Ga naar inhoud

Kari Lente - Nieuwe Box Van Bonte


Werner

Recommended Posts

Zeer mooie box alweer, tot mijn groot jolijt aangetroffen in de Striep in Oostende. Zeer mooie vondst ook om de titels van 21 tot en met 41 door te tellen, want dít waren de albums die er in principe op volgden mocht Standaard er de stekker er niet uitgetrokken hebben.

 

Het wordt wel een soepje om ze in de juiste volgorde te bekijken. Adhemar is achterstevoren beginnen nummeren. Brabant Strip is intussen al lang de tél kwijt, maar vist er wel mooi de verhalen uit die er anders tussen de mazen van het net zouden vallen. Het is jammer dat alle betrokken partijen niet voor een uniforme nummering hebben gekozen (zo is Fort Apache bij mij niet nr. 1, maar nr. 145. Die derde box van Adhemar met de Knorr-titels in past perfect vóór de reguliere reeks, maar dan klopt de nummering niet meer. Daar hoorden toen bij: 1) Kidnappers, 2) De Groene Mantel, 3-7 en 11-14 de Knorr-boekjes, daartussen nog 8 /9/10 (Geuzeneiland, Gamma's Gangsters in het circus)

 

Wat ik wil zeggen... misschien dringt zich nog één box op met in dezelfde uniforme layout al het pré-Wolf Van Boseind materiaal, en kan Bonte na de Born-titels ook gelijk alle andere albums in de goeie volgorde zetten.

 

Mijn complimenten overigens voor Dirk Nuyts (die de mooie covers tekent) en Scaramanga (die de layout uniform maakt met de oude reeks, en inkleurt).

Link naar reactie

Iedereen heeft z'n best gedaan, ik ben erg trots op de uitgave. :)

 

Ik begrijp het nummering probleem maar daar gaat niets meer aan veranderd worden vrees ik tenzij bij de eventuele digitale uitgaven, alles heruitgeven is geen optie. Kontiki heeft wel een mooie lijst gemaakt zodat je ze in volgorde kunt lezen.

 

1-70

http://www.stripspeciaalzaak.be/Interviews/KariLente_1-70.htm

 

71-145

http://www.stripspeciaalzaak.be/Interviews/KariLente_71-145.htm

Link naar reactie

Ziet er zeer mooi uit!

Wanneer verschijnt dat boek met verhalen uit Zonneland van Buth?

Is dat een dik boek met allerlei verhalen of één verhaal?

Dat zijn 2 dikke uitgaven op formaat Zilverpijl. Elk een 180 blz op stevig papier en gedrukt van de originelen, Gilbert Declercq heeft de covers getekend en ingekleurd omdat ik vond dat z'n stijl goed past met die van Buth uit die periode, Scaramanga heeft opnieuw de coverlayout voor z'n rekening genomen. Mooi op de tijd voor de beurs in Brugge en ze gaan de volgende dagen naar de groothandel, winkelprijs elk 29,95 euro.

 

.

buth_moeraskerels.jpg

 

buth_zonneland.jpg

Link naar reactie

Als het allebei boeken zijn met verhalen uit Zonneland vind ik het een beetje vreemd dat je de ene 'Zonneland verhalen' titelt en de andere 'De moeraskerels'. Of heeft die laatste verhalen uit 't Kapoentje?

Het ene boek is 10 verhalen van De Moeraskerels die in Zonneland verschenen, het tweede boek is een verzameling van 6 losstaande verhalen ook uit Zonneland. We vonden dit de beste benaming, er volgt later dit jaar nog een boek met een selectie levensverhalen uit 't Kapoentje.

Link naar reactie

Born is dan ook berucht voor z'n slechte druk, ook de tekst werd herzet en gedeeltelijk aangepast. Ik vind dat deze Born-reeks zeker een nieuwe uitgave verdient, zeker nu quasi alle originelen nog voorhanden zijn.

 

Een vergelijking tussen de Born en Bonte uitgave

 

Wat! Een! Openbaring!!!

Waarom hadden de kezen eigenlijk de lettering veranderd? En welke halve zool had de naam "Klarinet" bedacht???

Link naar reactie

Wat! Een! Openbaring!!!

Waarom hadden de kezen eigenlijk de lettering veranderd? En welke halve zool had de naam "Klarinet" bedacht???

Schalulleke werd ook hernoemd naar Schabolleke, Schanulleke, Jerom naar Jeroen, Sidonie naar Sidonia. We hebben andere uitdrukkingen en namen dus werd de tekst aangepast en herletterd, in die tijd leek dat waarschijnlijk een goed idee want het had alvast gewerkt voor Suske en Wiske. :)

Link naar reactie

Het is duur, daar valt niet over te discussieren. Het is niet duur als je oplage en kostprijs bekijkt maar 100 euro blijft een hap uit het budget.

 

De bundelingen zijn dan een stuk goedkoper, het Zilverpijl boek bevat ook 10 verhalen, zelfde oplage van 300 ex. en kost maar 55 euro. Kari Lente kan echter niet als bundeling vind ik, die moet je als afzonderlijke verhalen uitgeven. Volgend jaar nog 1 box en dan is mijn collectie compleet, de rest is voor de Fenix reeks.

 

Ik ga wel meer en meer inzetten op de bundelingen, mooi, minder werk aan de covers, neemt minder plaats in en is goedkoper. Niets dan voordelen. :)

Link naar reactie

Guus Slim is al uitgegeven, maar Felix...Dat was nog iets!!!

Niffle was er ooit aan begonnen, in chronologisch omgekeerde volgorde, maar hij kwam nooit toe aan de eerste vier geplande bundels. Zijn reeks telt de nummers 5, 6, 7.

Per bundel waren er zo'n 5.000 manuren nodig om alles in te scannen, op te poetsen en bij te werken. Niffle zit nu bij Dupuis (de nieuwe collectie 50/60 - eerste titel De Verdronken Wagen - is van hem) en plant een nieuwe reeks integrales zoals hier al vermeld.

Er bestaan ook bundelingen/uitgaven van Dupuis zelf (in kleur) en Deligne, maar ik wete niet of deze compleet zijn.

Link naar reactie

Wel, geef jij dan die Guus Slim-omnibussen uit. Wel in kleur, graag. ;-)

Graag maar dan toch liefst in z/w, ik heb ze al in kleur en het drukwerk te duur in mijn oplages. De z/w tekeningen vind ik de basis, van daaruit kan alles opnieuw ingekleurd worden indien nodig, ik vind het zo jammer dat zoiets veelal niet meer mogelijk is omdat de originelen verloren zijn gegaan of opgesplitst.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Born is dan ook berucht voor z'n slechte druk, ook de tekst werd herzet en gedeeltelijk aangepast. Ik vind dat deze Born-reeks zeker een nieuwe uitgave verdient, zeker nu quasi alle originelen nog voorhanden zijn.

 

Een vergelijking tussen de Born en Bonte uitgave

 

attachicon.gifKari lente Born.jpg attachicon.gifkari lente Bonte.jpg

 

Welke software gebruik je, Bonte, om deze pagina's op te frissen?

Of is deze info top secret?

Link naar reactie

Welke software gebruik je, Bonte, om deze pagina's op te frissen?

Of is deze info top secret?

Dergelijk slechte druk kun je niet meer opfrissen, er is teveel informatie verloren gegaan en je zou de lettering ook opnieuw moeten doen. Ik heb gewoon gebruik gemaakt van de originele pagina's (die gelukkig nog voorhanden zijn) en die zijn perfect, 600 DPI omgezet naar bitmap kleuren (puur zwart/wit) wat volgens mij het beste resultaat geeft.

Link naar reactie

Zijn al die Kari Lentes nog verkrijgbaar? M.a.w. Kun je de volledige reeks nog vlot verkrijgen als je Peters uitgaven aankoopt (dus ook die van Adhemar, Brabant en weet ik veel wat nog allemaal)...

"De" Kari Lente-reeks bestaat niet. De ene albums zijn al wat vlotter te krijgen dan de andere. Vooral met die eerste 10 Brabant Strip-uitgaven ga je toch wat moeite moeten doen, zeker voor de eerste paar nummers. Ook de eerste Adhemars zal je niet licht meer aantreffen.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...