Ga naar inhoud

Dédiverzameling - Los, Strip, Schetsboek?


Recommended Posts

Ik zou graag wat meer werk maken van het verzamelen van dédi's.

Toen ik daar een tiental jaar geleden mee begon, vroeg ik meestal om tekeningen op lossen papiervellen (die ik nu in een presentatieboek bewaar). Geleidelijk aan begon ik te merken dat steeds meer tekenaars terughoudend waren om ergens anders dan in de strip te tekenen omdat de trend van het afzonderlijk doorverkopen een plaag werd. 

Mijn dédiverzameling heeft de laatste jaren op een laag pitje gestaan, zonder noemenswaardige reden.

Recent heb ik weer de smaak te pakken gekregen en daarbij duikt een oude vraag weer op.

 

Bij dédi's in strips heb ik minder het plezier om alle dédi's samen te zien. (Zonder ze op de scanner te moeten leggen of fotograferen) Daarom overweeg ik een schetsboek aan te kopen en de auteurs te vragen daarin te signeren.

Wat is jullie ervaring hiermee? Zijn tekenaars over het algemeen meer geneigd om hierin te signeren dan op losse vellen? Indien ja, kies ik dan best voor een ingebonden boek of een met ringen? Welke papiersoort (-dikte) is best,...?

 

Bedankt!

 

 

Op De Stripspeciaalzaak staat (bijna) alles wat u moet weten over strips...

•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••

Lid van forum Bonte-II sinds 5 juli 2006 • Mijn LastDodo-shop

Link naar reactie

Het klopt dat de meeste tekenaars op een los blad niet meer willen tekenen , om de voor de hand liggende reden (doorverkoop via e-bay en consoorten )

Maar ook is het waar dat de meeste tekenaars het zelfde verhaal aanhalen om NIET te moeten  tekenen in een schetsboek of iets in die trend , terug met de reden ; dat ze die verkopen via de versch.media ( je kan er gewoon een blad uitscheuren en doorverkopen zeggen de meeste dus )

 

soms lukt het nog ; maar de meeste geven er de voorkeur aan om gewoon het nieuwste album te tekenen en dat is dan wel misschien op directe vraag van de uitgevers om zo de nieuwe albums te promoten ,

zoals op grote franse beurzen de laatste tijd wel gebeurd .

en als je op de verschillende sites gaat kijken staat er soms expliciet op , dat je niet moet afkomen met occasie's ( zeer oude strips dan in slechte staat ) 

en voor een goed schetsboek kan je altijd eens langsgaan bij de Schleiper : http://www.schleiper.com

 

succes met je jacht op mooie dedi's , en het is altijd jammer dat er door enkelingen die dom doen, nu de andere het ook moeten bekopen , maar dat is altijd zo .

Link naar reactie

Toen dat Pieter de Poortere (Boerke) kwam signeren in de Poort hebben mijn vriendin en ik gevraagd of hij een tekening wou maken op een aparte pagina.

 

Hij vond het geen probleem en deed het met plezier, maar toen hij klaar was met tekenen zei hij "Gewoon jullie naam uitgommen en je kan hem verkopen op E-bay". Op dat moment vond ik het een rare opmerking en stond er niet direct bij stil. Maar als ik zo de verhalen hier op het forum lees, was dat toch niet zo'n rare opmerking.

Link naar reactie

Ik heb nooit begrepen dat tekenaars zo tegen het signeren op los vel zijn, alsof je een dedie in een album niet kan verpatsen... Overigens valt me wel op (zie de laatste bobbedoesveilingen) dat dedies in boeken meer opleveren dan krabbels op losse vellen Voorwaarde is dan natuurlijk wel dat een album in nieuwstaat is en bij voorkeur eerste druk.

 

Wat betreft mijn eigen voorkeur, ik prefereer lichtjes dedies in een boek, soms opteer ik voor een los vel. Dit laatste wanneer het papier in het te dediceren boek te glad of van slechte kwaliteit is of de ruimte voor een dedie niet of nauwelijks aanwezig is.

Link naar reactie

Ik wil een dédicace het liefst (en eigenlijk alleen maar) in mijn albums. Daarvoor is een dédicace toch bedoeld: het werk van de artiest van een persoonlijke boodschap voorzien. Je vraagt toch ook niet aan een schrijver om een los wit blad te handtekenen?

Maar dat is mijn persoonlijke mening en die is uiteraard niet beter of slechter dan een andere.

"Voor wie wacht, komt alles steeds te laat"

Link naar reactie

Geschreven boeken zijn niet te vergelijken met stripalbums als het gaat om dédicaces. Een schetsboek of een map met insteekhoezen of iets dergelijks is makkelijker door te bladeren dan steeds 1 stripboek uit de kast te trekken om een tekening nogmaals te kunnen zien.

Verreweg de meeste dédi's worden verkregen door liefhebbers die ze niet voor de handel willen hebben. Dat er op diverse sites in wordt gehandeld is toch vaak ook het gevolg van een verzamelaar die stopt/is gestopt. Zo komen deze tekeningen op de markt, en ik betwijfel of dat nou echt zo erg is.

Link naar reactie

Dat klopt....de verkoop is minimaal (en wordt eerder aangegrepen om het album te promoten). 

BTW, het moet al een héél bekende naam zijn waar de prijzen de pan uitvliegen (ik word er moe van door steeds zich te willen vergelijken met een originele plaat van Hergé die eens in één of ander (buitenlands) veilinghuis werd verkocht).

 

Ik heb thuis wel een groot aantal dédi's en daarvan is 44% op blad, 56 % in het album. 

Maar ja, in sommige albums is geen plaats voorzien, soms zijn het originelen die ik op de kop heb kunnen tikken, enz..

Ik zou een tip geven aan tekenaars om losse tekeningen te voorzien die ze zelf kunnen verkopen (op beursen, op internet, via een winkel...)

 

En wordt er zelf verkocht ??  Misschien door mijn erfgenamen....

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Tip voor de tekenaars: gewoon wat kopjes tekenen van de karakters die van je hand zijn in verschillende houdingen met wat diverse uitdrukkingen,  daar dan een hoop kopies van nemen en deze verpatsen op beurzen.

Link naar reactie

Dédi's heb ik tot nu toe altijd in strips laten zetten (ik volg Warson wel een beetje).  Soms contempleer ik wel - enkel voor mijn favoriete auteurs - over een schetsboek (ik woon praktisch naast een schleiper), maar ik geraak bijna niet meer op beurzen etc.  Ik richt me ook meer op originelen (maar dat is een ander verhaal), dus losse bladen genoeg. 

Link naar reactie

Ik heb mijn dédi's ook liefst in een album. Ik probeer meestal die dan te laten zetten in dat album dat mijn favoriet in de reeks is, ongeacht of het een oud of een recent album is. Mijn haar gaat rechtop staan bji het idee een dédi te moeten verkopen op ebay, per slot van rekening heeft die tekenaar dan voor JOU iets gedaan. Én ik vraag er meestal bij om de naam van mezelf en mijn vrouw bij te zetten.

Link naar reactie

Als je als tekenaar op 'veilig' wil spelen, voeg je een naam toe aan de dédicace, dan wordt al helemaal onverkoopbaar. Ik geloof niet dat er een echte markt is voor dédicaces, tenzij voor grote namen, maar dan is het lijstje van (de nog levende) groten vlug rond.

 

Ik vraag wel 10 euro voor een tekening zonder aankoop (je moet er tenslotte voor werken en ik word niet graag op de vingers gekeken - de kwaliteit daalt dus automatisch). In een album signeer ik gratis, voor fans (die kopen gewoonweg alles van me, waarvoor eeuwige dank) maak ik een uitzondering en geef ik wel eens een afzonderlijke tekening weg (veel fans heb ik niet).

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

Ik hou het liefst van tekeningen op papier, maar dit heeft te maken dat ik ook veel meer originelen verzamel dan stripalbums.

Het is ook veel aangenamer voor mij om eens door de mappen te bladeren met deze tekeningen.

Al begrijp ik ook wel de opmerking van bepaalde tekenaars.

 

Het is vaak dat ik een album niet herlees wegens de hoeveelheid die ik heb en dus nooit de tekening nog eens tegenkom.

Daarom scan ik nu al mijn tekeningen om ook de tekeningen in album nog terug te zien.

Link naar reactie

Ik heb zelf erg weinig tijd om beurzen af te schuimen. Af en toe koop ik eens een dédi over. Of daar nu de naam van iemand anders bij staat of niet, maakt me niet uit. Recent kocht ik via Ebay een Undertaker HC in het Frans, met een dédi van Meyer (zie dédi topic voor foto). Ik vond dat de moeite om daar een beperkt bedragje op te bieden. Verkoper aanvaardde. Iedereen gelukkig.

Link naar reactie

Tsja.....ik prefereer mijn dedies in boeken, het is tenslotte een gift van de tekenaar, welke behoort bij dat betreffende boek. Een commissie is anders.

Omdat niet iedere tekenaar een Nederlands boek heeft of omdat ik zijn/haar boek al met dedie heb (of omdat ik in vroegere tijden geen geld wilde spenderen aan een boek...hahaha) heb ik ook diverse schetsboeken met dedies. 

Inderdaad is een dedie in het algemeen meer waard in een boek en Yan, vergis je niet........er is zeker een markt voor dedicaces.....ook met een naamsvermelding.

 

Gezeur over verkoop van dedies vind ik overtrokken, men kan stoppen met een hobby, erfgenamen kunnen verkopen of wat dan ook.  

Als mensen stelselmatig met handlangers in rijen gaan staan met als enige reden ze gelijk door te verkopen is dat anders, maar die gevallen zijn op één hand te tellen.

Link naar reactie

Dédi's op beurzen e.d. zijn vaak een overeenkomst tussen auteur/organisatie, zodat een auteur soms die overeenkomst schendt als hij een opdracht op een los blad zet.

Ik heb het ook al meegemaakt dat een auteur niet verder dan een bepaald aantal exn ging.

En natuurlijk stoppen ze allemaal na enkele uren, omdat ze geen pols meer hebben.

Link naar reactie

Liefst in een boek. Is extra genieten bij (her)lezing.

En ik hou ervan om de tekening te zien maken. Het is zeer boeiend om al die verschillende manieren te zien van tekeningen maken. Sommige tekenaars zeer nauwgezet ineens met pen, andere eerst hele ruwe sketch waarvan je denkt "ai, dit wordt niks" en dan wordt dat ineens een pareltje van een tekening. Sommige tekenen zeer traag, sommige zeer snel, etc.

Indien er kleur bij te pas komt is het soms met potloden, soms met stiften, soms met verf of wasco's. 

 

Als ze er vergeten van de naam bij te zetten vraag ik er expliciet achter :-)

 

Ik vind het knap om 'ns zo'n schetsboek te zien, maar het "weet je wat dit waard is als ik dit zou verkopen?"-praatje heb ik geen boodschap aan.

 

Ik denk trouwens dat het wettelijk verboden is om door te verkopen. Het auteursrecht blijft immers bij de tekenaar (tot 75j na z'n dood dacht ik), maar begin maar 'ns te proceduren als tekenaar natuurlijk.

 

Kan een tekenaar eigenlijk ook zelf geen tekeningen maken en aanbieden op ebay of zo? Misschien dat contract met uitgever zoiets verbiedt?

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Vroeger kreeg ik de dedi's voor in het album, echter de laatste jaren laat ik een tekening in een schetsboek zetten.

 

Voor mijzelf is dat gewoon handiger, omdat ik dan alle dedi's eenvoudig en vlot kan terugkijken (doe ik ook geregeld).

 

Bovendien klopt de opmerking van Kool Thing: het lijkt er op dat de tekenaars iets meer hun best doen omdat ze niet willen onderdoen voor eerdere gemaakte schetsen. In mijn schetsboek krijg ik veel vaker geïnkte of ingekleurde schetsen. Maar ik neem aan dat een doorgewinterde dedi-jager dit ook wel voor elkaar krijgt bij een schets voorin een boek...

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie

In een aangekocht stripalbum

Hoofdje (potlood): 1 euro supplement.

Volledig figuur (inkt - z/w): 3 euro supplement

Volledig figuur (inkt + kleurpotlood): 5 euro supplement.

 

Enkel op naam en datum (in stift)

 

In schets/tekenboeken:

15 tot 50 euro supplement. (afhankelijk van wat er gevraagd wordt)

 

Eveneens op naam en datum.

 

Los blad = commissie betalen alsof het een opdracht was.

(Minimum tarief is 125 euro exclusief btw.)

 

Dit kan anoniem en ongedateerd.

 

Laat de emmers drek en de pek met veren maar aanrukken.

 

17c47c48012781950da497e8343391f7c5cb8f40

 

(Uiteraard bestaan er uitzonderingen, zoals bijvoorbeeld mensen die lid zijn van't vlaams stripcentrum, krijgen op 31 mei een evenredige korting voor tekeningen.)

Link naar reactie

 

Ik denk trouwens dat het wettelijk verboden is om door te verkopen. Het auteursrecht blijft immers bij de tekenaar (tot 75j na z'n dood dacht ik), maar begin maar 'ns te proceduren als tekenaar natuurlijk.

 

 

 

Ik denk dat je het over volgrecht hebt. Dit is niet van toepassing op dedies. Bij volgrecht moet het gaan om kunstwerken van minimaal 3000 piek die, na de eerste koop, doorverkocht worden door een professionele verkopert.

 

 

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/intellectueel-eigendom/vraag-en-antwoord/wat-is-het-volgrecht.html

 

Overigens koop ik regelmatig dedies op veilingen/internet. Ik doe dat omdat de betreffende auteurs van die dedies overleden zijn, niet of nauwelijks signeren op beurzen die ik bezoek of gewoon omdat ik ze mooi vind. Ik zie daar geen kwaad in.

 

Zelf heb ik een tijdje geleden wat schilderijen en etsjes verkocht waar ik een beetje op uit was gekeken. Bovendien had ik de  plek op de muur nodig om wat nieuw spul op te hangen. ik maakte daar een kleine winst op. Ik heb wel eens een kunstenaar gevraagd of ze het vervelend vinden dat hun kunstwerken worden doorverkocht (met winst). Het antwoord luidde dat ze dit juist toejuichen: er verzamelen op die manier meer mensen hun werk en de stijgende prijzen leiden ertoe dat de nieuwprijs van het werk hoger wordt, wat natuurlijk weer prettig is voor de kunstenaar in kwestie.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...