Ga naar inhoud

Fred (Philemon) (5/3/1931 - 02/04/2013)


Daan

Recommended Posts

Talloze keren wist hij voor Philemon nieuwe, verrassende doorgangen te vinden naar andere werelden. Op maandag 2 april 2013 stapte hij zelf in, voor die grote reis naar… wie zal het zeggen.

 

Auteur Fred (ware naam Frédéric Othon Théodore Aristidès) ontving al in 1980 voor zijn werk de Grand Prix d’Angouleme, een prestigieuze onderscheiding in een land waarin de bande dessinee gewoon tot de kunsten wordt gerekend. Niet verwonderlijk, omdat het werk van Fred als geen ander de combinatie maakt van lichte humor, ongebreidelde fantasie en grafische vrijheid, gekruid met cameo’s en citaten uit kunst, cultuur en politiek. Bizarre reizen over het landschap van associatie en verwondering, maar altijd warm.

 

Fred, al geruime tijd in zwakke gezondheid, was er erg op gebrand om het laatste Philemon af te maken, dat begin dit jaar uitkwam. In plaats van een echt einde verbindt hij ‘Le train ou vont les choses’ met eerdere verhalen, waarmee hij de cirkel sluit. Of , zoals hij zelf zegt, een perpetuum mobile. De trein naar straks blijft altijd rijden.

 

Dag Fred. Bedankt voor je mooie verhalen.

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie
  • 1 year later...

In de loop van augustus verschijnt het zevende album van onze Philemon reeks.

 

Even voor de puristen onder ons: vanaf dit album is het offset gedrukt en netjes met garen ingebonden...

 

De vertaling vanuit het Frans was weer een creatieve bezigheid. Wie verzint er dan ook woorden als "Lokkoppootjes" en "Droomstoom". Dan kom je met Google Translate niet ver :e005: .

 

 

14793532255_1f3157d318_c.jpg

 

Ik zou zeggen...tot ziens op de aankomende stripbeurzen :e007:

 

 

Erik

 

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie

Thanx - maar als taal je hobby is dan is het vertalen van Fred natuurlijk fantastisch. Over deze hebben we ook wel even ons hoofd gebroken:

 

14607147510_4e0e9ff213_o.jpg

 

Zo op het eerste gezicht staat er zoiets als "Een spinneweb in de avond brengt chagrijn", maar als je er wat langer over nadenkt blijkt er een oud Frans gezegde te zijn "Araignée du matin, chagrin". Dat rijmt dus - en pas twee bladzijden verder wordt duidelijk dat Fred het hier expres NIET laat rijmen...

 

14793506032_a1aaf4ea73_o.jpg

 

Met name de latere Philemon albums zijn doordrenkt met dit soort rijmelarij. We doen ons best maar geef geen garantie dat we alles vinden...

 

Erik

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Goed werk Erik! Leuk hoor, al die woordspelpuzzeltjes, ik houd daar ook wel van! Helaas is het niveau van mijn Frans niet hoog genoeg...

 

Vanwaar nu de keuze voor offset? Zijn de verkopen dan toch boven verwachting? Of heeft het een andere reden? Ik ben er in ieder geval blij mee, het zal de boeken nog mooier maken.

Link naar reactie
  • 10 months later...

Hangt ervan af waar je zoekt. Ik ben dit voorjaar aan de serie begonnen en kon de helft via mijn SSZ bestellen. De andere helft heb ik op een beurs rechtstreeks bij Erik gescoord (kan ook per mail).

 

Zeer leuke serie wat mij betreft. Ik kijk al uit naar de nieuwe albums.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...