Jump to content

Gegevens Uitgever Of Drukker

Recommended Posts

hoi goedenavond, ik heb een doos vol oude strip boeken gekregen, nou wil ik ze te koop gaan aanbieden. ik wil mij niet rijk rekenen, ze verkeren niet in top staat. toch wil ik zn goed mogelijke beschrijving bij de boeken kunnen plaatsen. nou heb ik bijv. kuifje, de juwelen van Bianca castafiore en op de 2de bladzijde staat casterman 1963, maar op de laatste bladzijde weer 1967.  bijv. Asterix de goljer copyright 1963 maar verderop weer 1978/2377/99. aangezien op dit forum echte liefhebbers zijn, weten jullie hoe ik dit kan ontcijferen. alvast bedankt, met groet Robbert-jan

hoi goedenavond, ik heb een doos vol oude strip boeken gekregen, nou wil ik ze te koop gaan aanbieden. ik wil mij niet rijk rekenen, ze verkeren niet in top staat. toch wil ik zn goed mogelijke beschrijving bij de boeken kunnen plaatsen. nou heb ik bijv. kuifje, de juwelen van Bianca castafiore en op de 2de bladzijde staat casterman 1963, maar op de laatste bladzijde weer 1967.  bijv. Asterix de goljer copyright 1963 maar verderop weer 1978/2377/99. aangezien op dit forum echte liefhebbers zijn, weten jullie hoe ik dit kan ontcijferen. alvast bedankt, met groet Robbert-jan

Een aantal opmerkingen: 

* als de strips niet echt mooi, zijn doet het er waarschijnlijk niet veel toe uit welk jaar ze komen en brengen ze sowieso niet echt veel op. 

* copyright zegt niets. Het jaartal dat daarbij staat zegt alleen iets over de eerste publicatie in de oorspronkelijke taal. Bv Asterix de Gallier in het Frans kwam uit in 1963, in het Nederlands kwam het uit in 1966 en " Asterix de goljer" komt uit 1978. 

* als je ze verkoopt doet het jaartal er niet toe, behalve als het strips van voor 1970 zijn. Als je ze verkoopt en foto's van voor- en achterkant plaatst kunnen de verzamelaars meestal wel zien waar het om gaat. 

Het best zoek je de boeken op in het verzamelaarsplatform, met de voor en achterkant kom je al heel ver om ze te herkennen met soms wat extra informatie.

http://www.catawiki.nl/verzamelaarsplatform

D/1978/2377/99 is een publicatienummer, jaartal/uitgeversnummer/interne nummering bij de uitgeverij. Het jaartal vooraan kan van de eerste druk zijn maar ook van de franse druk.

Asterix de goljer is een dialect uitgave, een eerste druk in dit dialect uit 1978, de oorspronkelijk Franse uitgave is van 1963, de eerste druk in het Nederlands is van 1967.

http://www.catawiki.nl/catalogus/strips/series-helden/asterix/38476-de-goljer