Ga naar inhoud

Recensie – Shadow Banking Nr. 1: De Kracht Van De Schaduw


Recommended Posts

De Poenscheppers

 

Strips over financiële toestanden en zakendoen hebben me nooit echt kunnen boeien. Te veel woorden, te veel uitleg, te veel overduidelijke expositie in de tekstballonen om de lezers up to speed te krijgen. Zelfs Largo Winch is me soms te zwaar. In de nieuwe reeks “Shadow Banking” krijgen we meer van dat. Het verhaal heeft echter iets meer urgentie aangezien het zich toespitst op de bankencrisis die volgens de ene nog raast en volgens de andere voorbij is, maar die sowieso op ons allemaal invloed heeft.

 

De naam van scenarist Corbeyran die naast die van Frédéric Bagarry op de cover staat te blinken stelde al iets of wat gerust. Met reeksen als “Imago Mundi”, “Meesters van het spel” en “De zang van de vampiers” onder de gordel verdient de man het voordeel van de twijfel.

 

Het boek begint al meteen met tekst, veel tekst. Een nieuwsverslaggeefster brengt een nieuwsbericht circa 2008: de val van de eerste grote Amerikaanse kredietverstrekkende bedrijven. Goed bedacht want de uitleg van een journaliste is makkelijker te volgen dan die van een econoom. Ik begreep zelfs waar ze het over had. Nadien: nog expositie. Soms zeer knullig. Of kent u mensen die bij het ontvangen van een sms-bericht luidop zeggen: “Ah, dat zal het antwoord van Nonkel Jos zijn op mijn sms.”?

 

Wanneer de setting en de personages geïntroduceerd zijn pikt het verhaal echter meer vaart op. De plot start in 2007, ongeveer een jaar en half voor de crisis dus. Hoofdpersonage Mathieu werkt voor het ECB, een bedrijf dat zich bezighoudt met het bestrijden van de Europese inflatie. Zijn mentor, Victor, ontdekt dat de Chinezen (en misschien ook anderen) op de hoogte zijn van de nakende crisis. Wanneer Victor vermoord wordt en Mathieu valselijk wordt beschuldigd van verduistering is dat het begin van een zeer entertainende thriller.

 

Corbeyran en Bagarry weten wat ze doen. Ze spelen meesterlijk met tempo en ritme en gunnen ons middels tekstloze pagina’s af en toe een adempauze tussen de financiële uiteenzettingen en de actiescènes door. Eén bepaalde pagina is een toonbeeld excellentie. Enkel met beeld wordt de voorgeschiedenis van Mathieu en Victor geschetst en een zeer belangrijk elementje uit de plot belicht.

 

De tekeningen zijn goed maar niet schitterend. Gebouwen en decor zijn vrij levensecht, wat doet vermoeden dat die op zijn minst voor een deel in één of ander programmaatje met vectoren en andere toestanden zijn gemaakt. Op vlak van de personages schiet tekenaar Chabbert zijn doel soms wat voorbij. Te houterig en te uitdrukkingsloos.

 

Dit soort strip heeft nogal vaak een tekenaar die weinig eigen stijl uitstraalt. De scenario’s lijken belangrijker te zijn. In het geval van deze “Shadow Banking” is dat helemaal niet erg. Tegen dat ik het boek uit had was ik helemaal mee en had ik spijt dat deel twee nog niet voor handen was.

 

Shadow Banking Nr. 1 – De kracht van de schaduw

Tekst: Frédéric Bagarry & Corbeyran

Tekeningen: Éric Chabbert

Kleur: Luca Malisan

 

Prenten en de cover op mijn blog: http://petermoerenhout.be/2015/01/02/recensie-shadow-banking-nr-1-de-kracht-van-de-schaduw/

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...