Ga naar inhoud

Fred (Philemon) (5/3/1931 - 02/04/2013)


Daan

Recommended Posts

Is het opeens alweer halverwege december. Nog maar een maandje wachten op de nieuwe Philemon, het tweede album door uitgeverij HUM. Het belooft een nog mooiere editie te worden dan de eerste met een stukje dossier! Ikzelf heb voor de blauwe cover gekozen...

 

8215466236_5775e46312_b.jpg

 

Ligt alles nog op schema Erik?

Link naar reactie

Ja gelukkig alles nog op schema. Deze week zal de proefdruk binnen zijn - dus nogmaals checken op eventuele foutjes... Daarna direct naar de drukker en dan zal het half januari wel klaar zijn.

 

Ik heb toevallig deze week het ex-libris prentje ontvangen. En ook deze keer hebben we weer een top-tekenaar gestrikt om het prentje te maken. Een ode aan Fred en Philemon, gecombineerd met de letter die op de rug van het album staat.

 

Het lijkt me niet al te moeilijk, maar bij deze een sneak-preview - kunnen jullie raden wie de tekenaar is... :rolleyes:

 

8272577884_27cbed871a.jpg

 

Gegroet,

 

 

Erik

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie
  • 5 weeks later...

Ja....het is wat allemaal. Tussen 1987 en 2012 was er hoegenaamd geen nieuws over Philemon. Dan kondigen wij de integrale Nederlandse uitgaven aan, vervolgens komt Dargaud in Frankrijk met het langverwachte laatste album voor februari 2013 en als klap op de vuurpijl de aankondiging van deze film(s)...planning 2015 is mooi gekozen: 50 jaar Philemon...

 

Jaja, Philemon leeft! Nog even en Philemon en Gregorius doen Kuifje en - ach kom, hoe heet zijn hondje ook al weer - vergeten!!!

 

Hier een paar stills uit een promofilmpje...ziet er op zich leuk uit:

 

8404396689_d29b817fc1_b.jpg

(scene uit Het Veldwachterseiland?)

 

8404396695_4aa3337e45_b.jpg

(dit is uit De Drenkeling van de A)

 

8405488976_5152285584.jpg

(scene voor mij even onbekend).

 

Ik heb nog geen promo-filmpje kunnen vinden op het internet (blijkbaar met de werktitel "soleil") - heeft er iemand een linkje hiervoor???

 

 

Gegroet,

 

Erik

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie

Zoooo, dat ziet er wel heel tof uit. Flink gestileerder dan de tekeningen van Fred maar toch herkenbaar. Moet het een compleet Franse productie worden? Of hebben we een kleine kans dit moois te kunnen gaan zien in het Engels of Nederlands of ondertiteld op een schijfje. Veel te veel Franse stripverfilmingen komen nooit de grens over....

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Vandaag de nieuwe Philemon binnen.

Weer prachtig uitgegeven met het juiste papier, kleuren, binding. Prachtig.

 

Alleen jammer dat de postbode hem van 2 hoog heeft laten vallen.

Wellicht kom ik nog eens ergens de andere kleur tegen

Oh chips! Ik heb hem ook maar zojuist betaald omdat ik niet wilde wachten tot Gorinchem... Nu maar hopen dat mijn postbode wat voorzichtiger is!

Link naar reactie

Inmiddels ook ontvangen en gelukkig was de postbode bij mij een stuk voorzichtiger! Leuke uitgave weer. Tom Boudens prent viel zeer in de smaak en het stukje dossier aan het eind maakt het mooi af. Dat mag Erik wel bij alle nog te verschijnen albums doen, tof!

 

Over de Drenkeling was wel 't een en ander te vertellen. Echter over het eerste album, het vagevuur, veel minder: voorgepubliceerd in Pilote, albumuitgave. Dat was het wel. Meer kan ik er niet van maken. Dat geldt evenzo voor onze volgende uitgave l'ane en atoll.

 

Wat wel een grappig weetje is: in het allereerste Philemon verhaaltje in het Nederlands (PEP Parade 1) heet Philemon geen Philemon maar Jonathan?! Heel apart...

 

Erik

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie

In heel slecht nederlands, want nogal letterlijk:

 

Philemon ontdekt een locometpoten in panne. Een catastrofe! De Loco trekt namelijk de trein waar de dingen heen gaan... Vraag: hoe maak je een echt album, dat een eind maakt aan een van de mooiste reeksen in de stripgeschiedenis, terwijl de auteur na slechts 28 pagina's ziek geworden is?

Antwoord: door deze onuitgegeven pagina's te verbinden met die van het eerste album...

Een pragmatische en poëtische kunstgreep, atrificieel in alle betekenissen van het woord: een spottend en ontroerend afscheid, helemaal Fred.

 

Wat hebben we erop gewacht, op deze nieuwe Philemon... De vorige dateerde van 1987!

 

F. Ik heb een hartoperatie ondergaan, en was bijna dood terwijl ik 28 pagina's van 'De trein waar de dingen heen gaan' af had. Ik wachtte tot ik hersteld was om het af te werken. Maar toen het beter ging, kon ik het fysiek niet meer: werken zoals ik wou. Ik had ook wat problemen met mijn geheugen, en het geheugen is belangrijk voor het tekenen! Maar 'De trein waar de dingen heen gaan' bleef, in verknipte vorm, gevoed door mijn eigen ervaringen. Je vindt er bijvoorbeeld, onder het mom van een vriend van de vader van Philemon, mijn vriend Jojo. Als kinderen hebben we samen de Seine overgezwommen. Daarna zijn we, te voet en in onze onderbroek, teruggekeerd naar ons vertrekpunt, onder de bewonderende blikken van onze vrienden en het gelach van de Parijzenaars. Ik ben blij dat ik over hem heb kunnen vertellen in deze laatste Philemon!

 

U heeft een erg poëtisch idee gevonden om uw verhaal af te ronden...

 

F. Ik had een uitvlucht nodig om de reeds afgewerkte pagina's van de Trein te vervolledigen.

Ik kwam op het idee om in dit verhaal over een locomotief die alleen werkt als je hem verhalen vertelt, het verhaal van Philemon te vertellen, en dus pagina's te gebruiken uit 'De drenkeling van A'... Maar er was geen sprake van om het woord 'einde' onderaan de laatste pagina van deze strip te zetten. Want als dit boek uit is, kan de lezer, als hij dat wil, helemaal opnieuw beginnen, tot in het oneindige. Ik geef hem wel de hand. Want ik zal niet meer tekenen. Na ongeveer 50 albums, ben ik tevreden en heb ik geen spijt of berouw. Ik zal in ieder geval verhalen blijven vertellen, rustig in mijn zetel. En ik blijf kleine vertellinkjes in scène zetten voor ik 's avonds in slaap val, zoals ik dat al doe sinds mijn kindertijd. Philemon zal geen overnemer krijgen. Maar misschien zien we hem ooit in een langspeelanimatiefilm. Zeg, en als ik nu eens de laatste vraag zou stellen, ter afwisseling van uw normale interviews?

 

Hmm. Als u dat wenst.

 

Wat voor weer is het bij u? Is de bodem van de lucht fris?

 

Zeer zeker. Bedankt, beste heer Fred.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
Gast blije gast

Brrr, ik blijf het toch ontzettend jammer en onbegrijpelijk vinden dat die mooie omslagen niet paginavullend zijn maar zo'n lelijk en nutteloos kader hebben gekregen...

 

Maar........................ Ezelsheiland, groot compliment voor die vertaling !

 

In de originele titel zit een fonetische woordgrap die niet vertaalbaar is en die alleen te begrijpen is als je weet dat de ezel Gregorius in het Frans Anatole heet: 'L'Ane en Atolle'.

Link naar reactie

Brrr, ik blijf het toch ontzettend jammer en onbegrijpelijk vinden dat die mooie omslagen niet paginavullend zijn maar zo'n lelijk en nutteloos kader hebben gekregen...

 

Maar........................ Ezelsheiland, groot compliment voor die vertaling !

 

In de originele titel zit een fonetische woordgrap die niet vertaalbaar is en die alleen te begrijpen is als je weet dat de ezel Gregorius in het Frans Anatole heet: 'L'Ane en Atolle'.

 

Het kader was min of meer noodzakelijk omdat Dargaud niet alle oude covers digitaal kan toeleveren en er dan bij paginavullende covers een deel van de voorplaat als vouwrand verdwijnt naar de binnenzijde van de kartonnen cover. Bovendien moeten wij een door ons zelf ingescande cover dan nog iets opblazen waardoor het minder scherp wordt. Dit vonden wij onacceptabel. Bovendien is het ook lastig om, in dit geval, de witte cover precies te stoppen bij de rug - let wel dit is pas onze derde uitgave en we willen het wel graag netjes doen.

 

Erik

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie

Erik, denk je deze voor de 18e mei klaar te hebben? :e005:

 

Ik zal het er volgende week in Gorinchem met Harry (of met jou) over hebben. Echter ik vond de beurs in Zwolle de laatste jaren nogal matig en we stonden de laatste keer in die nieuwe kerk behoorlijk achteraf in een nis...

 

Maar een primeur op de beurs is voor zowel jullie als voor ons leuk natuurlijk.

 

Erik

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie
Gast blije gast

Het kader was min of meer noodzakelijk omdat Dargaud niet alle oude covers digitaal kan toeleveren en er dan bij paginavullende covers een deel van de voorplaat als vouwrand verdwijnt naar de binnenzijde van de kartonnen cover. Bovendien moeten wij een door ons zelf ingescande cover dan nog iets opblazen waardoor het minder scherp wordt. Dit vonden wij onacceptabel. Bovendien is het ook lastig om, in dit geval, de witte cover precies te stoppen bij de rug - let wel dit is pas onze derde uitgave en we willen het wel graag netjes doen.

 

Erik

 

Nu is het nog steeds jammer, maar niet meer onbegrijpelijk en blijkbaar ook niet nutteloos...... Dank. Ik was even bang dat jullie meegingen in die rare gewoonte om bij zogenaamde luxe albums de mooie originele omslagen te verkleinen of zelfs te vervangen door een heel erg lullig plaatje:

 

78192-blake-en-mortimer-7-het-halssnoer-van-de-koningin.jpg

 

Ik snap daar helemaal niks van, zo dwaas.................

Link naar reactie
  • 4 weeks later...

Het Philemon album "De ezelsheiland" zal op de stripbeurs te Zwolle (18 mei) gepresenteerd worden.

 

Als teaser een mooie plaat uit het album, met als huiskamervraag aan welk historisch citaat Gregorius hier refereert...(Hostia mag niet meedoen!)?

 

8596491452_8f29fe11cd_b.jpg

 

 

Erik

"Wenn ich das Wort Kultur höre, entsichere ich meinen Revolver."- Joseph Goebbels

marcelherms.nl

Link naar reactie

Triest nieuws uit Parijs. Ik had nauw contact met zijn rechterhand bij Dargaud dus wist dat hij het laatste jaar zeer zwak en broos was. We hadden de hoop dat het nieuwe album en de aangekondige films hem op de been zouden houden maar het mag niet zo zijn.

 

Zwarte dag voor de Europese stripwereld, bij onze uitgeverij kan de vlag half stok.

 

Erik

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...