Ga naar inhoud

Plastieken Plunk 2014


Hamirubi

Recommended Posts

Wat eigenlijk wel interessant zou zijn bij een inzending is een checkboxje waarbij je zegt of je wilt weten waarom je inzending niet in de selectie was. Al was 't maar een kort zinnetje genre "anatomie is niet goed genoeg" of "ontknoping is zwak". Ik moet eerlijk bekennen dat mijn conclusie ook was dat de Plastieken Plunk naar alternatiever werk op zoek is.

Link naar reactie

Wat eigenlijk wel interessant zou zijn bij een inzending is een checkboxje waarbij je zegt of je wilt weten waarom je inzending niet in de selectie was. Al was 't maar een kort zinnetje genre "anatomie is niet goed genoeg" of "ontknoping is zwak". Ik moet eerlijk bekennen dat mijn conclusie ook was dat de Plastieken Plunk naar alternatiever werk op zoek is.

 

Pulp Deluxe is sinds de overname meer experimenteler werk dan vroeger gaan showcasen.

Link naar reactie

Wat eigenlijk wel interessant zou zijn bij een inzending is een checkboxje waarbij je zegt of je wilt weten waarom je inzending niet in de selectie was. Al was 't maar een kort zinnetje genre "anatomie is niet goed genoeg" of "ontknoping is zwak". Ik moet eerlijk bekennen dat mijn conclusie ook was dat de Plastieken Plunk naar alternatiever werk op zoek is.

 

Pas op, het is niet dat we de "traditionelere" strip (om nu een lelijke term te gebruiken) mijden bij de Plastieken Plunk. Je kan nu ook niet zeggen dat de shortlist vol stond met experimentele strips. Vond het dit jaar zelfs een goeie mix.

 

En het is zeker niet zo dat een strip slecht is als hij de shortlist niet haalt. Ik vond het dit jaar een zeer sterke selectie en sommige goeie strips haalden nipt de shortlist niet.

Link naar reactie

Ik denk dat ik volgend jaar ook mee doe. Ik wil ook een Plunk voor in mijn kast te zetten! :e005: :e005: :e005:

 

Zit je nou stiekem jezelf te modereren?

 

Daarjuist schreef je hier nog dat de samenstellers van de shortlist opgesloten moeten worden in de kelder van het meisjesinternaat in je dorp. En stokslagen. Veel stokslagen. 

 

Of zoiets :ph34r:

Link naar reactie

Wat eigenlijk wel interessant zou zijn bij een inzending is een checkboxje waarbij je zegt of je wilt weten waarom je inzending niet in de selectie was. Al was 't maar een kort zinnetje genre "anatomie is niet goed genoeg" of "ontknoping is zwak". Ik moet eerlijk bekennen dat mijn conclusie ook was dat de Plastieken Plunk naar alternatiever werk op zoek is.

 

Eerst en vooral: er zijn heel wat conventionelere strips op de shortlist geraakt en er zijn er ook die De Plastieken Plunk gewonnen hebben. Het is eigenlijk pas de laatste twee jaar dat er alternatieve strips als winnaars uit de bus zijn gekomen. Ik denk dat de mensen van de Sint-Lukassen ter lande de wedstrijd ontdekt hebben.

 

Bovendien is bij die beide winnaars enkel de tekenstijl alternatief. Beide hebben een afgerond, rechttoe, rechtaan, met een begin, midden en einde. Geen zweverig droomverhaal met allerhande symboliek dat vatbaar is voor interpretatie.

 

We hebben nooit actief vermeld dat we op zoek zijn naar alternatieve strips. Eerder omgekeerd: iedereen is welkom!

 

Iedereen die een strip heeft ingezonden mag voor mijn part mailen om te vragen waarom ze niet op de shortlist staan, maar daar een vakje voor maken om aan te vinken dat gaan we niet doen. Iedereen gaat dat aanvinken en we hebben dit jaar tegen de 600 pagina's strip binnen gekregen dus daar begin ik liever niet aan. (Zeker als je weet hoeveel tijd wij daar al insteken, in onze vrije tijd, naast onze daytime job en onvergoed.)

 

Dat lijkt me al een mooie tegemoetkoming. In de reglementen van de meeste wedstrijden staat: "Over de uitslag wordt niet gediscussieerd." :e002:

 

Nu, de manier waarop de shortlist samengesteld wordt is simpel: alle leden van de organisatie lezen alle strips en geven die een score van 0 tot 5. (halve punten toegestaan.) De acht strips met de beste score komen op de shortlist. Het antwoord kan dus in veel gevallen zijn: "Er is niets mis met je strip, maar je hebt het net niet gehaald want je had een half punt tekort."

 

Als er wel al iets mis is kan het zijn dat de 4 leden van de organisatie de strip minder goed vinden om verschillende redenen. Sommigen onder ons gaven bepaalde strips veel of weinig punten en omgekeerd. Dat heb je met smaken en dus ook met wedstrijden als deze.

 

De shortlist wordt samengesteld via de smaken van 4 verschillende mensen en de winnaar wordt bepaald door de smaak van de drie juryleden. Daar valt niets aan te doen, tenzij we een wedstrijd organiseren in de trant van: "Wie eerst instuurt wint."

 

Iedereen heeft zijn persoonlijke smaak en die kan verschillen van de smaak van die 7 mensen. Dus zeg ik: stap mee in de organisatie. Serieus. We kunnen altijd helpende handen gebruiken. Maar weet wel dat het werken is. (Van april tot en met november toch gemiddeld een 6-tal uur per week. Meer in september en november uiteraard.)

Link naar reactie

Dat bewijst weer dat sommige mensen verleid worden door de mooie prenten, maar niet verder kijken (of lezen.) Op zich is dat uiteraard geen probleem.

 

Ben Gijsemans zijn strip is ongeveer de best getekende (naast die van Nijstadt) maar er zit amper verhaal in. Waarschijnlijk, als je dat stuk leest met de rest van het boek bij is de strip veel beter.

 

Ik weet ook dat 1 jurylid het wel gehad heeft met de Windsor McKay-afkooksels die door Olivier Schrauwen werden in gang gezet.

 

Thijs zijn Spokenuur is technisch gezien minder goed getekend, maar het is wel een beter verhaal.

 

Dat was, vermoed ik, de redenering van de jury.

 

Een strip is een totaal van verhaal, dialoog, tekeningen, ritme, lay-out, flow en dergelijke meer. En volgens de jury was die van Thijs, alles bij elkaar geteld, beter.

Link naar reactie

Dat bewijst weer dat sommige mensen verleid worden door de mooie prenten, maar niet verder kijken (of lezen.) Op zich is dat uiteraard geen probleem.

 

Ben Gijsemans zijn strip is ongeveer de best getekende (naast die van Nijstadt) maar er zit amper verhaal in. Waarschijnlijk, als je dat stuk leest met de rest van het boek bij is de strip veel beter.

 

Ik weet ook dat 1 jurylid het wel gehad heeft met de Windsor McKay-afkooksels die door Olivier Schrauwen werden in gang gezet.

 

Thijs zijn Spokenuur is technisch gezien minder goed getekend, maar het is wel een beter verhaal.

 

Dat was, vermoed ik, de redenering van de jury.

 

Een strip is een totaal van verhaal, dialoog, tekeningen, ritme, lay-out, flow en dergelijke meer. En volgens de jury was die van Thijs, alles bij elkaar geteld, beter.

Beter verhaal?

Ik vond het verhaal niet zo goed... spokenuur? Kutkinderen haal die zaklamp uit me ogen.

Is geen spook, gewoon een laken - en dan komt die terug in ze huis met een ander laken en vraagt die voor de zoveelste keer om whiskey.

 

Terwijl ik Hubert een heel teder verhaal vond, een kijk in deze man zijn wereld/leven.

 

En sinds het een beeldverhaal is, zijn de tekeningen inderdaad belangrijk ja.

Nijstad bijvoorbeeld... schitterende tekeningen, maar een goed verhaal vertellen door middel van tekeningen is een kunst opzich...

Sequential art heet dat (sequentiële kunst) daarom vind ik die niet zo geslaagd, ondanks de mooie tekeningen.

Link naar reactie

Dat bewijst weer dat sommige mensen verleid worden door de mooie prenten, maar niet verder kijken (of lezen.) Op zich is dat uiteraard geen probleem.

 

Ben Gijsemans zijn strip is ongeveer de best getekende (naast die van Nijstadt) maar er zit amper verhaal in. Waarschijnlijk, als je dat stuk leest met de rest van het boek bij is de strip veel beter.

 

Ik weet ook dat 1 jurylid het wel gehad heeft met de Windsor McKay-afkooksels die door Olivier Schrauwen werden in gang gezet.

 

Thijs zijn Spokenuur is technisch gezien minder goed getekend, maar het is wel een beter verhaal.

 

Dat was, vermoed ik, de redenering van de jury.

 

Een strip is een totaal van verhaal, dialoog, tekeningen, ritme, lay-out, flow en dergelijke meer. En volgens de jury was die van Thijs, alles bij elkaar geteld, beter.

 

 

Aha, die domme repertjes kijken dus alleen naar mooie plaatjes. en kijken niet verder dan hun neus lang is. Foei dan toch, Ik vond het verhaal van Hubert juist van een tragische schoonheid, die eenzame onbeduidende man met oog voor schoonheid, De buitenwereld die zich aan hem opdringt middels een kletserige lifter of door een mooie buurvrouw. Maar dan het verhaal van spokenurr waar zoveel meer diepte, betekenis in zit. Ik heb het nog eens doorgelezen maar WTF ? Oven nähnyt mitä nog aan toe, een fins spook ! Vanavond maar eens wat whiskey drinken.......

Link naar reactie

@wollodrin: inderdaad. Het is een beeldverhaal. Dus het verhaal is ook belangrijk. Maar je gaat toch niet zeggen dat hoe iets heet aangeeft wat het belangrijkste aspect ervan is? Geeft het woord "muziek" bijvoorbeeld aan dat een lied bestaat uit ritme, sfeer, lyrics en dergelijke meer?

 

@retep, amai zeg, snel op de teentjes getrapt? Ik heb het nooit over diepte gehad, enkel dat Spokenuur meer een verhaal is. Dat heeft niets met tragiek te maken, enkel met opbouw. Spokenuur heeft een begin, midden en einde en is goed opgebouwd, dat van Ben is een vlaag, een impressie en zoals ik al zei: in de context van het hele boek waarschijnlijk extreem goed, maar niet als kortverhaal. Je laat trouwens uitschijnen dat Ben zijn strip beter is omdat er tragiek in zit. Tragiek is niet "beter" of "hoogwaardiger" dan humor vind ik. Alle genres kunnen goed en slecht zijn.

 

Ik merk ook dat niemand ingaat op de Windsor McKay opmerking? Dat was dus ook een argument van de jury hé.

Link naar reactie

Gijsemans grijpt hoog en hem afserveren omdat hij "een afkooksel" is, gaat mij wat ver. Je moet nogal wat talent in je vingers hebben om McCay af te koken.Ik had bij zijn bijdrage hetzelfde fijne gevoel als bij de film Boyhood: dit mag van mij eindeloos doorgaan.... Verhaal? Begin, midden en eind? Tsja,gaap... Strip is net als film een beeldmedium. De gevorderde beeldlezer hoeft geen verhaaltje voorgekauwd te krijgen, die haalt de verhalende rijkdom uit (jouw laatdunkende begrip, Moerenhout) "het mooie prentje".

Link naar reactie

@retep, amai zeg, snel op de teentjes getrapt? 

 

Ik heb het nooit over diepte gehad, enkel dat Spokenuur meer een verhaal is. Dat heeft niets met tragiek te maken, enkel met opbouw. Spokenuur heeft een begin, midden en einde en is goed opgebouwd, dat van Ben is een vlaag, een impressie en zoals ik al zei: in de context van het hele boek waarschijnlijk extreem goed, maar niet als kortverhaal. Je laat trouwens uitschijnen dat Ben zijn strip beter is omdat er tragiek in zit. Tragiek is niet "beter" of "hoogwaardiger" dan humor vind ik. Alle genres kunnen goed en slecht zijn.

 

 

Als ik lees dat sommige mensen (waaronder ik) alleen mooie plaatjes kijken en kennelijk niet verder kijken of lezen, dan krijg je idd een reactie. Ik vind je stelling nogal aanmatigend. 

 

Ik vind de tekeningn en het verhaal van Gijsemans mooi , het verhaal is niet humoristisch maar tragisch. Daarmee wil ik niet zeggen dat ik tragiek hoger waardeer dan humor, dat heb je zelf verzonnen. Het spokenuur zei me niets, het roepen om ierse whiskey, de finse teksten of het gehannes met zaklampen kon me niet imponeren. Het kleurengebruik van het spokenuur vond ik wel aardig (om maar eens met een positief geluidje te eindigen).

Link naar reactie

Gijsemans grijpt hoog en hem afserveren omdat hij "een afkooksel" is, gaat mij wat ver. Je moet nogal wat talent in je vingers hebben om McCay af te koken.Ik had bij zijn bijdrage hetzelfde fijne gevoel als bij de film Boyhood: dit mag van mij eindeloos doorgaan.... Verhaal? Begin, midden en eind? Tsja,gaap... Strip is net als film een beeldmedium. De gevorderde beeldlezer hoeft geen verhaaltje voorgekauwd te krijgen, die haalt de verhalende rijkdom uit (jouw laatdunkende begrip, Moerenhout) "het mooie prentje".

 

Mooi gezegd !

Link naar reactie

Jongens, smaken verschillen sowieso en dat is normaal en geen enkel probleem, maar ongeveer alles wat hier gezegd wordt, wordt zonder enig gevoel voor nuance meteen opgeblazen. Als ik zeg dat één van de redenen dat Ben niet gewonnen heeft is omdat hij McCay kopieert dan werd hij meteen "afgeserveerd" enkel en alleen daarom. Als ik zeg dat "sommige mensen" enkel naar de mooie prentjes kijken dan spreek ik meteen het hele forum aan.

 

Ik heb ook nergens gesproken over een striplezer die een voorgekauwd verhaaltje zou nodig hebben (maw dat Spokenuur duidelijker zou zijn dan Mr. Hubert.) Wel dat het verhaal beter opgebouwd is en dat er meer in zit.

 

(Ik vond net Boyhood nogal slap, clichématig en voorgekauwd. :-) )

 

Nog een laatste keer, voor de duidelijkheid:

 

Gijsemans is zonder twijfel de beste tekenaar. ( En Nijstadt)

 

Maar hij heeft niet de beste strip ingestuurd.

 

Gijsemans greep niet naast de prijs omdat hij McCay channeled alleen, maar omdat het totaalpakket door de jury minderwaardig bevonden werd aan dat van Spokenuur.

 

Ik ga er verder ook niet meer over discussieren omdat het jullie goed recht is om de prenten het belangrijkste te vinden. En in dat geval hebben jullie volkomen gelijk. Moest dat ook voor de jury zo geweest zijn dan had Gijsemans zeker gewonnen.

Link naar reactie

@wollodrin: inderdaad. Het is een beeldverhaal. Dus het verhaal is ook belangrijk. Maar je gaat toch niet zeggen dat hoe iets heet aangeeft wat het belangrijkste aspect ervan is? Geeft het woord "muziek" bijvoorbeeld aan dat een lied bestaat uit ritme, sfeer, lyrics en dergelijke meer?

Sequential art is wel meer zeggend dan ''muziek''...

 

Will Eisner is met de term gekomen in zijn Comics and sequential art boek en Scott McCloud is daar nog iets verder op gegaan in Understanding comics - the invisible art.

Maar goed, wat is ''sfeer'' en ''ritme''... zijn toch ook maar termen waar je van moet weten wat het nu precies inhoud.

Link naar reactie

Ik ga er verder ook niet meer over discussiëren omdat het jullie goed recht is om de prenten het belangrijkste te vinden.

 

Waarmee je A) zelf geen gevoel voor nuance toont, B ) niet wilt inzien hoe hautain je opmerking is over het zogenaamde bewijs dat sommige mensen verleid worden door de mooie prenten en niet verder kijken, en C) een interessante discussie uit de weggaat.

 

Ik vind dat je een verengde opvatting over strips hebt, in je strikte scheiding van tekening en verhaal. Je stelling 'Een strip is een totaal van verhaal, dialoog, tekeningen, ritme, lay-out, flow en dergelijke meer' (En dergelijke meer?) leg je hier bovendien zo terloops neer dat ik me afvraag of je wel goed weet waarover je het hebt. 

 

Het gaat me er niet om wie uiteindelijk de terechte winnaar is van de Plunk, het gaat erom dat je niet zomaar en in z'n algemeenheid kunt beweren dat er 'amper verhaal' in Hubert zit en dat de liefhebbers ervan 'niet verder kijken'. Ik kíjk verder en zie prenten die bomvol verhalen zitten, ik ga in dit geval niet krampachtig 'verder kijken' naar een overkoepelende verhaallijn, waarom zou ik? Ik mag hopen dat Gijsemans evenmin de druk heeft gevoeld om nog krampachtig een verhaallijn toe te voegen.

 

Peter, je recente bespreking van Junker sterkte me in de gedachte dat je theoretisch nogal wankel bent onderlegd of in elk geval niet zorgvuldig nadenkt over wat en hoe je iets opschrijft. Enerzijds is er in die beschouwing je eigen hunkering naar een verhaal (die je dan veralgemeniseert met 'Als lezer vraag je je voortdurend af waar dit allemaal heen gaat, wat de bedoeling is'), anderzijds val je dan weer voor 'het gevoel' en ga je dieper in op hoe mooi dat gevoel verbeeld wordt in de tekeningen. Die verbeelding koppel je dan vreemd genoeg weer los van de tekening an sich door aan het eind van je recensie terloops (wéér dat terloops...) op te merken: 'En de tekeningen zijn ook goed'.

 

Zonder zelf aanmatigend te willen zijn, raad ik je aan je gedachten over wat strips nu precies zijn en hoe ze gelezen kunnen worden, eens verder aan te scherpen.

 

En nog iets: nooit en te nimmer zegt een recensent die zichzelf serieus neemt: "Ik ga er verder ook niet meer over discussiëren".

Link naar reactie

Zal toch nog even aanvullen vooraleer het hier de verkeerde kant opgaat. ;-)

 

Thijs won oa (naast hetgeen hier al gezegd is) omdat hij in minder pagina's meer kon vertellen en omdat het verhaal ook voldoende intrigeert om er meer over te weten te komen (dixit de jury).

 

Ben Gijsemans was vooraf één van de favorieten maar had vooral ook de pech dat zijn album net nu verscheen waardoor hij de perceptie tegen zich had dat zijn kortverhaal een onderdeel was van een langer verhaal.

 

En of de Plastieken Plunk de "alternatieve strip" bevoordeelt >> 2 jaar geleden won Martijn van Santen met een klassieke strip, dus het kan wel. Ik hou zelf niet van dat in vakjes onderverdelen. Een strip doet je iets of niet.

Link naar reactie

Zal toch nog even aanvullen vooraleer het hier de verkeerde kant opgaat. ;-)

 

 

Maar het GAAT helemaal niet een verkeerde kant op, het ging de kant op van een interessante discussie over... zie hierboven. Nou ja, ik geef het op.

Link naar reactie

Maar het GAAT helemaal niet een verkeerde kant op, het ging de kant op van een interessante discussie over... zie hierboven. Nou ja, ik geef het op.

 

Agreed :)

 

Misschien ben ik ouderwets, maar ik vind dat een striptekenaar eerst moet kunnen tekenen. Als je enkel 'een verhaal wil vertellen' moet je schrijver worden, of scenarist, of professioneel verteller bij een haardvuur. Enkel in de strip-discipline zijn er mensen die durven beweren dat hun core-business minder belangrijk is dan 'het gevoel, de flow, de dynamiek'. Alsof je over een schrijver zou durven zeggen dat hij geen deftige volzin op papier kan zetten maar wel een goed verhaal kan vertellen. Hoe je tekent, in welke stijl, is uiteraard van minder belang, maar die eerste twee bladzijden van 'Spokenuur' zijn gewoon inspanningsloos slecht getekend. Slecht. Punt. Toegegeven, daarna betert het wel een beetje, maar voor mij niet voldoende om van een 'strip' te kunnen spreken.

 

Maar goed, anderzijds begrijp ik ook wel dat Peter Moerenhout zijn wedstrijd/laureaat/jury verdedigt. En dat smaken verschillen. Maar nogmaals, ik zou er geen strip van in huis halen en te lezen aan de reacties hier, zie ik niet goed in wie wel.

 

Ah ja, en die Martijn Van Santen vond ik op dat moment zó goed, dat ik afgezien heb van een deelname omdat ik nog lang niet dat niveau haalde. Daarom dat ik nogal schrok van de winnaar van dit jaar (en die van vorig jaar, overigens).

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
Enkel in de strip-discipline zijn er mensen die durven beweren dat hun core-business minder belangrijk is dan 'het gevoel, de flow, de dynamiek'. Alsof je over een schrijver zou durven zeggen dat hij geen deftige volzin op papier kan zetten maar wel een goed verhaal kan vertellen.

 

 

Goed gevonden analogie.

 

 

"Knielen op een bed violen" is beter geschreven, maar de jury vond meer verhaal, flow en dynamiek in deze inzending:

 

633e0dc4-dd8e-11e2-8d54-36e49b37f200.jpg

Link naar reactie

Grappig. Als iemand zegt dat de stalinksy's lelijk getekende strips maken die nergens over gaan, dan komt Sam7 iedereen staan afzeiken dat het wel mooi getekend is en vreemde argumenten op laag water zoeken om toch maar te bewijzen dat het mooi en interessant is, maar als dan een strip die in een zelfde kinderlijke stijl getekend en geschreven is, een prijs wint, dan komt Sam7 iedereen die dat probeert te verantwoorden afzeiken dat het lelijk getekend is, dat het nergens over gaat en dat het niet mogelijk is dat dit een strip wordt genoemd.

 

Ik zie er de humor wel van in :D

Of de ernst ...

Link naar reactie

Maar het GAAT helemaal niet een verkeerde kant op, het ging de kant op van een interessante discussie over... zie hierboven. Nou ja, ik geef het op.

 

Er werd wat teveel afgeweken van de kern waarom Thijs won en Ben niet, daarom wat extra duiding. ;) 

 

Maar nogmaals, ik zou er geen strip van in huis halen en te lezen aan de reacties hier, zie ik niet goed in wie wel.

 

De tijd zal het uitwijzen, maar ik ben er alleszins benieuwd naar. :)

Link naar reactie

Grappig. Als iemand zegt dat de stalinksy's lelijk getekende strips maken die nergens over gaan, dan komt Sam7 iedereen staan afzeiken dat het wel mooi getekend is en vreemde argumenten op laag water zoeken om toch maar te bewijzen dat het mooi en interessant is, maar als dan een strip die in een zelfde kinderlijke stijl getekend en geschreven is, een prijs wint, dan komt Sam7 iedereen die dat probeert te verantwoorden afzeiken dat het lelijk getekend is, dat het nergens over gaat en dat het niet mogelijk is dat dit een strip wordt genoemd.

 

Ik zie er de humor wel van in :D

Of de ernst ...

 

Er valt van alles te zeggen over wat ik probeer aan te zwengelen, Aap, maar dit slaat nergens op. 

 

Wat de Stalinski's betreft, heb ik niemand 'staan afzeiken' maar gezegd dat de manier waarop ze werden afgezeken niet door de beugel kan. Afgezien van een opmerking over een albumcover heb ik me over de kwaliteit niet uitgelaten.

 

Over Spokenuur, de Splunk-winnaar, heb ik het zelfs in het geheel niet gehad hierboven. Letterlijk merk ik op: "Het gaat me er niet om wie uiteindelijk de terechte winnaar is van de Plunk". Waar het wél om gaat is, nou ja... Kom zeg, Lees nou maar gewoon dit draadje nog eens door en formuleer een originele gedachte. Daar ben je goed in, die heb ik al vaak genoeg van je gelezen. 

 

EDIT: ik wil je wel op weg helpen. Reflecteer bijvoorbeeld eens op deze stelling:

 

"Enkel in de strip-discipline zijn er mensen die durven beweren dat hun core-business minder belangrijk is dan 'het gevoel, de flow, de dynamiek'.

 

Dat is interessanter dan kletspraatjes verkopen toch?

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...