Jump to content

Scouting en strips.

Recommended Posts

Toen ik jong was ging ik bij de scouting omdat ik had gelezen dat zowel Vandersteen als Hergé bij de scouts hadden gezeten en ik dacht dat ik zo ook een striptekenaar zou kunnen worden! Ik heb het daar enkele jaren volgehouden en wat avonturen beleefd totdat ik er niets meer aan vond.

Ik heb toen wel mijn eerste strips getekend voor ons gestencilde scoutingblad. Hier een paar pagina's maar ik moet erbij zeggen dat ik gags van andere strips "leende". Ik wist toen niet dat dat "not done" was, tot ik eens een gesprek had met Hanco Kolk in de Wordt Vervolgd-trein. Daarna heb ik altijd mijn best gedaan mijn eigen grappen te bedenken,

Ken je voorbeelden van scouting/scouts/padvinders in strips? De Beverpatrouille is het bekendste en ik heb daar enkele integralen van en een dédi van MiTacq gekregen maar hij wilde er geen tekening bij maken.

Groet.

scout 3.jpg

scout 4.jpg

scout 5.jpg

scout 6.jpg

1 dedicace mitacq.jpg

1 uur terug, Dredd zei:

Die middelste cover is de lelijkste van de drie  man o man wie kon daar goed keuring voor geven.

Die eerste, die door Vandersteen zelf is getekend, kan je moeilijk beter noemen. Wiske vliegt erop.

Wat wel raar is, is dat de hertekende versie uniformen showt die de personages in de strip niet dragen. Van bovenaf zal de opdracht gekomen zijn om de scoutselementen aan het heden aan te passen.

Zitten of zaten ook in de scouts:

Cédric (Stefan) van Laudec-Cauvin

Biebel op een gegeven moment

Clifton van verschillende tekenaars

Calvin

...

Leuk weetje, toen ik deelnam aan de 18e wereldjamboree in Nederland (1995) had elke Belgische troep een eigen mascotte: een Belgisch stripfiguur. Waar mogelijk werden stripfiguren gezocht die enige connectie hadden met scouting. Jammer dat ik daar niets meer van heb bijgehouden. Onze troep had Biebel weet ik nog, en we hadden aan de poort enkele pagina's uitgehangen in verschillende talen met enkele gags waar hij op scoutskamp was. 

Biebel, daar had ik ook aan gedacht maar (nog) geen afbeelding van gevonden/gezocht. Ik denk in het album De Biebelsporten.

Clifton (Zingende Reiger is zijn scoutsnaam) heb ik inderdaad nog over het hoofd gezien!

Dit album vind ik leuk maar heb ik zelf (nog) niet.

clifton.jpg

2 minuten geleden, cartoonesk zei:

Dit album vind ik leuk maar heb ik zelf (nog) niet.

clifton.jpg

Tegenwoordig is dat album los mogelijk moeilijker terug te vinden, maar het is ook opgenomen in deel 4 van de integrale en die is wel nog eenvoudig te verkrijgen bij de stripspeciaalzaken.

589401.jpg.67b0776a429ea22a980efacd072adf00.jpg

6 minuten geleden, cinco zei:

Tegenwoordig is dat album los mogelijk moeilijker terug te vinden, maar het is ook opgenomen in deel 4 van de integrale en die is wel nog eenvoudig te verkrijgen bij de stripspeciaalzaken.

589401.jpg.67b0776a429ea22a980efacd072adf00.jpg

Bedankt voor de tip. Ik heb nu een beetje geld voor een boek maar alles wat ik wil is zo duur (Une vie en dessins, La véritable histoire de Dupuis, zulke dingen).

Zojuist, cinco zei:

Daarom 'mogelijk' moeilijker terug te vinden vertrekkende van de veronderstelling dat @cartoonesk eerder in winkels uit zijn omgeving op zoek gaat naar strips en niet echt een online koper via websites is, maar ik kan me natuurlijk vergissen.

Onze plaatselijke boekhandel heeft niet veel strips maar ik bestel bij hem wel vaak (strip)boeken, om de winkel te steunen. Ik heb zelden bij lastdodo iets gekocht (maar bedankt voor de reactie, @bouncer).

• 2 weeks later...