Lamme Goedzak Posted December 21, 2024 Posted December 21, 2024 De Standaard in Brussel verstopt zijn manga achter een screen. Ik snap het peroonlijk niet. Quote
Madam Kito Posted December 21, 2024 Posted December 21, 2024 Misschien wordt er teveel van gestolen? Quote
Lamme Goedzak Posted December 21, 2024 Author Posted December 21, 2024 Dan gaan die flappen toch niet helpen? Quote
Madam Kito Posted December 21, 2024 Posted December 21, 2024 kan een afschrikmiddel zijn. Ik doe maar een gok hoor. Quote
Peter Motte Posted December 21, 2024 Posted December 21, 2024 Ik snap er ook geen donder van. Misschien is het alleen maar om de indruk te geven dat ze gewild zijn? Toen we bij Kana die Shaman Kings uitbrachten, deed het gerucht de ronde dat de omslagen werden gestolen. En inderdaad verdwenen die omslagen. Dat ging in fasen: eerst ging er één flap los, dan beide flappen, en dan waren ze weg. Ik heb altijd gedacht dat ze opzettelijk werden verwijderd als reclametruc. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
Ambreville Posted December 22, 2024 Posted December 22, 2024 Het gewoon vragen in de winkel was natuurlijk ook een optie. Quote
JPAR Posted December 22, 2024 Posted December 22, 2024 Wat staat er voor tekst op? Kan het niet allemaal lezen. Quote
Peter Motte Posted December 22, 2024 Posted December 22, 2024 2 uren geleden, JPAR zei: Wat staat er voor tekst op? Kan het niet allemaal lezen. "Manga? Just ask! onze medewerkers helpen u graag verder" En daaronder nog eens hetzelfde in het Frans en het Engels. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
Lamme Goedzak Posted December 22, 2024 Author Posted December 22, 2024 7 hours ago, Ambreville said: Het gewoon vragen in de winkel was natuurlijk ook een optie. Ik heb het willen doen maar die mensen waren nogal druk bezig om iedereen zijn pakske in te pakken. Quote
cinco Posted December 23, 2024 Posted December 23, 2024 58 minuten geleden, Lamme Goedzak zei: Deze snap ik ook niet Misschien heeft een vader of moeder geklaagd over deze cover. cartoonesk 1 Quote
Lamme Goedzak Posted December 23, 2024 Author Posted December 23, 2024 Maar de Claire ernaast hadden ze niet gezien Quote
JPAR Posted December 23, 2024 Posted December 23, 2024 18 uren geleden, Peter Motte zei: "Manga? Just ask! onze medewerkers helpen u graag verder" En daaronder nog eens hetzelfde in het Frans en het Engels. Ok. Dat in het Frans en Engels kon ik op mijn telefoon niet ontcijferen. Maar die tekst helpt ook niet om te begrijpen wat het doel ervan is. Quote
Peter Motte Posted December 23, 2024 Posted December 23, 2024 Zoals ik zei: ofwel diefstal vermijden, ofwel de indruk wekken dat het zo populair is dat het tegen diefstal moet worden beveiligd. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
Lamme Goedzak Posted December 23, 2024 Author Posted December 23, 2024 3 hours ago, Peter Motte said: Zoals ik zei: ofwel diefstal vermijden, ofwel de indruk wekken dat het zo populair is dat het tegen diefstal moet worden beveiligd. Zou kunnen. Aan de andere kant, diezelfde manga zijn in een dozijn andere winkels te vinden in de directe omgeving. Mssn een preutse uitbater die sommige covers TE vindt? Quote
Peter Motte Posted December 23, 2024 Posted December 23, 2024 Ja, dat zou kunnen, maar er zijn meer strips waarover je dat kunt zeggen, en ze staan tenslotte achter doorzichtige stroken die je gemakkelijk opzijschuift. Het zijn dezelfde als om sommige gekoelde supermarktafdelingen te scheiden van andere afdelingen. Ik zie er een reclamestunt in. En, kijk 's: we discussiëren erover, en reclame is in de eerste plaats de aandacht trekken. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
ovócito Posted January 6 Posted January 6 Op 23/12/2024 om 12:15, Lamme Goedzak zei: Deze snap ik ook niet In mijn bib zijn de Nero-strips ook naar de "volwassenstrip"afdeling gegaan. Ze staan daar een beetje verloren tussen de (vele pogingen van niet-kinderen ernstigere) (?) strips Quote
Peter Motte Posted January 6 Posted January 6 Zal wel een woke-ding zijn. Iemand die denkt dat Petoetje en Petatje racistisch is. Dredd 1 Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
Madam Kito Posted January 6 Posted January 6 19 minuten geleden, Peter Motte zei: Zal wel een woke-ding zijn. Iemand die denkt dat Petoetje en Petatje racistisch is. Nero ís gewoon geen kinderstrip. Ze kunnen dat wel lezen, maar die strip is nooit voor kinderen gemaakt geweest. Quote
Peter Motte Posted January 7 Posted January 7 Daar bven ik toch niet zo zeker van. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
ovócito Posted January 7 Posted January 7 Zielig die woke-bashing van enkele stripwitjes bij elk onderwerp die daarvoor kan verwrongen worden. Quote
sjaakie Posted January 15 Posted January 15 kan dat niet zijn omdat alleen 50+ ers de Nero's lenen dat het logischer was ze van de kinder afdeling te halen. Quote
Lamme Goedzak Posted January 15 Author Posted January 15 Strips in de volwassenafdeling worden geacht niet geschikt te zijn om gelezen te worden door kinderen. Als kind mocht ik uit die afdeling ook niets uitlenen. Quote
ovócito Posted January 15 Posted January 15 In het algemeen komen series uit het verleden (in de vorm van intégrales bv) dadelijk in de volwassenenafdeling. Bv. Bruno Brazil, Roodbaard en Tanguy en Laverdure, daar samen met de vervolgwerken van andere tekenaars. In de kinderafdeling kan je je soms dood zoeken naar eerste nummers van bepaalde series. Bv. Sammy van Berck vind je niet meer of amper, wel die nog van Jean-Pol. Buck Danny van Hubinon amper, wel van hun vervolgtekenaars. Grote kleppers zoals bv. Blake en Mortimer en Asterix nog wel, maar de originele verhalen van Jacobs en Uderzo verdrinken meer en meer door de vele albums van hun opvolgers. Het is een fenomeen in de bib dat je voor alle series ziet. Dit heeft meer te maken met plaats inruimen voor recenter werk dan met die woke onzin die ik hier alsmaar lees. De houdbaarheidsdatum van ouder werk verloopt gewoon, als het aantal uitleningen vermindert. Bij het snoeien in het aanbod gaan strips met weinig tot geen ontleningen als eerste voor de bijl, maar ik zie ook dat de recenter uitgegeven strips voorrang krijgen. Er blijft wel een zeker diversiteit zoals het voor een bib hoort, oudere series blijven (als voorbeeld een paar "Piet Pienter en Bert Bibber"s met hun afgrijselijk nieuw jasje). Maar er worden gaandeweg toch knopen doorgehakt. Nero dreef nog wat op verhalen van andere tekenaars en de intégrales om de serie te rekken in belangstelling, en misschien daarom was het nog een lange tijd in de kinderafdeling gebleven. Maar het staat in de sterren geschreven dat het voorbij is voor werk van Marc Sleen. (Ik heb nooit of te nooit een kind in een Nero zien snuisteren). Nogmaals, zijn het aantal ontleningen in scherp dalende lijn, dan is de kans groter dat op een bepaald moment de hele serie uit de rekken wordt genomen. Strips laten stof vergaren en plaats bezet houden doet niemand, noch de bibs, noch boekhandels. Geen censuur-samenzwering, maar wat elke boekhandel doet: op tijd en stond uitpakken met nieuw werk en oud werk afvoeren. De volwassenenafdeling lijkt me de laatste kans te zijn dat sommige series nog kunnen krijgen. "Als de kinderen het niet smaken, misschien dan de volwassenen met interesse in dit voorbije krantenfenomeen?" dachten ze misschien voor de serie Nero? Dus krijgt het nog die kans uit mededogen en omdat het zo'n langdurig fenomeen uit het verleden was (waarvan de tekenaar al meer dan 20 jaar geleden is gestopt met het te verzinnen). Blijven de ontleningen dan nog zeer minimaal bij de volwassenen , dan is het over en out voor Nero wat betreft de bib en wordt Nero bij Sleen's graf bijgezet. De ontleners hebben gewoon geen interesse meer in de voorbije stripkeizer en de bib trekt er een streep onder. Dat is een fenomeen van alle tijden: hoe groot het succes tijdens de bloeiperiode ook is, na een dood of een stopzetting kan het finito zijn, alle intenties van fans ten spijt. Als de nabestaanden van de tekenaar of de fans uitgekiende tactieken verzinnen om een serie in de spotlichten te houden dan kan een gestopte serie nog verder leven, maar dat kan evengoed mislukken. Als ze nog verder klodderen met Kiekeboe zal dat ook voor deze serie gebeuren en dat kan snel gaan (een paar jaar misschien?). De kinderen lezen het minder en er komt geen nieuw werk dat hun aanspreekt. Want hun ouders gewoontekopers geven er de brui aan en verleiden hun kinderen niet meer een thuis slingerende Kiekeboe te proberen. (hoe zou dat komen van die ouders, rara?) Minder ontleningen dus, dan eerst afvoeren van de beschadigde en versleten exemplaren maar niet meer aanvullen. Kiekeboe zou eventueel even in de volwassenenafdeling een stekje kunnen hebben, en daar kan de serie zachtjes verschrompelen door de vermindering van de uitleenbare exemplaren. Tot een plopje als met een toverstaf en... weg serie. Misschien krijgen alleen die 3 Nixkleunen nog even langer een stekje, tot ook het licht voor hen uitgaat. (voor dat laatste zou ik niet rouwig zijn en ik dans dan op het graf). Alles hangt af of ze Kiekeboe nog willen reanimeren tot een serie dat het brede publiek terug aanspreekt of dat het door kortzichtigheid richting lijkhuis wordt gestuurd. Volgens een 'Standaard Uitgang' (SU) procedure? Quote
cartoonesk Posted January 16 Posted January 16 Waarom moet dat altijd met zulke bewoordingen? Stripfiguren leven voor altijd! Ook als de reeks wordt stopgezet. Quote
ovócito Posted January 16 Posted January 16 12 uren geleden, cartoonesk zei: Waarom moet dat altijd met zulke bewoordingen? Stripfiguren leven voor altijd! Ook als de reeks wordt stopgezet. Stripfiguren zijn papieren verzinsels, en "leven" enkel via de lezers. Een Kiekeboe-figuur zal nog tientallen jaren meedraaien in de geesten van lezers. Niet moeilijk met al die miljoenen albums. Maar niet "voor altijd". 'Voor altijd' is trouwens een absurd woord in deze context. Niets is voor altijd, daar zorgt de dood wel voor. Als je allergisch bent voor het woord "dood" dan heb je een probleem met het leven zelf. Maar laten we het op het eerste deel van het woord eeuwig houden: een eeuw kan ik Kiekeboe wel geven, maar zeker geen eeuw in de bib of boekhandel. Eerder daar een paar jaren (in de veronderstelling dat Kiekeboeserie stopt natuurlijk). Je vindt ze dan na tientallen jaren nog op zolders en in kelders te beschimmelen, verbleken en verstoffen. Je hebt geweeklaag op een paar stripgroepen op de opvolger van Facebook dat het zo'n plezante serie was maar dat niemand strips meer leest, met de die-hards die de serie in goede staat nog bij elkaar wil krijgen. Je hebt de opportunisten die hun op zolder beschimmelde albums daar als zeer goede staat aanprijzen (met het motto "het is de gek die er voor geeft"). De ledenbestanden van die paar stripgroepen gaan achteruit, want welke buitenstaander houdt het lang vol met dat gemekker over die prachtige strips die niemand meer leest? Online scans circuleren maar zijn de straatstenen waard of er wordt amper op geklikt of gedownload. Die privésites geraken dan gaandeweg ook offline, scans en al. Er is dan misschien nog af en toe een thesis voor een eindwerk over die specifieke periode en locatie van de stripproductie door een student culturele geschiedenis. Schrijven over de de tijd dat tekenaars nog met potlood en inkt werkten! Nog een prentje op een StripWiki-achtige pagina met wat summiere achtergrond over een zekere Merhottein (of een Neels), en dat is het dan. Kiekeboe (en Nero) zijn dan een voetnoot in de geschiedenis geworden, na een eeuw. Na nog een eeuwtje is die voetnoot dan ook verdwenen. Misschien een zeer zeldzame specialist ter zake die er wat weet over te vertellen en een museum die nog een Kiekeboetje toont (in een glazen kast) of een exemplaar zorgvuldig bewaart in zijn magazijn. Quote
cartoonesk Posted January 16 Posted January 16 Stripfiguren leven in de harten van de lezers. Alleen omdat je altijd van die lappen tekst schrijft, wil dat niet zeggen dat je altijd gelijk hebt. charles and Waldorf 2 Quote
Madam Kito Posted January 16 Posted January 16 17 minuten geleden, cartoonesk zei: Stripfiguren leven in de harten van de lezers. Alleen omdat je altijd van die lappen tekst schrijft, wil dat niet zeggen dat je altijd gelijk hebt. Ovocito's punt is juist dat die lezers ook niet eeuwig blijven bestaan. Quote
cartoonesk Posted January 16 Posted January 16 Dat begrijp ik maar we hebben het toch ook nog steeds over The Yellow Kid en Krazy Kat? Quote
cartoonesk Posted January 16 Posted January 16 Voor mij zijn stripfiguren méér dan alleen maar papier. Dat is de magie van strips. Maar het zal wel aan mij liggen. Quote
Madam Kito Posted January 16 Posted January 16 20 minuten geleden, cartoonesk zei: Dat begrijp ik maar we hebben het toch ook nog steeds over The Yellow Kid en Krazy Kat? Een héél kleine groep kent die nog. En ook enkel maar omdat ze ooit de eerste waren. Niet omdat die nog gelezen worden. Quote
Madam Kito Posted January 16 Posted January 16 Wie leest hier in Vlaanderen bvb nog Dees Dubbel en Cesar of Robert en Bertrand? Of iets als Annie en Peter of Kramikske? Die paar die ermee zijn opgegroeid kennen dat nog van naam. Maar eigenlijk zitten die reeksen in striplimbo. Ze zijn nog niet helemaal vergeten en vervaagd, maar het scheelt niet meer veel. En dat is ook helemaal niet erg. Alles komt en gaat nu eenmaal. Quote
cartoonesk Posted January 16 Posted January 16 Het is het citaat "stripfiguren zijn papieren verzinsels" dat me stoort. Als je Franquin hoort praten over Guust of de Marsu of Uderzo over Asterix en Obelix, dan voel je dat die voor hen echt leefden. Quote
Peter Motte Posted January 16 Posted January 16 Demesmaeker (van de contracten) is trouwens op een echte persoon gebaseerd, een verzekeringsagent die regelmatig contracten ondertekende. Het schijnt dat hij zelfs Demesmaeker heette. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
Madam Kito Posted January 16 Posted January 16 6 minuten geleden, cartoonesk zei: Het is het citaat "stripfiguren zijn papieren verzinsels" dat me stoort. Als je Franquin hoort praten over Guust of de Marsu of Uderzo over Asterix en Obelix, dan voel je dat die voor hen echt leefden. Het blijven hersenspinsels, hoe echt ze voor sommigen ook zijn. Figuren als Superman hebben ondertussen ook een soort godachtig status bereikt, maar het blijven fictieve, onbestaande personages. Maar over dat soort dingen kan je ongetwijfeld een hele filosofische bibliotheek volschrijven. Quote
Madam Kito Posted January 16 Posted January 16 1 minuut geleden, Peter Motte zei: Demesmaeker (van de contracten) is trouwens op een echte persoon gebaseerd, een verzekeringsagent die regelmatig contracten ondertekende. Het schijnt dat hij zelfs Demesmaeker heette. Demesmaeker was de naam van Jidehem (Jean de mesmaeker) Peter Motte 1 Quote
cartoonesk Posted January 16 Posted January 16 2 uren geleden, Madam Kito zei: Het blijven hersenspinsels, hoe echt ze voor sommigen ook zijn. Figuren als Superman hebben ondertussen ook een soort godachtig status bereikt, maar het blijven fictieve, onbestaande personages. Maar over dat soort dingen kan je ongetwijfeld een hele filosofische bibliotheek volschrijven. Waren de figuren die je hebt getekend dan alleen maar lijntjes op papier voor jou? Als ik kritiek op mijn strips kreeg, nam ik dat vaak persoonlijk op. Quote
cartoonesk Posted January 16 Posted January 16 (misschien off-topic) De moderne strip heeft niet zoveel aan mij : ik ben geen gewoontekoper of verzamelaar in de pure zin van het woord maar ik zou de strip altijd met hand en tand verdedigen. Een ontzettend mooie uitvinding. Een betere uitvinding dan het internet. Ik schrijf misschien niet altijd zo netjes maar ik mag ook mijn mening zeggen. Groet. Quote
ovócito Posted January 16 Posted January 16 15 uren geleden, cartoonesk zei: Het is het citaat "stripfiguren zijn papieren verzinsels" dat me stoort. Als je Franquin hoort praten over Guust of de Marsu of Uderzo over Asterix en Obelix, dan voel je dat die voor hen echt leefden. Dat ligt aan Franquin zelf. Het is natuurlijk beter dat een tekenaar in de huid van een strippersonage kan kruipen om te voorzien hoe een figuur gaat reageren bv. Beter dan dat de figuur hem/haar koud laat. Maar aan de tekeningen is niets levend aan, het blijven lijnen van inkt. Maar lijnen door een zeer talentvolle tekenaar. Dat kan af en toe een lezer wat in vervoering brengen, terwijl het een ander niks kan schelen. Reporters houden trouwens van die dingen en dikken dat graag aan. Als ze kunnen dan laten ze tekenaars als marionetten de raarste zaken doen (zoals Neels die tegen het beeld van Nero praatte of Hergé die zijn Chinese vriend van weleer terugzag). Strippersonages richting leven brengen dus, of toch pogen. Tekenaars kunnen goed tekenen maar hun acteerprestaties zijn meestal ondermaats hiervoor. Het kan evengoed dat Guust Flater door één van de volgende generatie als onnozel en oubollig wordt bekeken, of het nu talentvol is of niet. Neem een oudere film bv. Ik kan genieten van de personages die de acteurs uitbeelden, de montage, de mise-en-scene, de muziek op maat van het getoonde, de zwart-witfotografie, het meeslepend verhaal, enz. Zo'n film maakt mijn avond goed. Maar de mensen, regisseur, acteurs, belichtingsverantwoordelijke, geluidsspecialist, cameraman, componist, enz zijn alle dood en begraven. De film sleept me mee, maar ikzelf ben het die het even laat leven, en alleen voor mezelf. De pellicule doet dat niet. En een ander vindt het oude koek en haakt alleen al af op het woord zwart-wit. Gewoon blij zijn dat je in een periode leeft met de kans die dingen te zien en te lezen en er van te genieten. Maar een eeuwigheidswaarde? Veel te ver gegrepen. Dan kan je ook geloven in een metafysisch niveau waarin die stripfiguren of filmpersonages vertoeven, en dan kom je op een soort religieus terrein. Dante deed dat met zijn Goddelijke komedie: hij liet de antieke filosofen, zijn vrienden, rivalen en kennissen paraderen in de hel, limbo en hemel. Maar dat was eigenlijk één kostelijke grap. Weer een brok tekst. Mijn toetsenbord verslijt. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.