Ga naar inhoud

Robocity, Door Marlon Teunissen.


Recommended Posts

Die Robocity van Marlon Teunissen, is dat iets?

Op de Stripspeciaalzaak was er een vooruitblik, maar daar stond al bij al niet veel in.

Dat het eerder verschene was in het verdwenen blad Strips2Go!, dat het van een Nederlandse is die sterk beïnvloed is door manga en anime, dat het kwalitatief "er door de kwaliteit wel bovenuit" sprong.

Maar verder was er weinig om je echt een idee te kunnen vormen.

Niemand hier die het genoeg kent?

Wie het album voor 31 mei bij een stripspeciaalzaak bestelde, kreeg er een artprint bij aankoop bij. Zijn we die 31 mei toch wel niet voorbij, zeker ...

Link naar reactie

Vanaf het moment dat ik de tekeningen van het eerste schutblad zag, was ik overtuigd van Teunissens tekenkwaliteit: soepele lijnen, niets geforceerd. Alles past mooi in elkaar. Het schutblad iz z/w en dat toont vaak beter dat iemand kan tekenen dat kleurentekeningen.

Het verhaal is aardig, maar wat dunnetjes. Maar ze noemt het zelf een "klein verhaal".

Het is een afgerond geheel, wat een prima kans voor een kennismaking is, maar ik denk dat Teunissen stilletjes wel hoopt er een vervolg op te maken.

Link naar reactie

Te klein?

Ik vind hem voor het binnenwerk zelfs iets te groot.

Je weet: het is sterk beïnvloed door manga, en dat betekent in dit geval redelijk grote tekeningen, en dus niet te veel vakjes per pagina. Dan mag het formaat niet te groot zijn.

Het boek zit er ook dunner uit dan het eigenlijk is. Ik wist dat het 80 p's was, en toen de boekhandelaar het op de toonbank legde, geloofde ik niet dat het 80 p's was. Ik heb ze thuis zelfs geteld. Als het wat kleiner was geweest, had het wat dikker geleken. Nu lijkt het duur voor wat het is, terwijl 15 euro voor 80 p's een goeie prijs is voor een strip.

Link naar reactie

Ik weet wel wat af van filmpjes op YouTube, en ben het zondag eens gaan bekijken.

Het is boven 500 weergegaven gegaan ("views", in YouTube-jargon). Is dat veel? Bwah ... er zijn mensen met filmpjes van een half miljoen views en zelfs miljoenen views.

Interssanter vind ik dat het zondag 13 likes had, en 7 dislikes. Dat is dus 50% dislikes van het aantal likes.

Betekent dat iets?

Wel: er is een filmpje van Justin Bieber dat boven het miljard views is gaan, maar dat meer dislikes dan likes heeft.

Is er dan nog eigenlijk iets dat iets betekent?

Ik moet zeggen dat ik slechtere filmpjes heb gezien dan dit hier.

Als die videomaker écht een succes wil worden, zal hij moeten adverteren voor zijn filmpje. Hij weet dat trouwens. Hij heeft ook een filmpje waarin hij zegt dat het succes van filmpjes een kwestie van geluk en promotie is. Volgens mij promoot hij niet.

En dan is 500 views echt wel veel.

Dus die likes hebben het blijkbaar toch bij her rechte eind. Meer likes dan dislikes betekent in elk geval dat de likes het gewonnen hebben.

Link naar reactie

Ik weet wel wat af van filmpjes op YouTube, en ben het zondag eens gaan bekijken.

Het is boven 500 weergegaven gegaan ("views", in YouTube-jargon). Is dat veel? Bwah ... er zijn mensen met filmpjes van een half miljoen views en zelfs miljoenen views.

Interssanter vind ik dat het zondag 13 likes had, en 7 dislikes. Dat is dus 50% dislikes van het aantal likes.

Betekent dat iets?

Wel: er is een filmpje van Justin Bieber dat boven het miljard views is gaan, maar dat meer dislikes dan likes heeft.

Is er dan nog eigenlijk iets dat iets betekent?

Ik moet zeggen dat ik slechtere filmpjes heb gezien dan dit hier.

Als die videomaker écht een succes wil worden, zal hij moeten adverteren voor zijn filmpje. Hij weet dat trouwens. Hij heeft ook een filmpje waarin hij zegt dat het succes van filmpjes een kwestie van geluk en promotie is. Volgens mij promoot hij niet.

En dan is 500 views echt wel veel.

Dus die likes hebben het blijkbaar toch bij her rechte eind. Meer likes dan dislikes betekent in elk geval dat de likes het gewonnen hebben.

De meest bekeken video is nog altijd Gangnam Style: meer dan 2,3 miljard views! En dat is op de ene, officiële video. Er zijn nog een heleboel kopieën en allerlei parodieën.

Daartegen stelt 500 niks voor.

Link naar reactie

Te klein?

Ik vind hem voor het binnenwerk zelfs iets te groot.

Je weet: het is sterk beïnvloed door manga, en dat betekent in dit geval redelijk grote tekeningen, en dus niet te veel vakjes per pagina. Dan mag het formaat niet te groot zijn.

Het boek zit er ook dunner uit dan het eigenlijk is. Ik wist dat het 80 p's was, en toen de boekhandelaar het op de toonbank legde, geloofde ik niet dat het 80 p's was. Ik heb ze thuis zelfs geteld. Als het wat kleiner was geweest, had het wat dikker geleken. Nu lijkt het duur voor wat het is, terwijl 15 euro voor 80 p's een goeie prijs is voor een strip.

 

Maar manga is zwart wit. Dit is kleur.

Die grote tekeningen verdienen "exposure" zodat de mooie inkleuringen beter tot hun recht komen. Marlon heeft heel veel tijd en energie gestoken in die inkleuringen, en het formaat brengt dat niet 100% tot hun recht IMO.

 

Ik ken maar weinig strips die "beter" worden door een kleiner formaat, eerlijk gezegd.

Link naar reactie

Z/w of kleur heeft niets te maken met al dan niet manga zijn.

Het is een waanbeeld dat manga z/w moét zijn.

 

Voor mij is manga strips die in Japan zijn gemaakt door Japanse Japanners.

Strips getekend door Japanners buiten Japan, of door niet in Japan geboren Japanners die naar Japan zijn teruggekeerd en in Japan werken, of door niet-Japanners in Japan, zijn grensgevallen.

 

Wat Marlon Teunissen doet is dus helemaal geen manga, maar wél geïnspireerd door manga. Overigens ziet ze er zelf veel steampunk in, maar wou ze een andere variant van steampunk, i.p.v. de cliché 19e-eeuwse Britse setting van veel steampunk.

Ze is een Nederlandse die in Nederland tekent. Ze heeft wel Japans gestudeerd, en was zelfs een tijdje voor een stage in Japan, maar dat maakt van haar strips nog geen manga.

 

Verder zijn in manga alle formaten en technieken mogelijk. Alleen blijken de meest populaire het kleinere z/w-formaat te zijn. Daar is waarschijnlijk een platte economisch reden voor: het is de goedkoopste uitgavevorm.

Maar is een afwijkend formaat, zoals bijv. De Rode Driehoek van Andreas, een reden om een strip geen Europese strip te noemen? Ik dacht het niet.

Het feit dat Robocity gekleurd is, heeft dus niets te maken met het feit of het manga is.

 

Wat het formaat betreft: ik vind dat sommige vergroot uitgegeven strips meer verliezen dan winnen. De tekeningen worden opgeblazen en "te leeg". Robociyt zou er minder last van hebben doordat er met nuances is ingekleud, maar de "leegte" is niet te vermijden. Als een strips getekend is op 25 x 15 cm, wint het niets door een uitgave op 50 x 30 cm. Overigen is een groot uitgegeven strip gewoon onhandig om te lezen. Ik laat vergrote, opgeblazen strips dan ook liever in de boekhandel achter.

 

Ik wil over het formaat ook nog opmerken dat strips lange tijd op een groter formaat werden getekend dan waarop ze werden uitgegeven. O.a. bij Dupuis was dat het geval. Om een redactiefase over te slaan en kosten te besparen, werd toen eind de jaren 70 of in de jaren 80 de tekenaars opgedragen te tekenen op het publicatieformaat;

Dat betekent dus dat het gepubliceerde formaat van strips uit een bepaalde periode niet het tekenformaat was, en daaruit kan de indruk ontstaan dat strips erbij winnen als ze op groot formaat worden uitgegeven.

Link naar reactie

O.a. bij Dupuis was dat het geval. Om een redactiefase over te slaan en kosten te besparen, werd toen eind de jaren 70 of in de jaren 80 de tekenaars opgedragen te tekenen op het publicatieformaat;

Dit is werkelijk de allereerste keer dat ik hiervan hoor. Hier had ik wel een bron bij willen zien.

Link naar reactie

Ik denk dat ik het eens in een aflevering van Robbedoes heb gelezen.

 

Volgens mij is er dit gebeurt:

je weet dat Spirou/Robbedoes oorspronkelijk op een groter formaat verscheen, maar tijdens WOII schakelden ze wegens de papierschaarste over naar een kleiner formaat (dat is niet hetzelfde als het huidige, ze hebben het later nog eens een beetje veranderd).

Ik denk dat de tekenaars echter niet overschakelden naar een kleiner formaat. Dat was waarschijnlijk een kwestie van tekentechniek: op groter formaat kun je gemakkelijker de details invullen.

Toen het blad het dan moeilijk kreeg, zochten ze besparingen, en viel o.a. die verkleinslag weg. De brievenrubriek was bijv. ook verdwenen.

 

De kwestie is natuurlijk nooit helemaal zuiver: Franquin, bijv., maakte zijn tekeningen, vergrote ze dan, vulde op het grote formaat de details in, en verkleinde ze daarna weer.

 

Overigens vind ik dat je op twee manieren ziet dat Robbedoes/Spirou niet meer werd/wordt verkleind:

- sommige tekenaars begonnen foutjes te maken in de kleine details, een arm die bijv. niet echt goed is getekend als het personage te klein is

- de tekeningen werden echter veel soepeler: als je verkleint, krijgen de tekeningen iets "gedrongens", en dat heb je tegenwoordig niet meer

Link naar reactie

- de tekeningen werden echter veel soepeler: als je verkleint, krijgen de tekeningen iets "gedrongens", en dat heb je tegenwoordig niet meer

 

???

 

Het kan aan mij liggen, maar ik snap er echt niets van.

 

Ten eerste denk ik dat de meeste (analoge) tekenaars minimaal op een A3-formaat hun platen afwerken. Vaak zelfs nog groter.

 

Ten tweede zie ik niet goed in waarom verkleinen tegenwoordig duurder zou moeten zijn? Digitaal doe je er toch gewoon mee wat je wil?

 

En ten derde zie ik niet goed in waarom personages iets "gedrongens" zouden krijgen, als je de kaders in dezelfde verhoudingen als de originele verkleint.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Nou ook niet overdrijven met dat "doorslaan". De enige veronderstelling die ik maak, is dat de tekenaars waren blijven doorwerken op het grote formaat, terwijl het blad op een kleiner formaat verscheen.

De rest zijn géén veronderstellingen.

Ik ga me op een forum ook niet uit de pleuris werken om bronnen en citaatvermeldingen te geven alsof ik een wetenschappelijk artikel schrijf.

Link naar reactie

???

Ten eerste denk ik dat de meeste (analoge) tekenaars minimaal op een A3-formaat hun platen afwerken. Vaak zelfs nog groter.

 

 

Ten tweede zie ik niet goed in waarom verkleinen tegenwoordig duurder zou moeten zijn? Digitaal doe je er toch gewoon mee wat je wil?

De verkleiningsoperatie werd bij Robbedoes/Spirou doorgevoerd voor de digitalisering.

 

En ten derde zie ik niet goed in waarom personages iets "gedrongens" zouden krijgen, als je de kaders in dezelfde verhoudingen als de originele verkleint.

Ik het het niet alleen over personages: elk aspect van de tekening krijgt dat. De tekening wordt "zwarter", "donkerder". "Gedrongener" is misschien niet het goede woord. Elke fotokopiedienst zal je kunnen bevestigen dat verkleinen niet 100% werkt. Digitaal verkleinen werd misschien beter, maar als het niet digitaal is, heb je lensfouten.

Link naar reactie

Andreas heeft voor Cromwell Stone op een heel groot formaat gewerkt, maar ik weet niet meer welk.

Hij wil dat echter niet meer doen, omdat de tekening een vervorming kreeg. Doordat de onderkant een stuk dicher bij hem lag dan de bovenkant, is er een trapeziumeffect. Tenminste, volgens Andreas.

Nu heb ik zelf nog nooit dat trapeziumeffect in Cromwell Stone kunnen zien, maar al spuiten kunstenaars vaak veel rook, ik denk niet dat Andreas het zomaar zegt,

Link naar reactie

Ik heb het gevoel dat de discussie nu plots over iets anders gaat. Als Andreas een trapeziumeffect merkt doordat de onderkant dichter bij hem ligt, is dat niet aan de kwaliteit van de vergrotingen of verkleiningen gelegen, maar aan het tekencomfort dat hij al dan niet heeft bij grote pagina's.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Het gaat in elk geval niet over Robocity.

 

Tis waar, excuus. On-topic: ik heb die preview bekeken, de besprekingen gelezen en ik ben nu best benieuwd. Aangezien ik voor mijn verlof toch nog eens langs de stripwinkel loop, ga ik het daar zeker eens doorbladeren en eventueel dan ook aanschaffen.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...