Ga naar inhoud

Moulinsart Bijt In Het Zand (En Nog Niet Lichtjes)


Gast Kontiki

Recommended Posts

Gast Kameraad Mauser

https://nl.wikipedia.org/wiki/Copyleft

 

 

Copyleft is de toepassing van de auteursrechtwetgeving om het publiek de vrijheid te geven om een werk en alle daarvan afgeleide werken te wijzigen en te herdistribueren, en het daarbij onmogelijk te maken het werk of afgeleide werken te herdistribueren onder voorwaarden die die vrijheid beperken. Het woord copyleft kan hierbij gezien worden als een parodie op copyright (het woord right betekent in het Engels naast 'recht' tevens 'rechts', en 'left' verwijst dan naar het tegenovergestelde: links), waarbij men, in de traditionele toepassing, een bepaalde creatie juist afschermt van vrije distributie.

 

Copyleft zorgt ervoor dat wijzigingen die door anderen worden gemaakt en verspreid later altijd opnieuw kunnen worden veranderd. Op deze manier kan niemand het werk aan het publiek 'ontfutselen' door het aan te passen of in eigen werken op te nemen en het vervolgens onder een eigen, meer beperkte licentie uit te geven. Op deze manier kan het originele werk én alle afgeleiden daarvan steeds weer vrij worden aangepast, uitgebreid en verbeterd.

Copyleft onderscheidt zich daarin van 'laksere' licenties zoals de BSD-licenties die wél toestaan dat men (delen van) het werk of afgeleiden daarvan onder een propriëtaire licentie herdistribueert.

 

De GPL was een van de eerste licenties die op deze manier functioneert. Deze licentie is voornamelijk bedoeld voor software. De Free Software Foundation heeft nog twee andere copyleft-licenties opgezet: de LGPL en de GFDL. Deze laatste werd gebruikt door Wikipedia, tegenwoordig gebruikt die online-encyclopedie de CC BY-SA-licentie van Creative Commons, ook een copyleft-licentie.


Hoe verhoudt dit zich mbt Moulinsart?

Link naar reactie
  • 4 months later...

Het is geen volledige overwinning van het Hergé Genootschap, ze mogen geen gebruik meer maken van afbeeldingen die niet uit de albums komen en dat is net het interessantst om te tonen. Ik vond al vreemd dat het kon omdat citaatrecht niet geldig is als je een tijdschrift volledig rond 1 figuur opzet.

Link naar reactie

Het is geen volledige overwinning van het Hergé Genootschap, ze mogen geen gebruik meer maken van afbeeldingen die niet uit de albums komen en dat is net het interessantst om te tonen.

Dat was ook mijn eerste reactie (nou ja, eigenlijk mijn tweede), maar tegelijk is toch Moulinsart tot de orde geroepen.

Link naar reactie
  • 5 months later...

De brief is ook gedateerd "1th of April" dus hoe kan die al een paar dagen eerder ontvangen zijn.

 

Je moet wel guts hebben om een brief van die Rodwell - inclusief handtekening - te vervalsen, als is het maar een grapje. Want die gozer heeft niet zoveel gevoel voor humor dacht ik? 

 

Zal dus wel van een anonieme grappenmaker komen...dan zal ik er als genootschap toch ook niet echt blij mee zijn.

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Blijft 1 april.

Volgens mij opgezet door het genootschap zelf.

Het HG is dan ook een 1 aprilgrap. Moulinsart ook. Verschil met andere grappen is, bij hen is het iedere dag 1 april.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...