Ga naar inhoud

XIII-Bundelingen Bij Humo


Gast Kontiki

Recommended Posts

Nee hoor, in mijn andere strips gebeurt dat niet.

 

Natuurlijk wel, geen enkele strip heeft een "correct" tekstritme, dat bestaat helemaal niet op bevroren plaatjes. Als je over de logica van die XIII-teksten valt, dan moet je ook hier over struikelen:

 

chew2.jpg

 

Laatste plaatje: hoe kun je nou zo'n lap tekst uitspuwen uit een wijd open mond? :e010:

Link naar reactie

Dat zijn toch geen fouten, Kuzuri, dat is precies de heel eigen logica van strips. Daarom kan er op het allereerste plaatje van Zwarte Vrijdag een bejaarde vrouw in een huisje zeggen dat het eten klaar is en honderd meter verderop, bij een woeste branding, haar man gewoon antwoorden dat hij eraan komt... Als je daar al vraagtekens bij gaat plaatsen, kan je hele verzameling in de stortkoker :e009:

In dat verband: ik heb onlangs Capricornus van Andreas herlezen. Nu vind ik Ash een sympathieke dame (ok, wat later in de serie zou ik ietwat minder graag in het donker tegenkomen) en wil ik ze zeker niet onderschatten. Maar hoe ze op de allereerste pagina met een doos in de hand een ladder beklimt (en dan helemaal boven ook nog eens - nog steeds op die ladder - een luik opent) en moeiteloos haar achtervolgers voorblijft...ik dacht van niet. En toch lijkt elk stilstaand plaatje op zich best wel logisch (en vind ik Andreas een geweldige auteur).

Link naar reactie

ik heb in de fnac al engelse uitgaven zien liggen van thorgal en largo winch, uitgegeven door cine book voor de amerikaanse markt. 

die zijn ook gedrukt op een kleiner formaat, wat aanleunt bij de comics. 

 

eigenaardig dat men dan ook voor XIII een kleiner formaat gebruikt, terwijl dit bestemd is voor de vlaamse markt. tenzij het is om drukkosten te besparen, dat kan ook natuurlijk. 

Link naar reactie

Boek verder uitgelezen (hoofdstukken 2 en 3) en mij geamuseerd, ondanks enkele foutjes ;):P Heb wel moeten sleuren en trekken om het gelezen te krijgen.

Ik ga mij de andere delen ook kopen. Het te kleine lettertype uit hoofdstuk 2 was gelukkig weer weg in drie. 

 

Ah, sommige tekeningen herken ik alsof het gisteren was, en ik heb dit waarschijnlijk niet meer gelezen sinds begin de jaren 90. Maar ik heb die eerste vijf of zes delen indertijd jaarlijks herlezen.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Ik ben nog zo ver niet. Was beetje moe. De kleine letters van deel 2 deden mijn ogen schemeren...

 

met fouten in tekst ritme bedoel ik dingen als :

XIII zit iets op te zoeken, en het meiske komt zeggen dat ze naar huis gaat. XIII vraagt of-ie morgen terug mag komen.

Volgend plaatje lopen ze al buiten, dus alles is opgeruimd, gebouw afgesloten, vesten aan, ze zijn al de trappen af, en dan antwoordt ze : 'tuurlijk ! en gaat het gesprek verder. Dat zie je in comics toch niet.

Ik moest meteen aan jou denken toen ik dit fragmentje Red Sonja las:

 

RedSonja.jpg

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Ben de reeks aan het herlezen en zit indertussen aan nr. 11. Ik weet nu ook weer waarom ik bij 12 gestopt ben. Tot album 8 ging alles goed. Er was een eerste cyclus van 5 albums en bij album 8 waren de raadsels opgelost. Logischerwijze zou in de volgende 2 albums de afrekening komen.

 

In plaats daarvan is men beginnen melken. Eerst een overbodige side-plot in Zuid-Amerika, dan een al even overbodige zijsprong naar de voorouders van XIII. Enfin, zal het nu maar uitlezen.

Link naar reactie
  • 1 month later...

Heb het uitgelezen gekregen, maar met veel moeite. In elk album werd nogmaals de ganse intrige totdantoe nog eens in eindeloze tekstbalonnen gegeven. Album na album hetzelfde verhaaltje. Het gaat zelfs zover dat de albums zelf vermeld worden

Het laatste album is het dieptepunt, gewoon nul.

Het had zo mooi kunnen zijn als het bij 10 gehouden werd.

Link naar reactie

Maar dat is iets anders.

 

Inderdaad. Ik stel zelfs met een beetje verwondering vast dat menig striplezer dus niet valt over zo'n timing slordigheden.

 

Sommige strips hebben al helemaal geen timing meer. Mooie prentjes, grote timespongen en bakken tekst. Flow zero.

 

Waar ik me ook aan erger is tekstballonnen die zo (verkeerd) geplaatst zijn dat je de teksten niet meer in volgorde leest (en bijvoorbeeld het antwoord voor de vraag leest...) Dan is de timing van het lezen ook om zeep. Het is dan als het ware dat de film een sprongetje maakt en dan achteruit wordt gedraaid :-(

Link naar reactie

Dat vind ik niet zo storend. Meestal is er wel een logica in te vinden. Maar als de logica ver te zoeken is dan kan het wel storend worden. :D

Vind je het dan niet storend dat je eerst bijvoorbeeld leest: "Er zitten 16 kinder in de klas" en daarna "Hoeveel kinderen zitten er in de klas? 

Het probleem is dat als auteurs die zich aan zo'n slordige teksbalonnen layout zondigen, zij dit ook op plaatsen doen waar het niet meer zo evident is wat eerst moet komen. Dan lees je een tekstballon, en dan een volgende en dan voel je dat er iets niet klopt. En dan moet je de boel gaan herlezen. Ik vind dit héél slecht werk.

Ik weet ook wel dat sommigen het heerlijk vinden om een stripalbum, laat staan een boek of film 5 maal lezen of bekijken om er iets van te begrijpen. Ik vind het rotzooi.

Als de auteurs het om een bepaalde reden doelbewust doen, dan wil ik het nog goedpraten, maar als het gewoon door slordige layout is, onkunde dus, dan slik ik dit niet.

Dezelfde fout wordt trouwens gedaan voor de volgorde van de kaders. Ik erger er mij kapot aan om te moeten puzzelen welke richting mijn ogen moeten volgen.

Dit zijn basisregels voor stripmaken. Ik begrijp dus niet dat je dit niet stoort.     

Link naar reactie
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...