tekening Posted April 16, 2015 Share Posted April 16, 2015 Voor zover ik weet bestaat deze reeks uit drie strips . Uitgegeven door Brepols . 1. De voorbeeldige meisjes 2. Een brave kleine guit 3. Nieuwe ongelukken van Sophie Ik heb deze drie strips in mijn bezit en zoek informatie . Uit welk jaar zijn deze strips verschenen ? Hebben die strips een waarde ? Slechts twee teruggevonden op Catawiki maar met weinig gegevens . Quote Link to comment
Rik Posted April 17, 2015 Share Posted April 17, 2015 Over deze strips is inderdaad heel weinig bekend. Brepols is een uitgever die vooral bekend stond om de religieuze uitgaven. De boekjes staan op verschillende sites, niet alleen op Catawiki Bij deze site http://www.stripboekmuseum.nl/stripgeschiedenis2/1940-1950/brepols.htm worden ze geplaatst in de jaren '40 van de vorige eeuw. De waarde schat ik niet zo hoog in omdat er weinig vraag is naar dit soort uitgaven, en er géén bekende (strip)auteurs bij betrokken zijn. Quote Omnia mutantur nihil interit Link to comment
Menner Posted April 17, 2015 Share Posted April 17, 2015 De illustraties op de covers lijken meer op leesboekillustraties. Wie heeft de strips eigenlijk getekend? Om antwoord te proberen geven op je vraag: Het lijkt mij van de jaren 30 of 40 inderdaad. Gezien de tekenstijl. Ook de fysieke uitvoering van het boek zelf was volgens mij in die tijd heel gebruikelijk:dun boekje, harde kaft, rug van ander materiaal (linnen, leer) De tekenstijl van het plaatje rechtsboven, doet mij zelfs denken aan de jaren twintig, met name Perry Winkle. Quote Menner strips en T-shirts te koop op: menner-stripwinkel.jouwweb.nl menner.marktplaza.nl Link to comment
Rik Posted April 17, 2015 Share Posted April 17, 2015 Ik ben benieuwd naar het taalgebruik in de boekjes. Als het boekje echt voor 1940 zou zijn dan heb je nog te maken met de oude spelling zoals Mensch, zoo... Quote Omnia mutantur nihil interit Link to comment
linthout Posted April 18, 2015 Share Posted April 18, 2015 Ik wil heel graag eens een paar pagina's van de strips zelf zien... Zijn dat strips met tekstballonnen? Zoja, dan vind ik het heel straf dat ik er nooit een van gezien heb in de veertig jaar dat is beurzen doe!!! Quote Link to comment
RWuitgeverij Posted April 18, 2015 Share Posted April 18, 2015 Dit komt uit de jaren 30, Drukkerij Brepols maakte 'mannekesbladen' en deze strips zijn niet strips zoals wij ze nu kennen. Het betreft een collectie kinderprenten maar dezen zijn nooit los verkocht wat indertijd nog traditie was. misschien dat daarom dit ook niet in Matla staat. Naar ik weet bestaan er drie - de hier genoemde - met de typische stichtelijke inhoud. Er zouden tevens nog 3 delen zijn met klassieke verhalen als Robinson Crusoe Quote Wij zijn nieuwsgierig naar waar jij ons vindt! Link to comment
linthout Posted April 18, 2015 Share Posted April 18, 2015 Oo, ik had ze beter eerst opgezocht op Catawiki. Daar staan pagina's... Geen balloonstrips, maar wel zeer speciaal. Quote Link to comment
Recommended Posts