Ga naar inhoud

Geen Blake En Mortimer Door Theo Van Den Boogaard


Gast Kontiki

Recommended Posts

Die proefplaat is nochtans goed, maar je hebt gelijk: het wijkt af van de echte BM's.

De tekeningen zijn wat vloeiender, beweeglijker. De houdingen zijn eigenlijk zelfs beter, natuurlijker. De Mortimer in het plaatje linksonder, bijv., is fantastisch.

Andezijds is die Blake in het plaatje rechtsonder wat zwak. De figuur is wat verwrongen.

En de inkleuring had meer pigment mogen hebben.

 

Merkwaardig is dat ik BM 23 juist wél graag las. Vreemd, nietwaar? Het was waarschijnlijk vooral een feest van herkenning. Traag verhaal? Heb je de originele onlangs nog gelezen? Daar zitten ook knap wat trage verhalen bij. Wat me irriteerde was het idee dat BM Olrik al hadden ontmoet voor De Zwaardvis. Volgens mij zal dat nog tegenstellingen opleveren.

 

P&F is inderdaad top. Een van de meest geslaagde parodieën van een stripreeks ooit. Parodieën worden vaak gemaakt door mensen die ergens genadeloos mee willen afrekenen, en dat is bij PF niet gebeurd. PF relativeert BM, maar wil het niet kapotmaken.

 

Een serie "BM door ... " ? Ik denk dat daarop al evenmin iemand zit te wachten als op voortdurende verlengingen.

De grote fout met de nieuwe BM's is dat de uitgeverij dacht dat de nieuwe albums per se in de jaren 50 en 60 moesten worden gesitueerd, terwijl Jacobs zich nooit op een tijdperk had vastgepind. Zijn verhalen speelden zich gewoon in het heden af. Maar nadat de serie jaren had stilgelegen, was het waarschijnlijk te riskant of te moeilijk of gewoon niet haalbaar om de nieuwe verhalen in het heden te situeren. De band met de vroegere werken zou dan wel erg dunnetjes zijn geworden, een beetje zoals die eindeloze nieuwe afleveringen van Batman.

 

PS: als je Sjef van Oekel vuiligheid wilt lezen, moet je Sjef van Oekel lezen.

Link naar reactie

Dat plan bestond enkele jaren geleden nochtans:

"Er werd ook al voorzichtig nagedacht over een soort hommagealbums in de lijn van de nevencollectie van Robbedoes en Kwabbernoot waarbij aan grote namen in de stripwereld wordt gevraagd hun visie opBlake en Mortimer uit te werken, zolang het voldoende afstand neemt van de hoofdserie. Momenteel is dit allemaal lang niet concreet en kan er ook nog niets aangekondigd worden. Er is alleszins nog geen beslissing genomen in die richting. Uitgeefdirecteur Yves Schlirf is het idee wel genegen omdat hij vindt dat het merk Blake en Mortimer daardoor versterkt wordt."

Link naar reactie

P&F is inderdaad top. Een van de meest geslaagde parodieën van een stripreeks ooit. Parodieën worden vaak gemaakt door mensen die ergens genadeloos mee willen afrekenen, en dat is bij PF niet gebeurd. PF relativeert BM, maar wil het niet kapotmaken.

 

P&F is eigenlijk gewoon een verderzetting van 'Sherlock Holmes' van dezelfde makers, maar met andere personages (en een tikkeltje minder leuk).

Link naar reactie

Binnenkort zal er toch een probleem zijn voor de continuïteit van de reeks. Juillard wil eerstvolgend De 7 Levens van de Sperwer afmaken en opnieuw een one-shot op scenario van Yann, en ik heb begrepen dat hij het wel eventjes beu is. Antoine Aubin is kwaad en wil nooit nog Blake en Mortimer tekenen (de uitgever was hèm beu omdat hij op het krankzinnige af maar aan details bleef schaven, met veel gemiste deadlines als gevolg). Assistent Etienne Schréder werd door de uitgever te licht bevonden als potentiële tekenaar (de personages kwamen onvoldoende uit de verf naar verluidt). Ted Benoit opnieuw? Veel te traag en een B&M-project van hem werd al eens geweigerd.

Met pakweg een half miljoen exemplaren per nieuw album kan elke uitgever zo'n cash cow wel gebruiken. Die gaan ze niet zomaar eventjes on hold zetten. Ik weet van minstens nog één iemand anders aan wie proefplaten zijn gevraagd, maar de eerste jaren moet er van die kant ook geen album verwacht worden.

De tekenaars moeten zich in een streng keurslijf van de Jacobs-stijl wringen, akkoord, maar ze krijgen er wel een hele grote zak geld voor in de plaats.

Link naar reactie

Eerlijk gezegd vind ik beide platen matig, ook de oorspronkelijke.

 

Daar gebeurt trouwens in de vijfde kader iets heel raar met dat vliegtuig op de voorgrond. Ik weet niet goed waarom, maar in mijn hoofd 'klopt' die niet.

 

Ik weet niet of het dit is wat "in je hoofd niet klopt", maar de jetstream van de straalmotoren gaan dwars door (of tenminste zeer dicht langs) de staartvleugels heen. Dat werkt volgens mij niet in de praktijk. Bij straaljagers zijn of de staartvleugels veel hoger geplaatst, ofwel is er 1 straalmotor uitlaat in de staart van het vliegtuig.

Link naar reactie

Ik weet niet of het dit is wat "in je hoofd niet klopt", maar de jetstream van de straalmotoren gaan dwars door (of tenminste zeer dicht langs) de staartvleugels heen. Dat werkt volgens mij niet in de praktijk. Bij straaljagers zijn of de staartvleugels veel hoger geplaatst, ofwel is er 1 straalmotor uitlaat in de staart van het vliegtuig.

 

Het is zeker waar dat de staartvlakken te laag zitten voor een straalvliegtuig, maar dat is m.i. niet waarom het niet klopt. Het is eerder het feit dat de jetstream niet recht naar achteren gaat, maar schuin omhoog.

Link naar reactie

Binnenkort zal er toch een probleem zijn voor de continuïteit van de reeks. Juillard wil eerstvolgend De 7 Levens van de Sperwer afmaken en opnieuw een one-shot op scenario van Yann, en ik heb begrepen dat hij het wel eventjes beu is. Antoine Aubin is kwaad en wil nooit nog Blake en Mortimer tekenen (de uitgever was hèm beu omdat hij op het krankzinnige af maar aan details bleef schaven, met veel gemiste deadlines als gevolg). Assistent Etienne Schréder werd door de uitgever te licht bevonden als potentiële tekenaar (de personages kwamen onvoldoende uit de verf naar verluidt). Ted Benoit opnieuw? Veel te traag en een B&M-project van hem werd al eens geweigerd.

Met pakweg een half miljoen exemplaren per nieuw album kan elke uitgever zo'n cash cow wel gebruiken. Die gaan ze niet zomaar eventjes on hold zetten. Ik weet van minstens nog één iemand anders aan wie proefplaten zijn gevraagd, maar de eerste jaren moet er van die kant ook geen album verwacht worden.

De tekenaars moeten zich in een streng keurslijf van de Jacobs-stijl wringen, akkoord, maar ze krijgen er wel een hele grote zak geld voor in de plaats.

 

Als Sterne goed genoeg was om een B&M te tekenen, zijn er zeker nog genoeg andere tekenaars te vinden die goed genoeg zijn. Een van de huidige Lefrancq tekenaars bijvoorbeeld (zijn naam ontschiet me momenteel, maar hij kan zowel à la Hergé als à la Jacques Martin tekenen. Dan zal Jacobs ook wel lukken)

Link naar reactie

Binnenkort zal er toch een probleem zijn voor de continuïteit van de reeks. Juillard wil eerstvolgend De 7 Levens van de Sperwer afmaken en opnieuw een one-shot op scenario van Yann, en ik heb begrepen dat hij het wel eventjes beu is. Antoine Aubin is kwaad en wil nooit nog Blake en Mortimer tekenen (de uitgever was hèm beu omdat hij op het krankzinnige af maar aan details bleef schaven, met veel gemiste deadlines als gevolg). Assistent Etienne Schréder werd door de uitgever te licht bevonden als potentiële tekenaar (de personages kwamen onvoldoende uit de verf naar verluidt). Ted Benoit opnieuw? Veel te traag en een B&M-project van hem werd al eens geweigerd.

Met pakweg een half miljoen exemplaren per nieuw album kan elke uitgever zo'n cash cow wel gebruiken. Die gaan ze niet zomaar eventjes on hold zetten. Ik weet van minstens nog één iemand anders aan wie proefplaten zijn gevraagd, maar de eerste jaren moet er van die kant ook geen album verwacht worden.

De tekenaars moeten zich in een streng keurslijf van de Jacobs-stijl wringen, akkoord, maar ze krijgen er wel een hele grote zak geld voor in de plaats.

 

Volgens eigen zeggen had Aubin zelf een scenario ingediend dat goed bevonden werd, maar toch niet goed genoeg om er een album van te maken. Volgens José-Louis Munuera ging Aubin niet akkoord met het einde dat Dufaux voorzien had voor de Septimus-golf en weigerde hij de laatste vier pagina's te tekenen. Munuera heeft die dan afgewerkt. Een volledig album ziet Munuera niet zitten, omdat het toch te veel afwijkt van zijn eigen stijl. Munuera noemt zichzelf trouwens de 'Forrest Gump' van de strip: altijd daar op het juiste moment :e002:

"Voor wie wacht, komt alles steeds te laat"

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...