Bonte Posted April 28, 2015 Share Posted April 28, 2015 Op stripbeurzen moeten we extra voorzichtig zijn betreft vals geld omdat quasi niemand een testapparaat mee heeft, hoe je ze moet herkennen weet ik niet maar op allerhande Nederlandse markten worden momenteel valse briefjes van 50 euro gedumpt dus het is maar een kwestie van tijd voordat ze overal opduiken. Het grootste gevaar voor vals geld zit in de briefjes van 20 (die niemand controleert) maar nu zijn blijkbaar de hogere coupures aan de beurt. Sommigen hebben hetzelfde nummer maar dat is niet altijd zo. Een gewaarschuwd marktkramer is er 2 waard. http://rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=148320 Quote Link to comment
Yan Posted April 28, 2015 Share Posted April 28, 2015 Straks moeten we nog een controle-apparaatje aanschaffen Quote It could be worse, it could be raining ! Link to comment
Guest Kameraad Mauser Posted April 28, 2015 Share Posted April 28, 2015 Ik zie het probleem niet direkt... Geld bijdrukken is toch aan de orde van de dag...? Quote Link to comment
Yan Posted April 28, 2015 Share Posted April 28, 2015 Bijdrukken doe je om uit geven... Quote It could be worse, it could be raining ! Link to comment
Bonte Posted April 28, 2015 Author Share Posted April 28, 2015 Ik ging een foto van zo'n briefje bewerken in photoshop maar die wou het niet openen, dikke kans dat ook m'n printer het niet ging afprinten vanwege de valsmunter-beveiliging. Quote Link to comment
Yncke Posted April 28, 2015 Share Posted April 28, 2015 Interessant. Welke foto was 't? Die van de website? Quote yncke.be Link to comment
Guest Kameraad Mauser Posted April 28, 2015 Share Posted April 28, 2015 Gewoon eens vragen aan Mario. Die van Printstrong Industries. Quote Link to comment
RWuitgeverij Posted April 28, 2015 Share Posted April 28, 2015 Proberen of je een hoek kan scheuren - werkt beter dan blote oog controleren. Scheurt het enorm makkelijk, dan al niet accepteren. Quote Wij zijn nieuwsgierig naar waar jij ons vindt! Link to comment
Guest Kontiki Posted April 28, 2015 Share Posted April 28, 2015 Ik ging een foto van zo'n briefje bewerken in photoshop maar die wou het niet openen, dikke kans dat ook m'n printer het niet ging afprinten vanwege de valsmunter-beveiliging. Klopt, ik heb zo ook al foto's van eurobiljetten niet kunnen gebruiken. Vervelend als je werkt voor nota bene een financiële krant. Quote Link to comment
Kleine Albert Posted April 28, 2015 Share Posted April 28, 2015 probeerde deze van de week uit te geven, maar zit nu ook even achter slot en grendel Quote Link to comment
Guest Kameraad Mauser Posted April 28, 2015 Share Posted April 28, 2015 Nochthans officiële edities van de ECB... Quote Link to comment
Deweb Posted April 28, 2015 Share Posted April 28, 2015 Proberen of je een hoek kan scheuren - werkt beter dan blote oog controleren. Scheurt het enorm makkelijk, dan al niet accepteren. Ik dacht dat er ook stiften beschikbaar zijn om een test mee te doen. Quote Link to comment
Tweetie Posted April 28, 2015 Share Posted April 28, 2015 http://www.dnb.nl/echtofvals/nl/quick-check/first/50/index.html#back Quote Link to comment
Bonte Posted April 29, 2015 Author Share Posted April 29, 2015 Interessant. Welke foto was 't? Die van de website? Ja, die van de website. Voorlopig trekt een fototoestel nog wel een foto van geld (zal ook niet lang meer duren) maar scanners, printers en veel software zijn al beveiligd. Quote Link to comment
Zwendel Posted April 29, 2015 Share Posted April 29, 2015 Kan je die pennen niet gebruiken om ze te ontdekken? Quote Link to comment
RWuitgeverij Posted April 29, 2015 Share Posted April 29, 2015 Gebruik je mobiel om het watermerk te controleren zoals in de link van Tweetie staat. Hologram is tweede methode die perfect is hiervoor Quote Wij zijn nieuwsgierig naar waar jij ons vindt! Link to comment
eriktex Posted April 29, 2015 Share Posted April 29, 2015 En dan nu de gewetensvraag: wat doe je als je er na de beurs achter komt dat je een vals briefje van 50 hebt? Weggooien of ga je op de markt wat groenten en fruit kopen en wissel je het weer in? Erik Quote .....................................................www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl Link to comment
Yncke Posted April 29, 2015 Share Posted April 29, 2015 Op eBay zetten en duidelijk melden dat 't vals is? Wie weet krijg je meer dan 50 euro ervoor. Of is dat ook strafbaar? Quote yncke.be Link to comment
RWuitgeverij Posted April 29, 2015 Share Posted April 29, 2015 Op eBay zetten en duidelijk melden dat 't vals is? Wie weet krijg je meer dan 50 euro ervoor. Of is dat ook strafbaar? Zodra je wéét dat het vals geld is, moet je dit aangeven bij de DNB (of het equivalent voor desbetreffend land). In plaats hiervan mág je dit bij de politie aangeven, die verwerkt het dan vóór jou. Andere akties met vals geld zijn niet toegestaan en dus strafbaar inderdaad zelfs wanneer je er een stempel op weet te zetten dat het vals is. Quote Wij zijn nieuwsgierig naar waar jij ons vindt! Link to comment
alexjodo Posted April 30, 2015 Share Posted April 30, 2015 blijkbaar zijn er valse 100€ ook in omloop, maar deze kan je mss makkeleijker weigeren. wegens te grote coupure. Quote Link to comment
eriktex Posted April 30, 2015 Share Posted April 30, 2015 En wat moet je doen als je m.b.v. zo'n pen een vals briefje in handen krijgt? In beslag nemen? Dat zal de klant niet accepteren. En als je het briefje weer teruggeeft blijft het in omloop en wordt even later een collega-standhouder benadeeld?! Nederlandse pinautomaten geven trouwens nooit € 100 biljetten af. Als er op een beurs met zo'n groen briefje betaald wordt weet je vrij zeker dat er een Vlaming voor je neus staat (of een valsemunter natuurlijk ). Erik Quote .....................................................www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl Link to comment
RWuitgeverij Posted April 30, 2015 Share Posted April 30, 2015 Wanneer je zeker weet dat iemand je met vals geld betaalt, tja lastig. Ik heb het in de winkel waar ik gewerkt heb meegemaakt - we voelden al aan dat in beslagname in handgemeen zou uitpakken. Collega een foto laten nemen van de persoon en de man weggestuurd mét het geld. Volgende dag is hij opgepakt. Quote Wij zijn nieuwsgierig naar waar jij ons vindt! Link to comment
eriktex Posted April 30, 2015 Share Posted April 30, 2015 Kan je die pennen niet gebruiken om ze te ontdekken? Heeft iemand ervaring met deze pennen? Echt duur zijn ze niet, ook los te koop bij de betere kantoorboekhandel... (wel opvallend dat juist iemand die zich "Zwendel" noemt deze oplossing aandraagt ). Erik Quote .....................................................www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl Link to comment
velden8 Posted April 30, 2015 Share Posted April 30, 2015 Onze winkels hebben er een tijdje mee gewerkt. Ze zijn betaalbaar maar gaan dan ook niet lang mee. Daardoor wordt het toch een kostbare aangelegenheid. Ze werken op zich prima, maar geven alleen zekerheid dat het papier correct is. Quote Link to comment
Deweb Posted April 30, 2015 Share Posted April 30, 2015 Ja, die van de website. Voorlopig trekt een fototoestel nog wel een foto van geld (zal ook niet lang meer duren) maar scanners, printers en veel software zijn al beveiligd. Dat al valt wel mee. Als ik me niet vergis is dit iets dat vanaf het begin (dus nu 25 jaar geleden) al niet mogelijk is in photoshop. Quote Link to comment
Guest Kameraad Mauser Posted April 30, 2015 Share Posted April 30, 2015 Serieus? Dus als ik een biljet inscan, importeer in photoshop zal ik daar dan geen volledige scan van zien? Quote Link to comment
Bonte Posted April 30, 2015 Author Share Posted April 30, 2015 Normaal gezien zal je scan-software dat al weigeren, vooral bij Euro's en dollars maar meer exotische biljetten zijn geen probleem. Zo is m'n tante nog opgelicht via valse Zwitserse biljetten, de politie werd ingeschakeld en die zijn daar werkelijk op gevlogen. Direct huiszoekingen en die kerel een paar maand in voorarrest en heeft ook een effectieve straf gekregen, ze lachen niet met valsmunterij. "Why can't I scan a banknote?" http://www.telegraph.co.uk/technology/advice/8597875/Why-cant-I-scan-a-banknote.html Quote Link to comment
Guest Kameraad Mauser Posted April 30, 2015 Share Posted April 30, 2015 Dat klopt, valsmunterij is echt een main issue en wordt effectief zwaar aangepakt. Dat toont ook aan dat zoiets van groot belang is voor de roverheid. Neem nu verkrachting, da's gewoon een lachertje, zoiets is niets meer dan een lachertje. Een beetje zoals een kras in het koetswerk van je auto. Vandaar dat men 1000 miljard zomaar bijdrukt...kuch... Quote Link to comment
Bonte Posted April 30, 2015 Author Share Posted April 30, 2015 Blijkbaar kun je makkelijk vals geld kopen en zijn dergelijke 'slimmerikken' dat nu aan het verdoen in Nederland, enkele veelvoorkomende nummers zijn deze. X740 152 90 721 V490 781 24 095 Quote Link to comment
Guest Kameraad Mauser Posted April 30, 2015 Share Posted April 30, 2015 Hopelijk wordt Retep eens uitbetaald met dergelijk geld... Quote Link to comment
Deweb Posted May 18, 2015 Share Posted May 18, 2015 Misschien is dit (een deel van) de oplossing? http://www.nu.nl/geldzaken/4051275/dnb-komt-met-app-briefgeld-controleren.html Quote Link to comment
Guest Kameraad Mauser Posted May 18, 2015 Share Posted May 18, 2015 Of dit: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150517_01684865 Quote Link to comment
retep Posted May 18, 2015 Share Posted May 18, 2015 Hopelijk wordt Retep eens uitbetaald met dergelijk geld... Ik word, i.t.t. mausert, niet in briefjes en 20 cents munten uitbetaald. Mijn welverdiende loon wordt maandelijks (op de 23e) op mijn betaalrekening gestort. Quote Link to comment
Guest Kameraad Mauser Posted May 18, 2015 Share Posted May 18, 2015 In Spock we trust. ( Neen Kuzuri, ge moogt genen centrale bank oprichten... ) Quote Link to comment
Recommended Posts