Ga naar inhoud

Yves Rodier Geeft Er Ook De Brui Aan


Recommended Posts

En volgens mij is de afbouw van plaatprijzen en royalties voor een groot stuk te danken aan het feit dat creatievelingen blijkbaar liever hun werk geprint in hun handen zien dan een boterham op hun bord die daar gekomen is door dat werk.

Draai je 't nu niet een beetje om? Je werk gelezen willen zien en van strips je beroep maken zijn toch nog altijd twee verschillende aspecten. Dat dat tweede niet goed zal lukken als dat eerste niet gebeurt, is logisch, maar dat tweede is geen noodzaak voor dat eerste.
Link naar reactie

Het riscio met hobbyisten is dat ze geen realistische prijzen rekenen, want "ze doen het maar voor hun plezier". Die redeneringen maken ze vaak zelf. Daardoor trekken ze de prijzen voor professionelen naar beneden, waardoor zij op hun beurt hobbyist moeten worden.

Link naar reactie

Van mij mag iedereen doen en laten wat hij/zij wil en ik respecteer ieders keuze, ik hoef het er alleen toch niet mee eens te zijn? :)

Mijn 'ergernis' zit hem in het feit dat het de norm is geworden dat een stripauteur het meeste werk moet doen en het laatste betaald wordt. (wat dan nog eens een habbekratz is in 9 van de 10 gevallen.)

En volgens mij is de afbouw van plaatprijzen en royalties voor een groot stuk te danken aan het feit dat creatievelingen blijkbaar liever hun werk geprint in hun handen zien dan een boterham op hun bord die daar gekomen is door dat werk. Wat hun goed recht is natuurlijk, maar het teveel aan tekenaars en scenaristen die in het verleden zich aanbood en bereid waren om voor steeds minder en minder te werken, heeft de norm en het precedent opengezet.

2

Link naar reactie

Ik doe het ook na mijn uren en ik kan het me permitteren om opdrachten te weigeren als de verloning er niet is of als de houding van de potentiële klant mij niet aanstaat. Vorige zomer nog een vormgevingsopdracht van 7000 of 8000 euro geweigerd omdat de opdrachtgever in een verkennend gesprekje wat te veel zaagde over politiek, migranten en vrouwen die hij beter bij de haard vond thuis horen. Ik voorzag nog meer noten op zijn zang bij verbetermomenten. Ik ken dat soort klanten wel ondertussen. Die kan ik missen als kiespijn voor mijn eigen zielenheil.

Link naar reactie

Als professionals met meer tijd, meer technische middelen, meer opleiding, meer ervaring en meer connecties er niet in slagen om de concurrentiestrijd te winnen met iemand die 's avonds na zijn dagjob een uur of 2-3 aan de tekentafel zit, ligt het probleem vooral bij die professionals vrees ik. Want ik denk niet dat één striplezer zich ooit heeft afgevraagd of die tekenaar/scenarist dat nu in hoofdberoep doet of niet. Die wil gewoon een goed product, punt.
 

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Tuurlijk vraagt de striplezer zich dat niet af. Hij weet het trouwens ook niet.

Maar verder klopt je vergelijking niet. Ik heb ooit een jongetje van 12 jaar fantastisch goed zien tekenen. Geen idee of hij een opleiding had (spijtig genoeg).

Technische middelen spelen geen rol. Tibet gebruikt één of twee potloden, een gom, een latje, en één of twee tekenpennen.

Sommigen werken met computers, maar niet allemaal.

Link naar reactie

Het riscio met hobbyisten is dat ze geen realistische prijzen rekenen, want "ze doen het maar voor hun plezier". Die redeneringen maken ze vaak zelf. Daardoor trekken ze de prijzen voor professionelen naar beneden, waardoor zij op hun beurt hobbyist moeten worden.

 

'Hobbyisten' & 'creatievelingen' 'die liever geprint dan vergoed willen worden'... Mmmm.... Ik heb hier zóóó enorm veel bedenkingen bij (over het veralgemenen van vermeende waarheden over vergoedingen, werkuren, kwaliteit, zelfrespect, enz...) dat ik maar gewoon terug ga naar mijn 'lezen en zwijgen'-modus.  :e009:  :e007:

Link naar reactie

Ik begrijp de fuzz niet. Een striptekenaar stopt omdat er teveel (goedkopere) concurrentie is, of omdat anderen beter zijn,... Die ratrace is er, en zal er altijd zijn. Aan u om te bepalen of je er blijft aan meedoen of niet ( en in een andere ratrace te stappen :e011:  ).  

 

De truk bestaat er mi om niet te hard met je hoofd tegen de muur te lopen, en tijdig een ander poortje in te slaan waardoor je voor die andere ratten blijft.... 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Tuurlijk vraagt de striplezer zich dat niet af. Hij weet het trouwens ook niet.

Maar verder klopt je vergelijking niet. Ik heb ooit een jongetje van 12 jaar fantastisch goed zien tekenen. Geen idee of hij een opleiding had (spijtig genoeg).

Technische middelen spelen geen rol. Tibet gebruikt één of twee potloden, een gom, een latje, en één of twee tekenpennen.

Sommigen werken met computers, maar niet allemaal.

Tja, zo vind je altijd een vb natuurlijk, volgens mij noem je zoiets talent.

 

Als een professionnal het niet kan halen op kwaliteit van een hobbyist ligt het probleem eerder bij de professionnal dan bij de hobbyist voor mij.

 

Nu kan je natuurlijk zeggen dat ik makkelijk praten heb aangezien ik niet in de stripbusiness zit maar zoals reeds gezegd het is heus niet de enige bedrijfstak waar er mensen uitstappen, stoppen, ontslagen worden of een burn-out krijgen

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie

Waaw, de hobbyisten krijgen de schuld van de dalende plaatprijzen, dalende auteursrechten, enzoverder.

Wat een vreemde gedachtekronkel.

Nu, ik ging vanavond wat tekenen maar dat doe ik dus best niet. Ik zou niet graag hebben dat ergens te lande een professioneel stripauteur verhongerd door mijn toedoen. :-)

Link naar reactie

Dan moet ik eigenlijk ook de site opdoeken.

Mijn betaalde nevenactiviteiten bestaan voornamelijk uit copywriting en grafische vormgeving. Een uurtje teksten schrijven betaalt overigens vele keren beter dan lay-outwerk. Bij het laatste weet iedereen het beter, maar heeft men de juiste programma's niet. Voor het eerste weet men zelf niet te verwoorden wat ik in hun plaats moet doen en daar wil men makkelijker voor betalen.

Link naar reactie

'Hobbyisten' & 'creatievelingen' 'die liever geprint dan vergoed willen worden'... Mmmm.... Ik heb hier zóóó enorm veel bedenkingen bij (over het veralgemenen van vermeende waarheden over vergoedingen, werkuren, kwaliteit, zelfrespect, enz...) dat ik maar gewoon terug ga naar mijn 'lezen en zwijgen'-modus. :e009::e007:

Zoals ik schreef: "Het RISICO ...".

Het is niet met iedereen het geval, maar het risico is er wel.

Ik heb hetzelfde meegemaakt in literatuur. Ook daar heb je het verschijnsel dat sommige mensen zo per se gepubliceerd willen worden en zo lang vasthouden aan het idee dat ze ooit zullen doorbreken, dat ze jarenlang doorgaan en dat sommigen zelfs betalen om hun boek uitgegeven te krijgen.

In hoeverre dat een bedreiging is voor "professionele" auteurs, is onduidelijk.

Ik denk niet dat elke verdwenen "amateur" direct meerverkoop oplevert bij de "professionelen", maar het maakt wel een verschil.

Link naar reactie

Vanaf nu schrijf ik ook geen besprekingen meer, zie dat de beroepsjournalisten geen werk meer zouden hebben...

 

Wel ...

Beroepsjournalisten klaagden enige jaren geleden over de concurrentie van de "amateurs". Ik denk dat ze toen de blogs bedoelden.

Ik wil niet beweren dat de beroeps altijd beter zijn dan de amateurs. Ik heb dat ook nergens geschreven. Ik wil alleen maar beweren dat de prijzen laag zijn door een overaanbod, en dat de hobbyisten daar gedeeltelijk voor verantwoordelijk zijn.

En doe me nu ook geen dingen zeggen die ik niet heb geschreven. Ik schreef immers wel degelijk "gedeeltelijk".

Het komt er inderdaad op aan om er op tijd uit te stappen, zoals Kool Thing zegt.

Link naar reactie

Wel ...

Beroepsjournalisten klaagden enige jaren geleden over de concurrentie van de "amateurs". Ik denk dat ze toen de blogs bedoelden.

Ik wil niet beweren dat de beroeps altijd beter zijn dan de amateurs. Ik heb dat ook nergens geschreven. Ik wil alleen maar beweren dat de prijzen laag zijn door een overaanbod, en dat de hobbyisten daar gedeeltelijk voor verantwoordelijk zijn.

 

Oei, ik hoop dat de blogreporter van vertaalbureau Motte geen amateur is.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Hoera! :)

 

 

Bedenking: als de prijzen verlagen en de inkomsten verlagen, kost dan niet alles even veel als voorheen?

Er komt een situatie waarbij er dan op verschillende vlakken geen schaarste meer is. Kijk, ik ga het niet uitleggen want onze overijverige moderator leest mee van zodra ik iets typ. En dat zonder dat ik ook maar een link of poging waag om er politiek bij te betrekken. Het gaat hem nu eenmaal om economische evoluties aangaande marktwerking, op alle vlak. Maar economische modellen zijn maar een momentopname en kunnen niet ten allen tijde worden gebruikt om situaties te beschrijven.

 

Denk eens na wat automatisatie en techniek doen op vlak van schaarste. Wat zorgt ervoor dat wanneer er geen schaarste is, er toch nog moet betaald worden voor goederen?

Link naar reactie

Er komt een situatie waarbij er dan op verschillende vlakken geen schaarste meer is. Kijk, ik ga het niet uitleggen want onze overijverige moderator leest mee van zodra ik iets typ. En dat zonder dat ik ook maar een link of poging waag om er politiek bij te betrekken. Het gaat hem nu eenmaal om economische evoluties aangaande marktwerking, op alle vlak. Maar economische modellen zijn maar een momentopname en kunnen niet ten allen tijde worden gebruikt om situaties te beschrijven.

Denk eens na wat automatisatie en techniek doen op vlak van schaarste. Wat zorgt ervoor dat wanneer er geen schaarste is, er toch nog moet betaald worden voor goederen?

De grondstoffenschaarste die ontstaat door de hectische productieverhoging?

Link naar reactie

Dat heb ik ook al gedacht. Met al die stockfoto's van tegenwoordig.

Stockfoto's bestaan al sinds het begin van de vorige eeuw, en zijn bijna altijd het werk van betaalde professionele fotografen. Het zijn eerder de persfotografen die veel concurrentie ondervinden van het feit dat iedereen tegenwoordig fotograaf is.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

De grondstoffenschaarste die ontstaat door de hectische productieverhoging?

Desnoods maakt men nieuwe producten door atomaire recombinatie. Grafeen. C is in overvloed aanwezig.  En anders plunderen we asteroiden. 

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Asteroid_mining

 

De reden waarom dit momenteel nog niet gebeurt is omdat er geen fondsen zijn. Al eens nagegaan waar de geldstromen "frictie" ondervinden en waar ze naartoe stromen?

Link naar reactie

De prijzen voor persfotografen zijn extreem laag geworden. Ik vernam prijzen van 50 euro voor een hele reportage. Voor dat geld zou ik mijn jas nog niet aandoen om ernaar toe te gaan.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Jij zou een eersteklas sciencefictionschrijver zijn.

I know. :e012:

 

Maar die zaken die ik aanhaalde zijn zaken die gewoon binnen afzienbare tijd realiteit worden. Men gebruikt nu al grafeen in produkten.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Voor een anarchist denk jij erg liberaal.

No shit, Sherlock... :e012:

 

Wat verwacht je eigenlijk van anarchie?

 

(hou het bij een korte post, max 2 regeltjes, anders wissen ze)

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Klinkt niet onlogisch. Anarchisten en liberalen denken allebei dat het zonder overheid beter gaat.

De gemiddelde burger denkt inderdaad dat het met een roverheid beter gaat. 2 wereldoorlogen zijn nog steeds geen voldoende bewijs voor het tegendeel.

Link naar reactie
  • 1 month later...

Overaanbod.

En zoals Tweetie zegt: het verschil tussen goed boerende en slecht boerende creatievelingen is immens groot, veel meer dan bij andere beroepen.

Uitweg: reclamewereld?

Over dat overaanbod:

ik zag nog onlangs een lijst - ik denk in de weekendkrant van De Tijd - met de diploma's waarvoor het moeilijkst werk wordt gevonden:

alles uit de grafische sector zat onderaan, samen met diploma's uit de audio-visuele richtingen.

Dat soort richtingen wordt doorgaans het slachtoffer van zijn succes.

Minder populaire banen hebben het vaak een stuk moeilijker om werknemers te vinden.

Om die reden verzette ik met 15 jaar geleden of zo tegen het oprichten van een soort schrijverschool. Ik zag daar alleen maar een werklozenfabriek in.

Op dat moment hadden we trouwens al een flinke werklozenfabriek in aantocht, waarvan pas een jaar of twee eindelijk wordt toegegeven dat dat het geval is: alle richtingen uit de letteren en wijsbegeerte.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...