Jos Van Brussel Posted December 4, 2024 Posted December 4, 2024 De laatste tijd zijn fans van de Kampioenen al enorm verwend. Op korte tijd zijn er vier albums verschenen en ook een nieuwe omnibus. En het feest is nog niet gedaan: in januari verschijnt Op Reis naar Parijs (FCK 135) en in februari Omnibus 19. Samen met de Buurtpolitie en de Kiekeboes is dit mijn favoriete strip. Vreemd genoeg was ik nooit fan van de televisieserie. Of van voetbal. September Oktober November December Januari Quote
Jos Van Brussel Posted December 4, 2024 Author Posted December 4, 2024 Leuk kijkje achter de schermen hoe de Kampioenen strip gemaakt wordt. Quote
Madam Kito Posted December 4, 2024 Posted December 4, 2024 1 uur terug, Jos Van Brussel zei: Vreemd genoeg was ik nooit fan van de televisieserie. Of van voetbal. Ik ook niet. Jos Van Brussel 1 Quote
Jos Van Brussel Posted December 4, 2024 Author Posted December 4, 2024 Een paar jaar geleden verscheen deze speciale editie van FCK 105, met de scenarioschetsen en schetsen van het album. Fascinerend om te zien hoe de strip vorm krijgt. Verkrijgbaar bij Uitgeverij Adhemar. De eerste twee afbeeldingen komen uit de speciale editie, de laatste is de afgewerkte versie uit het gewone album. Quote
WVlieg Posted December 5, 2024 Posted December 5, 2024 Nog 1 album van fc de kampioenen mis ik en dan heb alle tot nog toe verschenen delen. Jos Van Brussel 1 Quote
WILCO Posted December 5, 2024 Posted December 5, 2024 Op 4/12/2024 om 17:11, Jos Van Brussel zei: Leuk kijkje achter de schermen hoe de Kampioenen strip gemaakt wordt. Zeer boeiend om te zien hoe Hec Leemans en Tom Bouden te werk gaan. Enkele vragen: Wel vreemd dat de scenarioschets niet 1 op 1 is zodat deze op een lichtbak kan overgetekend worden (Cfr. werkwijze Morjaeu -De Sterk bij Jommeke). Nu lijkt me dat dubbel werk. Is daar een specifieke reden voor? Wat gebeurt er met die scenarioschetsen eens de definitieve plaat klaar is? Ik kan me goed voorstellen dat verzamelaars daar ook wel interesse in hebben. Tekent en inkt Hec vandaag ook nog of beperkt hij zich enkel nog tot die scenarioschetsen? Quote
Jos Van Brussel Posted December 5, 2024 Author Posted December 5, 2024 42 minutes ago, WILCO said: Zeer boeiend om te zien hoe Hec Leemans en Tom Bouden te werk gaan. Enkele vragen: Wel vreemd dat de scenarioschets niet 1 op 1 is zodat deze op een lichtbak kan overgetekend worden (Cfr. werkwijze Morjaeu -De Sterk bij Jommeke). Nu lijkt me dat dubbel werk. Is daar een specifieke reden voor? Wat gebeurt er met die scenarioschetsen eens de definitieve plaat klaar is? Ik kan me goed voorstellen dat verzamelaars daar ook wel interesse in hebben. Tekent en inkt Hec vandaag ook nog of beperkt hij zich enkel nog tot die scenarioschetsen? Geen idee. Ik ben ook geïnteresseerd om het antwoord te kennen. Ik denk dat Tom gedeeltelijk de taak van scenarist heeft overgenomen sedert het overlijden van Francois Corteggiani. Die schetsen gaan allicht in het archief van Hec, dat na al die jaren indrukwekkende proporties zal hebben aangenomen. En die werkwijze zal persoonlijke voorkeur zijn. Elke tekenaar/scenarist heeft zo zijn eigen manier van werken. Hec heeft ook een tijdje schoolbezoeken gedaan (misschien nu nog) en daar gaf hij meer uitleg over zijn werkwijze. Toevallig was de Broederschool mijn school als kind, weliswaar in Sint-Niklaas, niet Stekene. Maar wij kregen spijtig genoeg nooit tekenaars op bezoek . Quote
Jos Van Brussel Posted December 5, 2024 Author Posted December 5, 2024 In dit boek staat ook veel interessante informatie. https://www.standaarduitgeverij.be/product/hec-leemans-50-jaar-kampioen-9789002270260/ WILCO 1 Quote
WILCO Posted December 5, 2024 Posted December 5, 2024 2 uren geleden, Jos Van Brussel zei: Geen idee. Ik ben ook geïnteresseerd om het antwoord te kennen. Ik denk dat Tom gedeeltelijk de taak van scenarist heeft overgenomen sedert het overlijden van Francois Corteggiani. Die schetsen gaan allicht in het archief van Hec, dat na al die jaren indrukwekkende proporties zal hebben aangenomen. En die werkwijze zal persoonlijke voorkeur zijn. Elke tekenaar/scenarist heeft zo zijn eigen manier van werken. Hec heeft ook een tijdje schoolbezoeken gedaan (misschien nu nog) en daar gaf hij meer uitleg over zijn werkwijze. Toevallig was de Broederschool mijn school als kind, weliswaar in Sint-Niklaas, niet Stekene. Maar wij kregen spijtig genoeg nooit tekenaars op bezoek . Leemans zegt in deze reportage: "Ik ben gestopt met Bakelandt omdat ik maar 2 handen heb en niet alles kan doen. Bakelandt verkocht goed, maar de Kampioenen beter omdat er meer vraag naar is." Een begrijpelijke keuze van Leemans, maar wel jammer voor de Bakelandtfans (waaronder mezelf). In 2026 zal het 20 jaar geleden zijn dat het allerlaatste Bakelandtalbum verscheen. Wie weet rondt hij de reeks ooit nog eens in schoonheid af met 100 albums (nog 4 te gaan)? Quote
Jos Van Brussel Posted December 5, 2024 Author Posted December 5, 2024 27 minutes ago, WILCO said: Leemans zegt in deze reportage: "Ik ben gestopt met Bakelandt omdat ik maar 2 handen heb en niet alles kan doen. Bakelandt verkocht goed, maar de Kampioenen beter omdat er meer vraag naar is." Een begrijpelijke keuze van Leemans, maar wel jammer voor de Bakelandtfans (waaronder mezelf). In 2026 zal het 20 jaar geleden zijn dat het allerlaatste Bakelandtalbum verscheen. Wie weet rondt hij de reeks ooit nog eens in schoonheid af met 100 albums (nog 4 te gaan)? Hij heeft eens gezegd dat hij dat niet ging doen. En nu met de integrale reeks wordt dat hoofdstuk allicht definitief afgesloten. Nog vier integrales te gaan en dan is die ook compleet. De dossiers bij die reeks zijn heel uitgebreid. Ik kende Bakelandt eigenlijk niet echt, maar door de integrales te kopen ben ik die ook beginnen lezen en appreciëren. En Saga's integrales zijn zo mooi verzorgd. Voor een lagere prijs dikker en mooier uitgegeven dan die van Standaard Uitgeverij. Quote
Madam Kito Posted December 6, 2024 Posted December 6, 2024 17 uren geleden, WILCO zei: Wel vreemd dat de scenarioschets niet 1 op 1 is zodat deze op een lichtbak kan overgetekend worden (Cfr. werkwijze Morjaeu -De Sterk bij Jommeke). Nu lijkt me dat dubbel werk. Is daar een specifieke reden voor? Tekent en inkt Hec vandaag ook nog of beperkt hij zich enkel nog tot die scenarioschetsen? Dat filmpje is ondertussen ook alweer minstens tien jaar oud en ietwat verouderd. De werkwijze is tegenwoordig niet meer zoals hierboven beschreven. Waarom zou je, als je je scenarioschets 1 op 1 maakt die dan niet gewoon gebruiken als basis om verder de tekeningen op uit te werken? Ik bedoel zonder over te tekenen op een lichtbak of zo. Gewoon verder werken op het blad waarop je al begonnen bent. Vandersteen bvb werkte zijn suske en wiskes op een gegeven moment uit op een A4-schets, waarna Eduard De Rop alles op groter formaat natekende en afwerkte. Ieder zijn voorkeuren. In het geval van de kampioenen/Vertongen gaat het om twee A4-per pagina. Dat is een handig formaat om op te werken. Er is geen enkel album van de kampioenen waaraan Hec niet heeft getekend, met uitzondering van album 102 misschien, en zelfs daar zijn enkele dingetjes van zijn hand. Vertongen en Co is grotendeels het tekenwerk van Swerts & Vanas. Quote
Madam Kito Posted December 6, 2024 Posted December 6, 2024 16 uren geleden, Jos Van Brussel zei: Geen idee. Ik ben ook geïnteresseerd om het antwoord te kennen. Ik denk dat Tom gedeeltelijk de taak van scenarist heeft overgenomen sedert het overlijden van Francois Corteggiani. Ja, toen Corteggiani stierf moesten er plots 5 à 6 extra scenario's per jaar gemaakt worden. 3 voor Vertongen, 2 à 3 voor de kampioenen (gelukkig werd Like Me net op dat moment stopgezet en kwam er dus tijd vrij daarvoor). Jos Van Brussel 1 Quote
Jos Van Brussel Posted December 6, 2024 Author Posted December 6, 2024 28 minutes ago, Madam Kito said: Ja, toen Corteggiani stierf moesten er plots 5 à 6 extra scenario's per jaar gemaakt worden. 3 voor Vertongen, 2 à 3 voor de kampioenen (gelukkig werd Like Me net op dat moment stopgezet en kwam er dus tijd vrij daarvoor). De verhalen blijven even leuk, dus operatie geslaagd zou ik zeggen . Werner 1 Quote
Jos Van Brussel Posted December 6, 2024 Author Posted December 6, 2024 Dit filmpje is ook al wat gedateerd, maar blijft toch een interessant kijkje in de werkkamer van Wim Swerts. Quote
Jos Van Brussel Posted December 6, 2024 Author Posted December 6, 2024 Af en toe duiken er in de reeks nieuwe personages op die niet in de televisieserie zaten. Als groot kattenliefhebber vond ik de toevoeging aan de cast van deze kapoen een leuke verrassing. En Kevin is precies een blijvertje. Hij zat ook in een recent album. Quote
WVlieg Posted January 8 Posted January 8 Op 5/12/2024 om 18:29, WVlieg zei: Nog 1 album van fc de kampioenen mis ik en dan heb alle tot nog toe verschenen delen. Intussen is de collectie met alle tot nu toe verschenen delen compleet. Het laatste ontbrekende deeltje vandaag gekocht. Quote
Madam Kito Posted January 8 Posted January 8 9 minuten geleden, WVlieg zei: Intussen is de collectie met alle tot nu toe verschenen delen compleet. Het laatste ontbrekende deeltje vandaag gekocht. nr 100? Quote
WVlieg Posted January 8 Posted January 8 Uhu... Klopt. Die ontbrak ik nog! Ooit eens uitgeleend, maar nooit terug gekregen en weet ook niet meer wie dat toen geleend had. Quote
cinco Posted January 8 Posted January 8 6 minuten geleden, WVlieg zei: Ooit eens uitgeleend, maar nooit terug gekregen en weet ook niet meer wie dat toen geleend had. Kan nog altijd. Ik had na meer dan 10 jaar nog enkele van mijn vroegere strips kunnen recupereren die bij de nieuwe eigenaars van mijn ouderlijke woning op zolder stonden. Quote
Recommended Posts