, anderen niet, en anderen vinden het jammer.

 

Ik zit zelf bij de laatste groep by the way.

Link naar reactie

Dat zijn wijze worden, velden8 . :e005:

 

Allerlaatste post hierover van mijn kant....

 

Retep en Lecram vinden het ook jammer, maar zijn ook realist.

Wij weten dat er in Brussel nooit Nederlandstalige boeken zijn en handelen dan praktisch.

 

Blijft de stelling van Retep, volledig terecht, je hoeft niet van elke betaalde euro belasting, te kunnen profiteren.

Ik hoef geen JSF, geen huursubsidie, geen invalidenbusjes, geen inburgeringscursus of whatever..........ik betaal er wel aan mee en als het mij niet zint, stem ik op een partij, die dit op een betere manier verdeelt......inderdaad Democratie. Het is niet jouw belastinggeld, maar die van het hele land. En je wordt niet uitgesloten......net als ons kan je gewoon Franse boeken kopen.

 

Het festival is voor de Brusselaar..........overwegend Franstalig, dus uit economisch oogpunt gevoerd in de Franse taal.

Heel vervelend voor de Nederlandstalige minderheid, en inderdaad zou je hopen dat er iemand in de organisatie zich dit zou aantrekken en een aantal Nederlandstalige boeken zou leveren, maar dat doen ze niet, jammer, maar niet meer dan dat.

 

Maar even iets heel anders................een land met twee talen, dan is het toch eigenlijk ongelooflijk dat je niet gewoon die twee talen spreekt. Ik neem aan dat ieder kind in Belgie (en dan zeker ieder kind in Brussel) toch gewoon minimaal een aantal jaar tweetalig les krijgt en dat zowel Nederlands als Frans verplichte schoolvakken zijn??

Dus de Vlamingen kunnen toch moeiteloos Franstalige boeken lezen, voor ons is dat anders.

Link naar reactie

Haha.....ik loop sinds 1982 op beurzen, Franse of Waalse tekenaars die Nederlands praten zijn op 1 hand te tellen...........ja, ze kunnen met moeite "met vriendelijke groeten" schrijven. 

Voor mij ook geen probleem.  

Ik heb zakelijk met twee Waalse tekenaars gewerkt en alle communicatie ging in mijn steenkolen Frans en google translate Frans......werkelijk geen woord Engels, Duits of Nederlands....echt geen woord.

 

Brusselaars veel-talig ???, in ieder geval niet als ik er ben..... :e005: :e005:...zelfs Engels is vaak te moeilijk (en dat vind ik echt ongelooflijk). Maar goed, ik ben te gast in de stad, dus ik probeer netjes in het Frans uit te leggen dat ik uit Nederland kom en slecht Frans spreek. Dan komen we er in een rustiger tempo Frans en basic Engels best wel uit.

 

Maar de taalstrijd opvoeren in dit soort festivals is symptoombestrijding, als jullie zo'n moeite hebben met die tweetaligheid.....los het dan op hoger niveau op......natuurlijk is die tweetaligheid in jullie land stompzinnig en stupide, maar jullie willen niet splitsen, maar wel zeiken op elkaar.

 

Retep heeft natuurlijk helemaal gelijk, als we ons druk gaan maken om uitgaven van de overheid, dan worden we knettergek. Op het Antilliaans carnaval festival in Rotterdam (gesubsidieerd feest voor iedereen) verkopen ze broodjes Kip Kerry/Roti en geen broodjes boerenkaas.....wil ik die toch dan neem ik ze zelf mee.......ik bedoel maar...who cares. Als de gemeente een gesubsidieerd feest geeft op het dorpsplein....zijn dat vaak muziekbands die ik slecht vind.........wil ik dat veranderen, moet ik zelf in de organisatie gaan.

 

En Amsterdam....een festival met Franse boeken zal niet snel gebeuren..............in Nederland spreken we allemaal Nederlands (en zo nodig Engels), van Fries tot Zeelander tot Limburger.

 

 

Iedereen begrijpt dat het allemaal om puur economische redenen is. Daarbij is maar een heel klein gedeelte Nederlandstalig op dit festival. 

Spirou heeft ook Robbedoes geschrapt, het is een franstalig blad, dus waarom Nederlandse albums....Spirou lezers zijn Franstalig.

Dat is nu net wat ik bedoel ... hoe zou jij je voelen moest dat gebeuren ?

Dit is niet zomaar puur economisch te bekijken, het is ook een blijk van respect tegenover elkaar ...

Link naar reactie

Maar even iets heel anders................een land met twee talen, dan is het toch eigenlijk ongelooflijk dat je niet gewoon die twee talen spreekt. Ik neem aan dat ieder kind in Belgie (en dan zeker ieder kind in Brussel) toch gewoon minimaal een aantal jaar tweetalig les krijgt en dat zowel Nederlands als Frans verplichte schoolvakken zijn??

Dus de Vlamingen kunnen toch moeiteloos Franstalige boeken lezen, voor ons is dat anders.

Eigenlijk enkel als het voor het beroep noodzakelijk is. In bedrijven die beide landstalen bedienen ga je overwegend tweetaligen vinden. In Brabant ga je ook veel tweetaligen vinden om evidente redenen.

 

Maar in West of Oost Vlaanderen gaat het overgrote deel van de mensen geen of zeer slecht Frans spreken, gewoon omdat ze het nergens voor nodig hebben (behalve dan aan de Kust). Hetzelfde voor Vlaams in Wallonie buiten Brabant.

 

En die 2 uurtjes Frans per week in de school, daar ben je niks mee.

Link naar reactie

 

 

Blijft de stelling van Retep, volledig terecht, je hoeft niet van elke betaalde euro belasting, te kunnen profiteren.

Ik hoef geen JSF, geen huursubsidie, geen invalidenbusjes, geen inburgeringscursus of whatever..........ik betaal er wel aan mee en als het mij niet zint, stem ik op een partij, die dit op een betere manier verdeelt......inderdaad Democratie. Het is niet jouw belastinggeld, maar die van het hele land. En je wordt niet uitgesloten......net als ons kan je gewoon Franse boeken kopen.

 

 

De stelling is gebaseerd op een verkeerde vergelijking - me dunkt. Helemaal niet terecht.

Maar goed, ik ga nog wat verder niksen.

Link naar reactie
Maar even iets heel anders................een land met twee talen, dan is het toch eigenlijk ongelooflijk dat je niet gewoon die twee talen spreekt. Ik neem aan dat ieder kind in Belgie (en dan zeker ieder kind in Brussel) toch gewoon minimaal een aantal jaar tweetalig les krijgt en dat zowel Nederlands als Frans verplichte schoolvakken zijn??

Dus de Vlamingen kunnen toch moeiteloos Franstalige boeken lezen, voor ons is dat anders.

 

Retep heeft duidelijk nog geen situatie meegemaakt om in een vergadering in Vlaanderen tien Vlamingen Frans te horen spreken omdat de elfde, een Franstalige belg, geen Nederlands spreekt. :-p

Link naar reactie

Maar Yncke, ik betaal me blauw aan dingen waar ik genegeerd wordt. Dat is de essentie van belasting betalen: die centen gaan op aan allerhande zaken waar ik niks mee te maken heb, geen enkele binding mee heb en waar een taal of jargon wordt gesproken dat ik niet spreek. Aan de andere kant, ik profiteer ook van door belasting gesubsidieerde zaken waar een ander niet mee heeft. Dat is toch gewoon hoe belastingen werken, de autobezitter betaalt een deel van het OV, de autoloze dokt voor wegen waar hij niets aan heeft. Zo gaat dat nu eenmaal......

 

Zolang de herverdeling eerlijk en gecontroleerd is heb je gelijk, de regering waar wij voor gestemd hebben beslist hoe het Vlaamse geld herverdeeld wordt, zo zou het moeten werken.

 

Echt waar, als Nederlander heb je een nuchtere kijk van buitenaf maar zo werkt België niet. 

Link naar reactie

Retep heeft duidelijk nog geen situatie meegemaakt om in een vergadering in Vlaanderen tien Vlamingen Frans te horen spreken omdat de elfde, een Franstalige belg, geen Nederlands spreekt. :-p

Ha, dit heb ik zoveel keer meegemaakt. Opleiding moeten geven in het Frans aan 10 vlamingen en 2 walen. Guess why.

10 jaar heb ik het werk geregeld voor een magazijn in Wallonië. In die 10 jaar heeft niemand ooit Nederlands tegen ons gepraat. Want geen enkele waal kon het.

Ik had wel één fransman van een noord-franse transportfirma die Nederlands leerde. Die was er goed mee weg.

Link naar reactie

Op mijn werk, in Brussel, is de beleefdheid tegenover elkaar dermate groot dat de Vlamingen Frans spreken tegen de Walen en de Walen Nederlands tegen de Vlamingen.

Soms moet ik achter de rug van een coördinatrice alsnog naar de bron om haar briefing nog eens door te nemen met die persoon om te zien of ze wel alles goed had uitgelegd.

Link naar reactie

Ik zou het al een verbetering vinden als Vlaams en Frans door elkaar zouden gebruikt worden als volgt: de Vlamingen spreken Vlaams en de Franstaligen Frans. Ieder spreekt zijn eigen taal maar de geprekspartjer doet wel zijn best om je te begrijpen. Een passieve kennis van een tweede taal is een stuk laagdrempeliger dan actief - je verspreekt je constant - maar je begrijpt tenminste wat de ander tegen je zegt. Dit is ook het ei van Columbus in die zin dat niemand daardoor "gezichtsverlies" moet lijden en de twee talen op voet van gelijkwaardigheid naast elkaar staan.

Link naar reactie

Wellicht toch dezelfde houding aannemen? Ik spreek geen Frans? Toegeven leidt niet tot ander gedrag en omdat wij slimmer willen doen verliezen we het.

 

Dit was niet van slimmer doen, dit was van moeten.  Op de werkvloer heb je nu eenmaal niet te kiezen. 

Ik ben van mening dat als iemand geen nederlands kan, ik mij probeer aan te passen. Dus als het niet anders kan spreek ik frans. (voor mij wel gemakkelijker aangezien ik bijna tweetalig wordt opgevoed.

 

Ik denk altijd van flamiganten die koppig de taalstrijd voeren, zullen zij op hun sterfbed niet denken wat een tijdverlies het was. Maar ik denk dat van veel dingen.  

Geniet van het leven, dat is mijn boodschap denk ik zo.

Link naar reactie
  • Bonte locked this topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...