Ga naar inhoud

Plastieken Plunk 2014


Hamirubi

Recommended Posts

Dat is voor de publieksprijs, als ik het goed begrijp heeft Thijs (ook?) de prijs van de vakjury. De story zelf is wel goed maar de laatste tijd lijkt er een trend te zijn dat je kinderlijk moet tekenen als je nog wil opvallen.

 

Tijd om Juul nog eens onder de aandacht te brengen, een trendsetter.  :e011:

 

Ju-202_6133_p1.jpg

juul_1-2-3_cover_med.jpeg

Link naar reactie

Dat is voor de publieksprijs, als ik het goed begrijp heeft Thijs (ook?) de prijs van de vakjury. De story zelf is wel goed maar de laatste tijd lijkt er een trend te zijn dat je kinderlijk moet tekenen als je nog wil opvallen.

 

 

Thijs Desmet was de naam die ik die avond kon onthouden.

Misschien was de winnaar toch iemand anders. Even op officiëler nieuws wachten - en sorry voor eventuele misverstanden.

 

De kwaliteit van de acht genomineerden lag overigens best hoog!

Link naar reactie

Dat is voor de publieksprijs, als ik het goed begrijp heeft Thijs (ook?) de prijs van de vakjury. De story zelf is wel goed maar de laatste tijd lijkt er een trend te zijn dat je kinderlijk moet tekenen als je nog wil opvallen.

 

 

Nou, daar kan je Thijs Desmet toch niet onder brengen, vind ik.

Ik weet niet of ik ervoor gestemd zou hebben, maar ik zie er wel tekentalent in.

Kleurgevoel heeft ie in ieder geval wel.

Link naar reactie

Ben Gijsemans is voor mij grafisch de beste, ùaar het werk van thijs kom mij absoluut bekoren. Goed verhaal, en mijlen beter getekend dan Staal en co.

Ja, grafisch staken Ben Gijsemans en Bart Nijstad er wel bovenuit. Zelfs Pieter Vandenabeele zou ik daarbij rekenen.

Maar Thijs zijn verhaaltje kwam dan net iets spontaner, sympathieker en beknopter over.

 

Voor Ben was het dan nog een wat ongelukkige timing dat zijn album nu net verscheen tijdens de beslissende maand. :)

Link naar reactie

Ik vind dat een stijl / techniek die meer geschikt is voor losse illustraties, dan voor een stripverhaal.

 

Met uitzondering van 'Hubert', dat er voor mij mijlenver bovenuit steekt, vind ik dat voor alle kandidaten gelden... Blijkbaar helpt een groot 'WTF-gehalte' voor een nominatie.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Met uitzondering van 'Hubert', dat er voor mij mijlenver bovenuit steekt, vind ik dat voor alle kandidaten gelden... Blijkbaar helpt een groot 'WTF-gehalte' voor een nominatie.

 

Een hoog WTF-gehalte helpt niet voor een nominatie. Het simpele antwoord is dat we bijna enkel strips met een hoog Wtf gehalte binnen krijgen.

 

We krijgen bijna uitsluitend werk binnen van beginnende stripmakers die meestal ook les volgen op Sint-Lukas en dergelijke. Het is een feit dat het overgrote deel daarvan naar de arty kant neigt.

 

Die mensen krijgen ook 98% van de tijd les over de grafische kant en amper over het vertellen van een verhaal zelf. (vermoed ik)

 

Veel beginnende stripmakers zijn begonnen met zweverige kortstrips die ze zelf schreven en ontdekten later dat ze beter werk leverden als ze samenwerken met een scenarist.

 

Soit, als de nieuwe Merho, Ken Broeders of Hergé een kortverhaal met een rechttoe rechtaan plot in realistische of klare lijn stijl instuurt gaan we die echt wel nomineren hoor. Maar die jongere tekenaars zijn niet echt bezig met dat soort dingen.

Link naar reactie

Een hoog WTF-gehalte helpt niet voor een nominatie. Het simpele antwoord is dat we bijna enkel strips met een hoog Wtf gehalte binnen krijgen.

 

We krijgen bijna uitsluitend werk binnen van beginnende stripmakers die meestal ook les volgen op Sint-Lukas en dergelijke. Het is een feit dat het overgrote deel daarvan naar de arty kant neigt.

 

Dan is dat een jammere zaak. Ik vraag me van dergelijke stripjes altijd af: wie gaat dat in hemelsnaam ooit kopen? Sommige genomineerden van de voorbije jaren vond ik gewoon slécht, arty of niet. Maar: smaken en kleuren, veronderstel ik. Al is het volgens mij wel zo dat de stijl van de uiteindelijke winnaar, ook de soort inzendingen van het jaar daarop bepaalt. Een 'Hubert' als eindwinnaar had dan absoluut een meerwaarde gegeven.

 

Nu goed, ik zal voor volgend jaar ook eens iets insturen. Niet dat ik beweer een Merho, Hergé of Broeders te zijn, maar ik heb alvast wel een klare lijn :)

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Ik hou ook van 'arty farty'. Maar het moet wel 'iets' hebben.

Bij deze winnaar zie ik het niet.

Ik heb het al vijf keer gelezen en nog steeds zie ik 'het' niet.

Een jurylid zoals Kim Duchateau heb ik nochtans alle vertrouwen in...Wat mis ik?

(of had Duchateau zijn bril niet op? Want ik heb gehoord dat hij die niet overal durft opzetten ! :e005: :e005: :e005: )

Link naar reactie

Soit, als de nieuwe Merho, Ken Broeders of Hergé een kortverhaal met een rechttoe rechtaan plot in realistische of klare lijn stijl instuurt gaan we die echt wel nomineren hoor. Maar die jongere tekenaars zijn niet echt bezig met dat soort dingen.

 

Aha, het enige dat ik moet doen is de nieuwe Kiekeboe of Kuifje tekenen en ik verzilver een nominatie.  Het mysterie is opgelost.

Aan het werk dan maar!   :e005:

Link naar reactie

Ik vind dat wel een beetje spijtig...    Heb bijvoorbeeld 3 jaar geleden het toen 13-jarige talent Joos Akkerman leren kennen.  Bazarov wees me op zijn stipplaten tijdens het stripfestival van Breda.... Verbluffend !  Dat kereltje wist toen al een deftig verhaal te vertellen met sterk tekenwerk. (Goed om te zien dat die nog altijd strips tekent, zie onder)  Moest hij toen al met zo'n tekenwerk als Thijs Desmet zijn afgekomen zou ik hebben gedacht dat hij een matige tekenaar voor zijn leeftijd was.

 

 

pag1.jpg

Joos heeft duidelijk talent, maar heeft nog meer werk voor de boeg dan Thijs. (Wat normaal is gezien Joos zijn leeftijd.)

 

Om te kunnen tekenen in de stijl die Thijs gebruikt moet je eerst echt wel leren modeltekenen en dergelijke. Zijn anatomie en dergelijke klopt. Joos Akkerman gaat duidelijk een grote worden, maar hij heeft nog werk aan zijn anatomie. 

 

Ik wacht ook met spanning af op zijn inzending voor de Plastieken Plunk één van de komende jaren.

 

(En dan gaat het bij zo'n wedstrijd bovendien over het totaalpakket. Het verhaal en de dialogen van Thijs waren heel goed. Deze pagina van Joos gaat duidelijk de richting uit van een doorslagje. En zijn tekstkaders staan héél slecht.)

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...