Ga naar inhoud

De Beste Belgische Strip


Waldorf

Beste Belgische Strip  

75 leden hebben gestemd

  1. 1. Wat is volgens forumgangers van De Reep de beste strip uit volgende 25 genomineerden

    • Het gele teken - Blake en Mortimer
      4
    • De dorpsgek van Schoonvergeten 1
      7
    • De duistere steden, Brüsel
      2
    • De Kiekeboes 26: Album 26
      6
    • De liefhebbers
      2
    • De zwarte smurfen
      2
    • Grand Prix (box deel 1-3)
      0
    • Het zotte geweld
      2
    • De gewetenloze erfgenamen - Jeremiah 3
      0
    • De koningin van Onderland - Jommeke 3
      0
    • De juwelen van Bianca Castafiore - Kuifje
      2
    • De Daltons breken uit - Lucky Luke 15
      0
    • De hoed van Geeraard de Duivel - Nero
      2
    • QRN op Bretzelburg - Robbedoes en Kwabbernoot 18
      8
    • De zwarte madam - Suske en Wiske 140
      4
    • De boogschutters - Thorgal 9
      8
    • Toen David zijn stem verloor
      1
    • XIII 01, Zwarte vrijdag
      3
    • Zoo, deel 3
      1
    • Zwartkijken
      5
    • De avonturen van Blake en Mortimer 0: De U straal
      0
    • Frommeltje en Viola Integraal
      5
    • Piet Pienter en Bert Bibber 11 - Avontuur in San Doremi
      2
    • De blauwbloezen 15 - Rumberley
      1
    • De Chninkel (zwart-wit)
      8


Recommended Posts

"Het is een beetje vergelijkbaar met 'Driving miss Daisy/Shakespeare in Love/Rocky' die de Oscar voor Beste film zou winnen wat ergernis bij filmkenners opwekt."

 

Rocky versloeg destijds Network, Taxi Driver en All the president's Men.

ik vond Rocky 1 een goeie film. Driving miss daisy vond ik ook goed.

 

Welke filmliefhebber is er nu in hemelsnaam geinteresseerd in oscars. Leuk voor die film, maar het zegt geen ene bal over kwaliteit of wat jij er van zou moeten vinden. Als je gaat discussieren over de winnaar van de oscars, regeringsverkiezingen, stripwedstrijden en andere populariteitsspelletjes dan spoor je volgens mij niet helemaal. Lees en kijk wat je goed vindt en laat wedstrijden voor de coureurs

Link naar reactie

Welke filmliefhebber is er nu in hemelsnaam geinteresseerd in oscars. Leuk voor die film, maar het zegt geen ene bal over kwaliteit of wat jij er van zou moeten vinden. Als je gaat discussieren over de winnaar van de oscars, regeringsverkiezingen, stripwedstrijden en andere populariteitsspelletjes dan spoor je volgens mij niet helemaal. Lees en kijk wat je goed vindt en laat wedstrijden voor de coureurs

Moest Natte Aap hier de baas zijn was de keet al lang gesloten :e005:

Link naar reactie

ik vond Rocky 1 een goeie film. Driving miss daisy vond ik ook goed.

 

Welke filmliefhebber is er nu in hemelsnaam geinteresseerd in oscars. Leuk voor die film, maar het zegt geen ene bal over kwaliteit of wat jij er van zou moeten vinden. Als je gaat discussieren over de winnaar van de oscars, regeringsverkiezingen, stripwedstrijden en andere populariteitsspelletjes dan spoor je volgens mij niet helemaal. Lees en kijk wat je goed vindt en laat wedstrijden voor de coureurs

 

Tja, om een oscar te winnen moet de film engelstalig zijn, dat is ook weer zoiets. Eén zielig oscartje voor de buitenlandse film, de excuus oscar....

Link naar reactie

Verdomme : die moesten Beste Belgische Strip gewonnen hebben ! :e006:

Die zijn op de terugweg denk ik. Ben vandaag in de krantenwinkel binnengeweest en uit curiositeit eens het stripaanbod bekeken: veel Kiekeboe, wat minder Sus en Wis, wat Jommeke (dus ja...) en een verdwaalde Rode Ridder en Urbanus. Geen Kampioenen (kan natuurlijk zijn dat ze uitverkocht waren).

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Het moet nu wel lukken dat Rosinski ook wasco's gebruikte om structuren in decors of voor bepaalde materialen gebruikte in De Chninkel.

Klopt. Hij gebruikt zelfs tipp-ex. Maar hij kliedert niet op muren als een driejarige en kan gewoon met die materialen werken.

Link naar reactie

ik vond Rocky 1 een goeie film. Driving miss daisy vond ik ook goed.

 

Welke filmliefhebber is er nu in hemelsnaam geinteresseerd in oscars. Leuk voor die film, maar het zegt geen ene bal over kwaliteit of wat jij er van zou moeten vinden. Als je gaat discussieren over de winnaar van de oscars, regeringsverkiezingen, stripwedstrijden en andere populariteitsspelletjes dan spoor je volgens mij niet helemaal. Lees en kijk wat je goed vindt en laat wedstrijden voor de coureurs

Ik zou zomaar durven beweren dat elke filmliefhebber geïnteresseerd is in de oscars... En inderdaad: het zegt geen ene bal over de kwaliteit, zie de voorbeelden die ik noemde. Rocky is een commerciële publieksfilm die zich verhoudt tot Taxi Driver zoals Kiekeboe zich verhoudt tot de Dorpsgek van Schoonvergeten. (Ik vergat trouwens nog te melden dat het innovatieve Pulp Fiction gepasseerd werd door het suffe Forrest Grump als Beste Film.. En Titanic beter werd bevonden dan L.A. Confidential :e010: )

 

Dat appels met peren vergelijken leidt tot lijstjes waarover je je fijn kunt opwinden, je eigen smaak afmeten aan die van anderen - daar is volgens mij niks mis mee, heeft niks te maken met 'wel of niet sporen'...

 

De enigen die niet sporen, zijn vanzelfsprekend de mensen die die lijsten opstellen - omdat ze altijd de verkeerde keuzes maken.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Er zit geen grap in Maus. Dat maakt het onnozel en belachelijk.

Ik weet het. Misschien moet ik eens opgevoed worden door de Stalinski's of een of andere postmoderne subsidieslikker...

 

Zomaar zitten smalend doen over holistisch koken...

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Dat is toch best schandalig: tig oscars voor engelstalige films en dan een paar voor de rest van de wereld.

Hangt ervanaf hoeveel keer de filmmakers hun vrouw sturen naar de boardleden van de AMPAS en hoelang die over hun billen mogen wrijven...

Link naar reactie

Ik zou zomaar durven beweren dat elke filmliefhebber geïnteresseerd is in de oscars... En inderdaad: het zegt geen ene bal over de kwaliteit, zie de voorbeelden die ik noemde. Rocky is een commerciële publieksfilm die zich verhoudt tot Taxi Driver zoals Kiekeboe zich verhoudt tot de Dorpsgek van Schoonvergeten. (Ik vergat trouwens nog te melden dat het innovatieve Pulp Fiction gepasseerd werd door het suffe Forrest Grump als Beste Film.. En Titanic beter werd bevonden dan L.A. Confidential :e010: )

 

Dat appels met peren vergelijken leidt tot lijstjes waarover je je fijn kunt opwinden, je eigen smaak afmeten aan die van anderen - daar is volgens mij niks mis mee, heeft niks te maken met 'wel of niet sporen'...

 

De enigen die niet sporen, zijn vanzelfsprekend de mensen die die lijsten opstellen - omdat ze altijd de verkeerde keuzes maken.

Mja, ok. Ik begrijp wat je bedoelt. Iedereen die graag een film bekijkt is een filmliefhebber. Daar zitten inderdaad wedstrijdliefhebbers tussen. Zoals muziekliefhebbers ook zo ongeveer iedereen is. En daar zitten ook liefhebbers van het songfestival bij.

 

Daar is uiteraard niks mis mee, ieder diertje zijn pleziertje. Ik heb zeker geen dedain voor liefhebbers van de oscars, songfestival, missverkiezingen, of andere populariteitswedstrijden.

 

Zelf ken ik best veel filmliefhebbers, ik durf zeggen dat ik er ook eentje ben. Muziekliefhebber ook zelfs. (Of terug zal worden als ik weer eens wat tijd heb). Ik heb geen idee wanneer er oscars of songfestivals zijn. Dat zegt mij persoonlijk niets. Niemand van de filmkijkers die ik ken is ook maar in de verste verte geinteresseerd in prijzen of filmfestivals. Ik heb nog nooit een film gezien "omdat" die een prijs had gewonnen.

 

Er zijn gewoon veel genres liefhebbers en ik behoor niet tot de groep prijsliefhebbers (en ik zeg dat zonder waardeoordeel)

 

Wat vond je vernieuwend aan pulp fiction? Ik vond dat een goeie film, maar ik ben benieuwd wat je daar zo vernieuwend aan vond.

 

Ik vond Forrest Gump ook goed.

Link naar reactie

Persberichtje (of is het een reclamestunt?):

 

Gisterenavond werd de boekenbeurs afgesloten. Het Strip Tease programma dat Stripgids uitwerkte voor de beurs was een groot succes. De activiteiten trokken veel publiek, bezoekers wisten duidelijk de Stripgids stand te appreciëren en voor het eerst in jaren werden meer strips dan kookboeken verkocht op de Boekenbeurs.

Op de beursvloer van Stripgids zetten verschillende tekenaars hun signatuur. Een goedkope witte vloer werd zo meer en meer een 'Vinyl of Fame' met tekeningen van o.m. Philippe Geluck, Merho, Jan Bosschaert, Serge Baeken, Charel Cambré, Marc Legendre, Loisel en Tripp, Joris Vermassen en Conz.

Uitgewerkte handtekeningen van tekenaars (of dédicaces) zijn zeer gegeerd bij verzamelaars. Ze hebben er uren voor over om in wachtrijen te staan en op internet en beurzen worden dédicaces doorverkocht. Een unieke verzameling, op een vinyl tapijt dan nog wel, is dus zeer gegeerd.

Tijdens de beurs boden al verschillende mensen geld voor de tekening van hun favoriete tekenaar.

Op de nacht van 11 op 12 november is de vloer van 5 op 5 meter echter gestolen. Op dit moment is er geen spoor van de daders. We weten wel dat ze kwaliteit weten te waarderen.

Link naar reactie

Indien je er rekening mee houdt dat het reglement van de wedstrijd bepaalde dat iedereen een stem kan uitbrengen en dat de kandidaat met het hoogste aantal stemmen de winnaar is, dan kan je geen opmerkingen hebben bij de winst van Kiekeboe. Uiteraard zit je met een dergelijk reglement wel met een popularitsteitspoll. Op zich hoeft dat ook geen probleem te zijn, ware het niet dat je de wedstrijd de beste Belgische strip laat bepalen, terwijl enkel het Vlaamse deel van het publiek aan de wedstrijd deelneemt. de Beste Vlaamse Strip had realistischer geweest, maar dat zal om één of andere beleidsmatige reden wel niet haalbaar geweest zijn. 

 

Zelf zit ik enkel met een zuur gevoel bij het zoeken van nummers 20 tot 25 op de longlist. Hierbij was willekeur troef, terwijl aan de simpele luisteraars een gemotiveerd voorstel gevraagd werd. Dat was een miskleun van formaat. 

 

Ik vind het zelf wel confronterend, die top 5. Vooral veel nostalgie zit er in, voor mij als dertiger. Ik hoop alleszins dat er nog eens wat andere reeksen eenzelfde populariteit als de Kiekeboes of Jommeke kunnen behalen en op die manier in het collectief geheugen van de Vlaming kunnen geraken. 

Link naar reactie

Volgens mij is het interessant om nog even te kijken naar de oerlijst die wél door zogenaamde kenners/liefhebbers onder leiding van Toon Horsten  werd samengesteld:

 

Blake en Mortimer 6: Het gele teken (Jacobs/Jacobs)

De dorpsgek van Schoonvergeten (Comès/Comès)

De duistere steden, Brüsel (Schuiten/Peeters en Schuiten/Peeters))

De Kiekeboes 26: Album 26 (Merho/Merho)

De liefhebbers (Evens/Evens)

De smurfen 01, De zwarte smurfen (Peyo/Peyo)

Grand Prix (Marvano/Marvano)

Het zotte geweld (Vermassen/Vermassen)

Jeremiah 3, De gewetenloze erfgenamen (Hermann/Hermann)

Jommeke 3, De koningin van Onderland (Nys/Nys)

Kuifje, De juwelen van Bianca Castafiore (Hergé/Hergé)

Lucky Luke 15, De Daltons breken uit (Morris/Goscinny)

Nero, De hoed van Geeraard de Duivel (Sleen/Sleen)

Robbedoes en Kwabbernoot 18, QRN op Bretzelburg (Franquin/Greg)

Suske en Wiske 140, De zwarte madam (Vandersteen/Vandersteen)

Thorgal 9, De boogschutters (Rosinski/Van Hamme)

Toen David zijn stem verloor (Vanistendael/Vanistendael)

XIII 01, Zwarte vrijdag (Vance/Van Hamme)

Zoo (Frank/Bonifay)

Zwartkijken (Franquin/Franquin)

 

Het Gele Teken kan daar meteen af: geen stripboek, maar een leesboek.

Grand Prix op z'n eigen manier idem dito.

Zwartkijken: flauw, gedateerd.

XIII Zwarte Vrijdag: mooie herinneringen aan, maar beslist geen topper.

Brüsel: het duo heeft aansprekender dingen gedaan, weg ermee.

Jeremiah 3: gedateerd postapocalyptisch.

De juwelen van Castafiore: waarom precies het Kuifje-album dat niet representatief is voor de serie en bovendien een studio-productie? Weg ermee.

De zwarte madam: onleesbaar hapsnap.

 

Zo, heb ik toch maar mooi acht plaatsen vrijgemaakt voor ieders favorieten hier.

Link naar reactie

 

 

 

Wat vond je vernieuwend aan pulp fiction? Ik vond dat een goeie film, maar ik ben benieuwd wat je daar zo vernieuwend aan vond.

 

 

Ik vond het een mokerslag, herinner ik me. De door elkaar gegooide chronologie, het ongeëvenaarde geouwehoer en die enorme hoeveelheden verwijzingen, dat was twintig jaar geleden niet vaak gezien. 

 

Ik vond Forrest Gump ook goed.

 

 

Ik niet. Zeker niet na 'Zelig'.

Link naar reactie

Volgens mij is het interessant om nog even te kijken naar de oerlijst die wél door zogenaamde kenners/liefhebbers onder leiding van Toon Horsten  werd samengesteld:

 

.Suske en Wiske 140, De zwarte madam (Vandersteen/Vandersteen)

De Zwarte Madam is nr.6 en niet nr 140. En je moet die oudere albums in hun originele uitgave lezen, dan heb je ook de tijdsgeest mee. Al die voor de vierkleurenreeks herwerkte oude verhalelen trekken op niks, zeker die uit de Blauwe Reeks.

Link naar reactie

Zelig was inderdaad fantastisch en forrest gump is daar duidelijk van geleend. Maar ik kan ook genieten van soundgarden dat ook geleend is.

 

Pulp vind ik ook een goeie film, maar ik zie nog steeds geen innovatieve film. Gewoon een hele goeie film. Net zoals reservoir dogs.

Link naar reactie

De Zwarte Madam is nr.6 en niet nr 140. En je moet die oudere albums in hun originele uitgave lezen, dan heb je ook de tijdsgeest mee. Al die voor de vierkleurenreeks herwerkte oude verhalelen trekken op niks, zeker die uit de Blauwe Reeks.

De lijst en de nummering is van Toon Horsten en de rest van de vijfkoppige jury.

 

Moet trouwens de tijdsgeest ook plaatsnemen in een jury? Jurylid A roept dan bijvoorbeeld dat Het Gele Teken nooit de beste strip kan zijn want geen strip- maar een leesboek met plaatjes, waarop de tijdsgeest roept: nee, ho, je moet het wel in de tijd zien hè?

 

Alles veroudert in een rottempo en straks is er weer een andere generatie die andere dingen mooi vindt en niet is opgegroeid met de dingen die wij mooi vinden... Dat maakt zo'n verkiezing die vele decennia overspant ook al bij voorbaat een mission impossible.

Link naar reactie

De lijst en de nummering is van Toon Horsten en de rest van de vijfkoppige jury.

 

Moet trouwens de tijdsgeest ook plaatsnemen in een jury? Jurylid A roept dan bijvoorbeeld dat Het Gele Teken nooit de beste strip kan zijn want geen strip- maar een leesboek met plaatjes, waarop de tijdsgeest roept: nee, ho, je moet het wel in de tijd zien hè?

 

Alles veroudert in een rottempo en straks is er weer een andere generatie die andere dingen mooi vindt en niet is opgegroeid met de dingen die wij mooi vinden... Dat maakt zo'n verkiezing die vele decennia overspant ook al bij voorbaat een mission impossible.

Waarom maakt Koen hier eens geen poll waar de echte kenners (:D) hier hun Beste Belgische Strip kunnen verkiezen. Hij kan gewoon de 25 genomineerden (+De Kampioenen) nemen.

Link naar reactie

Het Gele Teken : nee, ik vind trouwens SOS Meteoren veel beter.

Thorgal 9 : nee ik vind trouwens deel 5 De Schaduwen Voorbij véél beter.

 

De Kiekeboes 26 en Zwarte Smurfen : leuk.

 

Jeremiah 3, Lucky Luke 15, PP & BB 11, Blauwbloezen 15, Rob en Kwab 18 en Jommeke 3 : ik weet niet meer hoe ik die vond.

 

Kuifje : nee, dank u. Nero : idem.

 

Suske en Wiske 140 : één van de weinige S&W’s die ik haatte als kind.

 

XIII 01 : zeer graag gelezen, maar net als de meeste andere Van Hamme’s, goed gepikt.

De Chninkel : goed gepikt van overal en nog ergens, behalve een goed einde.

 

De U-straal… staat dat op die lijst ?

 

Zwartkijken : is een anthology eigenlijk. Gaat van zeer goed tot heel flauw.

 

Ik twijfel heel zwaar tussen :

Zoo 3 (maar ik vond die de beloftes niet volledig waar maken)

Dorpsgek van Schoonvergeten 1

Frommeltje en Viola Integraal (laatste deel uit de integraal nog niet gelezen).

 

De andere heb ik niet gelezen. Alhoewel ik twijfel over die Duistere Steden.

 

En dan kies ik : Dorpsgek. Alhoewel ik er andere van Comès nog beter vind.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Kijk, dit is nou waarom het velen eigenlijk geen hol boeit wat of wie of den hond zijn hol er het beste is in stripland of elders: er wordt nooit ingegaan op de inhoud. Wat de tekenaar en scenarist te vertellen hebben. Met Andreas doet men het wel.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...