cartoonesk Posted November 16, 2024 Posted November 16, 2024 "I don't want to talk about it. It bores me." -Captain Mainwaring (Dad's Army) Er is eens gezegd dat we op het forum niet over politiek praten, maar tegenwoordig is alles politiek. Polarisatie is overal en nu ook in de stripwereld. Spijtig. bouncer and Peter Motte 2 Quote
bouncer Posted November 16, 2024 Posted November 16, 2024 De grote vraag is ook waarom?, mensen laten zich graag opstoken, levend in een parallel universum. Quote
Michie Posted November 16, 2024 Posted November 16, 2024 Politiek is altijd wel onderdeel geweest van media. Guust Flater had een duidelijke boodschappen betreffende het milieu. In Dragon Ball zit het personage Oolong. Het is een varken die chineze kledij draagt. De Ghibli films zitten boordevol boodschappen. Godzilla is anti nuke. David de kabouter gaat over het milieu. In Final Fantasy X staat racisme centraal. Lord of the rings heeft parallellen met Tolkien zijn WOI ervaringen. George Lucas was met Star Wars ook niet bepaald subtiel Quote
BobFish Posted November 16, 2024 Posted November 16, 2024 Politiek is vooral tijdverlies. bouncer 1 Quote Bob Fish's YouTube Bob Fish's Instagram Bob Fish's Leesgedrag
cartoonesk Posted November 16, 2024 Author Posted November 16, 2024 Ik doel oa op het woke/anti-woke-gedoe. Alsof je per se aan 1 van die 2 kanten moet staan. Het forum verlaten heeft geen zin. Bedenk liever wat nieuwe voorzetten zodat we weer over strips kunnen praten. bouncer 1 Quote
Waldorf Posted November 16, 2024 Posted November 16, 2024 32 minuten geleden, BobFish zei: Politiek is vooral tijdverlies. In tegendeel. Politiek is de manier waarop we een heleboel saaie zaken regelen die we allemaal gebruiken. Waar leggen we wegen en riolen? Laten we iedereen zomaar overal met een auto rijden? Hoe pakken we iemand aan die zijn hond slaat? Het probleem ontstaat als iemand zich bij één van die vragen aangetast voelt in zijn identiteit. Sommigen wensen niet te betalen voor de riolen van mensen die afgelegen wonen. Sommigen willen met de wagen tot op de Brusselse Grote Markt. Er zijn zelfs mensen die vinden dat ze hun hond mogen slaan, want ze hebben er voor betaald. Dat zijn allemaal dingen die we toch een beetje moeten regelen. En dat is politiek. Sommige zaken zijn erg complex: euthanasie, energievoorziening, armoedebestrijding. Ik ben blij dat daar over nagedacht wordt, zelfs al zijn er niet altijd antwoorden op moeilijke vragen. Now carry on and read comics. Werner and BobFish 2 Quote Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.
Lestat Posted November 21, 2024 Posted November 21, 2024 Op 16/11/2024 om 10:44, Michie zei: Politiek is altijd wel onderdeel geweest van media. Guust Flater had een duidelijke boodschappen betreffende het milieu. In Dragon Ball zit het personage Oolong. Het is een varken die chineze kledij draagt. De Ghibli films zitten boordevol boodschappen. Godzilla is anti nuke. David de kabouter gaat over het milieu. In Final Fantasy X staat racisme centraal. Lord of the rings heeft parallellen met Tolkien zijn WOI ervaringen. George Lucas was met Star Wars ook niet bepaald subtiel Ik maak wel eerder een onderscheid tussen politiek en maatschappelijke thema's, zoals milieu of over hoe je met racisme omgaat. Daar zit wel een politieke lading in natuurlijk, maar dat is ook niet het enige. Maar ik snap Cartoonesk wel in wat hij bedoelt. Heel die heisa rond Danny's Robbedoes heeft in mijn ogen niets met politiek te maken, maar men sleept er wel links en rechts bij. Net als Merho zijn pensioen en de aanduiding van zijn opvolgers: volgens sommigen was dit zeer links, maar daar zie ik echt niets politieks in. Quote
Madam Kito Posted November 21, 2024 Posted November 21, 2024 Ja, het is niet omdat de politiek bepaalde maatschappelijke thema's overneemt dat die dingen daarom politiek worden. Toen Franquin het milieu als een thema in zijn strips begon te gebruiken bestond Agalev/Groen nog niet eens, laat staan dat het toen een politiek thema was. Boodschappen en meningen zijn ook niet noodzakelijk politiek. Is een strip die anti-oorlog is politiek? Zijn De Blauwbloezen politiek? (Politiek is natuurlijk ook maar een woord. En niet iedereen heeft dezelfde betekenis aan woorden. Veel hangt dus af van de definitie die iemand aan "politiek" geeft). Quote
Peter Motte Posted November 21, 2024 Posted November 21, 2024 Volgens mij betekent "politiek" eigenlijk "het organiseren van groepen mensen", maar voor veel mensen betekent het "vuile spelletjes in achterkamertjes om de macht te grijpen". Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
Michie Posted November 22, 2024 Posted November 22, 2024 12 uren geleden, Madam Kito zei: Ja, het is niet omdat de politiek bepaalde maatschappelijke thema's overneemt dat die dingen daarom politiek worden. Toen Franquin het milieu als een thema in zijn strips begon te gebruiken bestond Agalev/Groen nog niet eens, laat staan dat het toen een politiek thema was. Boodschappen en meningen zijn ook niet noodzakelijk politiek. Is een strip die anti-oorlog is politiek? Zijn De Blauwbloezen politiek? (Politiek is natuurlijk ook maar een woord. En niet iedereen heeft dezelfde betekenis aan woorden. Veel hangt dus af van de definitie die iemand aan "politiek" geeft). Je kunt onmogelijk stellen dat dat geen politiek is. Wellicht dat in België de term anders is maar in Nederland is het geven van een maatschappelijke mening politiek. In Tetris zit weinig politieks. Niet alles alles valt onder politiek maar over het algemeen zijn er weinig dingen a-politiek gedreven. Om Star Wars weer als voorbeeld te gebruiken. Op het eerste gezicht zijn het films over avonturen en gevechten in de ruimte. Als je echter dieper in de materie duikt dan zit de film vol boodschappen. Mensen hebben onbewust altijd persoonlijke ideeën van hoe de wereld moet zijn. Dat zal altijd merkbaar zijn in iemands werk. Vraag is in hoeverre dat storend is als lezer/hoeveel waarde je er aan hecht. Narnia bijvoorbeeld is voor mij teveel van het goede qua christelijke boodschappen terwijl het mij bij Lord of the Rings niet stoort. Studio Ghibli vind ik ook een goed voorbeeld van hoe je boodschappen kunt verwerken in fictie zonder dat het irritant wordt Quote
Peter Motte Posted November 22, 2024 Posted November 22, 2024 Tuurlijk zit er politiek in de SW. Het boek opent er zelfs mee door de tegenstelling tussen de republiek en het keizerrijk. Het is met zo'n boek ook moeilijk te vermijden: er zijn immers rebellen. Een van de redenen dat mijn enthousiasme voor SW afnam, is trouwens dat het vanaf de tweede film voortdurend conservatiever wordt. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
Recommended Posts