Ga naar inhoud

De Beste Belgische Strip


Waldorf

Beste Belgische Strip  

75 leden hebben gestemd

  1. 1. Wat is volgens forumgangers van De Reep de beste strip uit volgende 25 genomineerden

    • Het gele teken - Blake en Mortimer
      4
    • De dorpsgek van Schoonvergeten 1
      7
    • De duistere steden, Brüsel
      2
    • De Kiekeboes 26: Album 26
      6
    • De liefhebbers
      2
    • De zwarte smurfen
      2
    • Grand Prix (box deel 1-3)
      0
    • Het zotte geweld
      2
    • De gewetenloze erfgenamen - Jeremiah 3
      0
    • De koningin van Onderland - Jommeke 3
      0
    • De juwelen van Bianca Castafiore - Kuifje
      2
    • De Daltons breken uit - Lucky Luke 15
      0
    • De hoed van Geeraard de Duivel - Nero
      2
    • QRN op Bretzelburg - Robbedoes en Kwabbernoot 18
      8
    • De zwarte madam - Suske en Wiske 140
      4
    • De boogschutters - Thorgal 9
      8
    • Toen David zijn stem verloor
      1
    • XIII 01, Zwarte vrijdag
      3
    • Zoo, deel 3
      1
    • Zwartkijken
      5
    • De avonturen van Blake en Mortimer 0: De U straal
      0
    • Frommeltje en Viola Integraal
      5
    • Piet Pienter en Bert Bibber 11 - Avontuur in San Doremi
      2
    • De blauwbloezen 15 - Rumberley
      1
    • De Chninkel (zwart-wit)
      8


Recommended Posts

Geert De Weyer heeft een mooi opiniestuk geschreven voor De Morgen waarin hij stelt dat de boekenbeurs, met strips als centraal thema, een gemiste kans was door alle strips als één pot nat te behandelen. Hij vindt dat Strip Turnhout hier slecht werk heeft geleverd.

 

Was het voor een keer eens 100% met de man eens...

Link naar reactie

Geert De Weyer heeft een mooi opiniestuk geschreven voor De Morgen waarin hij stelt dat de boekenbeurs, met strips als centraal thema, een gemiste kans was door alle strips als één pot nat te behandelen. Hij vindt dat Strip Turnhout hier slecht werk heeft geleverd.

 

Voor een keer moet ik gdw gelijk geven.

 

Buiten wat foliekes met randanimatie, had ik nooit het gevoel dat strips op een piëdestal stonden.

Als Loisel en Tripp de grootste buitenlandse namen waren (die dan nog es geen tekeningen maakten) is dat een gigantische gemiste kans.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

De boekenbeurs dient vooral om veel centen binnen te halen met broddelwerk van simpele wijven zoals Pascale Naessens. Die dan nog eens haar keukenfictie laat neerpennen door een ghostwriter.

Strips...wie, wat, waar?

 

Link naar reactie

Ik heb al meerdere recepten van haar uitgeprobeerd. Of ze ze nu zelf heeft geschreven of niet, ik heb smakelijk gegeten en heb ze al meermaals opnieuw gemaakt. Ik heb tegelijk een gewichtsverlies om u tegen te zeggen, net dankzij dit soort recepten. Weet je eigenlijk wel waar je het over hebt of is het enkel maar om uit te dagen?

Link naar reactie

Die dan nog eens haar keukenfictie laat neerpennen door een ghostwriter.

 

 

 

 

 

Ja, schande! En dan 700.000 boekjes verkopen, het mocht niet mogen. Dan ben je toch echt een 'simpel wijf'. 

 

Overigens, weleens een ghost artist overwogen, Kameraad? Dan zien we van jou ook eens iets op de markt.

Link naar reactie

Ik heb al meerdere recepten van haar uitgeprobeerd. Of ze ze nu zelf heeft geschreven of niet, ik heb smakelijk gegeten en heb ze al meermaals opnieuw gemaakt. Ik heb tegelijk een gewichtsverlies om u tegen te zeggen, net dankzij dit soort recepten. Weet je eigenlijk wel waar je het over hebt of is het enkel maar om uit te dagen?

Helaas heeft hij wel gelijk, ze schrijft het allemaal niet zelf en de recepten komen van

een andere kok...

Maar je valt er wel degelijk van af ;-)

Link naar reactie

Geert De Weyer heeft een mooi opiniestuk geschreven voor De Morgen waarin hij stelt dat de boekenbeurs, met strips als centraal thema, een gemiste kans was door alle strips als één pot nat te behandelen. Hij vindt dat Strip Turnhout hier slecht werk heeft geleverd.

Ik heb het ook gelezen en kan er maar 1 ding over zeggen: Geert De Weyer is een elitaire lul.

 

Een paar citaten van hem:

 

'Vijftien jaar geleden was ik hier misschien relatief blij mee geweest, want toen wisten we nog niet beter en moest het publiek nog 'opgevoed' worden worden. Ik ben best wel realistisch. Maar anno 2014?'

 

'Het verschil tussen een graphic novel of literaire strip, en een (commerciële) volwassenenstrip en een (commerciële) kinderstrip was ondertussen toch duidelijk?'

 

Tsja ik ben ook niet zo gelukkig met Kiekeboe, maar iemand met een beetje verstand weet toch dat De Kiekeboes de Sus en Wis van vandaag is. En ik heb nog liever Kiekeboe dan die pretentieuze strips van Rosinski en Moebius. Na!

Link naar reactie

Jamaar dat zijn verdienstelijke pogingen om nu de discussie naar Rosinski af te leiden. Wat vinden jullie van:

 

'Vijftien jaar geleden was ik hier misschien relatief blij mee geweest, want toen wisten we nog niet beter en moest het publiek nog 'opgevoed' worden worden. Ik ben best wel realistisch. Maar anno 2014?'

Ja zeg 15 jaar geleden had niemand verstand van strips, het is pas toen Geert volwassen werd dat het licht gekomen is.

 

'Het verschil tussen een graphic novel of literaire strip, en een (commerciële) volwassenenstrip en een (commerciële) kinderstrip was ondertussen toch duidelijk?'

Thorgal (jaja) en XIII zijn bagger, want het zijn commerciële strips. Graphic novels, dat zijn de goeie.

Link naar reactie

Tsja als je een nieuwe bijbel wil tekenen is dat niet bepaald modest.

Rustig maar Zwen, de verpleegsters brengen je kalmeertabletten dadelijk. De interpretatiepilletjes zijn helaas op.

Link naar reactie

GDW heeft natuurlijk wel een 'verleden' met Strip Turnhout. Misschien gebruikt hij deze verkiezing nu toch een beetje als een persoonlijke afrekening?

Al vind ik persoonlijk dat hij in de grond van de zaak wel gelijk heeft: een prijs toekennen aan verschillende categorieën had al veel gezever voorkomen.

Link naar reactie

Jamaar dat zijn verdienstelijke pogingen om nu de discussie naar Rosinski af te leiden. Wat vinden jullie van:

 

'Vijftien jaar geleden was ik hier misschien relatief blij mee geweest, want toen wisten we nog niet beter en moest het publiek nog 'opgevoed' worden worden. Ik ben best wel realistisch. Maar anno 2014?'

Ja zeg 15 jaar geleden had niemand verstand van strips, het is pas toen Geert volwassen werd dat het licht gekomen is.

 

'Het verschil tussen een graphic novel of literaire strip, en een (commerciële) volwassenenstrip en een (commerciële) kinderstrip was ondertussen toch duidelijk?'

Thorgal (jaja) en XIII zijn bagger, want het zijn commerciële strips. Graphic novels, dat zijn de goeie.

 

Van dat opvoeden krijg ik wel jeuk maar in essentie heeft hij toch gelijk. Verder heeft Mario gelijk: er zijn verschillende soorten strips voor verschillende doelgroepen. Een discussie over de beste kun je voeren maar dan zijn we nog jaren bezig.

Link naar reactie

Van dat opvoeden krijg ik wel jeuk maar in essentie heeft hij toch gelijk. Verder heeft Mario gelijk: er zijn verschillende soorten strips voor verschillende doelgroepen. Een discussie over de beste kun je voeren maar dan zijn we nog jaren bezig.

Ja natuurlijk, maar eigenlijk was deze verkiezing de 'eerlijkst' mogelijke. Het 'plebs' (dat volgens sommigen moet opgevoed worden) heeft gekozen en zij zijn nog altijd de grootste schare striplezers. Tot nader order heeft de meerderheid gelijk.

Link naar reactie

Populairste is vrijwel nooit de beste.

Dit zie je overal terug, kijk maar naar een ''lil Wayne''.

 

Als je een beste wilt bepalen zul je alleen een jury moeten gebruiken die alles verorberd en er enigszins verstand van heeft.

Bijvoorbeeld Mike Mignola zijn tekeningen zijn een voorbeeld voor vele grote tekenaars, terwijl een leek het wellicht maar rare tekeningen met gekke grote handen vind.

Link naar reactie

Wat vinden jullie van:

 

'Vijftien jaar geleden was ik hier misschien relatief blij mee geweest, want toen wisten we nog niet beter en moest het publiek nog 'opgevoed' worden worden. Ik ben best wel realistisch. Maar anno 2014?'

Ja zeg 15 jaar geleden had niemand verstand van strips, het is pas toen Geert volwassen werd dat het licht gekomen is.

 

Je hebt hier toch wel een punt... Alsof in '99 nog niemand gehoord had van Ware, Matotti, Clowes, Burns en Crumb... Dat waren toen al grote gekenden in media en op festivals...

Link naar reactie

Dit was een verkiezing waarbij ze aan striplezend vlaanderen hebben gevraagd om hun favoriete strip te kiezen. Dit is er uit gekomen. Ik vind dat best ok. Dat weerspiegelt het koopgedrag van de vlaming. Strops maken die een groot publiek aanspreken is ook een kwaliteit. Merho (o.a.) doet dat uitstekend. Ongeacht wat een onbekende nobody als wij hier daar van denken. Mijn smaak is niet het compas waarop de algemene smaak geijkt moet worden.

 

Dat de titel van de wedstrijd misleidend is, kan ik mee leven. maar het is wel een titel die mensen aanzet tot stemmen. Dat is positief.

 

Maar dan gebeurt er weer eens wat om de strip in zijn geheel onder de aandacht te brengen en dan is het weer niet goed. Wees verdomme blij dat de radio ook eens een keer aandacht aan strips spendeert. Nu is het weer zeven jaar wachten tot we nog eens aan de beurt zijn.

Link naar reactie

Probleem is dan wel hope de beste te definier

 

Dit was een verkiezing waarbij ze aan striplezend vlaanderen hebben gevraagd om hun favoriete strip te kiezen. Dit is er uit gekomen. Ik vind dat best ok. Dat weerspiegelt het koopgedrag van de vlaming. Strops maken die een groot publiek aanspreken is ook een kwaliteit. Merho (o.a.) doet dat uitstekend. Ongeacht wat een onbekende nobody als wij hier daar van denken. Mijn smaak is niet het compas waarop de algemene smaak geijkt moet worden.

Dat de titel van de wedstrijd misleidend is, kan ik mee leven. maar het is wel een titel die mensen aanzet tot stemmen. Dat is positief.

Maar dan gebeurt er weer eens wat om de strip in zijn geheel onder de aandacht te brengen en dan is het weer niet goed. Wees verdomme blij dat de radio ook eens een keer aandacht aan strips spendeert. Nu is het weer zeven jaar wachten tot we nog eens aan de beurt zijn.

:e005:  :e005: :e005:  :e005:  

 

Buiten die strop sluit ik me aan bij het aapverhaal.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Ja, schande! En dan 700.000 boekjes verkopen, het mocht niet mogen. Dan ben je toch echt een 'simpel wijf'. 

 

Overigens, weleens een ghost artist overwogen, Kameraad? Dan zien we van jou ook eens iets op de markt.

Kan het zijn dat uw scriptie ook door derden is geschreven?

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Ik heb het ook gelezen en kan er maar 1 ding over zeggen: Geert De Weyer is een elitaire lul.

 

Een paar citaten van hem:

 

'Vijftien jaar geleden was ik hier misschien relatief blij mee geweest, want toen wisten we nog niet beter en moest het publiek nog 'opgevoed' worden worden. Ik ben best wel realistisch. Maar anno 2014?'

 

'Het verschil tussen een graphic novel of literaire strip, en een (commerciële) volwassenenstrip en een (commerciële) kinderstrip was ondertussen toch duidelijk?'

 

Tsja ik ben ook niet zo gelukkig met Kiekeboe, maar iemand met een beetje verstand weet toch dat De Kiekeboes de Sus en Wis van vandaag is. En ik heb nog liever Kiekeboe dan die pretentieuze strips van Rosinski en Moebius. Na!

Pretentieus? Omdat Rosinski gewoon kan tekenen en geen wascogekrabbel - hetgeen je van een driejarige op je muren kunt aantreffen - voorstelt als tekenen?

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Ja natuurlijk, maar eigenlijk was deze verkiezing de 'eerlijkst' mogelijke. Het 'plebs' (dat volgens sommigen moet opgevoed worden) heeft gekozen en zij zijn nog altijd de grootste schare striplezers. Tot nader order heeft de meerderheid gelijk.

Democratisch gezever. Meestal heeft het plebs nooit gelijk. Indien we altijd hadden moeten luisteren naar het plebs dan hadden we zelfs het vuur uitgebannen. Want da's gevaarlijk. Ons Germaine zegt dat en zij kan het weten, want ze ging ooit eens naar een helderziende en die kunnen toch wel een stukske zien zeker...kaarten liegen niet.

 

:e009:

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Tja, Mausert, de beste remedie om Samurai7 goed van repliek te dienen is eindelijk eens die Rudy af te maken. Doe dat dan eens rare gast, tekenen kun je (ik heb het zelf gezien).

Dat schortte er nog aan...

Link naar reactie

Probleem is dan wel hope de beste te definier

 

:e005::e005: :e005: :e005:

 

Buiten die strop sluit ik me aan bij het aapverhaal.

Ja, via zo'n telefoontje typen sluipen er wel eens typo's tussen. Deze was wel een leuke :-P
Link naar reactie

 

Als je een beste wilt bepalen zul je alleen een jury moeten gebruiken die alles verorberd en er enigszins verstand van heeft.

 

 

Dat lijkt me een populair misverstand, zie de Oscar-uitreiking. De lijst met 'Beste films' die m.i. die titel niet verdienen, is eindeloos.

 

Maar goed. M.i. Dat is (ook) het punt.

Link naar reactie

Het is een beetje vergelijkbaar met 'Twilight' die de Oscar voor Beste film zou winnen wat ergernis bij filmkenners opwekt.

De grap is dat je hier geen situatie hoeft te bedenken, maar gewoon kunt teruggrijpen op echte winnaars:

 

"Het is een beetje vergelijkbaar met 'Driving miss Daisy/Shakespeare in Love/Rocky' die de Oscar voor Beste film zou winnen wat ergernis bij filmkenners opwekt."

 

Rocky versloeg destijds Network, Taxi Driver en All the president's Men. Vermoedelijk ging het er toen even furieus aan toe onder echte filmliefhebbers als nu hier...

Link naar reactie

Pretentieus? Omdat Rosinski gewoon kan tekenen en geen wascogekrabbel - hetgeen je van een driejarige op je muren kunt aantreffen - voorstelt als tekenen?

Het moet nu wel lukken dat Rosinski ook wasco's gebruikte om structuren in decors of voor bepaalde materialen gebruikte in De Chninkel.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...