Ga naar inhoud

Kunst


Dr. Benway

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Nu in museum De Fundatie in Zwolle:

Marino Marini geldt als een van de invloedrijkste beeldhouwers van de 20ste eeuw. Dat hij ook schilder en tekenaar was, weten maar weinigen. Met de tentoonstelling ‘Marino Marini – schilder, tekenaar, beeldhouwer’ wordt dit najaar in Museum de Fundatie in Zwolle het grote belang van de schilderijen en tekeningen in Marini’s oeuvre duidelijk gemaakt. Niet alleen in relatie tot zijn baanbrekende beeldhouwkunst, die zonder experimenten met kleur en lijn ondenkbaar is, maar vooral als zelfstandig en volwaardig onderdeel van zijn artistieke visie. De expositie van 30 sculpturen en 120 schilderijen en tekeningen is een samenwerking met de Fondazione Marino Marini in Pistoia en het Museo Marino Marini in Florence.

http://www.museumdefundatie.nl/350-Marino_Marini.html

5397179984_5e71b17745_z.jpg

marcelherms.nl

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Ik vind strips kunst. Verder heb ik met wat doorgaans onder kunst verstaan wordt niet bepaald veel zeg maar. Ergens quasi-interessant over ouwenelen, zorgen dat genoeg mensen meegaan in dat geneuzel en alles wordt tot kunst verheven lijkt het wel. De oude schilderijen/taferelen, dat vind ik dan wel erg mooi gemaakt. En Escher wordt als kunst gezien, dat vind ik dus wel geweldig. Maar een rood vierkant op een doek kan ik dus helemaal niks mee. Gniffelen doe ik wel als Wim T. Schippers zijn pindakaasvloer weer eens ten tonele voert........het moet aangeven dat alles in principe zinloos en onzinnig is, maar daarom nog wel de moeite waard.

Ok, ik trek nog eens een Sjef van Oekel uit de stripkast. :e007:

Link naar reactie

Banksy, andermaal.  Een kunstenaar naar mijn hart (*).

 

 

(*) Hoewel... het doet me denken aan wat er elders op deze reep werd gesteld.  Moeten we kunst en kunstenaar steeds kunnen scheiden?  Of is het kunst en mens (achter de kunstenaar)?  Ikzelf ben voorstander van een scheiding, en dat geldt voor heel wat kunstvormen.  Ook op het vlak van muziek en film hoef ik absoluut niets te weten van de artiesten achter de muziek; vaak zou ik ze niet eens op straat herkennen.  Maar ik ben tot de conclusie gekomen dat dit geen universeel gegeven is voor mezelf, en ik hier vaak tegen zondig.  Zeker voor outsiderkunst, waar ik een enorm liefhebber van ben, vind ik het net bijzonder interessant wél meer te weten te komen over de denkwereld van de persoon achter een kunstwerk.  Soms lijkt het wel alsof ik hier meer interesse heb in de personen achter de kunst, dan in de kunst zelf.

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie

Banksy, andermaal.  Een kunstenaar naar mijn hart (*).

 

 

(*) Hoewel... het doet me denken aan wat er elders op deze reep werd gesteld.  Moeten we kunst en kunstenaar steeds kunnen scheiden?  Of is het kunst en mens (achter de kunstenaar)?  Ikzelf ben voorstander van een scheiding, en dat geldt voor heel wat kunstvormen.  Ook op het vlak van muziek en film hoef ik absoluut niets te weten van de artiesten achter de muziek; vaak zou ik ze niet eens op straat herkennen.  Maar ik ben tot de conclusie gekomen dat dit geen universeel gegeven is voor mezelf, en ik hier vaak tegen zondig.  Zeker voor outsiderkunst, waar ik een enorm liefhebber van ben, vind ik het net bijzonder interessant wél meer te weten te komen over de denkwereld van de persoon achter een kunstwerk.  Soms lijkt het wel alsof ik hier meer interesse heb in de personen achter de kunst, dan in de kunst zelf.

Goede vragen. Eigenlijk moet de kunst voor zich spreken maar soms is het lastig de persoon te scheiden van de kunst.

Bijvoorbeeld:

BURROUGHS-W-THE-GUN-AND-SHOT-PANELS.jpg

marcelherms.nl

Link naar reactie
Over Tjebbe Beekman

Zijn schilderijen zijn doorwerkt. Gebruikmakend van zand, acryl en lak schildert hij zijn doeken liggend op de grond. Eigentijdse stadsgezichten zijn het, waarbij hij duidelijk zijn inspiratie zoekt in de nieuwe eigentijdse architectuur, de bouwputten en de winkelcentra om hem heen. Evenals de schilders van de Amsterdamse school zoals George Breitner en Willem Witsen die ook op zoek waren naar specifieke plaatsen in de stad die hun fascineerde. Zijn composities zijn raak en dynamisch en zijn in tegenstelling tot zijn expressieve schilderkunst afgewogen en zorgvuldig samengesteld aan de hand van foto’s.

 

Beekman1.jpgBeekman2.jpgGijs%20van%20Lith%204.JPG

marcelherms.nl

Link naar reactie

De vraag of we meer willen of hoeven te weten van de kunstenaar staat natuurlijk ook in verband met de vraag of we moeten spreken van grote kunst, of grote kunstenaars.  't Was een van de esthetische overpeinzingen waarop ik vorig jaar een antwoord moest geven, en ik kwam toch al gauw tot de conclusie dat het voor mij de kunst op zich is die spreekt.  Teveel verschuiven richting kunstenaar is mij bijvoorbeeld te discriminerend, want je gaat dan haast selecteren op wie er volgens jou in staat is tot kunst, alsof het een aangeboren iets is.  Zulks is mij te deterministisch, en maakt ook teveel abstractie van de rol van de toeschouwer.  Buiten de toeschouwer bestaat er voor mij überhaupt geen kunst, maar mijn denken is daarin vaak vrij postmodernistisch vrees ik.

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
Gast Kameraad Mauser

Ik heb sowieso wel een zwak voor art deco.  Het interbellum heeft mooie dingen voortgebracht.  't Is ook altijd leuk op een rommelmarkt iets met zulke mooie lijnvoering aan te treffen.

En art nouveau?

Link naar reactie

Ik heb de laatste jaren toch een verschuiving gezien van mijn interesse.  Een tiental jaar geleden had ik 't vooral voor art nouveau en ik kan het zeker nog erg waarderen, maar als ik zou moeten kiezen tussen beide dan draagt het interbellum nu mijn voorkeur.  Vooral de soms dunne grens (in architectuur) met het modernisme,... kan al eens wonderbaarlijke pareltjes opleveren. 

 

Wat art nouveau betreft heb ik overigens sowieso altijd al de Weense variant ervan het meest bekoorlijk gevonden, dus de Wiener Werkstätte.  Niet zo verwonderlijk natuurlijk aangezien net dat de meest geometrische variant was (samen met de Schotse, waardoor ze geïnspireerd werd).  Ik prijs mezelf zeer gelukkig dat het absolute meesterwerk van de WW in ons eigenste landje staat.  Het Palais Stoclet is ongeëvenaard.

Ik moet wel eerlijk toegeven dat, toen ik vorig jaar de gelegenheid had het Hotel Solvay te bezoeken, ik nooit eerder zo onder de indruk ben geraakt van een gebouw.  Je begeven in zo'n perfect bewaard totaalkunstwerk is een behoorlijk imposante ervaring die erg lang blijft nazinderen.  Alle respect dus voor Horta... al is het niet zijn jaar natuurlijk, ;)

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...