Ga naar inhoud

Integrales


Gast Kontiki

Recommended Posts

2 uren geleden, Lefranc zei:

Vijf nieuwe delen is dan ook relatief want het gaat om verhalen van een twintigtal blz.

Dat wist ik helemaal niet.

Toch even gegoogled en onderstaande kwam ik tegen op de Stripaap.nl

 

“Jaren geleden al werd ons – in de reeks Alles van Vance – de complete Ramiro beloofd. Alles van Vance besloeg in Frankrijk dertien delen, maar in Nederland bleef het bij twaalf en zo bleven we verstoken van dat in ons land nooit gepubliceerde negende en afsluitende deel.
Alles van Vance was sowieso een misleidende titel, de man publiceerde meer dan tachtig albums, dat valt allemaal niet in één reeks onder te brengen...
Nu uitgeverij Dark Dragon de integrale Ramiro van Dargaud in het Nederlands vertaald heeft blijkt dat we zelfs mét dat 13e Alles van Vance-deel de complete Ramiro nóg niet in huis hadden gehad: 
Op het eerste gezicht bevat Ramiro compleet namelijk maar liefst vijf albums die onze taalgrens niet eerder overstaken...
Zo'n feest is het niet helemaal: Castro Siero en De ogen van Guardiana vormen één album dat vanwege de chronologie in twee gesplitst is en de drie laatste verhalen zijn een stuk korter dan albumlengte, maar al met al vind je in deze box toch het equivalent van drie albums die je nooit eerder las.”

 

Dan ben ik toch extra blij dat ik mij heb kunnen bedwingen.

Link naar reactie

In Stripschrift 460 lees ik dat "ter gelegenheid van vijfenzeventig jaar Suske en Wiske de complete blauwe reeks, dus alle verhalen die Vandersteen voor het weekblad Kuifje tekende, in twee integralen met dossiers verschijnt."  Ik kan me niet herinneren dit al eerder ergens gelezen te hebben.

Hopelijk wordt dit een uitgave met de oude tekst.  Ook wat de inkleuring betreft hoop ik dat men geen nieuwe of recent gebruikte inkleuring gaat gebruiken.  Ik heb ooit eens horen zeggen dat geen enkele albumuitgave kan tippen aan de kleuren zoals die in het weekblad Kuifje zelf verschenen.

En als het integraal is dan zouden, naast de albumcovers ook alle covers van het weekblad Kuifje met een pagina grote Vandersteen tekening uit de blauwe reeks ook moeten opgenomen worden.  En dan niet als een kleine afbeelding maar ook stuk voor stuk pagina groot.

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie
Op 8/11/2019 om 00:16, Timhardt zei:

Omdat ze er mee moesten stoppen omdat ze de rechtzaak tov de nabestaanden van Pim verloren. Slechte en trage uitgaves, niet conform contract.

Kunnen we dan nu eens iets positiefs zeggen over die nabestaanden, ipv de negatieve "geldkloppers"-opmerkingen die hier te lezen waren toen het nieuws van die rechtszaak bekend werd? Misschien hebben ze gewoon -stel je eens voor- het beste voor met het werk van hun vader?

Link naar reactie
16 uren geleden, Theodoor zei:

In Stripschrift 460 lees ik dat "ter gelegenheid van vijfenzeventig jaar Suske en Wiske de complete blauwe reeks, dus alle verhalen die Vandersteen voor het weekblad Kuifje tekende, in twee integralen met dossiers verschijnt."  Ik kan me niet herinneren dit al eerder ergens gelezen te hebben.

Hopelijk wordt dit een uitgave met de oude tekst.  Ook wat de inkleuring betreft hoop ik dat men geen nieuwe of recent gebruikte inkleuring gaat gebruiken.  Ik heb ooit eens horen zeggen dat geen enkele albumuitgave kan tippen aan de kleuren zoals die in het weekblad Kuifje zelf verschenen.

En als het integraal is dan zouden, naast de albumcovers ook alle covers van het weekblad Kuifje met een pagina grote Vandersteen tekening uit de blauwe reeks ook moeten opgenomen worden.  En dan niet als een kleine afbeelding maar ook stuk voor stuk pagina groot.

Mede-forummer Dent liet me weten dat dit nieuws reeds eerder bij de Stripspeciaalzaak te lezen was.  Klopt dus, en dat is nog maar van 5 oktober geleden.  Mijn geheugen liet me dus even in de steek.  't Kan ook zijn dat ik dit selectief al vergeten was omdat ik daar las dat "alle pagina's opnieuw ingekleurd en gerestaureerd zijn, zoals ze de voorbije jaren verschenen in de collectie Suske en Wiske Classics."  En dat is dus net wat ik niet van zo'n integrale verlang.

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie
4 uren geleden, TDPB zei:

Kunnen we dan nu eens iets positiefs zeggen over die nabestaanden, ipv de negatieve "geldkloppers"-opmerkingen die hier te lezen waren toen het nieuws van die rechtszaak bekend werd? Misschien hebben ze gewoon -stel je eens voor- het beste voor met het werk van hun vader?

Waar zeg ik dat de nabestaanden geldkloppers zijn?

De uitgaves van mannekesblad lieten gewoon heel erg te wensen over.

Ik zou net hetzelfde gedaan hebben, waarschijnlijk vroeger.

Link naar reactie
14 uren geleden, esteban² zei:

 Maar dit is mooi nieuws voor de fans, toch?  Ik zou er in ieder geval blij mee zijn.

De fans hebben al die verhalen natuurlijk al lang. Een vriend van me heeft ze onlangs allemaal gekocht. Ze zijn (tweedehands) nog vrij gemakkelijk te vinden.

Nieuwe verhalen, dààr wachten de fans op.

Link naar reactie
20 minuten geleden, esteban² zei:

Maar fans willen het om de mooie uitgave en bovenal het achtergronddossier natuurlijk. :)  Zo redeneer ik althans over series die ik eigenlijk al heb.  Of fans wachten op nieuwe verhalen ... Dubbel, denk ik.  Om dan te zagen dat het toch allemaal hetzelfde niet is.  

Die achtergronddossiers zijn leuk, maar het geld van een integrale niet waard natuurlijk. Toch niet als je de albums al los hebt. Het zou leuk zijn indien uitgevers van integrales, nadat een reeks volledig is geintegraleerd, ze die achtergronddossiers ook nog eens zouden bundelen in een aparte uitgave.

Link naar reactie

Dat laatste is op zich een goed idee, Tom. Al lijkt het mij niet erg waarschijnlijk dat ze zoiets ooit zullen overwegen, er is namelijk een redelijk groot publiek dat mooi uitgegeven integrales net koopt omwille van de achtergronddossiers.  Dat is al vaker gebleken.  Als ze dat dan afzonderlijk gaan uitbrengen, heeft één van de meest aanlokkelijke redenen om dit in huis te halen z'n aantrekkelijkheid verloren natuurlijk.  Maar goed, op zich zou ik ook afzonderlijke uitgaves met achtergronddossiers kopen hoor. 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
1 uur terug, TDPB zei:

Die achtergronddossiers zijn leuk, maar het geld van een integrale niet waard natuurlijk. Toch niet als je de albums al los hebt. Het zou leuk zijn indien uitgevers van integrales, nadat een reeks volledig is geintegraleerd, ze die achtergronddossiers ook nog eens zouden bundelen in een aparte uitgave.

Dat geloof je toch zelf niet

Link naar reactie

Je kan meegaan met je tijd, he. Waarom zou een andere reeks zich wel kunnen aanpassen aan hedendaagse normen en PP en BB niet? (maar ik had het niet specifiek over PP en BB, meer over alle reeksen waarvan integrales worden gemaakt. de echte fans hebben die verhalen al lang, en nieuwe lezers worden er amper bereikt met bundelingen).

Link naar reactie
41 minuten geleden, linthout zei:

PP en BB zijn Kuifje niet. Zoals Ambreville het zo goed verwoordt: Ze horen thuis in een ander tijdperk.

Nah, dat geloof ik niet. De PP en BB-verhalen uit de late jaren '80, vroege jaren '90 waren absoluut niet ouderwets. En zelfs al zou dat wel zo zijn, dan nog bewijst een reeks als Blake & Mortimer dat verhalen uit een ander tijdperk ook kunnen aanslaan.

Dat er misschien geen groot publiek voor nieuwe verhalen zou zijn, dàt wil ik wel toegeven. Alhoewel het nog steeds een groter publiek zou zijn dan voor nieuwe verhalen van iets helemaal nieuws. Of van integrales van oud werk.

Link naar reactie
47 minuten geleden, linthout zei:

PP en BB zijn Kuifje niet. Zoals Ambreville het zo goed verwoordt: Ze horen thuis in een ander tijdperk.

Eigenlijk week ik goed genoeg dat in dit geval nieuwe verhalen beter zouden verkopen dan bundelingen van oud werk. Ik weet wat de verkoopcijfers waren van 'Avontuur in de 21ste eeuw', waarin ze ocharme 8 pagina's lang terugkwamen, en wat de verkoopcijfers zijn van de doorsnee integrales.

Link naar reactie
17 minuten geleden, TDPB zei:

Eigenlijk week ik goed genoeg dat in dit geval nieuwe verhalen beter zouden verkopen dan bundelingen van oud werk. Ik weet wat de verkoopcijfers waren van 'Avontuur in de 21ste eeuw', waarin ze ocharme 8 pagina's lang terugkwamen, en wat de verkoopcijfers zijn van de doorsnee integrales.

En wat zijn die cijfers?

 

 

 

Link naar reactie
20 uren geleden, esteban² zei:

  Ik denk alleen niet dat mensen er echt zitten op te wachten. 

Da's wellicht wel waar. Maar dat geldt natuurlijk ook voor 80% van de strips die tegenwoordig uitgegeven worden.

 

Nu ja, de erfgenamen willen geen nieuwe verhalen, dus ze zullen het moeten doen met de integrales indien ze de aandacht voor de reeks een beetje levend willen houden.

Link naar reactie
22 hours ago, DeRillendeRots said:

Integrales, laat ze alsjeblieft aan de lopende band voorbij komen. Vandaag de dag nog een van de weinig makkelijke mogelijkheden om je reeks voor een goede prijs compleet te maken of volledig te kopen. Ook een mooie manier om oude verhalen niet in de vergetelheid te brengen. Bravo!

2

 

Graag nog Axel Moonshine, de Katamarom en laten we ook Isabel nog eens vermelden. Ooit moeten die rechtenkwesties toch eens uitgeklaard worden. 😁

Link naar reactie
6 minuten geleden, Lamme Goedzak zei:

2

 

Graag nog Axel Moonshine, de Katamarom en laten we ook Isabel nog eens vermelden. Ooit moeten die rechtenkwesties toch eens uitgeklaard worden. 😁

Axel Moonshine in correcte leesvolgorde onmiddelijk. Idem voor Isabel. De Katamarom loopt nog als gewone reeks, dan doen ze dat liever niet. Maar vooral van die kleine reeksen die nooit degelijk in albums zijn verschenen. De Falada of hoe heette die serie weer met een gele bol met propellor?

 

Maar toch niet te veel. Die dingen vreten budget en ruimte op. Mindere series zoals de Rode Ridder moet ik nu al weg doen om terug plaats te maken voor andere. Ik vraag me ook af wat het effect is op de markt. Goed voor de uitgevers die low-cost uitgaves tegen een premium prijs kunnen verkopen. Minder goed voor de tekenaars die hun koek weer kleiner zien worden.

 

 

 

Link naar reactie
Op 11/11/2019 om 18:46, linthout zei:

PP en BB zijn Kuifje niet. Zoals Ambreville het zo goed verwoordt: Ze horen thuis in een ander tijdperk.

Ze zijn inderdaad Kuifje niet, en gelukkig maar. Ik ben niet zo'n fan van Kuifje, maar wél van de stijl en de verhalen van Pom.

Ze horen thuis in een ander tijdperk zeg je, maar één of andere burgemeester heeft afgelopen week nog aangetoond dat de verhalen tijdloos én soms zelfs nog zeer actueel zijn: cocaïnesmokkelaars in de haven van Antwerpen bijvoorbeeld. Maar neem ook de eindeloze revoluties in Zuid-Amerikaans aandoende republieken, Pom's standpunten over politiek, politie en militairen, ...

Bovendien bewijst ene Merho dat je gerust stripfiguren kan aanpassen naarmate de tijd verstrijkt, zonder dat dit afbreuk doet aan het origineel, mits het goed gedaan is. Het bewijs? Vergelijk Boeloe-Boeloe met Tantzanin (uit Joyo de eerste).

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...