Ga naar inhoud

Stripdagen Gorinchem 7-8 Maart 2015


eriktex

Recommended Posts

Gast Gerb-Art

Het zou mischien een idee zijn om het hele weekend terug te brengen naar 1 dag, de zaterdag. Met ruimere openingstijden, van 9(earlybirds)10u tot 18 of 19u. Viel me op dat zaterdag halverwege de zaal waarin wij zaten praktisch uitgestorven was. Zondag hebben we dit keer overgeslagen, en achteraf de reacties lezend geen spijt daarover. De kramen zijn wel de beste in hun soort, mooie schone tafelbladen, zwart rafelgekleedje aan de voorkant, en gezellige spotjes bovenin. De ochtend bij aankomst was erg rommelig/onduidelijk(niemand vd organisatie, paar halmedewerkers die ook niet wisten hoe of wat, en slechts 1 lift. Wel prima medewerking van de heftruckrijder)

Link naar reactie
Gast Gerb-Art

... vaak hoor of lees ik dat ''het lag aan het mooie weer..''.. In San Diego is het altijd heerlijk weer, maar dat weerhoudt een half miljoen mensen niet naar de SDCC te komen ;-)

Link naar reactie

... vaak hoor of lees ik dat ''het lag aan het mooie weer..''.. In San Diego is het altijd heerlijk weer, maar dat weerhoudt een half miljoen mensen niet naar de SDCC te komen ;-)

 

Ja, maar daar ben je blij dat je binnen kunt gaan. (al staat die airco in de hal wel heel hard aan)

 

35° om 10h 's morgens is geen pretje :)

Link naar reactie

... vaak hoor of lees ik dat ''het lag aan het mooie weer..''.. In San Diego is het altijd heerlijk weer, maar dat weerhoudt een half miljoen mensen niet naar de SDCC te komen ;-)

 

Voor mij zal dan ook Dutch Comic Con binnenkort een graadmeter worden. Ik vermoed dat breed opgezette evenementen als DCC en FACTS veel meer potentie naar de toekomst hebben.

Spreekt jongeren ook veel meer aan.

Link naar reactie

Het zou misschien een idee zijn om het hele weekend terug te brengen naar 1 dag, de zaterdag. Met ruimere openingstijden, van 9 (earlybirds) 10u tot 18 of 19u.

 

Viel me op dat zaterdag halverwege de zaal waarin wij zaten praktisch uitgestorven was. Zondag hebben we dit keer overgeslagen, en achteraf de reacties lezend geen spijt daarover. 

 

Het evenement is veel te smal in de huidige opzet. Het is eigenlijk niet veel meer dan een grote dure rommelmarkt voor strips.

 

De mensen die komen om strips te kopen, kijken 's morgens en gaan daarna weg. 

 

En voor de rest was er heel weinig. Er waren heel weinig buitenlandse tekenaars, dus ook geen dedijagers die die hele dag rond bleven hangen.

 

In totaal was er zo weinig te doen dat er heel weinig mensen zijn die twee dagen zijn geweest.  

Link naar reactie

Zoals voorspeld eerder op dit topic, in deze vorm hebben De stripdagen geen toekomst meer. Je kan niet zomaar een paar handelaren en kleine uitgevers in een hal stoppen en dan maar denken, omdat je het stripschap bent, dat er zomaar volk zal komen. Voor de allerlaatste maal.......het gaat om de ARTIESTEN en bijzondere uitgaves, niet om reguliere handel.

 

Ik denk dat de Dutch Comic Con veel meer bezoekers gaat trekken, op comic cons zijn wel auteurs en acteurs etc aanwezig, daar komen de mensen voor, het totaalplaatje met de artiesten , de handel moet de artiesten versterken en andersom. De stripwereld moet zich misschien ook veel meer in deze combinatie schikken, kijk naar Gent, daar passen ze dit prima toe. Heel veel toeschouwers en die wandelen ook langs de stripstands.....

Als er op de comic cons geen tekenaars en acteurs komen, komt er ook niemand, dat is een feit. Waarom dan wel op een stripbeurs.......bananendozen ??  

 

Het weer speelt geen rol voor alle afwezige die-hards (bijna niemand van gezien) of jaarlijkse bezoekers......zo kan je altijd wel wat verzinnen.

Het programma was gewoon niet interessant (heel zacht uitgedrukt). Wat werd er trouwens gedaan met "alle hens aan dek".....???....zaterdag niks van gemerkt. 

Het is toch erg dat standhouders gewoon wegblijven op de tweede dag, omdat de eerste (normaal gesproken drukke) dag al stil was.

 

Op zich het idee van 1 dag niet verkeerd, uurtje eerder de early birds....en gewoon lekker doorgaan tot 19.00......

Link naar reactie

Zoals voorspeld eerder op dit topic, in deze vorm hebben De stripdagen geen toekomst meer. Je kan niet zomaar een paar handelaren en kleine uitgevers in een hal stoppen en dan maar denken, omdat je het Stripschap bent, dat er zomaar volk zal komen. 

 

Helaas helemaal mee eens. 

 

Voor de allerlaatste maal.......het gaat om de ARTIESTEN en bijzondere uitgaves, niet om reguliere handel.

 

Dit is wellicht iets te beperkt, maar er zijn in ieder geval veel meer verschillende activiteiten nodig. Met alleen een paar zalen vol "dozenschuivers" red je het op den duur niet. 

 

De toekomst is aan evenementen a la Facts of Dutch Comiccon. 

Link naar reactie

Het is voor de dagjesmensen echt wel van belang welk weer het is. Beurzen kunnen niet draaien op enkel een handjevol die hard verzamelaars (zowel strips als dédi's).

 

Het gaat inderdaad om het totaalplaatje, niet enkel om artiesten en bijzondere uitgaven, maar ook om tentoonstellingen, een veiling (liefst voor het goede doel), handelaren met strips in diverse prijsklassen (ja, dus ook de bananendozen zijn nodig voor een geslaagde beurs). En misschien is zelfs dat niet genoeg voor het Nederlandse taalgebied en moet je dus de cross-over maken met films/series, cosplay etc.

 

Angouleme wordt door veel uitgevers gebruikt als een vorm van reclame voor hun uitgaven. En dan zijn er vast ook nog de nodige subsidies die dat festival mogelijk maken. Dat hoeft dus niet kostendekkend te zijn voor de standhouders, in tegenstelling tot de begroting van veel Nederlandse beurzen, die met betalende standhouders de gehele begroting moeten zien te dekken. Als die betalende standhouders te weinig overhouden, dan staan ze er volgend jaar niet nog een keer.

Link naar reactie

Het is voor de dagjesmensen echt wel van belang welk weer het is. Beurzen kunnen niet draaien op enkel een handjevol die hard verzamelaars (zowel strips als dédi's).

 

Ik denk niet dat er ook dagjesmensen naar de Stripdagen komen. De entree is daarvoor te duur. Iedereen die een tientje neer wil tellen om binnen te komen, moet wel een diehard zijn. 

Link naar reactie

Ik denk niet dat er ook dagjesmensen naar de Stripdagen komen. De entree is daarvoor te duur. Iedereen die een tientje neer wil tellen om binnen te komen, moet wel een diehard zijn. 

 

In Breda zijn die er echter wel. Daar is het de laatste 2 jaar ook gewoon lekker druk. Kwestie van promotie en bereikbaarheid, en inderdaad de entreeprijs. Het moet laagdrempelig en kinderen (en Eppo-lezers!) gratis...

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie

Het gaat inderdaad om het totaalplaatje, niet enkel om artiesten en bijzondere uitgaven, maar ook om tentoonstellingen, een veiling (liefst voor het goede doel), handelaren met strips in diverse prijsklassen (ja, dus ook de bananendozen zijn nodig voor een geslaagde beurs). En misschien is zelfs dat niet genoeg voor het Nederlandse taalgebied en moet je dus de cross-over maken met films/series, cosplay etc.

 

 

 

Een evenement zoals FACTS voorziet al in deze behoefte. Gezien hun nog steeds groeiende bezoekersaantallen bewijzen zij dat dit de juiste weg is (foto is van 2014):

post-50-0-58930700-1425910562_thumb.jpg

Link naar reactie

Dat klopt zeker. Breda, Haarlem, Valkenswaard/Veldhoven en het kleinschalige Kampen staan goed op de kaart (in NL). Gorinchem moet aanhaken. De rest is, vrees ik, te klein.

 

Nonsens. Als er in Rotterdam, Utrecht en Gouda geen (kunst) stripbeurzen zouden zouden zijn, zou dat niks uitmaken. Gorinchem wordt daardoor niet beter /groter / veelzijdiger.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Voor mij was het de eerste keer dat ik naar Gorinchem gegaan ben. En ik moet zeggen dat het mij enorm verbaasde hoe verschillend de stands allemaal waren : enkele uitgevers met tekenaars waar albums aan de volle pot te kopen waren (Ik moet nu wel zeggen dat ik niet snapte hoe het in elkaar zat bij Eppo/Don Lawrence want voor Jorg De Vos of Romana Molenaar moest je blijkbaar een duurder album kopen om iets te kunnen laten signeren. waar dat echter aangekondigd was, mij een raadsel waardoor ik daar nogal lullig even stond te wachten met een softcover ... En dan maar besloot om verder te gaan.), een hele hoop stripwinkels met nieuw en antiquarisch (toch volgens hen) aan dure prijzen en dan een aantal grote stands, ook soms van stripwinkels met de reeds genoemde bananendozen. Ik geef toe dat ik mij enorm geamuseerd heb met deze uit te pluizen : aan aanbiedingen zoals 12 strips voor 10€, 14 strips voor 20€, 5 strips voor 10€, 1€ per strip, ... ben ik niet te houden ;).

Ik ben dan ook thuisgekomen met meer dan 100 aankopen, en bijna geen "damage".

In tegenstelling tot wat velen hier denken is de staat van de strips in die bananendozen "goede" of ten minste "redelijke" staat. In een aantal gevallen zelfs "nieuwstaat" (Shona en Sarah van Serpieri bvb zelfs nog geseald gekocht voor 1€ het stuk).

In Vlaanderen is dit ongezien ! Daar zie je op sommige rommelmarkten mensen 4 à 5€ vragen van een Jommeke of Nero die uiteen valt als je er nog maar naar kijkt, maar dat is dan zogezegd de prijs van een eerste druk ...

In Gent lukt het ook nog wel om aan zachte prijzen nog wat zaken te scoren, maar toch.

Van mij mogen de bananendozen dus zeker blijven, maar het deelnemersveld van signerende tekenaars mag inderdaad wel wat internationaler worden om aantrekkelijk te zijn.

En dus mag je mij wel verwachten volgend jaar :).

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Ik ben er wel twee dagen geweest.

Ik ben geen dedi jager

Maar ik had het goed naar mijn zin.

Voordeel van een beurs zoals de Stripdagen is voor mij

de combinatie nieuwe uitgaven, "De bananendozen" en de tekenaars.

Nieuwe uitgaven onder andere bij Hum!, Sherpa etc... gekocht

Uit de "De bananendozen" Ukkie Wappie (Sjors van de Rebellenclub) uit 1930 geplukt

en bij de Pieter Hogenbrik nog een paar originele tekeningen gekocht

en wat de beurs betreft... Gaat het volgens mij nog jaren door

Er was dit jaar alleen een nieuwe lichting van personen die het organiseerde

Link naar reactie

Het was echt heel povertjes......en dat uitte zich in de bezoekersaantallen.

Zaterdagmiddag was er bijna niemand meer en zondag begreep ik nog minder.

Eerlijk gezegd wist ik zaterdagmiddag ook niet meer wat te doen, saai.

 

Op deze wijze vrees ik echt het ergste, natuurlijk het zijn en blijven de officiële stripdagen, dus er zal altijd wel iets blijven bestaan, maar het was echt niet best.

En ik praat echt niet alleen als dedie-jager, want op de dutch comic con heb ik me geweldig vermaakt met maar drie dedies....

je moet proberen naar je publiek te luisteren.

Link naar reactie

Ik ben dit jaar niet naar de stripdagen geweest. Ik kan dus niet uit eigen ervaring oordelen of het een succes was. Als ik echter de volgende foto's zie vraag ik mij af hoe lang dat nog goed gaat. http://blog.stripschap.nl/terugblik-op-de-stripdagen-2015-4/

 

Het was echt heel povertjes......en dat uitte zich in de bezoekersaantallen. Zaterdagmiddag was er bijna niemand meer en zondag begreep ik nog minder.

Eerlijk gezegd wist ik zaterdagmiddag ook niet meer wat te doen, saai.

 

Foto's zijn als ik het goed zie van de zatermiddag. 

 

Toen was het al erg rustig geworden. De meeste bezoekers hadden 's morgens al hun inkopen gedaan en daarna, aangezien er verder toch niks te doen was, naar huis gegaan

Het was een matig evenement, met naast een markt met strips maar heel weinig om de mensen bezig te houden. Slechts geschikt voor een kleine doelgroep die de verzameling strips wat wilde aanvullen. 

 

Op deze manier zal het ieder jaar weer een stukje minder gaan.

Link naar reactie
Gast Gerb-Art

Zowel DCC als Gorinchem vinden allebei in Maart plaats. Waarom de 2 niet combineren? In de ambitie van DCC zou mischien ruimte kunnen zijn een extra hal erbij te huren, voor 'traditionele strip' en daar kan 'Gorinchem' dan in geplaatst worden. Vanuit m'n eigen belevenis is DCC 'the next best thing' en Gorinchem 'what once was..'

Link naar reactie

Wat ik gehoord hebt, hebben ze daar vorig jaar zomer wel naar gekeken 

(ook de evt combinatie met Strip Festival Rotterdam)

maar niet gedaan omdat er te grote financiële risico's aan vast zaten.

En de Stripschap is tegenwoordig wat voorzichtig met dit soort experimenten

omdat ze In 2002  zo'n experiment met Wizard of the coast in Den Bosch hebben gedaan 

en toen waren ze haast failliet....

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...