Ga naar inhoud

Angoulême: De Top 3


Gast Kontiki

Recommended Posts

Er maakt een Belg kans om dit jaar de Grand Prix van Angoulême te winnen. De top 3 van alle genomineerden, de naam over wie de jury nog moet beslissen, zal een van de volgende zijn:

 

Alan Moore

Katsuhiro Tomo

en Hermann

 

Het probleem is dat twee van de drie eerder te kennen gaven de prijs te zullen weigeren: Moore en Hermann.

Link naar reactie

Hermann is zo'n beetje de Hugo Claus van Angoulême geworden. Ze zeggen al jaren dat hij kans maakt, maar hij heeft er al lang genoeg van. Hij doet niet graag mee aan zo'n circus. 

 

En toch. Het zou me echt verbazen als hij zou weigeren. Het is wel een circus maar anderzijds toch een hele grote eer en erkenning. Da's zo'n beetje zeggen als dat Claus de Nobelprijs geweigerd zou hebben.

Hermann mag er gewoon niet van wakker liggen noch aandacht aan besteden. Wat komt dat komt en is meegenomen. En komt het niet dan is dat maar zo en is er ook geen man overboord.

 

Zo'n prijs blijft altijd iets subjectiefs: ofwel een professionele jury die moet oordelen dus hangt al af van de smaak van de mensen (en laat ons aannemen dat vriendjespolitiek niet speelt...) ofwel is het een pop-poll (cfr. de beste Belgische strip) die eigenlijk ook niks zegt. Dus enerzijds is zo'n prijs eigenlijk totaal onbelangrijk, terwijl anderzijds ze wel een hele grote visibiliteit heeft. De prijs weigeren kan een publieke afkeuring (onbegrip) teweegbrengen, dus beter van gewoon te accepteren en even mee te draaien in het circus (al is het dan met tegenzin).

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Hermann zal ZEKER weigeren.  Toen Gert en ik bij hem langsgingen voor een groots interview ter gelegenheid van zijn 75ste verjaardag, trok hij fel van leer tegen alles wat met Angoulême te maken had.  Hij vond dat veel te veel stuntelige en krasserige tekenaars met de prijzen gaan lopen.  Hij zei dat het in Angoulême 'bon ton' is om tekenaars à la Trondheim, Blain, Sfar... de standaard te vinden waar je moet naar opkijken.  Hij zei dat zijn klassieke manier van realistisch verhalen vertellen helemaal niet meer goed ligt bij de zogezegde actuele stripkritikasters....

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie

Ik vind ze ook onvergelijkbaar.

Wat Otomo in die lijst staat te doen is mij een raadsel. (Akira was niet slecht maar voor de rest heeft die niks noemenswaardig gemaakt volgens mij, ofwel ken ik zijn werk onvoldoende) Hermann WAS een goede tekenaar maar Alan Moore is voor mij een God.

De vraag is: kun je aan God een prijs geven? :e002: :e002: :e002:

Link naar reactie

Moore heeft knappe dingen gemaakt. Maar in die tijd maakte Otomo en Hermann ( Schemerwoude, Comanche, eerste Jeremiahs ) ook mooie dingen. Ik blijf dus bij Hermann... 

 

Boeken
  • Voice of the Fire (1996)
  • The Mirror of Love (2003)
  • Jerusalem (in voorbereiding)
Non-fictie
  • Alan Moore's Writing for Comics (2003)
  • 25,000 Years of Erotic Freedom (2009)
  •  

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Ik vind ze ook onvergelijkbaar.

Wat Otomo in die lijst staat te doen is mij een raadsel. (Akira was niet slecht maar voor de rest heeft die niks noemenswaardig gemaakt volgens mij, ofwel ken ik zijn werk onvoldoende) Hermann WAS een goede tekenaar maar Alan Moore is voor mij een God.

De vraag is: kun je aan God een prijs geven? :e002: :e002: :e002:

 

Otomo is bij het grote publiek bekend als de tekenaar van "Akira" en (in mindere mate) "Domu", maar daarnaast heeft hij ook een zeer groot aantal kortverhalen getekend. Deze zijn veel minder bekend in Europa en de VS omdat het gros eigenlijk niet vertaald is. Dit is reuze jammer, want ook deze kortverhalen zijn kwalitatief zeer goed, zowel wat de tekeningen betreft, als het verhaal zelf. In het Frans en Duits verscheen een zgn. "anthologie" met een bundeling van kortverhalen, maar dit is maar het tipje van de ijsberg. Zo heeft Otomo een bundel uitgebracht met zijn interpretatie van een aantal sprookjes, een alternatief "Bijbelverhaal" en zelfs zijn versie van Batman. Al deze verhalen steken zeer inventief in elkaar en zijn grafisch zeer knap. 

Ware het niet dat Otomo ook verhalen schreef voor anderen (zie de bundels van "Mother Sarah" - ten zeerste aan te raden!), of druk bezig was als regisseur/animator/art director van een aantal anime films, zijn productie als mangaka was veel hoger geweest. 

Er zijn de laatste jaren ook een aantal "artbooks" verschenen met tekeningen en illustraties die niet direct verband houden met kortverhalen of animatiefilms, zie bv. "Genga". Otomo toont zich hier als een zeer veelzijdig kunstenaar. Otomo is ook een groot wielerliefhebber, en dit kan je ook zien in veel van zijn tekeningen. 

 

Zelf vind ik de nominaties ongelukkig omdat ze een afweging vereisen van een scenarist (Moore) met twee tekenaars, van wie één Europees (Hermann) en één Japans (Otomo). Dat is appelen met peren vergelijken. 

Met alle respect voor het oeuvre van Hermann, maar Otomo is gewoon buiten categorie. 

 

Is het de gewoonte dat de winnaar zijn (origineel) werk exposeert? Dan is de keuze voor Otomo niet voor de hand. Zoals veel mangaka, staat Otomo exposities van zijn originelen zelden toe. Een verhuis van originelen voor een expositie buiten Japan zou hoogst uitzonderlijk zijn. 

Japan kent trouwens geen handel in originelen zoals in Europa en de VS, alle mangaka bewaren hun originelen. Ook Otomo. 

Link naar reactie

Voor mij Hermann. Laatste jaren tanend (heb zelfs de laatste 3 Jeremiahs niet meer gekocht), maar wat een knappe backlog; Jeremiah bevat topalbums, de Torens idem, ook een paar bij Bernard Prince, Comanche, en vergeet een aantal VV's (Sarajevo-Tango bv.)!

 

Moore heeft schitterende dingen gemaakt, maar ook heel veel rommel (lsd-stuff à la de centuries van the league of ext. gentleman, en ik vind From Hell ook maar niks. Op zich zit het knap in elkaar, maar veel te lange teksten).

 

Tomo ken ik ik alleen van Akira. Knap, behalve het einde. Heb het nu al 2x gelezen en het einde ontgoochelde me ook de 2de keer.

En ik zie trouwens niet goed waarom hij dan zo verschilt met andere manga-tekenaars?

 

Conclusie: al het meeste genoten van Hermann en het wordt hoog tijd dat hij die prijs krijgt. Punt.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Otomo is eigenlijk een onehit wonder in de stripwereld. En ook in de animewereld.

Een geniaal onehit wonder dat wel.

 

Alan Moore zal zeker niet de prijs willen en dat kunnen de organisatoren zich echt geen opeenvolgende keer hebben dat hun grote prijswinnaar niet komt opdagen.

 

En het feit dat Hermann nu zo plots bijdraait betekent dat ie een signaal heeft gekregen dat ie de prijs wel zal krijgen.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...