Jump to content

De controverse over "Robbedoes en Blue Gorgon" (CW: racisme, sexisme)

Robbedoes en Blue Gorgon (2023 - Dany & Yann)  

86 members have voted

1. 1. ZIjn de karikaturen van de personages met een donkere huidskleur zoals in het album weergegeven nog aanvaardbaar?

• ja
      49
    • neen
      38
  2. 2. Vind je de keuze van Dupuis om het album uit de handel te halen terecht?

• ja
      16
    • neen
      71

Recommended Posts

Posted
4 minuten geleden, Ambreville zei:

image.png.08abbc2240388f04f95bbd15a8947755.png

Zo kunnen we wat meer opinies zien in plaats van dezelfde 10 mensen die er al meer dan een week over debatteren. :P

En het zou ook handig zijn om op die manier de discussie naar hier te verplaatsen zodat het Robbedoestopic weer voor andere Robbedoesgerelateerde berichten ruimte heeft. Er zijn immers 4 releases rond het personage deze maand.

Posted
47 minuten geleden, Firmin Van De Kasseien zei:

Benieuwd of er ook maar 1 stripwinkel is die de resterende voorraad terugstuurt naar Dupuis!

Volgens mij hangt het van de winkel af.

In sommige winkels is de winkel eigenaar van de boeken die in de rekken staan, in andere is het eigenlijk de uitgeverij, die boeken in de winkel mag zetten, en ze na verloop van tijd vervangt door nieuwe. De nietverkochte boeken worden dan niet door de winkel betaald, en de uitgeverij doet er mee wat ze wil.

Dus volgens mij kun je het album inderdaad nog vinden bij sommige onafhankelijke boekhandelaren, maar ik denk dat het meestls tripspeicaalzaken zuleln zijn, en dat zij wel zullenw eten dat de prijs gestegen is.

Andreas, striptekenaar

Blog Vertaalbureau Motte

Alle taalfouten dienen om AI te pesten

(c) Peter Motte, use by AI not allowed

Posted

Je ziet de prijs van dit album exploderen op Last Dodo.

Aan deze Dupuis actie gaan sommige mensen weer veel geld aan verdienen.:e007:

Omnia mutantur nihil interit

Posted
17 minuten geleden, Peter Motte zei:

Maar niemand biedt het nog aan.

Op markplaats.nl staan meerdere aanbieders van dit album. Zonder prijs maar per opbod.

Bij de gereserveerde albums staat o.a. een bedrag van 90 euro voor de softcover...

Posted
1 hour ago, Rik said:

Op markplaats.nl staan meerdere aanbieders van dit album. Zonder prijs maar per opbod.

Bij de gereserveerde albums staat o.a. een bedrag van 90 euro voor de softcover...

o ik zie al dat het richting 125 gaat, dus ach... ben ook niet de lulligste. Zet die van mij er ook maar op. Kan ik weer een tekenaar betalen voor wat Sisterhood-pages.

1 minute ago, Lamme Goedzak said:

En binnenkort lanceert Dupuis het hertekende album. Nog eens kassa.

For real!??!?!?

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

Posted
Just now, Richard Boom-vavavoom said:

o ik zie al dat het richting 125 gaat, dus ach... ben ook niet de lulligste. Zet die van mij er ook maar op. Kan ik weer een tekenaar betalen voor wat Sisterhood-pages.

For real!??!?!?

Nee maar het zou best kunnen als de vraag groot genoeg is. Er zijn legio albums hertekent in het verleden en heruitgegeven.

Posted

image.thumb.png.280ad6f7ac4d1f9cbfc890c887ed2836.png

Wel lachen eigenlijk. Deze poll.
Alsof hier ook maar iemand "ja" op zou kunnen zeggen.

heeft niets met woke te maken. Denk dat vroeger niemand zijn kop durfde open te trekken. En vrijheid van meningsuiting is gelukkig ver genoeg gekomen in onze regio, om dit soort zaken niet meer te laten gebeuren.

Ik als white-man heb hier natuurlijk weinig ervaring mee,  :)  dus makkelijk lullen. Eigenlijk zouden enkel mensen die niet zo'n bleekscheet zijn als ik, hier een antwoord op mogen geven.

Is dáár al eerder over gepraat? Ergens?

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

Posted

Ik heb het album niet gelezen.

Dus het is wat lastig om de vragen te beantwoorden.

Mogelijk kan je wat afbeeldingen toevoegen?

Ik woon en werk in Rotterdam, dus aan verschillende nationaliteiten en culturen geen gebrek.

Ik constateer dat veel van deze mensen zich helemaal niet zo druk maken om zaken als deze, veelal is het een kleine groep die vrij rigide en extreem denkt over zaken. Helaas krijgen zij steeds meer een podium. Waarmee ik niet zeg dat alles maar geoorloofd moet zijn, rekening houden met elkaar hoort er gewoon bij. Het moeilijke is, waar is de grens?

Vaak blijkt dat de grootste schreeuwers zelf ook niet zonder blaam zijn.  

Posted
3 minuten geleden, cinco zei:

Gans deze zaak schaadt nu ook het forum.

Alleen vandaag al zijn er minstens twee leden vertrokken. :mellow:

In een open forum kan iedereen zijn zegje doen.

Een forum is een plek, evenement of medium waar ideeën en inzichten over een bepaald onderwerp uitgewisseld kunnen worden. ( en dat gebeurt hier echt wel op een redelijk vriendelijke manier )

Posted

Er is ook een petitie (Frans), toen ik ondertekende zaten ze al boven 13.000. Een petitie is uiteraard niet anoniem.

It could be worse, it could be raining !

Posted
26 minuten geleden, bouncer zei:

In een open forum kan iedereen zijn zegje doen.

Als ik het bondig zou moeten samenvatten, dan komt het grotendeels hier op neer:

Aan de ene kant heb je de mensen die zeggen dat dit slechts een karikatuur is en door de makers niet bedoeld als een uiting van racisme.

Aan de andere kant heb je de mensen die zeggen dat zulke tekeningen teruggrijpen naar periodes van kolonisatie en slavernij waarbij gelijkaardige stereotiepe afbeeldingen gebruikt werden om bepaalde rassen als minder menselijk of als minderwaardig voor te stellen.

In beide overtuigingen zit waarheid.

Vraag is wat op lange termijn belangrijker is: doorgaan met dit type van karikaturen of rekening houden met de gevoeligheid die aan deze materie verbonden is...

Posted
53 minutes ago, De Hollander said:

Ik heb het album niet gelezen.

Dus het is wat lastig om de vragen te beantwoorden.

Mogelijk kan je wat afbeeldingen toevoegen?

Ik woon en werk in Rotterdam, dus aan verschillende nationaliteiten en culturen geen gebrek.

Ik constateer dat veel van deze mensen zich helemaal niet zo druk maken om zaken als deze, veelal is het een kleine groep die vrij rigide en extreem denkt over zaken. Helaas krijgen zij steeds meer een podium. Waarmee ik niet zeg dat alles maar geoorloofd moet zijn, rekening houden met elkaar hoort er gewoon bij. Het moeilijke is, waar is de grens?

Vaak blijkt dat de grootste schreeuwers zelf ook niet zonder blaam zijn.  

Ik heb het niet zo gevolgd, maar dacht dat het o.a. om deze pagina's ging:

P00058.thumb.jpg.f614f455b58354e9e25964d86014f95b.jpgP00062.thumb.jpg.d702a2d13479ae8379352b2e86634d81.jpg

Posted
35 minuten geleden, cinco zei:

Als ik het bondig zou moeten samenvatten, dan komt het grotendeels hier op neer:

Aan de ene kant heb je de mensen die zeggen dat dit slechts een karikatuur is en door de makers niet bedoeld als een uiting van racisme.

Aan de andere kant heb je de mensen die zeggen dat zulke tekeningen teruggrijpen naar periodes van kolonisatie en slavernij waarbij gelijkaardige stereotiepe afbeeldingen gebruikt werden om bepaalde rassen als minder menselijk of als minderwaardig voor te stellen.

Vraag is wat op lange termijn belangrijker is: doorgaan met dit type van karikaturen of rekening houden met de gevoeligheid die aan deze materie verbonden is...

" That sums it up" !

Uiteraard wordt nu nog strenger gekeken vanuit de verantwoordelijke, naar hoe een karikatuur neergezet gaat worden betreffende raciale kenmerken voorlopig wil niemand zich hieraan branden.

Posted
1 uur terug, Yan zei:

Er is ook een petitie (Frans), toen ik ondertekende zaten ze al boven 13.000. Een petitie is uiteraard niet anoniem.

Echt?

Da's veel.

Ik heb de mijne verkocht voor 130 (softcover NL), en vermoed dat het nog lang rond 150 zal schommelen.

Maar 13 000 is echt enorm. Ben je daar wel zeker van?

Andreas, striptekenaar

Blog Vertaalbureau Motte

Posted
29 minuten geleden, Peter Motte zei:

Echt?

Da's veel.

Ik heb de mijne verkocht voor 130 (softcover NL), en vermoed dat het nog lang rond 150 zal schommelen.

Maar 13 000 is echt enorm. Ben je daar wel zeker van?

Heb je gezien dat 13.000 over de petitie gaat Peter🤣

Posted
15 hours ago, cinco said:

die ene kant mag idd wat vinden. Maar die andere kant zou dan wellicht eens bij de niet-blankhuidige medemens eens aan moeten kloppen.

Op dit moment vind ik het nogal erg veel "white folks screaming" eigenlijk.

Posted
3 uren geleden, Peter Motte zei:

Er is ook vaak weinig nuance.

Vind het lastig. Ik heb niet zo'n probleem met super gespierde mannen of vrouwen met een enorme boezem. Het is en blijft fictie. Waar ik wel moeite heb zijn achterhaalde stereotyperingen. Toen ik kind was werd ik erg veel gepest omdat ik mollig was. Het hielp niet dat "dikke" personages in fictie zelden positief waren. 

Een van de redenen waarom ik Slow Horses zo geweldig vind is dat de cast niet perfect is. Peacemaker heeft ook een diverse cast. Daarom is "go woke gro broke" zo'n onzin. Het kan echt wel om goede series te maken in dit tijdperk 

Posted
25 minuten geleden, Peter Motte zei:

"go woke go broke" is ook ontstaan door soms geforceerd woke, wat het verhaal e.d. niet altijd ten goede kwam. Zoals dat de 7 dwergenin Sneeuwwitje geen dwergen meer mochten worden genoemd.

Moeilijke discussie. Peter Dinklage heeft zich erg sterk gemaakt dat dwergen in deze vorm niet meer kunnen. Daarentegen zijn er mensen met een soortgelijke aandoening die erg boos zijn op Peter Dinklage. 

Waarheid zal een beetje in het midden liggen. Kunt moeilijk een Lord of the Rings serie maken zonder dwergen. Tegelijkertijd heb ik ook te doen met mensen die die nieuwe Lord of the Rings serie een 1/10 geven vanwege donkere elfen 

Posted
29 minuten geleden, Michie zei:

Moeilijke discussie. Peter Dinklage heeft zich erg sterk gemaakt dat dwergen in deze vorm niet meer kunnen. Daarentegen zijn er mensen met een soortgelijke aandoening die erg boos zijn op Peter Dinklage.

Tja, als je er 's over nadenkt, is het eigenlijk hij die de "dwergen" beledigd.

Andreas, striptekenaar

Blog Vertaalbureau Motte