Ga naar inhoud

S P I R O U 4 0 0 0


Peter Motte

Recommended Posts

Hij is er wel jarenlang in geslaagd om al te gewelddadige verhalen en vrouwelijke (volwassen) hoofdpersonages uit het tijdschrift te houden.

 

Oké, maar dat was zelfcensuur om de Franse censuurcommissie niet voor het hoofd te stoten. Die heldinnen mochten eind jaren 1960 ineens wel. De tijden waren veranderd, de censuur ook.

Link naar reactie

Attentum: als je wilt weten voor welke leeftijd een strip is getekend, moet je letten op de leeftijd van de hoofdpersonages. Archie Cash, Jess Long en Rolf Karsten zijn alle drie volwassenen. Kinderen van een jaar of tien lezen dat niet.

De Sliert en Steven Sterk zijn kinderen. Dat wordt gelezen door de kinderen.

Bram Jager en Ouwe Niek zijn géén kinderen, maar ze nemen de tekenstijl van de kinderstrips over.

 

Mja, grotendeels zal dat wel kloppen, maar ik las onlangs dat in de beginperiode van Robbedoes de reeks Jan Kordaat eigenlijk de populairste reeks was. Realistisch getekend én een volwassen man in de hoofdrol. (in Amerika hebben kinderen niet veel keuze, de meeste strips zijn daar realistisch getekend en hebben volwassen mannen in de hoofdrollen).

Link naar reactie

Oké, maar dat was zelfcensuur om de Franse censuurcommissie niet voor het hoofd te stoten. Die heldinnen mochten eind jaren 1960 ineens wel. De tijden waren veranderd, de censuur ook.

Niet enkel zelfcensuur. Hij was ervan overtuigd dat jonge jongens (zijn lezerspubliek) niet geïnteresseerd waren in strips over vrouwen of meisjes.

Link naar reactie

Mja, grotendeels zal dat wel kloppen, maar ik las onlangs dat in de beginperiode van Robbedoes de reeks Jan Kordaat eigenlijk de populairste reeks was. Realistisch getekend én een volwassen man in de hoofdrol. (in Amerika hebben kinderen niet veel keuze, de meeste strips zijn daar realistisch getekend en hebben volwassen mannen in de hoofdrollen).

Volgens mij vergis je je.

Je ziet de strips van Walt Disney over het hoofd, en de krantenSTRIPS zoals Caspar é Hobbes.

Het is niet allemaal superman en batman.

Link naar reactie

Niet enkel zelfcensuur. Hij was ervan overtuigd dat jonge jongens (zijn lezerspubliek) niet geïnteresseerd waren in strips over vrouwen of meisjes.

In die tijd waren jongens- en meisjescultuur sterk gescheiden. Je zag nauwelijks meisjes in Robbedoes omdat men ervan uitging dat meisjes geen strips lazen. Sofie en Isabel waren allemaal pogingen om toch meisjes aan te trekken.

Yoko Tsuno is in dat opzicht een interessant strip, omdat je ze ziet evolueren van op jongens gericht naar op meisjes gericht.

Natasja is eigenlijk ook interessant: dat is altijd op jongens gericht geweest, maar is dat altijd sterker geworden, tot Walthéry uiteindelijk met Ruben ed begon omdat hij vond dat hij met Natasja niets meer kon aanvangen.

Link naar reactie

Sofie en Isabel waren allemaal pogingen om toch meisjes aan te trekken.

 

Sophie was absoluut geen poging om meisjes aan te trekken. Dat was niet de bedoeling van de makers, noch van de redactie en al zeker niet van Dupuis. De jonge Sophie was een troostprijs voor Jidéhem die eigenlijk een strip wou maken over een 18 à 20-jarige Sophie. Maar dat zag Charles Dupuis he-le-maal niet zitten (het was al erg genoeg dat Jidéhem persé eigen strips wou tekenen ipv wat extra strips voor Franquin te tekenen). Uiteindelijk stond hij toe dat Jidéhem een jong meisje als nevenpersonage in de Starter-strip opvoerde. Sophie bleek al vlug populair te zijn bij de (nog steeds) hoofdzakelijke mannelijke lezertjes. Dus ze mocht blijven en na een tijdje de hoofdrol spelen. Maar dan nog duurde het zes jaar vooraleer de eerste albums verschenen. Daar zat echt geen uitgekiende strategie achter.

Link naar reactie

Sophie was oorspronkelijk, héél oorspronkelijk nochtans ontworpen als een reeks met een meer volwassen meid in de hoofdrol. Dit artikel heeft het over die voorgeschiedenis: http://www.stripspeciaalzaak.be/WeetjevdWeek/WeetjevdWeek_051-075.htm#Weetje071

 

http://www.stripspeciaalzaak.be/WeetjevdWeek/WeetjevdWeek_051-075.htm#Weetje071

Daar zie je ook (geciteerd uit de eerste integrale van Sophie) dat uitgever Dupuis wel degelijk een blad maakte voor jongens.

 

W071_Sophie.jpg

Link naar reactie

Volgens mij vergis je je.

Je ziet de strips van Walt Disney over het hoofd, en de krantenSTRIPS zoals Caspar é Hobbes.

Het is niet allemaal superman en batman.

Disney en Archie, dat soort strips bestaat inderdaad. Maar vergeleken met het aantal realistisch getekende reeksen zijn die immens in de minderheid. Ook qua verkoop overigens. 15 jaar geleden verkocht de Dogobert Duck-comicreeks amper 40.000 ex. Nu zal het zeker niet meer zijn.

 

Casper en Hobbes (en eigenlijk zowat alle huidige krantenstrips) zijn eigenlijk geen kinderstrips. Dat zijn strips die hoofdzakelijk voor volwassen lezers worden gemaakt en die eventueel ook jonge lezers kunnen aanspreken.

Link naar reactie

Sophie was oorspronkelijk, héél oorspronkelijk nochtans ontworpen als een reeks met een meer volwassen meid in de hoofdrol. Dit artikel heeft het over die voorgeschiedenis: http://www.stripspeciaalzaak.be/WeetjevdWeek/WeetjevdWeek_051-075.htm#Weetje071

 

http://www.stripspeciaalzaak.be/WeetjevdWeek/WeetjevdWeek_051-075.htm#Weetje071

Daar zie je ook (geciteerd uit de eerste integrale van Sophie) dat uitgever Dupuis wel degelijk een blad maakte voor jongens.

 

Uit dat weetje: "Jammer voor Jidéhem want vijf jaar later slaagden achtereenvolgens François Walthéry en Roger Leloup om respectievelijk Natasja en Yoko Tsuno geplaatst te krijgen. In de weekbladen van die tijd pionierden Walthéry en Leloup met hun sterke en slimme heldinnen."

 

Iedereen denkt dat Walthéry na het pionierswerk van Sophie en Isabel vrij gemakkelijk kon beginnen met Natasja, maar hij en Gos, zijn scenarist, hebben ook een viertal jaar moeten leuren met hun concept voor Dupuis overtuigd was.

Link naar reactie

 Archie Cash denk ik.

 

1817.jpg

 

Hardy zou (toch zeker in die tijd) eigenlijk wel een goeie Robbedoes en Kwabbernoot-tekenaar geweest zijn.

Ik meende er ook een smeet Walthéry in te herkennen en inderdaad, zo bevestigt Marc Hardy:

"Vous avez vu juste. C'est un mélange de Archie Cash et de François Walthéry. C'était amusant de placer Walthéry embêtant Yoko Tsuno, Natacha et Yoko étant les deux séries avec personnages féminins de l'époque. 

Je l'avais mélangé avec Archie Cash car c'était une couverture avec les personnages du journal."

Link naar reactie

En zeggen ze ook waarom? Of is hun verklaring een beetje te oppervlakkig om er iets aan te hebben?

 

Ik vraag me wel eens af of al de papieren bladen niet zullen worden vervangen door volledig andere e-bladen. Dus geen e-versie van Spirou, maar iets totaal anders dan Spirou.

Dat e-gedoe is alles aan het opschudden, maar het lijkt toch vooral chaos te veroorzaken.

Link naar reactie

Uit eigen ondervinding (ik werk zelf voor een krant) zijn iPad-magazines van bestaande titels vooral weggegooid geld en energie. Ik heb er zelf nog tijd aan moeten verkwanselen. In de meeste gevallen zijn ze ronduit verlieslatend. Zelfs enthousiaste adverteerders trokken na verloop van tijd hun staart in. Die e-readerrevolutie is nog steeds niet voor vandaag.

Er bestaan ook exclusieve Franse tabletstripmagazines, maar ik zie ze telkens weer opnieuw verdwijnen.

Link naar reactie

Een eReader is een fantastisch ding om boeken te lezen. Geen papers, geen strips, geen artikels. Boeken. Niet bladeren, niet cross referencen, niet uitgebreid annoteren. Lezen. Wat is de meerwaarde? Je hele bibliotheek in een paar honderd gram.

 

Maar als ik zie wat ePub3 allemaal moet kunnen; flexibele layouting, allerlei bizarre navigatieopties, filmpjes, interactieve 3D. Geen wonder dat 't ongelooflijk veel tijd en resources vraagt om zo'n digitaal magazine in elkaar te steken, en dat allemaal voor devices die niet een colour management hebben... Ik heb vaak 't gevoel dat magazines er teveel uit willen halen en er teveel van verwachten.

Link naar reactie

Hij is er wel jarenlang in geslaagd om al te gewelddadige verhalen en vrouwelijke (volwassen) hoofdpersonages uit het tijdschrift te houden.

 

Franquin tekende overigens zo dicht tegen de deadline aan, dat PInnekenshaar moeilijk geweerd kon worden.

Toen Dupuis zijn kritiek hierover uitsprak zei Franquin dat hij zijn ontslag gaf. Toen mocht het plots terug wel :D
Link naar reactie

Een eReader is een fantastisch ding om boeken te lezen. Geen papers, geen strips, geen artikels. Boeken. Niet bladeren, niet cross referencen, niet uitgebreid annoteren. Lezen. Wat is de meerwaarde? Je hele bibliotheek in een paar honderd gram.Maar als ik zie wat ePub3 allemaal moet kunnen; flexibele layouting, allerlei bizarre navigatieopties, filmpjes, interactieve 3D. Geen wonder dat 't ongelooflijk veel tijd en resources vraagt om zo'n digitaal magazine in elkaar te steken, en dat allemaal voor devices die niet een colour management hebben... Ik heb vaak 't gevoel dat magazines er teveel uit willen halen en er teveel van verwachten.

En dan willen de lezers het gratis ...

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...