Ga naar inhoud

Mededeling Sfeer Forum


Recommended Posts

Geachte reper,

 

mag ik even uw aandacht?

 

De hoofdfunctie van De Getekende Reep is een forum waar mensen die de strip als gemeenschappelijke hobby hebben, elkaar op een ontspannen en aangename manier kunnen vinden.

 

De sfeer op het forum valt helaas niet altijd als 'ontspannen' en 'aangenaam' te omschrijven. Verschillende mensen hebben op verschillende manieren hun ongenoegen geuit dat ze zich niet meer goed voelen op het forum. De reden daarvoor is helaas totaal niet stripgerelateerd. Wij - Bonte, Koen en Yncke -, betreuren deze tendens, kunnen ons in hun klacht vinden en willen er iets aan doen.

 

De eerste poging bestond erin om politiek te weren. Dit experiment kan niet echt als een onverdeeld succes omschreven worden. Wat voor de één een maatschappelijk debat is, is voor de ander al politiek, waardoor een gevoel van twee maten en twee gewichten ontstond, en het de hele zaak eigenlijk erger maakte.

 

Daarom schrappen we deze eerste poging, en lanceren we bij deze poging twee. "The Chocolate Bar" krijgt een onderwerp, namelijk "Cultuur, Technologie, Sport en het Goede Leven". Threads die naar onze mening daar niet in passen, zullen een slotje krijgen, zodat het duidelijk is waar de Bar wel en niet voor bedoeld wordt.

De nieuwe regel wordt dan ook: alles blijft in het thema van het respectievelijke subforum. Daar zal strenger op ingegrepen worden. Threads die dat niet doen, zullen gesloten worden, posts verwijderd.

 

En de onderwerpen die nergens in passen, hoor ik u vragen? Welaan, daarvoor kunt u zich tot dit forum wenden.

 

Wij hopen op uw medewerking te kunnen rekenen; een forum wordt nu eenmaal met z'n allen gemaakt.

 

Met vriendelijke groet,

uw moderating team

Jullie hebben waarschijnlijk ook die mededeling over de sfeer op het forum gelezen, maar is dat nu specifiek het Charlie Hebdo-probleem, of zit er nog wat achter?

Dat Charlie Hebdo-probleem waait wel over.

Verder weet ik van niets.

 

 

NOTA: ik heb deze draad niet opgestart, iemand heeft mijn bericht op een andere draad afgesplitst tot deze nieuwe draad. Ik wil maar zeggen: zo erg interesseert het me nu ook weer niet, dat ik er draden over wil opstarten.

Maar goed, kletsen wil ik altijd :)

Link naar reactie

Jullie hebben waarschijnlijk ook die mededeling over de sfeer op het forum gelezen, maar is dat nu specifiek het Charlie Hebdo-probleem, of zit er nog wat achter?

Dat Charlie Hebdo-probleem waait wel over.

Verder weet ik van niets.

Maar om nu even op de originele vraag te antwoorden, het is een gegeven dat al langer speelt. De Charlie Hebdo-discussie is er slechts een deel van. 

Link naar reactie

Maar om nu even op de originele vraag te antwoorden, het is een gegeven dat al langer speelt. De Charlie Hebdo-discussie is er slechts een deel van. 

 

Ik heb het gevoeld dat hier twee dingen door elkaar worden gehaald;

* sfeer 

* onderwerpen waarover gediscussieerd wordt. 

 

Sfeer vind vind ik hier meestal geen probleem. Enige moment dat de sfeer wat onvriendelijk was, was toen er over de Stalinski strips werd gediscusieerd. 

 

Onderwerpen zie ik ook niet als probleem. Als er over iets wordt gediscussieerd waar ik me aan erger of het nut niet van inzie, laat ik het links liggen of lees ik het snel door zonder te reageren. Wat ik aan bv. politieke discussies zie, is heel vriendelijk van sfeer. Af en toe zie ik wat gekibbel tussen Mauser en Retep, maar echt hard gaat het er daar ook niet aan toe.    

Link naar reactie

Dat vind ik ook maar de ene zoekt net de discussie op en de andere net niet, dat mag geen probleem zijn voor strip onderwerpen maar wordt dat wel als het over politieke, religieuze en sociale onderwerpen gaat, daar is het forum niet voor bedoeld dus gaan we dat nu proberen te vermijden.

Link naar reactie

Ok, dan maak ik deze even sticky. Het voordeel van een mededeling is dat ie op elk subforum tevoorschijn komt... 

Of als je zoals ik meteen naar 'bekijk nieuwe inhoud' gaat, dan spring je daar ook over heen.

 

De sfeer hier is overigens prima. Die paar mensen die hier liever continu over politiek en dergelijke palaveren dan over strips doen dat enkel in specifieke forumdraadjes die gemakkelijk te negeren zijn. En zelfs daar doen ze dat nog vrij vriendelijk.

Ik had geen probleem met de geen politiek-regel. Die mocht gerust nog uitgebreid worden met de geen godsdienst-regel. Dat zijn namelijk de twee onderwerpen waarover mensen gaan blijven verhitte discussies voeren.

 

Een ander forum waar ik regelmatig komt hanteert een strenge 'blijf bij het onderwerp'-politiek. Alles wat maar een beetje afwijkt van het onderwerp wordt bijna altijd verwijderd. Ook daar zou ik geen probleem mee hebben. Ook al is het soms leuk om te zien hoe een draad kan meanderen langsheen verschillende onderwerpen.

Link naar reactie

De sfeer hier is overigens prima. Die paar mensen die hier liever continu over politiek en dergelijke palaveren dan over strips doen dat enkel in specifieke forumdraadjes die gemakkelijk te negeren zijn. En zelfs daar doen ze dat nog vrij vriendelijk.

Ik had geen probleem met de geen politiek-regel. Die mocht gerust nog uitgebreid worden met de geen godsdienst-regel. Dat zijn namelijk de twee onderwerpen waarover mensen gaan blijven verhitte discussies voeren.

Daar heb je toch de Chocolate bar voor? Daar mag toch alles bediscussieerd worden inclusief politiek en godsdienst? In de stripfora mocht 't inderdaad wel eens wat minder, sterk stripgerelateerde uitzonderingen balanceren nog wel eens op het randje.

 

 

Een ander forum waar ik regelmatig komt hanteert een strenge 'blijf bij het onderwerp'-politiek. Alles wat maar een beetje afwijkt van het onderwerp wordt bijna altijd verwijderd. Ook daar zou ik geen probleem mee hebben. Ook al is het soms leuk om te zien hoe een draad kan meanderen langsheen verschillende onderwerpen.

De afsplits-politiek hier bevalt me uitstekend. Als het ene onderwerp naar het volgende leidt brengt dit vaak leuke discussies of inzichten.

Link naar reactie

Daar heb je toch de Chocolate bar voor? Daar mag toch alles bediscussieerd worden inclusief politiek en godsdienst? In de stripfora mocht 't inderdaad wel eens wat minder, sterk stripgerelateerde uitzonderingen balanceren nog wel eens op het randje.

 

 

De afsplits-politiek hier bevalt me uitstekend. Als het ene onderwerp naar het volgende leidt brengt dit vaak leuke discussies of inzichten.

 

Probleem (nou ja... ) is dat het daar ook niet meer mag. Kennelijk vinden wat mensen dat op een stripforum alleen over strips gepraat mag worden. of in ieder geval over dingen waar mensen het niet over oneens zijn.  

Link naar reactie

Daarom ook dat er een alternatief aangeboden wordt voor die discussies.

 

Ja, maar dat werkt dus niet. Net als wanneer je in een café door de baas naar een apart zaaltje wordt gestuurd als je even over politiek of iets anders wilt discussiëren , "omdat het de sfeer voor de andere gasten bederft die meeluisteren". Nee, dan blijf ik liever staan en drink ik gewoon door en houd m'n mond wel.  

Link naar reactie

Ja, maar dat werkt dus niet. Net als wanneer je in een café door de baas naar een apart zaaltje wordt gestuurd als je even over politiek of iets anders wilt discussiëren , "omdat het de sfeer voor de andere gasten bederft die meeluisteren". Nee, dan blijf ik liever staan en drink ik gewoon door en houd m'n mond wel.  

 

Ik begrijp het wel hoor, discussies ontstaan organisch en dan kun je die niet zomaar verplaatsen naar een ander forum waar je opnieuw moet registreren enzo. Het werkt inderdaad maar heel moeilijk maar we moeten zo verder vrees ik.

Link naar reactie

Als auteur zal ik ook geen politieke mening etaleren. Dat hoort bij onze stiel, Peter.

Als handelaar zou ik ook nooit strips afkraken. Ik zou met zachte hand mensen dingen voorstellen , maar meer niet.

Maar dat doe je wel, denk ik.

 

Ik vind trouwens ook dat onderwerpen zoals dit en onderwerpen zoals Charlie Hebdo

naar the Chocolate Bar mogen verhuizen.

Ik wil over strips lezen en als ik toch eens wat anders wil ga ik wel naar The Chocolate Bar.

Link naar reactie

Ik wil me hier eigenlijk niet mee bemoeien, maar even op persoonlijke titel:

 

het verbaasd me hooglijk wat er gebeurde in het onderwerp van Charlie Hebdo. Maar wat me nog meer verbaasd is dat er nog eens een discussie moet plaats vinden hoe te handelen en waaruit blijkt dat de leidinggevenden alhier het nog niet eens zijn.

 

Indien ik van de zijlijn advies mag geven: steek als leidinggevend éérst de koppen bij elkaar en kijk wát er nu precies fout is gegaan of minder wenselijk is geweest. Kom dan met veranderingen aan. Anders krijg je weer een draad vól met 1001 opmerkingen waar je uiteindelijk niet wijs uit kan worden.

Link naar reactie

 

Het team staat volledig achter deze mededeling van Yncke, ook wij hebben onze onderlinge verschillen maar de richting waar we met het forum naartoe willen is duidelijk en unaniem. Eigenlijk keren we terug naar de beginjaren, toen het forum nog geen Chocolate Bar nodig had en er enkel over strips werd gepraat. Daar komt nu cultuur en wetenschap bij (in de ruimste zin) omdat ze elkaar zo mooi aanvullen zonder tegenstellingen op te werpen zoals we die wel zien bij politiek en maatschappelijke debatten, daar zijn andere fora voor.

 

http://www.getekendereep.com/index.php?/forum-2/announcement-1-de-sfeer-op-het-forum-en-wat-eraan-gedaan-wordt/

 

De huidige topic is gewoon als communicatie met de bezoeker om dat duidelijk te maken, zodat iedereen weet waarom we bepaalde berichten gaan wissen en topics sluiten. Iets wat we traditioneel haast nooit deden, het is een hele omschakeling maar volgens ons wel een noodzakelijke.

 

Op persoonlijke titel wil ik me hierbij ook excuseren voor m'n ongepaste uitspraken die duidelijk op de verkeerde plaats en het verkeerde moment gedaan zijn. Mea Culpa

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Als auteur zal ik ook geen politieke mening etaleren. Dat hoort bij onze stiel, Peter.

Gewoon een vraag, hou je dit ook als leidraad wanneer je onderwerpen aansnijdt op grafisch/auteurs/strip/illustratievlak?

Link naar reactie

Als ze er niet openlijk over willen praten, dan moet het ook maar gezwegen worden. Zijn we hier kleine kinderen of wat?

Ik heb daar absoluut geen boodschap aan "mensen blijven hier weg." Namen en redenen en dat ze hun bek maar eens opentrekken.

 

Weggaan is net zo goed een statement maken als "je bek durven opentrekken". Niet iedereen is even eloquent, niet iedereen heeft evenveel tijd of zin of vindt het de moeite om een epistel neer te schrijven.

't Wil niet zeggen dat, omdat 't minder lawaai maakt, we er niet naar moeten luisteren.

Link naar reactie

Ik denk dat dit topic eerder, of toch deels, als praktische info geldt, en dan lijkt het me hier het best geplaatst.  Tenslotte is dit nog steeds het "hoofd"forum, niet, of toch het forum waar de meeste bezoekers een kijkje komen nemen.  Het naar de Chocolate Bar verplaatsen lijkt me zeker niet zo'n best idee omdat je ingelogd moet zijn om dat te kunnen consulteren.

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie

Ik denk dat dit topic eerder, of toch deels, als praktische info geldt, en dan lijkt het me hier het best geplaatst.  Tenslotte is dit nog steeds het "hoofd"forum, niet, of toch het forum waar de meeste bezoekers een kijkje komen nemen.  Het naar de Chocolate Bar verplaatsen lijkt me zeker niet zo'n best idee omdat je ingelogd moet zijn om dat te kunnen consulteren.

 

De bar is nu ook zichtbaar zonder in te loggen, deze topic staat inderdaad hier omdat dit het hoofd forum is.

Link naar reactie

De bar is nu ook zichtbaar zonder in te loggen, deze topic staat inderdaad hier omdat dit het hoofd forum is.

 

Ik leer weer bij, maar ik log natuurlijk standaard in, ;)

 

Ik zou 't in elk geval ook hier behouden hoor, want er zullen best wel wat repers zijn en blijven die de bar niet bezoeken.

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie

Als ze er niet openlijk over willen praten, dan moet het ook maar gezwegen worden. Zijn we hier kleine kinderen of wat?

Ik heb daar absoluut geen boodschap aan "mensen blijven hier weg." Namen en redenen en dat ze hun bek maar eens opentrekken.

 

Ik ben het eens met Stuvio. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Je mag dat niet zomaar eisen of je zorgen in maken, Stuvio. Jij en ik en nog een kransje hebben hier al elk duizenden berichten gepost. Anderen heel wat minder. Voor hen is het forum beduidend minder 'a part of life' en is het ook niet belangrijk om zich online te hoeven verantwoorden, zeker niet tegenover lieden die ze toch niet kennen zoals datzelfde kransje elkaar al beter kent, ook dankzij ontmoetingen in het echt. Ik kan best begrijpen waarom ze zonder boe of ba vertrekken of ten hoogste hun ongenoegen via andere wegen uiten als ze er genoeg van hebben en ervandoor zijn of het voortaan enkel bij lurken houden.

Link naar reactie
Als ze er niet openlijk over willen praten, dan moet het ook maar gezwegen worden. Zijn we hier kleine kinderen of wat?

Ik heb daar absoluut geen boodschap aan "mensen blijven hier weg." Namen en redenen en dat ze hun bek maar eens opentrekken.

 

Agressieve en beledigend geformuleerde opmerkingen als dit lijken me nu net redenen voor sommigen om hier weg te blijven.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...