Ga naar inhoud

Sente Stopt Met 'thorgal'


Veto

Recommended Posts

Gisteren toch wel verrassend nieuws vernomen.  Yves Sente stopt als scenarist met 'Thorgal'.   In 2006 nam hij de pen van Jean Van Hamme over. In de hoofdreeks zal dus 'Kah-Aniël' zijn laatste album zijn en in de nevenreeks 'Kriss van Valnor' zal zijn laatste wapenfeit het te verschijnen vijfde album 'Rouge comme le Raheborg' worden.

Sente gaat wel nog door als scenarist van 'XIII' en 'Blake en Mortimer'.

Toch betekent dit niet het einde van 'Thorgal'.  Er zou al een nieuwe scenarist aan het werk zijn.  De naam is nog niet vrijgegeven.  Wordt dus vervolgd.

 

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie

Ik ben al bij nr 25 gestopt, toen was het uitmelken al een tijdje bezig.

 

Inderdaad. 

Voor mij werd het zo'n serie waarvan ik een nieuw boekje kocht om de deze compleet te houden. De laatste 3 of 4 moet ik nog steeds lezen. Dat is wel eens anders geweest.

A Funny Thing Happened on the Way to the Forum

Link naar reactie

Tijd voor wat tegen gas!

Ik ben/was namelijk wel tevreden over de nieuwe opzet. Vooral leuk om te zien hoe meerdere verhaallijnen uiteindelijk bij elkaar gaan komen. En lekker veel uitgaven per jaar.

Wel vond ik het wat zonde dat het verhaal omtrent de jeugd van Kriss van Valnor na 2 albums al over was, zelf denk ik dat daar meer ingezeten had, meer kommer en kwel, meer zinloos geweld (in een strip moet dat kunnen!).

Link naar reactie

Tijd voor wat tegen gas!

Ik ben/was namelijk wel tevreden over de nieuwe opzet. Vooral leuk om te zien hoe meerdere verhaallijnen uiteindelijk bij elkaar gaan komen. En lekker veel uitgaven per jaar.

Wel vond ik het wat zonde dat het verhaal omtrent de jeugd van Kriss van Valnor na 2 albums al over was, zelf denk ik dat daar meer ingezeten had, meer kommer en kwel, meer zinloos geweld (in een strip moet dat kunnen!).

Mee eens. Een beetje evolutie cq. uitdieping (en nevenreeksen) van de hoofdpersonages kan geen kwaad, dat dan de actie op een laag pitje stond in de hoofdreeks nam ik voor lief. Maar goed, wat vers bloed geeft wellicht weer wat prikkels voor de reeks(en).

Link naar reactie

Yves Sente is nooit een goeie scenarist geweest, als je eerlijk bent.

 

als ik eerlijk ben, vind ik zijn scenario's best leesbaar. Het is zeker niet de beste en meest originele scenarist van de wereld, maar hij heeft meer dan verdiend een vaste plaats in de bovenkant van de middenmoot wat mij betreft.

Link naar reactie

het laatste album van Thorgal 'kah-Aniel' heb ik nu al 3x aan begonnen. Maar na een aantal pagina's haak ik echt af, het gaat niet vooruit, is saai en ingewikkeld. Ik heb jammer genoeg geen fotografisch geheugen dat ik van elke voorgaande strip nog perfect weet wat er gebeurd is, dus is het voor mij moeilijik om volgen. het gevolg is dat ik na een tijd gewoon de tekst zit te lezen, zonder echt bij na te denken...

 

waar zijn de 'rechtoe-rechtaan' verhalen van Thorgal gebleven? Soms al eens verspreid over een album of 3-4, maar toch altijd met een duidelijk en écht einde. En ok wel met een soort rode draad...

 

Al die nevenreeksen hoefden voor mij ook echt niet. Dan had ik liever zoiets gehad zoals ze met XIII hebben gedaan, één of ander karakter die ze verder uitwerken in 1 album.

Link naar reactie

Sentes cyclus - op aangeven van Rosinski bij mijn weten - bestond eigenlijk uit hetzelfde concept: de personages uit elkaar drijven (waarbij Aaricia's overspel en Kriss' bastaardzoon ik wel zeer goeie nevenintriges vond) om ze binnen zoveel delen weer bij elkaar te brengen. Maar het afronden van al die cycli om tot dat punt te komen is Sente dus niet gegund.

Ah, eigenlijk is dit gewoon een familiesoap in een fantasysausje.

Link naar reactie

Sentes cyclus - op aangeven van Rosinski bij mijn weten - bestond eigenlijk uit hetzelfde concept: de personages uit elkaar drijven (waarbij Aaricia's overspel en Kriss' bastaardzoon ik wel zeer goeie nevenintriges vond) om ze binnen zoveel delen weer bij elkaar te brengen. Maar het afronden van al die cycli om tot dat punt te komen is Sente dus niet gegund.

Ah, eigenlijk is dit gewoon een familiesoap in een fantasysausje.

  

Doe je daarmee de reeks niet te kort?

Klassiekers als 'de zwarte galei' , 'de boogschutters' en de hele 'qâ-cyclus' overstijgen toch het niveau van de gemiddelde soap vind ik.

Na de Kooi dus hè. Dat was overigens een soort Big Brother met Thorgal in een kooi gestopt door zijn jaloerse vrouw (het is maar wat je een happy end noemt) ;)

Link naar reactie

ik zeg het nog eens, zonder wrok ofzo, want thorgal is van het beste dat er op stripgebied in europa te vinden is, maar het verhaal eindigt bij mij met 'de kooi', waarbij hij na omzwervingen als Shaigan zonder genade met Kriss Van Valnor alleen bij Aaricia en kroost thuiskomt. Eind goed, al goed ;)

 

Dat zou inderdaad een heel logisch punt geweest zijn om ermee te stoppen. Net als bij XIII de ontmaskering van het compleet het logische stoppunt geweest zou zijn.

 

Maar ja, als de reeks nog steeds heel goed verkoopt..... 

Link naar reactie

Jammer dat Sente het stokje doorgeeft, het is een goede scenarist. 

Maar impliceert dit ook automatisch dat de Thorgal-boom niet wordt verder gezet? 

 

Elke reeks evolueert. Als Rosinski en Van Hamme jaar na jaar hetzelfde type albums zouden blijven afleveren (genre "Wolvin") zou het ook maar saai worden. Rosinski heeft een paar heel mooie albums in kleur afgeleverd met een knap scenario van Sente. 

 

Ik ben persoonlijk niet zo te vinden voor dat ganse Thorgal-universum, als lezer vind ik het moeilijk om volgen. En het wordt ook een dure aangelegenheid. Zoals iemand anders reeds eerder opmerkte, er liggen nog interessante strips in de winkel. 

Link naar reactie

Mario wie zijn dan wel goede scenaristen? Zeker zij die hoogwaardige stripliteratuur schrijven maar amper een album verkopen. Dankzij mensen als Sente lezen heel veel mensen met veel plezier Thorgal en Xlll. En dat hebben wij wel te respecteren. Bovendien is het zeker geen slechte schrijver anders mocht hij al die reeksen niet voortzetten.

 

Een goeie scenarist? Alan Moore. Neil Gaiman, de jonge Yann, Hislaire, Jim, Van Hamme begin jaren 90, Tsugumi Ohba (van Death Note), Naoki Urusawa, Denis Lapière...

Ik denk dat ik hier maar stop want anders krijg je de miljoenen verkochte albums niet meer geteld. 

 

Sente heeft weinig artistieke verdienste in de verderzetting van die reeksen. Een andere scenarist zou evenveel verkocht hebben. Hij is een verdienstelijke "onderhouder" van de IP's.

Wanneer hij een eigen reeks op basis van zijn eigen karakters en ideeën heeft die aanslaat, dan spreken we wel weer :)

Link naar reactie

smaken kunnen verschillen hé Mario. Over al die namen die jij daar opgesomd hebt, kan ik goede reeksen opnoemen maar evenveel absolute stinkerds (behalve urusawa, daar moet ik het eerste echte brolwerk nog van lezen en Lapière heb ik ook nog niks slechts gelezen, naar mijn smaak).

 

Ik vond trouwens le janitor (hoe is dat in het nederlands?) en de wraak van graaf Skarbek twee originele goede werken.

Link naar reactie

Over de door jou genoemde namen heb ik mijn twijfels. Gelukkig verschillen smaken anders lazen we allemaal hetzelfde. Wat ik van Moore en Gaiman heb gelezen vond ik nogal saai. Wat betreft van Hamme en Yann heb je gelijk. En Sente heeft ook miljoenen albums verkocht al met al. Dus dat rekensommetje vind ik nogal zwak overkomen. En natte aap merkt terecht op dat de janitor en Skarbek zeker niet slecht waren. Maar je hebt gelijk dat Sente zelf nog geen top reeks heeft bedacht. Maar van de verkoop van literaire hoogtepunten zoals Habibi en o.a. De maagd en de neger kan geen stripwinkel draaien. En dat kunnen ze wel met reeksen van Sente. We moeten ons op het forum niet gaan gedragen als puristen die vinden dat zij als enige verstand van strips hebben.

Link naar reactie

Bec, Desberg, Dufaux, Corbeyran...

 

Dufaux heeft er soms wel een tandje van weg om een leuk en interessant begin van een reeks / cyclus compleet naar de filistijnen te schrijven waardoor je als lezer compleet de draad kwijtgeraakt.

 

Van Bec ben ik groot fan.

Ik zou daar ook nog Leo willen aan toevoegen.

 

Ik vind Sente op zich zeker geen slechte scenarist, maar zijn laatste Thorgal scenario's zijn gewoon niet goed. Het is echt een 'sleur' om dat laatste album van Thorgal te proberen uit te lezen (en begrijpen).

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...