Guest Natte aap Posted October 13, 2014 Share Posted October 13, 2014 omdat een overijverige bewaker van het forum het vorige draadje in de chocolate bar heeft begraven, wil ik het hier toch ook terug over strips hebben. Laat dat andere draadje gerust een vergaarbak zijn voor sinterklaaswoede en Roma gesprekken maar hier graag over racisme in strips. Oproepje aan de mods: als het niet over strips gaat, plak dat dan aub in dat andere draadje. Hier enkel over het racisme in strips. Ok, de eerste. Billy Turf. Lachen met dikke mensen. Racisme of niet? Disclaimer vooraan om te duiden dat men nu niet meer met dikke mensen hun omvang mag lachen? Tine bij de Walen. Racisme of niet? Nog een tweede vraag. Leeft dat in andere landen die minder een stripcultuur hebben of is het de kip en het ei? dat er minder strips in andere landen gelezen worden omdat de "stereostrypering" als een (onderhuids niet operant) probleem wordt gezien en het daarom niet gelezen wordt? Quote Link to comment
retep Posted October 13, 2014 Share Posted October 13, 2014 Tja en wat als iedereen een veeg uit de pan krijgt ? De familie Doorzon, daar werd/wordt iedereen belachelijk gemaakt: negers, benepen glurende blanke mannen, agogen, homoseksuelen, huisvrouwen etc. Ergens hoop ik dat hollandse stripmakers als Hein de Kort, Gerrit de Jager en Eric Schreurs eens een chocolademunt in het politiek correcte zakje gaan doen: Gooi maar dicht neger ! Quote Link to comment
Guest Natte aap Posted October 13, 2014 Share Posted October 13, 2014 tja, is het bovenstaande racisme of is het sarcasme? ik neig eerder naar sarcasme dan racisme. (en ik vind 'm wel grappig) Quote Link to comment
retep Posted October 13, 2014 Share Posted October 13, 2014 tja, is het bovenstaande racisme of is het sarcasme? ik neig eerder naar sarcasme dan racisme. (en ik vind 'm wel grappig) Het bekende probleem: John Doorzon is een racistische, seksistische, luie klootzak maar maakt dat De Familie Doorzon een racistische, seksistische strip ? Is de Jager aanspreekbaar voor wat zijn stripfuiguren roepen ? (zie precedent van WF Hermans). http://www.kb.nl/historische-kalender/2013/april-2013/4-april-1952-de-schrijver-hermans-vrijgesproken-van-belediging-van-het-rk-deel-van-het-volk Quote Link to comment
Guest Natte aap Posted October 13, 2014 Share Posted October 13, 2014 Is de de Jager aanspreekbaar voor wat zijn stripfiguren roepen ? (zie precedent van WF Hermans). Waar zit het onderscheid tussen Hergé die het tijdsbeeld van de toebnmalige mores weergeeft, De Jager die om humoristische redenen de angstbeelden/vooroordelen van zijn tijd spiegelt (de hedendaagse variant van het opgestoken wijsvingertje) via harde humor en een strip waar de schrijver dezes zijn persoonlijke standpunten verkondigt (Miller, ... ) Quote Link to comment
Bonte Posted October 13, 2014 Share Posted October 13, 2014 Oproepje aan de mods: als het niet over strips gaat, plak dat dan aub in dat andere draadje. Hier enkel over het racisme in strips. ok maar verplaatsen kan niet, het zal dus wissen worden. Quote Link to comment
retep Posted October 13, 2014 Share Posted October 13, 2014 Grijs gebied aap, zeer grijs gebied. Men zal dan onderzoek moeten doen naar de intentie van de auteur en dat is moeilijk. Spreken de personen in een roman/strip uit naam van de auteur of juist niet. Is het een vlammend protest tegen een misstand of een politiek incorrecte mening ? De drie door mij genoemde hollandse auteurs hadden schijt aan iedereen, Schreurs met zijn extreem smerige strips, Hein de Kort met zijn lelijk getekende miezerige mannetjes en monsterlijke vrouwen, de jager met zijn zuigende typetjes. Er is, bij mijn weten, nooit iemand in Nederland geweest die die strips aanklaagde wegens racistisch, seksitisch ed. Velen vonden ze smakeloos en dat waren/zijn ze dan ook, maar ook vaak heel leuk. Quote Link to comment
marioboon Posted October 13, 2014 Share Posted October 13, 2014 Billy Turf. Lachen met dikke mensen. Racisme of niet? Tine bij de Walen. Racisme of niet? Ik wist niet dat dikke mensen een ras was? Quote Link to comment
retep Posted October 13, 2014 Share Posted October 13, 2014 Racisme ? http://robertotaal.blogspot.nl/2007/04/interview-hein-de-kort.html#!/2007/04/interview-hein-de-kort.html Quote Link to comment
Bonte Posted October 13, 2014 Share Posted October 13, 2014 Ik wist niet dat dikke mensen een ras was? Religie, vrouwen, blinden, homo's en Arabieren ook niet. Erg dikke mensen zijn in principe ziek of zelfs gehandicapt en dan vallen ze onder de racisme wet. Quote Link to comment
Guest Natte aap Posted October 13, 2014 Share Posted October 13, 2014 Ik wist niet dat dikke mensen een ras was? toch wel. Amerikanen. (oeps, dat is racisme) Nee, serieus, point taken. Misschien moeten we de term dan uitbreiden tot ... eh ... strips en .... eh stereotypes? Strips en discriminatie? Strips en alles dat buiten de norm valt? Quote Link to comment
Guest Natte aap Posted October 13, 2014 Share Posted October 13, 2014 Grijs gebied aap, zeer grijs gebied. Vandaar dat het ook een vraag was om over te debatteren en geen gebruikelijk natte aap lap waarin er reeds een gevormde mening genuanceerd wordt uitgelegd Quote Link to comment
retep Posted October 13, 2014 Share Posted October 13, 2014 Peter de Wit heeft trouwens wel eens een aanklacht aan zijn broek gekregen wegens een boerka grap. Op de vraag waarom zijn cliënten de Sigmund-grap niet gewoon zien als een humoristisch commentaar op een actuele situatie, waarbij gespeeld wordt met stereotyperingen, antwoordt raadsman Steijnen: 'Als de stereotypering in een grap voor honderdduizenden mensen niet meer duidelijk is, vraag ik me af of het nog wel grappig is bedoeld. In de huidige discussie in Nederland, waaraan ook veel columnisten en cartoonisten meedoen, zit veel venijn. 'We motten ze niet', is de achterliggende boodschap als het om de moslims gaat. Wat dat betreft begint de situatie te lijken op die in de jaren voor de Tweede Wereldoorlog toen er veel vervelende grappen over joden werden gemaakt. Je mag toch hopen dat we die tijd definitief achter ons hebben gelaten.' Volgens Elshout zijn dit soort uitspraken voor rekening van Steijnen. 'Hij zou de anti-joodse cartoons uit die periode eens moeten vergelijken met een Sigmund-grap. Dat praten we toch over een hele andere categorie.' http://www.stripschrift.nl/index.php?pag=actua&id=208 Het gaat kennelijk om: 1 Intentie en 2 Perceptie Quote Link to comment
retep Posted October 13, 2014 Share Posted October 13, 2014 Het spijtige is dat het niet grappig is waardoor men, met slechte of goede wil, deze strook kunnen beschouwen als het viseren van een bevolkingsgroep. ???? Wat bedoel je nu koen ? Omdat de strook niet grappig is viseer je dan een hele bevolkingsgroep ? Quote Link to comment
retep Posted October 13, 2014 Share Posted October 13, 2014 @ Koen over Peter de Wit..... Jij vindt het niet grappig, een ander wel. Ik zie dat niet als criterium. De intentie van de auteur uitzoeken zou verhelderend zijn maar is helaas vrijwel altijd onmogelijk en zeker juridisch niet relevant. Wanneer grote groepen zich geviseerd voelen kunnen ze een aanklacht indienen (wat ook is gebeurd). De rechtbank zoekt vervolgens uit of de striptekenaar een wet heeft overtreden...... Quote Link to comment
TDPB Posted October 13, 2014 Share Posted October 13, 2014 Ik vind hem juist wel leuk. Maar hij zou -denk ik- nog leuker geweest zijn met twee doorsnee Nederlandse vrouwen. Nu kan ik goed begrijpen waarom velen denken dat dit een beledigende grap is. Hij lijkt vooral te zeggen dat Moslimjongeren zich bezig houden met het ineenslaan van homo's, joden en ruiten. Terwijl het natuurlijk gewoon om de relatie tussen moeders en hun zonen in het algemeen gaat. Quote Link to comment
Zwendel Posted October 13, 2014 Share Posted October 13, 2014 Al die 'cartoons' die hier aangehaald worden zijn van de 'Hara Kiri' school (zie ook Kama en Gumbah en de meeste Humo cartoonisten). Die maken er hun handelsmerk van om te choqueren en om tegen de mensen hun schenen te trappen, zonder onderscheid van ras, sexe, gewicht, etc. Als je gaat verbieden dat die bijvoorbeeld moslims beledigen dan ben je zelf racistisch, want dan zeg je dat die groep een betere behandeling verdient dan een andere groep. ps. ik kan er dikwijls ook niet mee lachen, maar de cartoons die hier getoond zijn vind ik toch erg leuk. Quote Link to comment
TDPB Posted October 13, 2014 Share Posted October 13, 2014 Het bekende probleem: John Doorzon is een racistische, seksistische, luie klootzak maar maakt dat De Familie Doorzon een racistische, seksistische strip ? Neen. De Familie Doorzon is een van de meest progressieve strips die er is. Voor het eerst in stripland is werkelijk iedereen evenwaardig aan iedereen, ras, geloof, geslacht of seksuele voorkeur maakt niet uit. Ze krijgen allemaal een hoofdrol en ze zijn allemaal even belachelijk. Quote Link to comment
Guest Kameraad Mauser Posted October 13, 2014 Share Posted October 13, 2014 Peter de Wit heeft trouwens wel eens een aanklacht aan zijn broek gekregen wegens een boerka grap. Serieus? Diegene die mij dat zou lappen zou mogen verhuizen. Of zich een privémilitie aanschaffen. Hoe verliep het dan verder voor de Wit? Hij heeft toch niet moeten afdokken? Quote Link to comment
marioboon Posted October 13, 2014 Share Posted October 13, 2014 toch wel. Amerikanen. (oeps, dat is racisme) Nee, serieus, point taken. Misschien moeten we de term dan uitbreiden tot ... eh ... strips en .... eh stereotypes? Strips en discriminatie? Strips en alles dat buiten de norm valt? Strips en discriminatie is beter gekozen. Daar kan je alles onder catalogeren. Stereotypes in strips zijn niet per sé discriminerend, maar discriminatie in strips gaan altijd over stereotypes. Quote Link to comment
Waldorf Posted October 13, 2014 Share Posted October 13, 2014 Ik geef je 100 % gelijk. Er zijn onder Moslims en Joden een hoger percentage mensen met lange tenen. Ah ja? Zijn daar cijfers van? Zou het niet kunnen dat Joden en moslims, niet geheel onterecht, de indruk hebben dat ze vaker het voorwerp zijn van grappen? En dat we van hen minder goed weten hoe bepaalde gevoeligheden liggen? Gewoon omdat we hen niet goed kennen? Quote Remember that the life of this world is but a sport and a passtime. Link to comment
marioboon Posted October 13, 2014 Share Posted October 13, 2014 Ik geef je 100 % gelijk. Er zijn onder religieuze fundamentalisten een hoger percentage mensen met lange tenen. meer correct. Probleem is dat voor veel moslims en zionistische/orthodoxe joden hun religie hun identiteit/fundament nog altijd is. Dus als je hun religie aanvalt, val je automatisch hen persoonlijk aan. Europese Christenen hebben die "verlichting" al achter de rug. Quote Link to comment
retep Posted October 13, 2014 Share Posted October 13, 2014 Ah ja? Zijn daar cijfers van? Zou het niet kunnen dat Joden en moslims, niet geheel onterecht, de indruk hebben dat ze vaker het voorwerp zijn van grappen? En dat we van hen minder goed weten hoe bepaalde gevoeligheden liggen? Gewoon omdat we hen niet goed kennen? De christenmensen zijn al in de jaren 1950-1980 volledig uitgebeend. Hele generaties schrijvers en cabaretiers hebben de christenen al zo te grazen genomen dat het volstrekt niet meer interressant is om een grap over het christelijke geloof of christenmensen te maken. Quote Link to comment
Zwendel Posted October 13, 2014 Share Posted October 13, 2014 Ah ja? Zijn daar cijfers van? Zou het niet kunnen dat Joden en moslims, niet geheel onterecht, de indruk hebben dat ze vaker het voorwerp zijn van grappen? En dat we van hen minder goed weten hoe bepaalde gevoeligheden liggen? Gewoon omdat we hen niet goed kennen? Kom jij dan veel Joden en moslimmoppen tegen? Ik zie er niet veel en als er al eens één verschijnt s het meestal ambras. Bij Zak zijn er regelmatig moslims/allochtonen te zien, maar dat is dan om met de Belgen te lachen. Quote Link to comment
TDPB Posted October 13, 2014 Share Posted October 13, 2014 Rosse mensen zijn (bijna) altijd slechte mensen in strips, literatuur en film. (Voor de vrouwelijke rosheden geldt dan meestal ook dat ze nymfomane zijn) Onzin, Rosse mensen in strips zijn bijna altijd hoofdpersonages. Kuifje, Robbedoes, Sarah Spits, alle mannelijke personages van Mars Gremmen, Obelix, Roodhaar, Esther Verkest, Archie, Annie, Claire, Rubine, Bollie én Billie, Mortimer, Ragebol... Quote Link to comment
Bonte Posted October 13, 2014 Share Posted October 13, 2014 Ah ja? Zijn daar cijfers van? Zou het niet kunnen dat Joden en moslims, niet geheel onterecht, de indruk hebben dat ze vaker het voorwerp zijn van grappen? En dat we van hen minder goed weten hoe bepaalde gevoeligheden liggen? Gewoon omdat we hen niet goed kennen? Is het niet de bedoeling om net die gevoeligheden te raken met humor? Dat is net de bedoeling, als je humor over moslims wil maken zonder ze te beledigen moet je Joden als varkens afbeelden, verder kom je niet. Als je bekijkt hoeveel mensen op straat gekomen zijn en zelfs gestorven voor een deel cartoons in een krant (plus wat bijgetekende cartoons van een imam die het nog niet erg genoeg vond) dan kun je daar een cijfer op zetten, vergelijk dat gewoon met de andere groepen die op straat komen tegen cartoons. Quote Link to comment
Bonte Posted October 13, 2014 Share Posted October 13, 2014 Rosse mensen zijn (bijna) altijd slechte mensen in strips, literatuur en film. (Voor de vrouwelijke rosheden geldt dan meestal ook dat ze nymfomane zijn) Het lijkt me net het tegendeel. Quote Link to comment
Waldorf Posted October 13, 2014 Share Posted October 13, 2014 Is het niet de bedoeling om net die gevoeligheden te raken met humor? Dat is net de bedoeling, als je humor over moslims wil maken zonder ze te beledigen moet je Joden als varkens afbeelden, verder kom je niet. Tuurlijk is dat de bedoeling. Maar je moet het ook niet raar vinden dat mensen, wiens gebruiken en gevoeligheden je niet goed kent, kwaad zijn als je er mee lacht. Ik ben zelf een groot voorstander om met iedereen te lachen. Quote Remember that the life of this world is but a sport and a passtime. Link to comment
Lecram Posted November 13, 2014 Share Posted November 13, 2014 Net na de zwarte pieten hectiek....krijgen we deze advertentie..... Quote Link to comment
stilte Posted November 13, 2014 Share Posted November 13, 2014 Tuurlijk is dat de bedoeling. Maar je moet het ook niet raar vinden dat mensen, wiens gebruiken en gevoeligheden je niet goed kent, kwaad zijn als je er mee lacht. Ik ben zelf een groot voorstander om met iedereen te lachen. Ik sta je hierin bij. Of we dat nu willen of niet, we oordelen toch weer steeds vanuit ons eigen perspectief. Dat hoeft op zich niet fout te zijn (kunnen we anders?), maar gewoon het besef dat er andere zienswijzen bestaan, zou al tot heel wat relativering (en aanvaarding) van de reactie van anderen kunnen leiden. Maar voor mij is het recht op vrije meningsuiting dan ook geen absoluut recht, al lijkt het dat voor de meeste mensen wel te zijn geworden. Toch weerhoudt het mij niet van mijn eigen basisbeginsel, leven en laten leven. Quote I was taught to dream this dream people call human life I was thought to dream Link to comment
Guest Kontiki Posted November 14, 2014 Share Posted November 14, 2014 Rostjes in de strip uit een veel te tijdrovende rubriek die we jaren geleden al hadden afgevoerd. Herken je ze allemaal? Quote Link to comment
marioboon Posted November 14, 2014 Share Posted November 14, 2014 Net na de zwarte pieten hectiek....krijgen we deze advertentie..... Toon jij de hele foto of moet ik dat doen? Quote Link to comment
Lecram Posted November 15, 2014 Share Posted November 15, 2014 Was een grap van Guido Weijers........een ieder begrijpt ook wel dat dit niet de hele foto is.......dat zou een heel vreemde advertentie zijn van Zeeman.... Quote Link to comment
stilte Posted November 15, 2014 Share Posted November 15, 2014 Rostjes in de strip uit een veel te tijdrovende rubriek die we jaren geleden al hadden afgevoerd. Herken je ze allemaal? rostjes.jpg , nooit bij stilgestaan dat ze eigenlijk wel behoorlijk bevoordeeld worden. Maar het is ze gegund! Quote I was taught to dream this dream people call human life I was thought to dream Link to comment
TDPB Posted November 19, 2014 Share Posted November 19, 2014 Net na de zwarte pieten hectiek....krijgen we deze advertentie..... http://www.hbvl.be/cnt/dmf20141119_01384259/zeeman-grap-krijgt-staartje-man-aangeklaagd-wegens-racisme?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_term=hbvl&utm_content=article&utm_campaign=seeding Quote Link to comment
retep Posted November 19, 2014 Share Posted November 19, 2014 De man die de moeder vh jongetje aanklaagt is niet de bedenker van de "grap" maar degene die het plaatje heeft geliked... Quote Link to comment
Guest Natte aap Posted November 19, 2014 Share Posted November 19, 2014 ik vond het een smaakloze grap en vond 'm niet grappig. Ik begrijp perfect dat je als moeder hier woest op bent. Dit is te gemakkelijk scoren. Quote Link to comment
retep Posted November 19, 2014 Share Posted November 19, 2014 Dat is zo maar die Weijers heeft het niet bedacht maar op zijn facebook gezet. Ik zou klacht indienen tegen de bedenker, de doorgevert is volgens mij juridisch moeilijk aan te pakken. Los van het motief van Wijers is de foto 16000x gedeeld door andere feestboekers, zijn die allemaal aan te klagen ? Quote Link to comment
TDPB Posted November 19, 2014 Share Posted November 19, 2014 Als je de ene kan aanklagen, kan je al de andere ook aanklagen. We horen het wel als Lecram een brief in de bus krijgt. Quote Link to comment
retep Posted November 19, 2014 Share Posted November 19, 2014 En 16.000 anderen, dat worden overuren voor de ovj...... Quote Link to comment
Recommended Posts