Ga naar inhoud

S P I R O U 4 0 0 0


Peter Motte

Recommended Posts

Na je overige pleidooien zal ik het je toch niet kunnen uitleggen wat eraan schort. Voor alle duidelijkheid: ik ben een grote fan van deze reeks en ik vind de verscheidenheid een grote troef. Ook die van Tehem vind ik een waardevolle toevoeging. Maar als ik me kan projecteren op een groter publiek, niet enkel op het forum, durf ik met grote zekerheid - of toch alleszins zonder grote twijfel - te zeggen dat dit niet goed zal verkopen. Leg dat nu eens naast alle vorige albums in de reeks en oordeel nuchter.

 

Heeft die van Trondheim even goed verkocht dan de rest van de reeks? Want dat album had toch ook wel een tekenstijl die op het eerste zicht niet direct past bij Robbedoes, en een tekenaar die bij ons niet echt gekend is (enfin, bij mij toch niet).

Link naar reactie

Heeft die van Trondheim even goed verkocht dan de rest van de reeks? Want dat album had toch ook wel een tekenstijl die op het eerste zicht niet direct past bij Robbedoes, en een tekenaar die bij ons niet echt gekend is (enfin, bij mij toch niet).

Het antwoord is nee. Die van Bravo, de eerste van Schwartz en ook van Tarrin dacht ik zijn herdrukt geweest. Bravo en Schwartz hebben hun behandelde tijdsvak dan nog mee. Verhalen over de Tweede Wereldoorlog verkopen per definitie beter.

Link naar reactie

Als oudere Robbedoes-adept (en dan bedoel ik het tijdschrift) is het toch wel te betreuren dat de top van de francobelgische strip niet meer onder de vlag van Robbedoes/Spirou voorpubliceert. Toegegeven, strips zijn op die driekwarteeuw fel veranderd, maar toch heb ik heimwee nooar de tijden van de Rob&Kwab-verhalen van Franquin, Johan en Pirrewiet van Peyo, Baard en Kale,... uit de jaren 50. Maar ook in jaren 70-80 toch nog altijd leuk, keek er altijd naar uit dat het wensdag was en mn tijdschriftje arriveerde.

En ondanks de humoristische noot van de school van Marcinelle en haar opvolgers toch ook plaats voor spanning, noem maar XIII.

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Ik hou enorm van die Zep-achtige stijl, maar gezien de slechte verkoop van Titeuf in het Nederlands zal het publiek voor Zeps werk hier sowieso erg beperkt zijn. Die Robbedoes-one-shots zijn van het meest verfrissende wat Dupuis nog doet tegenwoordig. Zelfs Vrije Vlucht is een duffe stolp geworden ... Prestigieuze collectie, ja hoor, tuurlijk.

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Toen Charlie Hebdo werd aangevallen, was ik op zoek naar een Spirou. Niet de speciale, want die bestond nog niet.

 

Hier een tekst door mezelf over de dag van de aanslag.

 

Dit was een van de eerste reacties:

"ik moest erom lachen, maar ik weet weer eens niet zeker of dat de

bedoeling was - in elk geval een herkenbaar droog stukje malleMotte ;)"

 

Hoe ze daarbij komt, snap ik dus niet ...

 

 

Overigens duikt de speciale Je Suis Charlie nu ook op in winkels waar ze normaal geen Spirou verkopen.

Link naar reactie
  • 1 month later...

Ben Beeld, in het Frans Victor Vidéo. Hij werkte bij de televisie...

De rosse is Pol Pollack in het Frans, denk ik, en in het Nederlands waarschijnlijk Paul Pollak.

Het schijnt dat ze tweeën oorspronkelijk als hoofdfiguren waren bedoeld, maar dat Yoko Tsuno al na een paar plaat het hoofdpersonage werd. Als je Trio in het Onbekende leest, lijkt die theorie te kloppen.

Link naar reactie

Het is niet Ringo, die behoort tot de Lombard-stal. Ik dacht eerst aan Jerry Spring maar die staat links op de tekening.

 

Er ontbreken uiteraard veel figuren, maar ik vind niet onmiddellijk (behalve de sidekick uit Yoko Tsuno) iemand,: niet Lucky Luke (geen zwart vestje), niet Tumbler (waar is Buck Danny), Flip Flink ? Jess Long ? Rolf Karsten ? Johan (Pirrewiet staat er op, maar de kledij klopt niet)

 

Er moet een hint in het vuur/fakkel schuilen.

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

Hij draagt nochtans dezelfde kleren als Archie Cash (dat gele shirtje met de wapperende lintjes en een blauwe jeans), heeft min of meer hetzelfde haar en is nogal gewelddadig aangelegd.

En hij was in die periode een van de populairdere reeksen uit het blad. Ik heb geen idee waarom jullie denken dat het iemand anders zou zijn.

 

703abfc0-7ffe-012b-acdc-f500d3a1a6bf.jpg

 

edit: prachtige cover. ik merk net dat duivels gezicht in de vlammen op. Toch vreemd dat zo'n reeks in Robbedoes stond, naast strips als Snoesje of Sophie.

Link naar reactie

Ja, het is Archie Cash. En die vlammenvoorpagina maakt duidelijk waarom de kleine Archie een fakkel heeft. Het hele beeld - Yoko vastgebonden en bedreigd door vuur - verwijst naar die voorpagina.

 

Hoe zoiets in Robbedoes kon? Toen ik dat in mijn jonge jaren las, sloeg ik de reeks aanvankelijk gewoono ver. Ik las Bram Jager en zijn buur, de Smurfen, Ouwe Niek, Steven Sterk, de Sliert etc..., maar de strips in een realistische tekenstijl zoals Archi Cash, Jess Long of Rolf Karsten, sloeg ik gewoon over. Het was pas toen ik ouder werd, dat ik die ook begon te lezen. De tekenstijl koos de leeftijd van de lezers.

Link naar reactie

Attentum: als je wilt weten voor welke leeftijd een strip is getekend, moet je letten op de leeftijd van de hoofdpersonages. Archie Cash, Jess Long en Rolf Karsten zijn alle drie volwassenen. Kinderen van een jaar of tien lezen dat niet.

De Sliert en Steven Sterk zijn kinderen. Dat wordt gelezen door de kinderen.

Bram Jager en Ouwe Niek zijn géén kinderen, maar ze nemen de tekenstijl van de kinderstrips over.

Je ziet geen strips (toch niet toen) met een realistische stijl à la Cash met kinderen in de hoofdrol.

Overigens: als kinderen iets schokkants vinden, lezen ze het niet. Ze hebben er niet zo'n behoefte aan om de stoere uit te hangen door iets te lezen waardoor ze worden geschokeerd.

De "censuur" uitgevoerd door sommige redacties omdat sommige afbeeldingen schokkant zijn, is niet omdat de lezers iets niet zoudenh mogen lezen, maar omdat de redacties geen lezers willen verliezen.

De auteurs vinden dat niet altijd prettig, omdat ze soms hun scenario's en tekeningen moeten aanpassen. Zs bebbelen dan wat over "artistieke vrijheid", maar eigenlijk is het niet de bedoeling om artistieke vrijheid te beperken, het is de bedoeling om hoge verkoopcijfers te halen.

Dat is niet hetzelfde als censuur waarbij wél dingen worden verzwegen omdat je iets niet mag weten.

Link naar reactie

Ik had hetzelfde. Robbedoes als kind ontdekt dankzij oudere nummers en verzamelalbums. Een kentering kwam er met De Onnoembaren. Pas de laatste 5-10 jaar kreeg ik meer aandacht voor de realistische reeksen van toen. Buck Danny heb ik nota bene pas vorig jaar voor het eerst gelezen. Van Jess Long ontbreek ik nog één album.

Link naar reactie

Overigens wordt er dikwijls geschreven dat meneer Dupuis kritiek had op bijv. Pinnekenshaar in de serie Robbedoes, omdat Dupuis niet van boksen hield en dat niet in het blad wou.

Maar de reeks is wél gepubliceerd.

 

Hij is er wel jarenlang in geslaagd om al te gewelddadige verhalen en vrouwelijke (volwassen) hoofdpersonages uit het tijdschrift te houden.

 

Franquin tekende overigens zo dicht tegen de deadline aan, dat PInnekenshaar moeilijk geweerd kon worden.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...