Ga naar inhoud

Hugo Pratt (Corto Maltese,...)


mojo

Recommended Posts

Ik heb het nieuwe spel van Corto Maltese gedownload, maar krijg enkel een zwart scherm met een rokende Corto. Heeft er nog iemand problemen mee?

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Net iets bijgeleerd. De tekenfilm waarvoor Guy Delisle naar Noord Korea ging was blijkbaar Corto Maltese.

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Via you tube de tekenfilm van Ballade vd Zilte zee gezien. Was niet slecht, hoewel de tekeningen soms een beetje inconsistent/ruw zijn. Er zijn er nog een aantal beschikbaar, dus die ga ik deze week ook zien.

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Die tekenfilms v Corto zijn best wel de moeite. De nadruk ligt op de avonturenverhalen en zo heb ik ze ook het liefst.

 

Tip: zoek de user Goldenmouth50. Die heeft alles netjes in afspeellijsten staan.

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Kan er een mod de titel v dit draadje aanpassen naar Hugo Pratt of iets dergelijks? Anders begin ik wel een nieuw.

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Merci Yncke!

 

Iemand nog het gevoel dat 2015 een Pratt jaar wordt? Een nieuw spel, een nieuwe Corto, Corto vertaald naar het Engels en Pratt 20 jaar dood. Lijkt me ook een goede reden om de auteurs vd nieuwe Corto uit te nodigen voor een signeersessie op Facts of de boekenbeurs.

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Hugo Pratt wordt geregeld vergeleken met Milton Caniff.

Ik snap dat niet. De tekeningen van Caniff waren altijd mooi en aantrekkelijk  vind ik.

De verhalen minstens onderhoudend maar dikwijls heel erg goed.

De tekeningen van Pratt vind ik lelijk haastwerk en de verhalen zever.

Voor mij de meest over het paard getilde auteur aller tijden.

(Daarna komt Hergé)

Link naar reactie

Smaken verschillen hé :e012:

 

Ik ben zeker geen fan van al zijn werk, maar over het algemeen is hij één van mijn favorieten, zowel qua tekeningen als verhaal.

 

Ik heb nog niets gelezen van Caniff en zie dat er 6 volumes van IDW zijn. Als ik er maar 1 zou kopen, welke kan ik dan het best kiezen?

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Smaken verschillen hé :e012:

 

Ik ben zeker geen fan van al zijn werk, maar over het algemeen is hij één van mijn favorieten, zowel qua tekeningen als verhaal.

 

Ik heb nog niets gelezen van Caniff en zie dat er 6 volumes van IDW zijn. Als ik er maar 1 zou kopen, welke kan ik dan het best kiezen?

Goh...Ik zou beginnen bij het begin..Die verhalen lopen gewoon door, van het ene in het andere...

Heb je het over 'Terry and the pirates' of over 'Steve Canyon'?

Terry is wel beter vind ik...Canyon zal wel meer op Pratt lijken. maar nogmaals: ik zie de gelijkenis niet.

Link naar reactie

Ik had het over Terry. Ik betwijfel of ik al die 6 delen zal kopen en sommige bevatten mss betere verhalen dan andere.

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
  • 7 months later...

De voorkeur voor de Corto Malteze's van Hugo Pratt heb ik nooit goed begrepen. Ik vind dat hij zo veel impliciet laat, dat er op de duur niets uitgedrukt is en er dus niets staat.

Zou iemand me eens kunnen vertellen wat hij erin ziet?

 

CM draait om een aantal zaken:

 

-avontuur toen avontuur nog echt avontuur was: de stille zuidzee, Siberië, zuid amerika maar dan zonder groepsreizen en begeleide uitjes.

-cynisme: bijna alle bijfiguren zijn lieden met een wat verwrongen set van normen en waarden: avonturiers, schattenjagers, revolutionairen, schurken of vermeende idealisten.

-het is vaak onduidelijk of de figuren slecht zijn of goed, een verademing vond ik dat toen ik CM voor het eerst (rond 1980)las. CM stelt zich af en toe op als een ridder op een wit paard op. Dan steunt hij een revolutie of lost een smerig complot op, gelukkig blijft CM nooit lang plakken bij zo'n gebeurtenis en kiest het sop voor andere avonturen.

-mystiek: geheime genootschappen, kabbalisme, RLS etc.

 

De tekenstijl, daar moet je van houden. Ik merk dat ik Pratts tekeningen alleen in zwart wit prettig vind lezen.

 

Must reads: De jeugd en in Siberie, favo bijfiguur Rasputin natuurlijk, de anarchistische psychopaat en "vriend" van CM.

Link naar reactie

Hugo Pratt wordt geregeld vergeleken met Milton Caniff.

Ik snap dat niet. De tekeningen van Caniff waren altijd mooi en aantrekkelijk  vind ik.

De verhalen minstens onderhoudend maar dikwijls heel erg goed.

De tekeningen van Pratt vind ik lelijk haastwerk en de verhalen zever.

Voor mij de meest over het paard getilde auteur aller tijden.

(Daarna komt Hergé)

 

Hoe durf je Hergé zo tekort doen? Hergé komt altijd op de eerste plaats!

Link naar reactie

Ah, eindelijk nog striplezers die Hergé niet het genie vinden waar hij versleten voor wordt.

 

Ik vind het eigenlijk best wel geniaal: anderen het  tekenwerk laten doen en zelf alle eer opstrijken. En na je dood de strip stop zetten, omdat men er anders achter komt dat het echte werk door anderen werd gedaan.

Link naar reactie

Ik vind het eigenlijk best wel geniaal: anderen het  tekenwerk laten doen en zelf alle eer opstrijken. En na je dood de strip stop zetten, omdat men er anders achter komt dat het echte werk door anderen werd gedaan.

 

Dat deed Herge dan ook heel slim: na zijn dood even tot leven komen om de strip stopzetten zodat niemand zou weten dattie een studio had met mensen die de strip maakten. Niemand wist natuurlijk dat er een studio was met medewerkers........

 

Maar goed, we hadden het over Pratt, die net als Herge dood is maar niet zo slim was om na zijn dood allerlei maskerende acties te ondernemen.

Link naar reactie

Maar goed, we hadden het over Pratt, die net als Herge dood is maar niet zo slim was om na zijn dood allerlei maskerende acties te ondernemen.

 

En er is ook een duidelijke relatie tussen die twee: Pratt krijgt een tentoonstelling in het Hergé museum. 

 

post-461-0-10127900-1439409628_thumb.jpg

 

Vast heel lang gezocht om zo'n lelijke Corto te kunnen vinden. 

Link naar reactie
  • 5 months later...
Gast Kameraad Mauser

CM draait om een aantal zaken:

 

-avontuur toen avontuur nog echt avontuur was: de stille zuidzee, Siberië, zuid amerika maar dan zonder groepsreizen en begeleide uitjes.

-cynisme: bijna alle bijfiguren zijn lieden met een wat verwrongen set van normen en waarden: avonturiers, schattenjagers, revolutionairen, schurken of vermeende idealisten.

-het is vaak onduidelijk of de figuren slecht zijn of goed, een verademing vond ik dat toen ik CM voor het eerst (rond 1980)las. CM stelt zich af en toe op als een ridder op een wit paard op. Dan steunt hij een revolutie of lost een smerig complot op, gelukkig blijft CM nooit lang plakken bij zo'n gebeurtenis en kiest het sop voor andere avonturen.

-mystiek: geheime genootschappen, kabbalisme, RLS etc.

 

De tekenstijl, daar moet je van houden. Ik merk dat ik Pratts tekeningen alleen in zwart wit prettig vind lezen.

 

Must reads: De jeugd en in Siberie, favo bijfiguur Rasputin natuurlijk, de anarchistische psychopaat en "vriend" van CM.

Corto is anarch. Rasputin niet.

Link naar reactie

Ik kende hem eigenlijk niet, maar volg hem nu ook. Blijkbaar doet hij de covers voor The Sheriff of Babylon, een reeks waar ik wel naar uitkijk.

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...