Ga naar inhoud

Recensie – Caztar Nr. 1 & Stan & Huib Nr. 1 Ridders Huwen Ridders


Recommended Posts

Historisch vertier

 

Met veel plezier lees ik de strapatsen van Caztar in het puike blad P@per. Meestal vind ik de avonturen van deze sympathieke postapocalyptische holbewoner zelfs het beste dat er in het magazine staat. Een bundeling kan dus niet anders dan een schot in de roos zijn.

 

Caztar is voor mij een stripfiguur met zijn eigen wereld en logica. Dat wil zeggen dat hij zijn persoonlijke universum heeft en dat daarin dingen gebeuren die je zomaar en zonder nadenken aanneemt. Zo dacht ik dat hij een oermens was, ook al komt hij in één van zijn verhalen het wrak van een oude geit (de wagen) tegen. En zijn hond is blauw en heeft een reptielenstaart.

 

Dit album opent echter met een origin story. Blijkt dat ik al die tijd gags heb zitten lezen die zich in de toekomst afspelen. Caztar is al die tijd een insectenverdelger geweest die een atoomoorlog overleefd heeft en nu tussen de ruïnes van onze wereld tracht te overleven.

 

De onstaansgeschiedenis van Caztar beslaat ongeveer de helft van dit album. In tegenstelling tot de gagvorm die we gewend zijn gaat het hier om een doorlopend verhaal. Dat verhaal heeft zijn goede en zijn minder goede punten.

 

Briljant bijvoorbeeld is het gebruik van een soort koeterwaals dat woorden uit een 5-tal talen omsmeedt tot een voor de meeste Europeanen verstaanbaar taaltje. De slapstick en situatiehumor doen op hun best denken aan Mr. Bean dus dat zit ook vrij snor.

 

Voor het kennersoog is de tekenstijl van tekenaar Poetzarelli in dit deel van de strip nog in volle ontwikkeling. Zeker als we die vergelijken met die in de tweede helft van het boek. Zelf vindt ik dat geenszins storend. Mijn anale en neurotische ingesteldheid verkiest het bovendien om een zo compleet mogelijk werk in de boekenkast te hebben staan.

 

De strip krijgt pas echt vaart in het tweede deel. De kort op elkaar volgende gags verzekeren een hoger tempo (en dus meer bevrediging) bij de lezer. Het originele uitgangspunt van zorgt ervoor dat Poetzarelli en scenarist Ivan Petrus ons grappen kunnen voorschotelen die we nog nergens gezien hebben. Humor speelt vaak met verwachtingen en moet het veelal hebben van onvoorspelbaarheid. Het kan dus niet missen dat de meeste gags in dit album u een glim- dan wel schaterlach zullen ontlokken.

 

Caztar is simpelweg degelijke gagstriphumor met het origineelste uitgangspunt in tijden.

 

Nog een uitgave die het vermelden waard is: “Stan & Huib nr. 1”. De Stan & Huib uit de titel zijn twee ridders die korte en absurde avonturen beleven.

 

De tekenstijl van auteur dirk is vrij rudimentair, maar dat geeft niet. Je hoeft geen Rembrandt te zijn om een grap over te brengen. En dat laatste is het grootste talent van dirk: gezwind zet hij de cliché’s uit het riddergenre naar zijn hand.

 

“Ridders huwen ridders” wordt bevolkt door prinsessen op zoek naar een kikkerprins, draken, heksen en tovenaars. Allemaal op even lollige wijze door dirk in hun hemd gezet.

 

Caztar Nr. 1

Poetzarelli & Ivan Petrus

Strip2000

 

Stan & Huib nr. 1 Ridders huwen ridders

dirk

Eigen beheer

Te bestellen op: http://monsieurtoupet.be/contact.html

 

Prentjes en covers op mijn blog:

http://petermoerenhout.be/2015/03/11/recensie-caztar-nr-1-stan-huib-nr-1-ridders-huwen-ridders/

Link naar reactie

Peter, er is nog een mogelijkheid: een koper destijds van mijn eerste album, zag me veertien dagen later terug en meldde me: 'wist je dat er drie fouten in je album staan ? Ook een dt-fout !'

 

Ik heb de man gevraagd mijn volgende albums te corrigeren voor ze gedrukt werden.

 

Er zat ook een 'grafische fout' in, toen ik het zelf zag, was het te laat. Ik ben ze dan maar consequent blijven herhalen, en zie na 4 jaar heeft nog niemand daar iets over gezegd  :e012:

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

dirk, rudimentair mag geen negatieve bijklank hebben. Het mag er eenvoudig , schetsmatig en uit de mouw 'geschud' uitzien, maar kan vrij doordacht zijn én dan is het een pluspunt: een soepele lijn die doordacht is, is het moeilijkste wat er bestaat. Ik ben zeker dat Peter dit positief bedoelde.

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

Peter, er is nog een mogelijkheid: een koper destijds van mijn eerste album, zag me veertien dagen later terug en meldde me: 'wist je dat er drie fouten in je album staan ? Ook een dt-fout !'

 

Ik heb de man gevraagd mijn volgende albums te corrigeren voor ze gedrukt werden.

 

Er zat ook een 'grafische fout' in, toen ik het zelf zag, was het te laat. Ik ben ze dan maar consequent blijven herhalen, en zie na 4 jaar heeft nog niemand daar iets over gezegd  :e012:

Nu ben ik wel benieuwd naar die grafische fout... :e002:

Link naar reactie

Haha ! Ik daag iedereen die album 1 van "De avonturen van Razor": "De rechtvaardige rechters" heeft uit. Wie het nog niet heeft kan het nog altijd kopen  :e007: , het is nog niet uitverkocht  :e001:

 

Er zit dus grafisch iets fout in dat album, en niet één keer maar meerdere keren (ik heb het niet geteld). Zo moeilijk zou dat toch niet mogen zijn ...

Als je het niet vindt kan je ook de dt-fout zoeken.

 

Als je het album goedkoop wil kopen, bezoek je best één van de beurzen waar ik signeer, morgen ben ik Wilrijk, maar het volledig lijstje vind je op 

http://www.yan-gevuld.be/yangevuld.html

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...