Ga naar inhoud

Integrales Beverpatroelje En Baard En Kale Bij Arboris


WAdriaensen

Recommended Posts

Beverpatrouille heeft mij persoonlijk nooit geïnteresseerd. Vraag me om heel eerlijk te zijn af of hier veel vraag naar zal zijn. 

Die vraag is nochtans héél concreet. Laat winkeliers reeksen opsommen die door hun klanten regelmatig of vaak genoeg gevraagd worden om hun ontbrekende nummers te kunnen aanvullen, dan zijn Baard en Kale, De Beverpatrouille en Roodbaard wel de drie meest voorkomende reeksen.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Wat is de eigenlijke reden dat de eerste drie verhalen niet in de eerste bundel zijn gedrukt? 'k Heb nu al enkele keren gelezen dat het blijkbaar begint vanaf deel 4 en dat ze per thema worden uitgegeven. Toch lijkt me dat niet zo logisch bij een start. 

 

In ieder geval overweeg ik die eerste Baard en Kale-bundel aan te schaffen. 'k Kan die eventueel voor iets minder overnemen van iemand die 'm per ongeluk twee keer besteld heeft. Is het een deftige reeks als je ze niet leest met een nostalgiesausje?

 

(Edit) - Betere zinsconstructie gemaakt.

Link naar reactie

Onmogelijk te zeggen, althans voor mij, het is echt een jeugdherinnering. 

 

Ik weet wel dat k de Baard en Kales samen met scenarist Rosy destijds veel hoger aansloeg dan die samen met Tillieux. Ook de Beverpatroelje vond ik niets aan.

 

Ik ga in in ieder geval de oude Baard en Kales eens herlezen en kijken of ze nog steeds even goed zijn als in m'n herinnering.

Link naar reactie

Hier een beetje meer uitleg, Gilles, al is het artikel ondertussen wel achterhaald en ook geen volledig antwoord op je vraag: http://www.stripspeciaalzaak.be/WeetjevdWeek/WeetjevdWeek_076-100.htm#Weetje099

 

Arboris geeft nu de thematische volgorde van Dupuis uit. Dat zal nog enkele integrales duren voordat er alsnog wordt overgeschakeld naar een chronologische volgorde, vooral wat de verhalen van Sikorski en Lapière betreft. In het Frans is deze integrale reeks inmiddels 'compleet' met dertien delen. Maar net zoals bij Johan en Pirrewiet of Robbedoes of Buck Danny het geval was, herbegint Dupuis de komende jaren gewoon met Baard en Kale, maar nu chronologisch en deze keer mèt alle weggelaten verhalen van Dineur, Will en hopelijk ook Marcel Denis.

Arboris beloofde me dat ze deze weggelaten verhalen achteraf zullen bundelen in hun huidige integrale reeks waardoor we dus niets hoeven te missen.

Link naar reactie

 

Ik weet wel dat k de Baard en Kales samen met scenarist Rosy destijds veel hoger aansloeg dan die samen met Tillieux.

Nochtans zijn twee van de beste scenario's IMHO van Tillieux' hand: De Spookschaduw en Uit De Afgrond... heerlijke sixtiessciencefiction was dat.

Bij Desberg, dáár zaten soms een paar rare verhalen tussen vond ik, zoals die waarin extreem-rechts de macht grijpt in Frankrijk, of die met die blok kristal in Afrika. Alhoewel: De Stunt Van Stomp is voor mij ook een toppertje, ook weer omdat het SF-element net zoals de bovengenoemde twee Tillieuxalbums nog een zeker raakpunt met de realiteit heeft: als men het metabolisme van mensen 75 keer kan versnellen dan is het niet zo heel ver gezocht om misdadigers te laten ontpoppen tot ongrijpbare kunstdieven.

Link naar reactie

 

 

Ik weet wel dat k de Baard en Kales samen met scenarist Rosy destijds veel hoger aansloeg dan die samen met Tillieux. 

Heb toch altijd de spitsvondigheid van dialogen bij Tillieux weten te appreciëren, daarbij ook een pluim voor de respectieve vertalers die dat ook in het NL overbrachten.

Ook bij zn eigen reeksen als Guus Slim, maar ook voor Francis waar hij Bran Jager en Haasje wel heel mooi uit de hoek liet komen.

Link naar reactie

Het doelpubliek was : lezertjes van het weekblad Robbedoes, het gaat over een groepje scouts die allerlei avonturen beleven.

 

Ik heb de reeks dit jaar voor een prikje gekocht en ondanks dat ik te horen kreeg dat het ouwbollig was, verbaasde ik mij over

de toegankelijkheid van de reeks, zelf na zoveel jaar.  Het is een klassieke avonturenreeks, nog steeds zeer leesbaar en het

proberen waard.  In eerste druk moeilijk te vinden.  Nu dankzij arboris weer beschikbaar voor het grote publiek.

Link naar reactie

Beetje een rare regeling. Nuja, als ze bij Arboris beloven dat alles sowieso gebundeld wordt is dat postief. 

 

Ik sluit me hier bij aan.  Een beetje jammer dat het niet meteen chronologisch gebundeld wordt, maar toch zal ik ze braafjes kopen, deze bundelingen, want deze reeks wil ik al ontzettend lang lezen.  Ik ken eigenlijk enkel de verhalen van na Will.

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie

Kan iemand mij heel kort uitleggen waarover de beverpatroelje juist gaat. Een groepje scoutsleden die avonturen beleeft uiteraard, maar wat is bvb het doelpubliek?

Bevat de eerste 3 verhalen:

 

Het geheim van Diepenbos

De vermiste padvinder

De onbekende uit Villa Mysterie

 

Eerste ondertussen gelezen. Dat is (niet onverwacht) bestemd voor 10-14 jarige Robbedoes lezers en oudere striplezers met wat fantasie/nostalgie; Of je het leuk gaat vinden hangt van jezelf af. Ik heb het met plezier gelezen.

 

Wat ik wel raar vind is dat het tweede verhaal een heel andere tekenstijl heeft, veel grover. Is dat vroeger gepubliceerd?

Link naar reactie

De twee andere zijn meer ingeburgerde namen, mede dankzij hun geschiedenis in Robbedoes. Tanguy en Laverdure stond in voorpublicatie in weekbladen die Vlamingen zelden hebben gelezen. Naar verluidt verkopen de Roodbaard-integrales ook beter in Nederland dan in Vlaanderen. Ik wijt het aan eenzelfde reden.

Link naar reactie

De twee andere zijn meer ingeburgerde namen, mede dankzij hun geschiedenis in Robbedoes. Tanguy en Laverdure stond in voorpublicatie in weekbladen die Vlamingen zelden hebben gelezen. Naar verluidt verkopen de Roodbaard-integrales ook beter in Nederland dan in Vlaanderen. Ik wijt het aan eenzelfde reden.

 

Ik zou eerder zeggen dat strips als Tanguy & Laverdure en Roodbaard nog wel tweedehands te vinden zijn tegen een redelijke prijs (m.u.v. de laatste delen van Roodbaard). Beverpatroelje en Baard en Kale zijn veel zeldzamer.

 

Maar dat zou in Vlaanderen anders kunnen zijn dan hier in Nederland.  

Link naar reactie

Ik zou eerder zeggen dat strips als Tanguy & Laverdure en Roodbaard nog wel tweedehands te vinden zijn tegen een redelijke prijs (m.u.v. de laatste delen van Roodbaard). Beverpatroelje en Baard en Kale zijn veel zeldzamer.

 

Maar dat zou in Vlaanderen anders kunnen zijn dan hier in Nederland.  

Omdat ik aan de grens woon is een oversteek naar de noorderburen al eens vlot gemaakt en het is inderdaad een feit dat het aanbod aan tweedehands erg verschillend is.

Is het trouwens in Vlaanderen ook, denk dat dat voor een stuk te maken heeft met het publiek dat een SSZ aantrekt. Dat brengt ook andere inkoopopportuniteiten aan 2e hands mee, veronderstel ik.

Alleszins een genot om eens een "onbekende" SSZ met ruime 2e hands afdeling te exploreren.

Link naar reactie

Vandaag in Alkmaar geweest en daar heb je 2 stripwinkels. Ik wilde eerst kijken hoe de boeken eruit zagen. Wat mij opviel is dat bij beide winkels de voorkaft van de boeken krom getrokken waren van zowel de Beverpatroelje als Baard en Kale. Dit weerhoudt mij ervan deze te kopen. Is dit iets van de leverancier in Alkmaar of hebben anderen dit ook?

Buiten de kromme kaft zien ze er wel verzorgd uit met korrelig papier.

Link naar reactie

Vandaag in Alkmaar geweest en daar heb je 2 stripwinkels. Ik wilde eerst kijken hoe de boeken eruit zagen. Wat mij opviel is dat bij beide winkels de voorkaft van de boeken krom getrokken waren van zowel de Beverpatroelje als Baard en Kale. Dit weerhoudt mij ervan deze te kopen. Is dit iets van de leverancier in Alkmaar of hebben anderen dit ook?

Buiten de kromme kaft zien ze er wel verzorgd uit met korrelig papier.

De kaften van de mijne zijn perfect.
Link naar reactie

Vandaag in Alkmaar geweest en daar heb je 2 stripwinkels. Ik wilde eerst kijken hoe de boeken eruit zagen. Wat mij opviel is dat bij beide winkels de voorkaft van de boeken krom getrokken waren van zowel de Beverpatroelje als Baard en Kale. Dit weerhoudt mij ervan deze te kopen. Is dit iets van de leverancier in Alkmaar of hebben anderen dit ook?

Buiten de kromme kaft zien ze er wel verzorgd uit met korrelig papier.

Bij mij was het ook van dat...

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...