cinco Posted October 13 Share Posted October 13 De eerste keer geen stemplicht in Vlaanderen bij de gemeenteraadsverkiezingen. Quote Link to comment
Peter Motte Posted October 13 Share Posted October 13 De opkomst schijnt erg laag te zijn. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
cinco Posted October 13 Author Share Posted October 13 18 minuten geleden, Peter Motte zei: De opkomst schijnt erg laag te zijn. Als daar dan ook nog eens een stroompanne bij komt. Quote Link to comment
Peter Motte Posted October 13 Share Posted October 13 En computerproblemen... Er zijn zelfs ubs-sticks die niet goed werken. Bij ons stemmen we met papier en potlood. Niks problemen. Stemcomputers is in mijn ogen verouderd techno-optimisme, net als computers op school. Mogen ze allemaal afschaffen. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
WILCO Posted October 13 Share Posted October 13 Ik was voorzitter van een manueel stembureau en in mijn bureau is 61% van de kiezers komen opdagen, wat ietsje meer is dan de andere bureaus in mijn stad (52%, 58%, ...). Quote Link to comment
TDPB Posted October 13 Share Posted October 13 Waarom zou iemand die niet wil gaan stemmen op deze topic stemmen? Peter Motte, BobFish and Tanuki 2 1 Quote Link to comment
Waldorf Posted October 13 Share Posted October 13 Ik ben gaan stemmen. Uit principe, er is niet zo meteen een lokaal beleidsdomein waar ik iets over zou willen zeggen. Peter Motte 1 Quote Remember that the life of this world is but a sport and a passtime. Link to comment
Peter Motte Posted October 13 Share Posted October 13 De afschaffing van de opkomstplicht heeft volgens mij nauwelijks invloed op de resultaten gehad. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
Rataplan Posted October 14 Share Posted October 14 Ik ben niet gaan stemmen. Bewust. Uit principe. Omdat het niks uitmaakt. En dat doe ik al jaren. Quote Link to comment
Peter Motte Posted October 14 Share Posted October 14 Niks uitmaken? Hoezo? Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
Peter Motte Posted October 14 Share Posted October 14 De Wever verwijst graag naar het Oude Rome, maar hij moet daar voorzichtig mee worden: nogal wat Romeinse keizers zijn vermoord. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
cinco Posted October 14 Author Share Posted October 14 15 minuten geleden, Peter Motte zei: De Wever verwijst graag naar het Oude Rome, maar hij moet daar voorzichtig mee worden: nogal wat Romeinse keizers zijn vermoord. Zijn zoon heeft dezelfde apathische blik als de legionnairs in Asterix die belast zijn met het dragen van die spqr-aquila. Quote Link to comment
Peter Motte Posted October 14 Share Posted October 14 Asterix: goeie leerstof voor De Wever. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
sporoi Posted October 14 Share Posted October 14 4 uren geleden, Rataplan zei: Ik ben niet gaan stemmen. Bewust. Uit principe. Omdat het niks uitmaakt. En dat doe ik al jaren. Er zijn 4.972.120 stemgerechtigden (https://www.vvsg.be/nieuws/bijna-5-miljoenpotentiele-kiezers-voor-vlaamse-gemeenteraden). Dan zal jouw ene stem meer of minder zeker niets uitmaken. Want je hebt in principe van de 4.972.119 andere kiesgerechtigden die lastigaards in je gemeente die wel eens durven stemmen voor andere prioriteiten dan die van jou. Dan heb je statistisch nog minder invloed. Maar je kan zelf een partij oprichten of je engageren in een bestaande partij, om een bescheiden maar groter verschil te maken. Je valt er hier niet van uit het raam of je krijgt geen poloniumaaitje. Verder werkt het systeem gelukkig niet om met een 'overgrote' meerderheid een dictator-burgemeester aan te duiden. Maar meestal (als een partij geen absolute meerderheid heeft) om een werkbare meerderheid te maken tussen partijen, wiens standpunten moeten verzoend worden. Dat is allemaal niet zo glitterachtig als een sterke man kiezen, maar het werkt redelijk goed en is in het algemeen veiliger voor de burgers. Quote Link to comment
Peter Motte Posted October 14 Share Posted October 14 41 minuten geleden, sporoi zei: Er zijn 4.972.120 stemgerechtigden (https://www.vvsg.be/nieuws/bijna-5-miljoenpotentiele-kiezers-voor-vlaamse-gemeenteraden). Dan zal jouw ene stem meer of minder zeker niets uitmaken. Als ze allemaal zo denken, maakt het feit dat jij niet zo denkt dus juist wel uit. Quote Maar je kan zelf een partij oprichten of je engageren in een bestaande partij, om een bescheiden maar groter verschil te maken. Je valt er hier niet van uit het raam of je krijgt geen poloniumaaitje. Je valt niet uit het raam, maar je loopt meer risico te worden benadeeld als je een eigen partij opricht dan als je gewoon kiest terwijl niemand weet voor wie je kiest. Het is niet zonder reden dat ik altijd zeg dat ik kies voor de minst slechte. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
cinco Posted October 14 Author Share Posted October 14 1 uur terug, Peter Motte zei: Asterix: goeie leerstof voor De Wever. Zijn meest loyale partijgenoten gaan voor de tattoo om hem te volgen in zijn fascinatie voor het Latijn en het Romeinse Rijk. Peter Motte 1 Quote Link to comment
sporoi Posted October 14 Share Posted October 14 2 uren geleden, Peter Motte zei: 3 uren geleden, sporoi zei: Er zijn 4.972.120 stemgerechtigden (https://www.vvsg.be/nieuws/bijna-5-miljoenpotentiele-kiezers-voor-vlaamse-gemeenteraden). Dan zal jouw ene stem meer of minder zeker niets uitmaken. Als ze allemaal zo denken, maakt het feit dat jij niet zo denkt dus juist wel uit. Klopt, je mag niet verwachten dat van bijvoorbeeld de 10000 stemgerechtigden in je gemeente, je stem veel invloed zal geven. Want er geldt hier de wet van de grote getallen. Trouwens, kunnen stemmen, daar hebben wel mensen in het verleden voor gestorven. Ook voor vele andere vrijheden die nu vanzelfsprekend lijken, maar zeker niet vanzelfsprekend zijn. Want er zijn genoeg mensen aan de extremistische zijden met ziekelijke en doortrapte neigingen, die deze rechten graag afgeschaft zien (niets voor niets). Dus stem ik steeds alsof mijn stem alleen het verschil zal maken. 2 uren geleden, Peter Motte zei: Quote Maar je kan zelf een partij oprichten of je engageren in een bestaande partij, om een bescheiden maar groter verschil te maken. Je valt er hier niet van uit het raam of je krijgt geen poloniumaaitje. Je valt niet uit het raam, maar je loopt meer risico te worden benadeeld als je een eigen partij opricht dan als je gewoon kiest terwijl niemand weet voor wie je kiest. Het is niet zonder reden dat ik altijd zeg dat ik kies voor de minst slechte. Je moet al wat kwaliteiten hebben om de slagen in de politiek aan te kunnen en er zelf op een assertieve manier uit te delen als nodig. En je nek willen uitsteken, jezelf publiek maken. De suggestie aan R was meer: voel je dat je geen invloed hebt en ben je er gefrustreerd over dan zou je het zo kunnen proberen. Je krijgt al geen proces aan je broek wegens drogredenen hier. Natuurlijk enkel als je je er voor geroepen voelt, en medestanders vindt. Het is geen "Kies Kiekeboe" stripverhaaltje met een Kiekeboe die uit het niets "Kiekeboe! Stem op mij!" zegt. Maar dat is niets voor mij, ik hou het op stemmen na wikken, wegen en informeren. Quote Link to comment
Rataplan Posted October 14 Share Posted October 14 3 uren geleden, sporoi zei: Trouwens, kunnen stemmen, daar hebben wel mensen in het verleden voor gestorven. Ook voor vele andere vrijheden die nu vanzelfsprekend lijken, maar zeker niet vanzelfsprekend zijn. Ja, idd. Maar een recht is een situatie waarbij het individu kan en mag gebruik maken van iets. Niet dat hij of zij moet. Anders is het geen recht meer. Maar een plicht. Quote Link to comment
Rataplan Posted October 14 Share Posted October 14 7 uren geleden, Peter Motte zei: Niks uitmaken? Hoezo? Omdat je enkel kan stemmen op personen. Die iets belooft hebben. Maar 9 op de 10 keer hun beloftes niet nakomen. Je kan niet stemmen voor of tegen bepaalde wetten die wel of niet nodig zijn. Die wetten worden opgesteld door de personen waarop je wel mag stemmen. Dus eenmaal het mandaat gekregen v d kiezer kunnen de politici wetten maken zoals zij denken dat die wetten moeten zijn. De inspraak v d burger stopt na het mogen kiezen van personen. Je kan enkel hopen dat er wetten worden gemaakt in jouw voordeel als kiezer. Quote Link to comment
Peter Motte Posted October 14 Share Posted October 14 Daarom zeg ik altijd: je moet op de minst slechte stemmen. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
SPeeDy Posted October 14 Share Posted October 14 3 uren geleden, Peter Motte zei: Daarom zeg ik altijd: je moet op de minst slechte stemmen. Gedaan maar ‘t heeft niet uitgehaald. Quote Tomorrow Saturday Sunday Today is my favorite day Link to comment
sporoi Posted October 14 Share Posted October 14 6 uren geleden, Rataplan zei: Omdat je enkel kan stemmen op personen. Die iets belooft hebben. Maar 9 op de 10 keer hun beloftes niet nakomen. Je kan niet stemmen voor of tegen bepaalde wetten die wel of niet nodig zijn. Die wetten worden opgesteld door de personen waarop je wel mag stemmen. Dus eenmaal het mandaat gekregen v d kiezer kunnen de politici wetten maken zoals zij denken dat die wetten moeten zijn. De inspraak v d burger stopt na het mogen kiezen van personen. Je kan enkel hopen dat er wetten worden gemaakt in jouw voordeel als kiezer. https://nl.wikipedia.org/wiki/Representatieve_democratie#:~:text=Een representatieve%2C indirecte of vertegenwoordigende,een door hen gekozen volksvertegenwoordiging. Quote Na de Amerikaanse revolutie, toen overlegd werd over het opstellen van een grondwet voor een onafhankele staat, waarschuwde de politicus Madison (1751-1836) voor het verschijnsel dat hij als "dictatuur van de meerderheid" omschreef: het opleggen van de wil van een meerderheid aan een minderheid. Madison pleitte voor een groep van vertegenwoordigers van het volk, die de belangen van het gehele volk zou dienen, in plaats van die van de meerderheid. (Vet gedrukt door mij) Quote vrije vertegenwoordiging (freie Repräsentation), waarbij ieder mag stemmen maar de vertegenwoordigers vervolgens een termijn lang vrij zijn om autonoom op te treden (kenmerkend voor eigentijdse parlementaire systemen); gebonden vertegenwoordiging (gebundene Repräsentation), waarin de autonomie van de vertegenwoordigers wordt beperkt door maatregelen zoals als de mogelijkheid om nieuwe verkiezingen af te dwingen. (onderlijnd door mij). We zitten in de eerste soort vertegenwoordiging. Maar een wantrouwenstemming in het parlement kan ook altijd (tweede soort vertegenwoordiging). Maar het zwaard boven het hoofd afgestraft te worden bij de volgende verkiezingen helpt ook om de politieke klasse alert te houden. In het geval van grotesk wanbeheer, falen en leugens zou het volk weken op straat kunnen komen om te protesteren en de regering verplichten af te treden met nieuwe verkiezingen. Maar in België gebeurt dat niet zoveel. (Ik denk dat 'De witte mars' het meest recente fenomeen was van massaal protest voor uitzonderlijk falen). Een minderheid (die dacht dat ze voor de zwijgende meerderheid spraken) wenste een tijd dat de VB-fascisten de elite mores zouden leren. De fascisten natuurlijk verlekkerd op deze voor hen nuttige idioten. Het waren en zijn diegene met een 'fictieve' meerderheid in hun breinen bij gebrek aan beter, om hun privé frustratietjes kracht bij te zetten. Quote Link to comment
sporoi Posted October 14 Share Posted October 14 7 minuten geleden, sporoi zei: Maar 9 op de 10 keer hun beloftes niet nakomen. Heb je gegevens die dit staven, of is het populistische praat voor de vaak? Quote Link to comment
cinco Posted October 14 Author Share Posted October 14 @sporoi Er is iets misgelopen met je quotes waardoor het lijkt alsof je met jezelf in gesprek bent. Quote Link to comment
sporoi Posted October 14 Share Posted October 14 6 uren geleden, Rataplan zei: Maar 9 op de 10 keer hun beloftes niet nakomen. Heb je gegevens die dit staven, of is het populistische praat voor de vaak? Quote Link to comment
sporoi Posted October 14 Share Posted October 14 2 minuten geleden, cinco zei: @sporoi Er is iets misgelopen met je quotes waardoor het lijkt alsof je met jezelf in gesprek bent. Dank je Cinco, gecorrigeerd. Quote Link to comment
Rataplan Posted October 14 Share Posted October 14 32 minuten geleden, sporoi zei: Heb je gegevens die dit staven, of is het populistische praat voor de vaak? Laat ik wat verduidelijken. Vanuit mijn perspectief en wat ik wil is dit cijfer min of meer correct. Vanuit hun agenda is het heel wat minder. Vanuit mijn perspectief realiseren politici weldegelijk eea maar het zijn wel allemaal zaken die indruisen tegen al hetgeen ik wil. Er wordt tijdens kiescampagnes en tIjdens legislaturen wel soms opzettelijk gelogen en een hoop standpunten op zodanige wijze geformuleerd en verkocht dat de bevolking denkt dat ze zaken zullen krijgen waar ze om gevraagd hebben. Wat dan niet zo blijkt te zijn. Quote Link to comment
Rataplan Posted October 14 Share Posted October 14 2 uren geleden, sporoi zei: https://nl.wikipedia.org/wiki/Representatieve_democratie#:~:text=Een representatieve%2C indirecte of vertegenwoordigende,een door hen gekozen volksvertegenwoordiging. (Vet gedrukt door mij) (onderlijnd door mij). We zitten in de eerste soort vertegenwoordiging. Maar een wantrouwenstemming in het parlement kan ook altijd (tweede soort vertegenwoordiging). Maar het zwaard boven het hoofd afgestraft te worden bij de volgende verkiezingen helpt ook om de politieke klasse alert te houden. In het geval van grotesk wanbeheer, falen en leugens zou het volk weken op straat kunnen komen om te protesteren en de regering verplichten af te treden met nieuwe verkiezingen. Maar in België gebeurt dat niet zoveel. (Ik denk dat 'De witte mars' het meest recente fenomeen was van massaal protest voor uitzonderlijk falen). Een minderheid (die dacht dat ze voor de zwijgende meerderheid spraken) wenste een tijd dat de VB-fascisten de elite mores zouden leren. De fascisten natuurlijk verlekkerd op deze voor hen nuttige idioten. Het waren en zijn diegene met een 'fictieve' meerderheid in hun breinen bij gebrek aan beter, om hun privé frustratietjes kracht bij te zetten. Mag ik concluderen dat je eerder negatief staat tgo directe democratie/referenda zoals het in Zwitserland wordt geïmplementeerd? Quote Link to comment
Peter Motte Posted October 15 Share Posted October 15 Referenda worden te vaak een beoordeling van wie de referenda uitschrijft, i.p.v. het onderwerp van de referenda. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
Tanuki Posted October 15 Share Posted October 15 Op 14/10/2024 om 06:28, Rataplan zei: Ik ben niet gaan stemmen. Bewust. Uit principe. Omdat het niks uitmaakt. En dat doe ik al jaren. Twee meningen daarover: - Wanneer een niet-gemotiveerde persoon, zeker als die zich dan ook nog eens amper informeert of wil informeren, of voortgaat op oneliners en krantenkoppen, niet gaat stemmen, dan juich ik dat toe. De afwezigheid van foertstemmers is m.i. een zegen voor de democratie. - jouw stem haalt niets uit? Flauwekul. In een gemeente in mijn buurt is er iemand vorige keer burgemeester geworden door twee stemmen verschil. Twee! Maar het idee dat jouw stem niets uithaalt omdat het resultaat niet overeenstemt met waarvoor je koos... sorry, dat is democratie. Elke regering, elke gemeenteraad in dit land is sinds de invoering van het algemeen stemrecht altijd geïnstalleerd met een meerderheid in het parlement/raad. Je kiest geen ministers of premiers, je kiest een volksvertegenwoordiger en de regering wordt gevormd uit een meerderheid daarvan. Het beste bewijs vandaag is, helaas, Ninove. Waar een partij die achter een cordon zit uiteindelijk toch de meerderheid heeft behaald. Net als in 1933... Quote Link to comment
Waldorf Posted October 15 Share Posted October 15 1 minuut geleden, Tanuki zei: Net als in 1933... Alle Godwins nog aan toe, de NSDAP haalde in 1933 bijlange de uitslag niet die nu in Ninove gehaald is. Quote Remember that the life of this world is but a sport and a passtime. Link to comment
Tanuki Posted October 15 Share Posted October 15 10 uren geleden, Rataplan zei: Vanuit mijn perspectief realiseren politici weldegelijk eea maar het zijn wel allemaal zaken die indruisen tegen al hetgeen ik wil. Er wordt tijdens kiescampagnes en tIjdens legislaturen wel soms opzettelijk gelogen en een hoop standpunten op zodanige wijze geformuleerd en verkocht dat de bevolking denkt dat ze zaken zullen krijgen waar ze om gevraagd hebben. Wat dan niet zo blijkt te zijn. ... hetgeen ik wil. Wat jij wilt is niet relevant. Wat de meerderheid wil in dit land is het enige dat telt. Je hebt gelijk wat betreft beloftes en dergelijke tijdens verkiezingen. Toch twee nuances: wanneer een regering wordt gevormd, moet er consensus wordt gezocht. Idealiter doet elke partij water bij de wijn en komen ze tot een werkbaar document. Vandaag de dag echter hebben we geen staatsmensen meer, maar egotrippers en ruziezoekers. Helaas. Het loont ook om gedurende de ganse regeerperiode de communicatie te volgen, en liefst nog niet enkel in het nieuws maar in programma's waarin men iemand wat langer aan het woord laat. Van Bart de Wever bv heb ik veel opgestoken over diens standpunten en visie tijdens zijn toespraak bij de opening van het academische jaar in Gent, of in paginalange interviews in kranten. Met oneliners in "praat"programmas kom je nergens. Quote Link to comment
Tanuki Posted October 15 Share Posted October 15 2 minuten geleden, Waldorf zei: Alle Godwins nog aan toe, de NSDAP haalde in 1933 bijlange de uitslag niet die nu in Ninove gehaald is. Kort door de bocht misschien, idd. Maar het is een feit dat NSDAP op een democratische manier aan de macht is gekomen en toen het laken naar zich toetrok. Dat zal D'Haeselere in Ninove niet lukken, daarvoor zitten er teveel grendels in het systeem, maar ik ben eens benieuwd hoever hij te ver gaat proberen te geraken. Quote Link to comment
Waldorf Posted October 15 Share Posted October 15 1 minuut geleden, Tanuki zei: Vandaag de dag echter hebben we geen staatsmensen meer, maar egotrippers en ruziezoekers. Toch, toch. Ik mag BDW niet zo, maar ik zie hem wel als een staatsman. In Het conclaaf van Erik Goens veegde hij zijn gat af met alle politieke dwergen om hem heen. Er bleef niemand overeind. acor 1 Quote Remember that the life of this world is but a sport and a passtime. Link to comment
Tanuki Posted October 15 Share Posted October 15 2 minuten geleden, Waldorf zei: Toch, toch. Ik mag BDW niet zo, maar ik zie hem wel als een staatsman. In Het conclaaf van Erik Goens veegde hij zijn gat af met alle politieke dwergen om hem heen. Er bleef niemand overeind. Een zeldzame uitzondering, inderdaad. Ik ben fan. En reken daar ook Petra de Sutter nog bij, wat mij betreft. Maar verder...? Armoe troef. acor 1 Quote Link to comment
Peter Motte Posted October 15 Share Posted October 15 30 minuten geleden, Waldorf zei: Alle Godwins nog aan toe, de NSDAP haalde in 1933 bijlange de uitslag niet die nu in Ninove gehaald is. Een beetje een kromme vergelijking: toen de NSDAP aan de verkiezingen deelnam, waren er in Duitsland 84 (!) partijen. Daardoor konden ze met een relatief laag stemmenaantal macht krijgen. Duitsland was in die tijd ook op het randje van een burgeroorlog. Heel veel partijen hadden knokploegen en gewapende groepen. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
Peter Motte Posted October 15 Share Posted October 15 28 minuten geleden, Tanuki zei: Dat zal D'Haeselere in Ninove niet lukken, daarvoor zitten er teveel grendels in het systeem, maar ik ben eens benieuwd hoever hij te ver gaat proberen te geraken. Ik vraag me af hoe dat zal aflopen met die volmachten. Dat kan FN een zetel kosten, en dan zijn ze hun meerderheid kwijt. Als de andere drie tenminste kunnen samenwerken. Wat mij stoort aan de uitspraken van GDH, is dat hij zijn overwinning wil voorstellen alsof de Ninovieter het niet heeft gepikt dat FN de vorige keer van de macht werd uitgesloten, en dat ze daarom nu op FN zouden hebben gestemd. Als je het mij vraagt is dat een van de pot gerukte redenering. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
Tanuki Posted October 20 Share Posted October 20 Als je ziet dat de andere partijen schrik hebben om klacht in te dienen, gelet op wat er de vorige verkiezing is gebeurd met Joost Arents van N-VA... ik denk dat er een speciaal sfeertje heerst in Ninove. Quote Link to comment
TDPB Posted October 20 Share Posted October 20 Op 14/10/2024 om 17:26, Rataplan zei: Je kan enkel hopen dat er wetten worden gemaakt in jouw voordeel als kiezer. Of, als je niet té egoïstisch bent, in het algemeen voordeel. Yncke and Peter Motte 2 Quote Link to comment
Peter Motte Posted October 20 Share Posted October 20 10 uren geleden, Tanuki zei: Als je ziet dat de andere partijen schrik hebben om klacht in te dienen, gelet op wat er de vorige verkiezing is gebeurd met Joost Arents van N-VA... ik denk dat er een speciaal sfeertje heerst in Ninove. Tania De Jonge (Positief Ninove) beslist volgende week over klacht over volmachten https://www.standaard.be/cnt/dmf20240221_93241858 Het probleem is dat 'stemmen ronselen' wel verboden is maar moeilijk te definiëren. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
Recommended Posts