Ga naar inhoud

Boeken Over Strips


Recommended Posts

Hoi, iedereen! 

Ik lees graag boeken over strips en geïnspireerd door de Recommendation Game wou ik jullie vragen of jullie mij dit soort boeken kunnen aanraden. Misschien is het leuk om zo een lijst met boeken over strips te maken.

Boeken die ik al heb zijn o.a.

een biografie van Hergé,

Derib, een schepper en zijn wereld,

Het Belgische stripverhaal, een kruisbestuiving,

De jaren Pep,

De wereld van de strip (van Thomas Leeflang),

Walthéry, Natacha & co,

Dossier Franquin,

Archief Franquin,

De wereld van Franquin,

Franquin et les fanzines

en een heel dik boek over Marc Sleen.

 

Zijn er nog boeken over strips die jullie mij kunnen aanraden of zelfs onmisbaar zijn?

Ik zag bv. de biografie van Bob de Moor in de winkel, is die interessant genoeg om te kopen?

 

bij voorbaat dank en iedere reactie is welkom. :-)

Link naar reactie

Vanavond of morgen begin ik te lezen in Vlaamse Reuzen, de complete stripgids-interviews.

 

Op het laatste boekenfestijn lag 'Merho - Zwart op wit' voor een paar euro, geschreven door Toon Horsten (zoek niet bij de strips, maar bij de afdeling cultuur...). In tegenstelling tot de meeste afgeleide producten van de Vlaamse populaire strips was dat een interessant boek (enkel voor de liefhebbers natuurlijk). De interessantste hoofdstukken zijn die over zijn tijd bij Studio Vandersteen. Dat is misschien voor een deel herhaling van wat er in 'Studio Vandersteen - Kroniek van een legende' staat, maar dat laatste boek is niet zo vlot meer te vinden (denk ik).

 

Dat boek over Andreas moet ik nog eens aanschaffen.

Link naar reactie

Het beste boek dat ik ooit over strips, de stripmarkt, merchandising, tekenen en schrijven, vriendenkliekjes, het studiosysteem, de glorieperiode van de weekbladen, internationaal succes en aftakeling las, is de Franstalige monografie van Peyo. Ontzettend leerzaam.

 

peyo-l-enchanteur.jpg

Link naar reactie

Ik koop heel veel randliteratuur, voornamelijk in het Frans. Zowat alle integrales van Dupuis hebben zeer goeie dossiers. De laatste jaren zijn die steeds meer de verantwoordelijkheid van het koppel Pissavy, de auteurs van onderstaande must have over alles wat Robbedoes aanbelangt. Van deze boekenreeks moeten er drie verschijnen, deel 2 eind dit jaar, maar ik vermoed dat het er meer zullen worden.

Deze boeken zijn er mee de 'schuld' van dat ons eigen Robbedoes-project al zo lang on hold staat. Ik zou constant moeten herbeginnen of stappen terugzetten. Maar ooit komt dat vervolg online.

 

la-veritable-histoire-de-spirou.jpg

 

563766COUVHISTOIREDESPIROU2A.jpg

Link naar reactie

You're welcome. Dat boek staat trouwens ook vol reproducties van originele platen, zeldzame of onuitgegeven schetsen en illustraties, noem maar op.

 

Daniel Maghen gaf bijna jaarlijks ook een soort biografie uit van Juillard, Tillieux, Cosey, Vicomte. Eigenlijk waren dat vooral lijvige artbooks met commentaren van de auteurs (of fragmenten uit oudere interviews) die samen een carrièreoverzicht geven. Zeer mooie boeken, zie https://www.danielmaghen.com/fr/biographie-en-images_edm2.htm

Link naar reactie

Ooit heb ik bijgaande dikke pillen gekocht. Persoonlijk vind ik dit de mooiste boeken die op dit gebied zijn verschenen.

Ondertussen zullen de technieken wel wat verouderd zijn maar het blijven mooie uitgaven.

Beide circa 170 tot 180 pagina's.

 

Mijn interesse in Moebius is begonnen met de prenten uit 'Ogen van de Kat' en 'De hermetische Garage' die in dat eerste deel stonden. Ik had toen nog geen idee dat Giraud en Moebius dezelfde persoon waren en dat ik dus al een berg strips van hem had :D

 

Ook Tardi heb ik via dat boek voor het eerst gezien (die pagina in de woestijn uit 'Vaarwel Morgendauw')

Link naar reactie

Bedankt voor alle reacties! Er zitten er zeker enkele bij die ik op mijn te-bestellen-lijstje zal zetten!

 

@Kool Thing, die biografie van Hergé heb ik (door Assouline). Zoals ik heb begrepen is dat 1 van de betere biografieën van Hergé.

 

@De Hollander : Die boeken van Duc heb ik ook! Heel goed geschreven en vol met inderdaad hele mooie voorbeelden. En ik heb er als tekenaar veel van geleerd.

Link naar reactie

Die McCloud vind ik inmiddels achterhaald, ook wel een beetje pedant, niet heel erg volledig (de Europese strip beschouwt hij een beetje minnetjes, wellicht uit onwetendheid of door een gebrek aan grondige kennis) en ik was het ook niet altijd eens met wat hij beweert. Eigenlijk is zijn analyse ook maar een mening zoals van een ander, zij het wel doordacht gebracht.

Link naar reactie

Die McCloud vind ik inmiddels achterhaald, ook wel een beetje pedant, niet heel erg volledig (de Europese strip beschouwt hij een beetje minnetjes) en ik was het ook niet altijd eens met wat hij beweert. Eigenlijk is zijn analyse ook maar een mening zoals van een ander, zij het wel doordacht gebracht.

Daar ga ik helemaal mee akkoord - zijn andere twee boeken hebben dat zelfs nog erger wat dat betreft -, maar anderzijds bracht hij een hoop elementen aan waar ik zelfs nog nooit bij stilgestaan had, en die ik toch waardevol vond om op te letten bij 't maken van een strip.

Link naar reactie

Het beste boek dat ik ooit over strips, de stripmarkt, merchandising, tekenen en schrijven, vriendenkliekjes, het studiosysteem, de glorieperiode van de weekbladen, internationaal succes en aftakeling las, is de Franstalige monografie van Peyo. Ontzettend leerzaam.

 

peyo-l-enchanteur.jpg

Dit is inderdaad een uitstekend boek. Wel jammer van het kleine formaat. Ik bezit het boek met de andere coverversie.

51T21XK76PL.jpg

Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986

Link naar reactie

Ik zag o.a. een boek over Roba en een boek over Greg op Ed's foto's die ik wellicht eens zal zoeken. In ieder geval een collectie om jaloers op te zijn. ;-)

Dat boek over Roba bevat weinig tekst en is voornamelijk een overzicht van zijn mooie illustraties. Het boek over Greg is wel een 'leesboek'. In het Frans, weliswaar.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...