Ga naar inhoud

De Beste Belgische Strip


Waldorf

Beste Belgische Strip  

75 leden hebben gestemd

  1. 1. Wat is volgens forumgangers van De Reep de beste strip uit volgende 25 genomineerden

    • Het gele teken - Blake en Mortimer
      4
    • De dorpsgek van Schoonvergeten 1
      7
    • De duistere steden, Brüsel
      2
    • De Kiekeboes 26: Album 26
      6
    • De liefhebbers
      2
    • De zwarte smurfen
      2
    • Grand Prix (box deel 1-3)
      0
    • Het zotte geweld
      2
    • De gewetenloze erfgenamen - Jeremiah 3
      0
    • De koningin van Onderland - Jommeke 3
      0
    • De juwelen van Bianca Castafiore - Kuifje
      2
    • De Daltons breken uit - Lucky Luke 15
      0
    • De hoed van Geeraard de Duivel - Nero
      2
    • QRN op Bretzelburg - Robbedoes en Kwabbernoot 18
      8
    • De zwarte madam - Suske en Wiske 140
      4
    • De boogschutters - Thorgal 9
      8
    • Toen David zijn stem verloor
      1
    • XIII 01, Zwarte vrijdag
      3
    • Zoo, deel 3
      1
    • Zwartkijken
      5
    • De avonturen van Blake en Mortimer 0: De U straal
      0
    • Frommeltje en Viola Integraal
      5
    • Piet Pienter en Bert Bibber 11 - Avontuur in San Doremi
      2
    • De blauwbloezen 15 - Rumberley
      1
    • De Chninkel (zwart-wit)
      8


Recommended Posts

Nu ineens De U-Straal? Ik ken de parameters niet voor die vijf extra nominaties, maar ik heb de indruk dat men nu gewoon lukraak een mailtje opvist en daar een album uitkiest. Als het neerkomt op meeste aantal extra nominaties had met name De Chninkel er al zeker bij moeten staan.

Link naar reactie

Indien er geen Rode Ridder strip op die lijst terecht komt, dien ik een klacht in bij het Centrum voor Gelijke Kansen!

 

Verbaast me dat er geen rode Ridder opstaat.

 

Als ik de lijst met 20 albums bekijk zijn er 10 Vlaams en 10 Waals. Bij de Vlaamse zitten ook veel recente Graphic Novels, waarschijnlijk omdat daar minder keuze in het populaire genre was.    

Link naar reactie

Nu ineens De U-Straal? Ik ken de parameters niet voor die vijf extra nominaties, maar ik heb de indruk dat men nu gewoon lukraak een mailtje opvist en daar een album uitkiest. Als het neerkomt op meeste aantal extra nominaties had met name De Chninkel er al zeker bij moeten staan.

 

Ja, ik had ook de indruk dat Alex Agnew gisteren gewoon het album uit de mails plukte dat hem het meest aansprak. En dan vragen ze bij Radio 1 zelfs nog motivaties bij extra toevoegingen?! Die motivaties dienen dan tot niets, want de gast van dienst kiest naar eigen goeddunken toch wat hem of haar ligt.

Ik vind De Chninkel nu niet zo bijzonder, maar gezien de algemene bijval die dat album krijgt, zou een opname op de lijst toch een evidentie moeten zijn.

Link naar reactie

Ik stel me eigenlijk ook serieus vragen bij die keuze. Dat album is ondertussen al zo archaïsch geworden dat er velen zijn die er niet meer door geraken. 

De zoektocht naar een Beste Belgische Strip zal altijd wel een subjectief aspect bevatten, maar ik kan me echt niet vinden in veel van de genomineerde titels. De U-straal, De Zwarte Madam, De juwelen van Biance Castafiore... Suske en Wiske en Kuifje hebben mijn inziens toch veel sterkere titels in hun reeks zitten. Enfin, ik zal wel een zageman zijn zeker?

Link naar reactie

De Juwelen Van Bianca Castafiore is op veel vlakken de antithese van Kuifje. In plaats van de wereld rond te reizen of op de maan te belanden speelt het verhaal zich volledig af op Molensloot. Achter de schijnbaar dunne intrige zit een mooie parabel over alle mogelijke vormen van miscommunicatie - zoals die twee reporters die uit de verklaringen van de stokdove Zonnebloem menen te mogen opmaken dat Haddock en de Milanese Nachtegaal verloofd zijn. Het is een album dat veel rijker is van inhoud dan de meeste andere albums, maar het mooie is dat dat bij een eerste lezing amper opvalt.

 

Maar mijn favoriete Kuifje is/zijn het Maan-tweeluik. Hergé heeft daarmee bewezen dat hij wetenschappelijk redelijk goed gedocumenteerd was - zelfs hij kon toen niet weten dat er geen ijs op de maan was, maar de rest is redelijk geloofwaardig.

Link naar reactie

Met die extra nominaties lijken de samenstellers me nog altijd hun eigen favorieten te willen bevoordelen. Ik vind dit initiatief een mislukking.

 

tenzij er door dit initiatief plots veel meer strips aan traditioneel-niet-kopers worden verkocht. Dan is het wel weer een ... eh ... lukking :)

 

Dat men in de verste verte niet bezig is met wat de titel belooft, tja, dat verbaast me niet.

Link naar reactie

tenzij er door dit initiatief plots veel meer strips aan traditioneel-niet-kopers worden verkocht. Dan is het wel weer een ... eh ... lukking :)

 

Dan had men uit commercieel inzicht voor nog meer courante strips moeten kiezen die overal te koop zijn.

Link naar reactie

Nee hoor, dat gerotzooi van de Marsupilami met die radio in zijn neus de eerste bladzijden is in de reguliere reeks compleet verminkt.

 

Eerlijk, moest je niet van het bestaan van de "extended edition" afweten, zou je het niet opmerken. 

Het is maar een uitgerokken gag die wel wat surreëel aandoet door de knullige vertaling (waar wel heel veel strips uit die tijd aan lijden)

Link naar reactie

De U straal, is een tenenkrommend europees aftreksel van Flash Gordon met stijve personages en bordkartonnen decors. Als die Agnew dat album er in heeft gekozen istie, op het gebied van strippies, geen knip voor de neus waard. 

 

nou nou.

Dat je het nu niet meer als beste strip moet zien, kan ik volgen. Maar als je dat in zijn tijdsscharnier plaatst heeft dat wel degelijk zijn waarde. Met een nostalgische bril (zoals ik alle blake and mortimers, kuifje, lucky luke etc lees) vind ik dat nog best te pruimen. Naief, traag, stijf, ... maar wat een sfeer. dat heb ik ook als ik een SF boek uit de jaren 50 lees. Stijf, traag, naief maar een heerlijk nostalgisch sfeertje. Mij stoort het niet.

 

En ja, dat was een afkooksel van Flash Gordon. En dan?

Link naar reactie

het lijkt er me inderdaad wel op dat ik de U-straal verdedigd heb ja. Nog eens even herlezen. hm, pompompom, nostalgische bril, sfeer, sf jaren 50, dumdumdum. yep, ik heb dat inderdaad verdedigd. En heb je ook begrepen waarom ik het heb verdedigd en wat ik er juist zo leuk aan vind?

Link naar reactie

Euh, je houdt van SF maar verder kom ik niet want ik ben nog te stupéfait over je verdediging van dit bordkartonnen ouwe meuk spektakel.

 

jij leest ook altijd alleen maar wat je wil lezen hé :D

 

Als je straks van het beademingsapparaat afmag, lees het dan nog eens, maar probeer deze keer de discipline begrijpelijk lezen eens uit. En wel àlle woordjes lezen hé :P

Link naar reactie

Je argumenten overtuigen me niet nostalgische SF aap.

 

mag ik dan toch even bemerken dat de argumenten niet de bedoeling hadden je te overtuigen. Daar begin ik als gewone sterveling niet aan. Maar gewoon om tegen gewicht te bieden voor de beschimpingen van het stripboek in kwestie ;)

Als jij dat geen leuk stripboek vindt, is dat geen smet op mijn leven. Ik wou gewoon even reageren waarom ik het wel een (als ik in de stemming ben) leuk stripboek vind dat ik graag gelezen heb en misschien zelfs nog wel eens ga herlezen als ik ooit eens tijd heb om de nieuw aangekocht stripboeken te lezen.

Mijn argument is dat ik het wel als een belangrijk werk in zijn tijd kan lezen en dat ik wel eens graag de nostalgische sfeer van de jaren 50 herlees. Ik ben ook begonnen met te zeggen dat je het anno nu niet als een meesterwerk kan lezen, maar dat je het in zijn tijdperk moet zien.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...