Ga naar inhoud

Recommendation Game


Timhardt

Recommended Posts

Mocht je toch eens een poging tot manga willen ondernemen, dan denk ik dat Historie wel iets voor jou zou kunnen zijn. Het is een behoorlijk gedetailleerde vertelling over Eumenes van Cardia, een generaal in dienst van Philippos II van Macedonië en later Alexander de Grote.

Ik heb wel geen flauw idee van de beschikbaarheid op papier...

Link naar reactie

Mocht je toch eens een poging tot manga willen ondernemen, dan denk ik dat Historie wel iets voor jou zou kunnen zijn. Het is een behoorlijk gedetailleerde vertelling over Eumenes van Cardia, een generaal in dienst van Philippos II van Macedonië en later Alexander de Grote.

Ik heb wel geen flauw idee van de beschikbaarheid op papier...

 

inderdaad, geweldige reeks. in het engels nog niet beschikbaar, maar van zodra het er van komt, ben ik een koper!

Link naar reactie

Allen alvast dank voor de tips.

 

Ik snor ze op en laat weten wat ik ervan vind.

Op De Stripspeciaalzaak staat (bijna) alles wat u moet weten over strips...

•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••

Lid van forum Bonte-II sinds 5 juli 2006 • Mijn LastDodo-shop

Link naar reactie

@Jason Fly: ik hoop dat dat ene onmisbare boek er tussenzat :)

 

Niemand meer op de shortlist? Wie wil nog?

 

In de tussentijd zal ik eens proberen.

 

Ik ben een alleslezer, moeilijk te vatten in één zin, vandaar eens een top 3 opstellen per 'genre' met wat duiding.

 

Eurostrips

*de kinderen van de wind: de doorgedreven geschiedenis, details en zorg in verhaal en tekeningen. lang mijn favoriete reeks geweest.

*samber: na zoveel jaren nog steeds erg actueel, er is geen enkel slecht boek uit de reeks samber

*thorgal: onvermijdbaar, als je stopt bij de kooi, heb je een gesloten vikingepos dat zijn gelijke niet kent.

 

NIET: andreas, ik kom er niet door, simpel.

 

Manga

*nausicaa: ik ben een ghibli fan, miyazaki is een god voor me: zijn enige stripserie is alles wat ik zoek in strips: een vreemde wereld, een geweldige protagoniste, details en zorg in verhaal en tekeningen, de Japanse Bourgeon.

*lone wolf & cub: ik was al mangaverslaafd toen ik hier aan begon, maar 't is alleen maar erger geworden. Een epos over vanalles en nog wat. Voor mij is dit geen samoerai, maar de ultieme vader/zoon relatie. mijn favoriete reeks.

*Eden, it's an endless world: een bom. post apocalyptisch, moeilijk verhaal, maar als je je er in kan wurmen, zeer bevredigend.

 

 

NIET: Black Jack van Tezuka, ik hou wel van Tezuka, maar Black Jack vond ik te vrijblijvend, al die kortverhaaltjes.

 

Comics

Scalped: het perfecte misdaadverhaal van begin tot einde.

Locke&Key: het perfecte fantasyverhaal van begin tot einde.

Age of bronze: ik hou wel van geschiedenis als het goed en diep gebracht is (geen barbaren van mitton dus). Shanower doet hier een heuse tour de force met het troje-verhaal.

 

NIET: geen onnozelheden zoals The Boys of Empowered.

 

Graphic novels

Daytripper: ik hou wel van emo ook als het diep verteld is en veel dieper dan dit kan je niet gaan.

Blankets: tja, zie hierboven.

Paul has a summer job: zie hierboven.

 

NIET: fun home van Brechsel vond ik niet goed, ook niet na 3 keer lezen.

 

Ik ben benieuwd wat er uitkomt :)

Link naar reactie

Over de Grenzen van de Tijd: emo, prachtig verteld, met enorm veel liefde getekend én ingekleurd.

 

Ik vind het altijd moeilijk om stripliefhebbers strips aan te raden, ik neem eigenlijk aan dat je 'Over de Grenzen van de tijd' wel kent... Het zou interessanter zijn om stripleken op basis van hun interesses strips aan te raden, maar die zitten natuurlijk niet op dit forum :D

 

Desalniettemin stel ik mijzelf in afwachting kandidaat voor de shortlist :)

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
Eurostrips

*de kinderen van de wind: de doorgedreven geschiedenis, details en zorg in verhaal en tekeningen. lang mijn favoriete reeks geweest.

*samber: na zoveel jaren nog steeds erg actueel, er is geen enkel slecht boek uit de reeks samber

*thorgal: onvermijdbaar, als je stopt bij de kooi, heb je een gesloten vikingepos dat zijn gelijke niet kent.

 

Doorgedreven geschiedenis, details en zorg in tekeningen en verhaal, familieintriges en oeroude lotsbestemmingen en dat als epos? Dat is toch Apostata?

Link naar reactie

- Michieltjes jongenshart

Michiel van de Pol is voor mij zo'n beetje de Rabagliati van de Benelux. Verhaaltjes over opgroeien in een op het eerste zicht onaantrekkelijke tekenstijl (al valt dat bij Rabagliati nog mee i.v.m. Van de Pol) maar eens je begint te lezen stoort dat niet meer. 'Michieltjes jongenshart' is zijn debuut (cartoonbundels niet meegerekend), een klein groen boekje dat bij Silvester verscheen en voor weinig geld in de ramsj-bakken te vinden is. De opvolger 'Terug naar Johan' is ook heel goed (en ligt in diezelfde ramsj-bakken).

 

280.jpg

 

- Asem

Het beste wat Legendre al, euh, 'geschreven' heeft. Sluit nauw aan bij The Arrival, qua thematiek en uitwerking. The Arrival staat niet in je lijstje maar als mijn olifantengeheugen (dat jammer genoeg alleen maar werkt om nutteloze zaken te onthouden) zich niet vergist had het er wel bij kunnen staan? ;)

 

1755.jpg

 

- Bastien Vivès (In mijn ogen, De smaak van chloor,...)

Datzelfde olfiantengeheugen vertelt mij dat je een poosje geleden van plan was aan Vivès te beginnen. Ofwel viel dat zo hard tegen dat je er verder geen woorden aan wou vuilmaken (ik kan het mij amper voorstellen) ofwel is het er nog niet van gekomen, en dan maak ik van de gelegenheid gebruik om het even terug onder de aandacht te brengen. :)

 

 

ps: TomP stond ook nog op de wachtlijst ;)

Link naar reactie

Ik heb nog een beetje verder zitten denken, maar een strip als 'Zoo' aanraden is waarschijnlijk een open deur intrappen. :)

 

Qua comis in combinatie met geschiedenis zou 'March' wel intereassant kunnen zijn, over de civil rights movement. Ik heb Book One gelezen, en vond het goed verteld en zo, ook al was 't een beetje teveel 'biografie' naar mijn zin. Maar Age of Bronze is nog veel historischer van inslag dat dat, dus misschien wel jouw ding.

Link naar reactie

Merci voor de tips: deze week: TomP!!! :)

\o/

 

 

Andreas

Blacksad

Lincoln

Guust Flater

Biebel

Larcenet

Vivès

Zidrou

Comès

Over de grenzen van de tijd

3 schimmen

Vliegenkoning

Hellboy & co

Sin City

Daytripper

Chew

Cages

Mind MGMT, Revolver

Y the last man, Saga

Girls, The Sword

zowat alles van Terry Moore

Locke & Key

Nao of brown

Essex County

Habibi, Blankets

Geoff Darrow momenteel aan het ontdekken

 

 

Niet :

Manga

It's a good life if you don't weaken van Seth

Black hole vond ik goed maar Hive, Sugar Skull & X'ed out compleet niet

De Liefhebbers - Het enige wat ik van Evens gelezen heb en dat gaat nog een tijdje zo blijven vrees ik.

Link naar reactie

in zo'n lijst mag scalped niet ontbreken. Geweldig verhaal, 10 delen en gedaan.

ibicus van rabate is nog zo'n topper, die gerust naast essex county mag staan.

ken je underwater welder van lemire? ook een klassieker.

 

geen manga? maar wel nao of brown? de grenzen vervagen daar toch, misschien ook skim of this one summer proberen, ook op die grens en ook erg aangrijpend.

Link naar reactie

in zo'n lijst mag scalped niet ontbreken. Geweldig verhaal, 10 delen en gedaan.

ibicus van rabate is nog zo'n topper, die gerust naast essex county mag staan.

ken je underwater welder van lemire? ook een klassieker.

 

geen manga? maar wel nao of brown? de grenzen vervagen daar toch, misschien ook skim of this one summer proberen, ook op die grens en ook erg aangrijpend.

 

Op Scalped na allemaal gelezen en goed bevonden. Scalped staat al lang op m'n lijstje. Van Lemire vind ik zo goed als alles goed, alleen Sweet Tooth heb ik nog geen kans gegeven.

Als je dat beschouwt als manga moet ik m'n mening herzien.

 

Ik heb MW eens proberen te lezen maar na 20-30 blz'en gaf ik er de brui aan. Ik weet niet goed waarop ik afknapte : de tekeningen of het verhaal maar het kon me allebei weinig smaken.

Link naar reactie

 

Als je dat beschouwt als manga moet ik m'n mening herzien.

 

 

the nao of brown is toch redelijk manga-like....

probeer eens skim of this one summer, die liggen ook op de grens, als je nog eens poging wil doen om die op te zoeken, daarna heb ik nog wel tips om de grens zachtjes over te steken :)

Link naar reactie

the nao of brown is toch redelijk manga-like....

probeer eens skim of this one summer, die liggen ook op de grens, als je nog eens poging wil doen om die op te zoeken, daarna heb ik nog wel tips om de grens zachtjes over te steken :)

 

Skim & This One Summer heb ik liggeen hoor :D en goed bevonden maar als ik dat vergelijk met MW is dat voor mij toch een wereld van verschil

Link naar reactie

Skim & This One Summer heb ik liggeen hoor :D en goed bevonden maar als ik dat vergelijk met MW is dat voor mij toch een wereld van verschil

 

ik lees dat graag, mw, maar zou het niet dadelijk iemand aanraden die met manga wil beginnen wegens toch oud en erg specifiek...

 

naast klassiekers als Y the last man, sin city, locke & key, kan ik moeiteloos andere dc klassiekers sterk aanraden: in één adem: preacher, transmetropolitan, fables, lucifer.

Link naar reactie

ik lees dat graag, mw, maar zou het niet dadelijk iemand aanraden die met manga wil beginnen wegens toch oud en erg specifiek...

 

naast klassiekers als Y the last man, sin city, locke & key, kan ik moeiteloos andere dc klassiekers sterk aanraden: in één adem: preacher, transmetropolitan, fables, lucifer.

 

Het lijstje tikt hier dik aan :D Merci!

Link naar reactie

En als je toch eens manga wil proberen: zowel berserk als vinland saga liggen niet zo heel ver van de europese stijl af. Beide schitterende reeksen.

Seconded!

 

En als ik zelf nog iets mag aanraden (weet niet of dat mag voor ik op de lijst sta) probeer eens Eden - It's an Endless World. Heeft een vrij hoog Andreas niveau.

 

Ik wil ook meedoen overigens. (very late to the party)

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Heb je het eerste deel van Koblenz al gelezen? Een tekenstijl die een beetje doet denken aan Chew, en een verhaal dat een beetje in de lijn ligt van de onderzoek-een-vreemd-fenomeen-verhalen van Hell Boy.En bovendien op zich een heel sterke en ontroerende strip tout court.

Thx Ynke,nog niet gelezen maar staat bij deze op mijn lijst. Ondertussen al Local gelezen en dat is me zeer goed bevallen!

Link naar reactie

Allright!

 

Bij het al dan niet goed vinden van een strip richt ik mij vooral op de tekeningen. Ik kan een fantastisch getekend verhaal, met een matig verhaal heel goed vinden, omgekeerd zelden. Graphic novels met 'functionele' tekeningen (pakweg Maus) geraak ik niet door. Eigenlijk lees ik enkel graphic novels als ze fantastisch getekend zijn.

 

Dat heb ik in het algemeen ook wel: als de verhalen nogal zwaar op de hand zijn, móet het fantastisch getekend zijn. Ik denk aan een Muchacho, Zoo, zowat alles van Gibrat en mijn all-time-favorite Over de grenzen van de Tijd. In die verhalen zit ondanks soms zware thematiek ook altijd wel een beetje lichtheid, daar hou ik ook wel van, ik wil niet al te depressief worden door een stripverhaal.

 

Wat lees ik ook graag: avonturenfantasy-achtige dingen buiten het traditionele dwergen-draken-elfen-spectrum: Lanfeust, Alim de Leerlooier, Op Zoek naar de Tijdvogel, Okko, Atalante, Azimut... Geef mij een queeste en ik ben verkocht. Ik hou wel van een doordachte en mooi opgebouwde wereld. En met een cowboy of een piraat doe je mij ook steeds een plezier, alhoewel de piraten na 'Long John Silver' toch fameus hun best gaan moeten doen om dat te overtreffen en er hierbij ook wel een pak bagger bestaat.

 

Geen bezwaar tegen goedgemaakte pulp. Een half uurtje hersenloos entertainment: moet kunnen.

 

Blacksad. Arctic Nation is de perfecte strip.

 

Favoriete tekenaars: Munuera en Marini, daar vind ik echt álles goed van. Mooie, zwierige lijnen. Ik hou wel van tekenaars die zeggen: "functioneel of niet, met deze plaat wil ik echt eens uitpakken". Franquin ook wel, wegens de levendigheid van elke plaat.

 

Ik hou absoluut niet van: elfen-draken-dwergen, realistische thrillers (pakweg IRS ofzo), teveel tekst (schrijf dan een boek), WOI(I), autostrips, vliegtuigstrips, arty-farty-kriebels, strips die zichzelf al te serieus nemen, strips met statisch getekende personages... Bon, der zijn ook wel uitzonderingen op maar niet zo erg veel.

 

Manga vind ik niet toegankelijk genoeg, maar eerlijkheidshalve heb ik er ook weinig ervaring mee. Maar je moet ze niet aanraden, ik ga ze waarschijnlijk toch niet kopen :) Superheldencomics lees ik graag, maar koop ik eigenlijk zelden doordat ik een gigantische achterstand heb en het aanbod zo groot is. Overweeg wel van van een beperkt aantal echte classics aan te schaffen, tips hiervoor altijd welkom.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Recent heb ik Vijfduizend Kilometer per seconde gekocht van Manuele Fior. Nog niet gelezen, maar wel al paar keer doorbladerd: prachtige tekeningen.

 

Strip met aparte tekenstijl waar er ook een bad-ass piraat in meedoet: Atar Gull: het leven van een voorbeeldige slaaf.

 

Voorts misschien nog in het avonturenfantasy genre dat makkelijk weg leest: Saga Valta of De Druïden.

 

En los van alles lees ik ook veel reeksen graag die je hebt opgenoemd en ik vind 'De verschrikkelijke paus' ook zeer goed. Ligt wel niet niet echt in de thema's die je opnoemt.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...