Ga naar inhoud

Chronologie Van De Avonturen Van Blake & Mortimer


Recommended Posts

Op de Stripspeciaalzaak staat de volgorde waarin de albums van Blake en Mortimer zich afspelen, maar die kan toch niet kloppen?

Ze zetten het eerste deel van de 3 formules van prof. Sato in 1965. Dat is volgens mij veel te vroeg. Het album zelf verscheen pas in 1977 of zo, en Jacobs plaatste zijn verhalen altijd in het héden, nooit in het verleden. Soms zelfs in de toekomst. Het geheim van de zwaardvis speelt zich zelfs eigenlijk in een soort parallel-wereld af: het begint in een nabije toekomst, en draait dan om naar het einde van de tweede Wereldoorlog.

 

Het tweede deel van Sato zetten ze in 1967. Er kan toch geen twee jaar tussen dat eerste en tweede deel zitten? Dat het tweede deel pas in 1990 verscheen, is volgens mij géén argument.

 

De formules speelt zich af in 1976/77, niet vroeger, niet later.

 

De uitgever verwringt de hele boel om de indruk te wekken dat alle verhalen van B&M zich afspelen tussen 1950 en 1970, om de reeks een jaren-50-60 patina te kunnen geven. Dat is een pure marketingtruc: B&M moet verkocht worden als avonturen uit de jaren 50-60.

Dat is complete bullshit die voorbij gaat aan de geest van Edgar P Jacobs: hij schreef actuele avonturen, geen nostaligische avonturen over "toen het zoveel beter was". Jacobs slaagde erin om het goed te MAKEN, ongeacht de tijd waarin hij leefde.

Link naar reactie

Op de Stripspeciaalzaak staat de volgorde waarin de albums van Blake en Mortimer zich afspelen, maar die kan toch niet kloppen?

Ze zetten het eerste deel van de 3 formules van prof. Sato in 1965.

Het tweede deel van Sato zetten ze in 1967. Er kan toch geen twee jaar tussen dat eerste en tweede deel zitten? Dat het tweede deel pas in 1990 verscheen, is volgens mij géén argument.

 

Wat mij betreft heb je daarin gelijk. De Sato albums zijn opeenvolgend en vormen 1 verhaal dat geen 2 jaar doorlooptijd had. Daarnaast zijn de getekende voertuigen zoals treinen, auto's vliegtuigen enz beslist geen jaren '60.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Wij hebben gewoon de officiële Franse versie overgenomen en die was inderdaad al gebaseerd op een overzicht in Casemate dat heus wel een onafhankelijk en kritisch infoblad is. Daar stonden ook nog eens alle auteurs per album bij. Casemates einde van de tijdlijn is 1967. Zelf heb ik me er niet in verdiept om het uit te vlooien.

Ik wil het gerust verbeteren, maar dan moet het wel zeker zijn.

Link naar reactie

Het viel me ook al op dat ze de twee albums in twee verschillende jaren plaatsen. Maar misschien speelt het verhaal zich af in december en januari? :e012:

Sowieso denk ik ook dat midden jaren '60 te vroeg is en dat de verhalen (begin) jaren '70 gesitueerd zouden moeten zijn. 't is te zeggen, ik weet het zeker.

Het hotel waar Mortimer logeert is van '64, dus vroeger dan 64 kunnen ze het zeker niet dateren.

Maar de groene Datsun uit deel 2 blijkt na wat gegoogle een Datsun 510 te zijn. En die werden geproduceerd van '68 tot '73.

 

Ik heb overigens net een (vertaal)foutje ontdekt in deel 1: de exprestrein heet niet Hiraki (zoals op pag 15 staat), maar Hikari.

Link naar reactie

We kunnen natuurlijk ook opmerken dat het not done is om de slappe afgietsels uit het post-Jacobs tijdperk zomaar tussen de titels van Edgar P. te plaatsen...

 

De Fransen voeren op die Facebookpagina overigens de interessante discussie of De Pyramide niet effectief vóór De Zwaardvis moet zitten.

Link naar reactie

Als die auto van 1968 is en het avontuur vanaf 1971 werd geoubkiceerd, dan is 1969/1970 wel een erg waarschijnlijke datum voor de twee albums. Die Fransen hebben hun huiswerknniet goed gedaan.

Of ze deden het opzettelijk om discussies uit te lokken om de reeks te doen opvallen. De chronologie verschijnt mooi op hetzelfde moment als het nieuwe album. Strategisch.

Link naar reactie

De formules werden vanaf oktober 1971 in Kuifje gepubliceerd. Dit betekent dat de tekeningen/plot best wel eind jaren 60 waren bedacht/uitgevoerd.... Halssnoer werd in de zomer van 1965 gepubliceerd dus dat sluit toch mooi aan.

 

Maar beslist niet bij het idee dat deel 1 in 1965 is en 2 in 1967. Vooral door die auto van 1968.

Link naar reactie

In een recent nummer van Casemate van dit jaar zat er een katern gewijd aan Blake en Mortimer met een tijdslijn van de albums.

Helaas heb ik dit tijdschrift van Casemate niet, ik heb het toen enkel doorbladerd. 

Weet iemand of dit dezelfde tijdslijn is?

Er zijn kleine verschillen tussen de tijdslijn in Casemate en die op de blog (en dus op de SSZ). In Casemate stond trouwens een oproep om eventuele fouten te melden. Op Wikipedia staat een nog meer afwijkende chronologie.

Link naar reactie

Met andere woorden: het is een zootje.

:-)

Ik vind het wel fijn amusement, maar discussies over hoe bepaalde van de nieuwe albums chronologisch niet matchen met de "oorspronkelijke" tijdslijn van Jacobs vind ik wat onzinnig. Ik denk niet dat Jacobs zelf daar heel actief mee bezig was. In dat verband is deze tijdsbepaling voor SOS meteoren prachtig om te lezen: http://emmanuelmailly.free.fr/essaiparent1.htm

 

Jammer dat Sente dat niet had gelezen, toen hij "De sarcofagen" schreef (dat speelt zich immers af in het begin van 1958 en dus normaalgezien voor SOS Meteoren. Maar jammer genoeg blijken onze vrienden in dat verhaal commissaris Labrousse al te  kennen. Diezelfde Labrousse die ze voor het eerst ontmoeten in....SOS meteoren). Volgens mij zit professor Barabas er dus voor iets tussen! :e005:

Link naar reactie

De makers van beide chronologieën hebben iets uit te leggen.

 

Aan het eind van Het Gele Teken vertelt dokter Septimus hoe hij zijn Guinea Pig (= Olrik) in de woestijn heeft gevonden. Hij zegt: "Direct nadat ik [met Guinea Pig/Olrik] in Londen aankwam, brak de oorlog uit".

 

Dat betekent effectief dat "Het Geheim van de Grote Pyramide" vóór 1940 speelt...

Link naar reactie

Ja, maar over welke oorlog gaat het? Ik heb niet de indruk dat de oorlog uit De zwaardvis onze WOII is.

 

Dat zie ik ook zo. De oorlog tegen de gelen (excuseer dit taalgebruik maar dat hoort bij die tijd)was een typisch post wo 2 gebeuren. Wat betreft automobielen, wapen- en vliegtuig zou ik deze avonturen juist rond 1950 plaatsen.

Link naar reactie

Nee, het gaat inderdaad om een derde wereldoorlog tegen Mongolië. Daar wordt in het allernieuwste album ook al naar verwezen.

Eigenlijk is de gehele verdere reeks dus een soort uchronie in een wereld waarin drie wereldoorlogen plaatsvonden. Laat staan dat er in de tijd wordt gereisd en rijken zoals Atlantis in voorkomen. 't Is allemaal fantasie.

Link naar reactie

Ja, maar over welke oorlog gaat het? Ik heb niet de indruk dat de oorlog uit De zwaardvis onze WOII is.

Septimus kan niet anders dan over WOII spreken. In de Zwaardvisoorlog, WOIII, is immers een hoofdrol weggelegd voor Olrik, die kan dan niet als Guinea Pig bij Septimus zitten.

 

Ergo: door de opmerkingen van Septimus plaatst Jacobs "Pyramide" vóór 1940...

Link naar reactie

Eigenlijk is de gehele verdere reeks dus een soort uchronie in een wereld waarin drie wereldoorlogen plaatsvonden. Laat staan dat er in de tijd wordt gereisd en rijken zoals Atlantis in voorkomen. 't Is allemaal fantasie.

 

Des te vreemder dat de huidige makers soms zoveel moeite doen om hun albums in een zeer specifiek tijdskader en bestaande locaties te plaatsen.

Link naar reactie

Ik had het als poster opgemaakte overzicht ook doorgestuurd naar de stripspeciaalzaken. Sommige ervan gaven te kennen dat ze die zouden gebruiken of afdrukken voor bibliotheken aan wie ze leveren. Een ervan verzocht me zo'n overzicht te maken voor Blueberry... Maar dat is ook al onbegonnen werk, zeker?

Link naar reactie

Ik had het als poster opgemaakte overzicht ook doorgestuurd naar de stripspeciaalzaken. Sommige ervan gaven te kennen dat ze die zouden gebruiken of afdrukken voor bibliotheken aan wie ze leveren. Een ervan verzocht me zo'n overzicht te maken voor Blueberry... Maar dat is ook al onbegonnen werk, zeker?

Nee hoor :e007:

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Toen Olrik in de mess opdook, trof het me direct als iets in tegenspraak met Het Geheim van de Zwaardvis.

Alleen zit ik me nu af te vragen: kent Mortimer Olrik nog niet in Zwaardvis? En ik moet toegeven dat ik me niet direct herinner of Blake echt wel Olrik te zien kreeg in de Staf van Plutarchus.

Overigens vond ik de laatse parodie van B&M weer erg goed.

Link naar reactie

Toen Olrik in de mess opdook, trof het me direct als iets in tegenspraak met Het Geheim van de Zwaardvis.

Alleen zit ik me nu af te vragen: kent Mortimer Olrik nog niet in Zwaardvis? En ik moet toegeven dat ik me niet direct herinner of Blake echt wel Olrik te zien kreeg in de Staf van Plutarchus.

Overigens vond ik de laatse parodie van B&M weer erg goed.

Blake wordt op plaat 33 voorgesteld aan Olrik en schudt hem de hand.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Chronologie of niet, het laatste deel is erg beroerd getekend. Afgeraffeld broddelwerk. Het wordt tijd dat er eens wat betere tekenaars op deze reeks worden gezet.

Volgens de Eppo is in tegenstelling tot wat eerder werd beweerd Theo van den Boogaard nog steeds in de running.

Aubin vind ik tot nu toe de beste tekenaar van de hoop.

Link naar reactie

Hier staat een zeer positieve (Engelstalige) recensie die ook stilstaat bij een aantal tekentechnische details:

 

http://blake-and-mortimer-so-british.over-blog.com/2014/12/the-staff-of-plutarch-a-successfuly-achieved-challenge.html

 

Over het scenario kan ik niet oordelen, maar de beeldvoorbeelden die gebruikt worden om de kwaliteit aan te tonen waren voor mij nou juist de reden om ook dit album te laten liggen. Zoals deze:

 

ob_0736f6_ex-2-bis-copyright-dargaud.JPG

 

Hierover schrijft de recensent:

 

The neutral colour backgrounds, that Jacobs started using in his last albums, are used with great skill and accomplish their function of focusing the reader's attention on the characters

 

 

Ik zie vooral dat rare gezicht van de majoor en de onhandige en stijve manier waarop hij voorover buigt naar de jeep. Eigenlijk krijg ik door al die latere albums een steeds grotere waardering voor Jacobs. De lichaamsverhoudingen, de bewegingen, alles klopte bij hem. 

 

Nog eentje uit het nieuwe album:

 

ob_259f45_ex-1-copyright-dargaud.JPG

 

De manier waarop Blake zijn glaasje vasthoudt :e009:  Misschien ligt het aan mij, maar juist bij deze manier van tekenen gaat mijn blik meteen naar details die "onhandig" zijn.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...