Ga naar inhoud

Bashdrive Tekent Zomaar Wat...


Recommended Posts

In diezelfde lijn had ik ook nog een vraag (maar misschien moet ik die eerder eens aan Kontiki stellen?).

Er worden stripplaatjes gebruikt in de fiches van de Schurken- & Feeksentop van Stripspeciaalzaak - vb. http://www.stripspeciaalzaak.be/Toppers/Schurken&Feeksen/49-Nummer-17.pdf.

Hoe doe ik dit? Hoe krijg ik deze plaatjes zo groot, in zo'n prima kwaliteit? Worden deze gerasterd, of zijn het gewoon hoge resolutie-scans die vergroot zijn?

Link naar reactie

Het zal wel drukwerk zijn denk ik. M.a.w. een A3 tekening die omgezet wordt op een soortement banner van 1,90 op 2,50 meter, bedoeld voor een beurs. de opdrachtgever verzorgt in principe het drukwerk. Ik vraag het vooral omdat ik geen ervaring heb met dergelijke vergrotingen en ik de opdrachtgever niet met een onverzorgde tekening wil opzadelen.

 

Als dat op 168 dpi zou uitkomen, vind ik dat persoonlijk te weinig qua kwaliteit.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Het zal wel drukwerk zijn denk ik. M.a.w. een A3 tekening die omgezet wordt op een soortement banner van 1,90 op 2,50 meter, bedoeld voor een beurs. de opdrachtgever verzorgt in principe het drukwerk. Ik vraag het vooral omdat ik geen ervaring heb met dergelijke vergrotingen en ik de opdrachtgever niet met een onverzorgde tekening wil opzadelen.

 

Als dat op 168 dpi zou uitkomen, vind ik dat persoonlijk te weinig qua kwaliteit.

Uiteraard - maar dan moet je dus op een nog hogere resolutie gaan scannen (er zijn wel scanners die tot 12800DPI gaan dacht ik...

 

Hou er vooral rekening mee dat alle 'oneffenheden' in je lijnwerk plots zichtbaar gaan worden. Een goede optie zou zijn dat je de tekening omzet naar vectoren (daar zijn programma's voor, maar ook (crappy) online-services). Dan kan je 'loss-less' gaan uitvergroten.

 

Ben wel benieuwd naar wat je op die afmetingen gaat maken - dergelijke schaal wordt ook (meestal) vanuit een kikvorsperspectief bekeken...

(òÓ,)_\,,/

 

Schoonheid bestaat slechts bij de gratie van lelijkheid.

Link naar reactie

 

Ben wel benieuwd naar wat je op die afmetingen gaat maken - dergelijke schaal wordt ook (meestal) vanuit een kikvorsperspectief bekeken...

 

Schets:

 

post-654-0-71448500-1441921623_thumb.jpg

 

Er is mij verzekerd door een drukker dat als ik het in deftige resolutie inscan, op 300%, dat ik na omzetting naar vectoren probleemloos op dat formaat krijg...

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Heb je hen bij de eerste gesprekken tekeningen laten zien ?

Kiekeboe is het helemaal niet, ik heb bij Kiekeboe nog nooit zoveel 'schwung' gezien. Maar mensen kunnen soms rare opvattingen hebben over tekeningen (heb ik al herhaaldelijk ondervonden).

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

Nee, ze zijn via via bij mij terechtgekomen, en dan op basis van het werk op mijn website voor mij gekozen. Ik merk dat meestal mensen die niet veel strips lezen, snel over gelijkenissen met Kiekeboe beginnen. Da's natuurlijk grotendeels hun referentiekader. Bon, ondertussen zijn we tot een tussenoplossing gekomen.  Maar ik blijf het vreemd vinden, een tekenaar kiezen en dan vragen voor de stijl aan te passen...

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

 

In diezelfde lijn had ik ook nog een vraag (maar misschien moet ik die eerder eens aan Kontiki stellen?).
Er worden stripplaatjes gebruikt in de fiches van de Schurken- & Feeksentop van Stripspeciaalzaak - vb. http://www.stripspeciaalzaak.be/Toppers/Schurken&Feeksen/49-Nummer-17.pdf.
Hoe doe ik dit? Hoe krijg ik deze plaatjes zo groot, in zo'n prima kwaliteit? Worden deze gerasterd, of zijn het gewoon hoge resolutie-scans die vergroot zijn?

 

Ingescand op waar formaat, maar op 1200 dpi zonder ontrasteringsmodus. In Photoshop zet ik het dan weer om naar 300 dpi terwijl ik de afmetingen verhoudingsgewijs laat vergroten. Het is de bedoeling dat ik zo'n plaatje, dat meestal veel kleiner is in de strips die ik uitzoek, in mijn opmaak op A4 niet groter dan maximaal 150% moet vergroten. Wat je ziet is dan nog een lagere resolutieversie als pdf, maar in principe staat het bij mij klaar als drukwerk.

Die ontrasteringsmodus staat bij mij standaard ingesteld omdat ik zoveel uit strips moet scannen. Het ene drukwerk is beter dan het andere. Bij grover drukwerk (met meer rasters) heb je soms het risico op moiré-effect, wat ik bijvoorbeeld zo vaak bij de interviews van Gert en Tom in Brabant Strip magazine zie opduiken door slecht scanwerk.

Link naar reactie

Tussendoor toch nog pagina 16 kunnen inkten. 

 

Met een gastrolletje voor een bekende vogel (een beetje pissed toen die op de Stripspeciaalzaak bij de KCQ's stond, ik was die cameo al enige tijd van zin :) )

 

post-654-0-68431300-1442352920_thumb.jpg

 

En de pagina eindigen met nog maar eens een paginabrede strook:

 

post-654-0-31283000-1442352954_thumb.jpg

 

Veel werk momenteel aan zaken die weinig met het stripverhaal zelf te maken hebben. Leuk, maar ik heb toch wreed veel goesting om aan pagina 17 te beginnen.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Reclametekening is zo goed als afgewerkt, rekening houdend met de opmerkingen van de opdrachtgever, misschien dat ik juist nog twee achtergrondpersonages van plaats wissel om wat meer evenwicht te krijgen (rechts loopt een beetje af).

 

Andere opmerkingen steeds welkom.

 

post-654-0-33205700-1442508835_thumb.jpg

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Mooi, klopt rechts loopt af, van de achtergrondfiguren loopt er maar één van rechts naar links (+ de meisjeskok - maar moeilijk te zien). Vooral de (Robbedoes-Kuifje-cross)-jongen loopt weg van de actie.

De stijl van de achtergrondfiguren doet me denken aan een Nederlandse striptekenaar (hm - namen, hé).

 

De reclame is duidelijk voor een bakkerij (geslaagd).

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Mooi, klopt rechts loopt af, van de achtergrondfiguren loopt er maar één van rechts naar links (+ de meisjeskok - maar moeilijk te zien). Vooral de (Robbedoes-Kuifje-cross)-jongen loopt weg van de actie.

De stijl van de achtergrondfiguren doet me denken aan een Nederlandse striptekenaar (hm - namen, hé).

 

De reclame is duidelijk voor een bakkerij (geslaagd).

Henk Kuijpers ( Franka )?

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Mooie inkleuring.

 

De schaduw op het gezicht van het meisje vind ik storend (ik weet wel, komt van het figuurtje daarboven, maar dat geeft een vreemd effect). Minder storend zou zijn als je de kromming van de schaduw spiegelt en zo enkel het reliëf van haar hoofd benadrukt.

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

Klopt Dirk, daar zijn we momenteel ook mee bezig. Medeforummer (is dat een woord?) TomMDP gaat een proefpagina inkleuren. Ik heb er nog over nagedacht om Blob een felroze kleur te geven, kwestie van af te steken in de jungle. Maar misschien zou dat er een beetje over zijn.

 

Nog een illustratietje, ik vind dit één van mijn betere. Simpel en toch erg leuk. Ik ga van dit gevoel van tevredenheid over een illustratie genieten, want binnen drie dagen is het vast weer voorbij :)

 

post-654-0-56719200-1443771929_thumb.jpg

 

 

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Sinds ik halftijds werk, gaat 'Lise op Monstereiland' geweldig goed vooruit. Ondertussen ook een volgend project: een kinderboekje in opdracht, waarbij ik zelf een poging tot inkleuren zal wagen. Het wordt nogal trial and error, maar we zien wel hoe het loopt. Voorbeeldje van inkleuring (aquarel en zwart kleurpotlood):

 

post-654-0-39649400-1444232014_thumb.jpg

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...