Ga naar inhoud

Een Verborgen Jijé


stilte

Recommended Posts

Al enkele jaren heb ik een enorme voorliefde voor Henegouwen, en dwaal ik er haast wekelijks rond op zoek naar de vergane glorie van het rijke industriële verleden rond Mons, La Louvière en Charleroi.  In september leidde een van die tochten me tot het mijnwerkersgehuchtje van Bray, ook wel gekend als Levant de Mons.  Het was een mistige ochtend, en uit die mist dook plots een erg vreemde toren op.  Ik ben daar maar meteen naartoe gesneld, en het bleek te gaan om een wel erg bijzondere kerk, geheel opgetrokken uit beton maar met heel wat art deco kenmerken.

 

Het kerkje was jammer genoeg niet bereikbaar, maar na enig speurwerk in het dorpje kwam ik toch bij de juiste persoon terecht die me aanbood mij er toe te laten en zelfs van een woordje uitleg te voorzien over de geschiedenis van het kerkje.  Die bespaar ik jullie verder, maar het was wel leuk te vernemen dat enkele sculpturen die de twee zijaltaren versieren, en vermoedelijk ook deze van het hoofdaltaar, werden uitgewerkt naar een ontwerp van een nog heel erg jonge Jijé.  Altijd leuk om op de meest onverwachte plaatsen toch weer met een stukje stripgeschiedenis geconfronteerd te worden.

 

Thuis deed ik wat verder speurwerk, maar ik kwam niet veel verder dan volgend kort fragment op de RTBF:

 

 

Ter info: omwille van vandalisme in een recent verleden is de kerk (voorlopig) niet meer vrij toegankelijk.  Er worden wel nog sporadisch missen gegeven.  Wie wat meer foto's zou wensen van de reliëfs, kan ik deze bezorgen. 

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie

Mooi verhaal, Stilte. De jonge Jijé had wel wat in zijn mars. Moeilijk voor te stellen dat deze knaap veel later rattige atoomterroristen ging tekenen op Mururoa :

 

gilain11.jpg

haha die Tangy en Laverdure albums die zo fout waren dat de uitgever er een tekstje bijzette dat het verhaal geplaatst moet worden in de (foute) tijd waar T en L toen acteerden.......

Link naar reactie

De droogkloot had nu in z'n eentje heel ISIS om zeep geholpen.......

 

(En dit allemaal omdat Stilte door Henegouwen heeft gewandeld)

 

Volgende week verschijnt toevallig de eerste T&L-integrale bij Arboris, te beginnen met de verhalen van Uderzo en Charlier.

 

 

Die extra's klinken wel verleidelijk maar ik denk dat het net als met veel oude films is: vooral leuk om nog eens herinneringen over op te halen, maar je moet ze niet meer herlezen

 

EDIT: Excuseer, ik bedoel natuurlijk: ik zou ze niet meer herlezen

Link naar reactie

Dit is dan wel weer geinig: de Engelse titelsong van de Canadees Rick Jones op YouTube bij de serie The Aeronauts die begin jaren zeventig werd vertoond op de BBC en wat dan weer de gedubde versie was van de Franse televisieserie met Tanguy en Laverdure van eind jaren zestig. Fijn orgeltje !

 

Rick Jones - The Aeronauts

 

you’re a loser all round

against the crook-catching Aeronauts,

so play in the wind, boys, you better give in,

because your troubles begin when those two daring aeronauts fly!

Link naar reactie
(En dit allemaal omdat Stilte door Henegouwen heeft gewandeld)

 

Zeggen dat ik het nooit meer zal doen zou een grote leugen zijn natuurlijk, ;)

 

Volgende keer hoop ik natuurlijk wel meteen te stoten op een verloren gewaande of ongekende publicatie natuurlijk.  Een onbekende Robbedoes & Kwabbernoot van toch minstens 60 bladzijden zou een mooi vervolg zijn, :lol:

 

PS: zijn die er eigenlijk, mythische, verloren gewaande verhalen,... ?  De heilige gralen van de negende kunst, zeg maar?  Misschien tijd voor een nieuw topic...

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...