Ga naar inhoud

Help Eens Een Forummer: Hi-Fi


Recommended Posts

In mijn woonkamer staat een stereo: radio, CD-speler en versterker, geflankeerd door twee boksen. De hele digitale revolutie is grotendeels aan mij voorbij gegaan. Maar nu wil mijn vrouw de hele zwik buiten. Bij de verbouwing hebben we kabels voor boksen voorzien van de plaats waar de stereo nu staat naar de keuken, de eethoek en de zithoek (eigenlijk zijn deze drie ruimtes één grote open ruimte) zodat we drie paar boksen kunnen gebruiken.

De vraag is nu: wat bestaat er en wie gebruikt wat? Ik wil niet draadloos, want boksen die draadloos werken hebben euh... draden nodig om voeding te krijgen. Toch? Ook geen bluetooth draagbaar spelertje dat ik moet meesleuren van de keuken naar de eethoek. Dat is voor pick-nicks. Dus: één centrale drager van muziek (Ipad of andere tablet? Ik ga geen laptop in de woonkamer zetten.) die drie paar boksen kan bedienen via kabels. Geen fancy shit die toelaat om in vijf ruimtes naar vijf verschillende dingen te luisteren. What is your setup?

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Ik vrees dat ik zal moeten digitaliseren.

 

@Zwendel: en waar staat de muziek dan op? Mevrouw Waldorf wil ook de cd-rekken weg.

 

B&O is hier al binnen. Ik heb een Beovision 2000 RG die volgend jaar 50 wordt. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Ik heb vergelijkbare situatie, in feite één grote ruimte met 6 aansluitingen voorzien. Momenteel oude technics installatie en 2 boxen van KEF.

 

Ik heb lang gezocht en voor mij is gewoon goede kwaliteit voldoende. Prijs kwaliteit heb ik gekozen voor de Sonos connect amp. (http://www.sonos.com/nl-be/shop/connectamp?r=1).

 

Ik ben langzaam aan bezig met al mijn muziek te digitaliseren. Ik koop ook meer en meer op iTunes. Al mijn muziek staat op een Synology NAS. Dit is een zeer gebruiksvriendelijk mini servertje dat niet duur is. De mogelijkheden hiermee zijn eindeloos. Als ik in iTunes download moet ik wel een kopie op mijn Synology zetten in mp3 of mp4 formaat. Eigenlijk is je muziek nu van overal toegankelijk.

 

De sonos hierboven heeft het grote voordeel dat die niet draadloos hoeft te werken. Je kan er 4 eigen boxen op aansluiten. Je kan er ook een CD speler op aansluiten. Je plugt die in het netwerk en de stroom, koppelt de boxen aan, definieert waar je muziek staat en 5 minuten later is dat gebruiksklaar. Bediening kan via afstandsbediening, maar wij gebruiken onze gsm of tablet. Internetradio en streaming services werken vlekkeloos.

 

Op onze amp hebben we twee boxen aangesloten die ophangen in de eetruimte. Na lang twijfelen gaan we de aansluitingen in de zithoek niet gebruiken en komt er onder de tv een soundbar van sonos. Niet goedkoop, maar geeft een betere klant dan onze 2 kef boxen. Ook bekabeld. In de keuken gaan we een play one zetten via wifi maar wel met stopcontact.

 

Met één druk op knop speelt alles of in zones. Soundbar speelt altijd met de tv. Door de muziek centraal te beheren ben je ook niet afhankelijk van je internetverbinding.

 

De alternatieve opstellen was 4 nieuwe boxen (boston AK 25) op de sonos amp. Niets aan de tv. En een nieuwe Tivoli keukenradio die nergens aan gekoppeld is.

Link naar reactie

Al ik het goed snap kan al je muziek gewoon op de harde schijf zetten en dan ben je vertrokken. Wel zien of hij 3 paar boxen kan aansturen.

 

Je kan ook al je muziek op een ipod zetten en dan heb je enkel maar een gewone receiver nodig (de mijne hangt aan de misc. ingang van een 80 euro mini stereo). Dan moet je natuurlijk alles via het schermpje van je ipod doen.

 

Het grote voordeel van die Beo is dat je alles via een touchscreen kan doen.

 

ps. ik ben niet zo goed op de hoogte van de meest recente compressieformaten, maar ipod is géén hifi (verre van).

Link naar reactie

Koop een mac mini en een hoop airports :D

 

Zelf heb ik een Marantz-setup met netwerkmogelijkheden (dus ook aan de NAS), maar ik leg nog geregeld een Cd'tje op. Boxen in tv-ruimte en zithoek. Safetygirl vond die bakken wel mooi... (gelukkig!)

(òÓ,)_\,,/

 

Schoonheid bestaat slechts bij de gratie van lelijkheid.

Link naar reactie

Apple heeft nu ook een streaming muziekdienst en een radio, ik zou daar volledig op inspelen.

Je zet een Media Bridge zoals Sonos Connect Amp die samenwerkt met Airplay en dan kun je elke iPad of iPhone gebruiken voor de muziek (ook Android denk ik), je kunt ook een goedkope iPad enkel met dit doel gebruiken. Je hebt een model dat je aansluit op een stereo of een Amp-model waar je de boxen rechtstreeks op aansluit. Neemt niet veel plaats in en elke tablet of smartphone in je netwerk kan het bedienen en streamen. Wel de laatste nieuwe versie aanschaffen dus goed informeren.

http://www.sonos.com/en-gb/products/wireless-stereo-components

 

sonos_ZP90_x500.gif
 

Link naar reactie

Ik zit ook een beetje te zoeken op een gelijkaardige situatie voor mijn ouders. ( Alleen moeten de bestaande versterker en boksen blijven, dus al die amp oplossingen zijn een beetje overkill, en een interface die geen smart phone vereist en geen te kleine lettertjes heeft op de display zijn een groot pluspunt. :) )

Link naar reactie

Ik zit ook een beetje te zoeken op een gelijkaardige situatie voor mijn ouders. ( Alleen moeten de bestaande versterker en boksen blijven, dus al die amp oplossingen zijn een beetje overkill, en een interface die geen smart phone vereist en geen te kleine lettertjes heeft op de display zijn een groot pluspunt. :) )

Is het niet het simpelste dan om er een laptop aan te hangen (eventueel met een grote harde schijf eraan)?

Link naar reactie

Dan de Sonos Connect (zonder amp) en een tablet waar waar alles heel groot op staat. :)

 

Er zijn veel oplossingen maar je ziet door de bomen het bos niet meer, ik durf zelf niets kopen. Voorlopig hebben we een Apple HiFi en een bluetooth box en dat is voldoende, we zijn geen audio-liefhebbers.

Plus onze smaken zijn zo verschillend dat ik en m'n dochter een draadloze koptelefoon op doen, die luistert nu al een paar weken naar dezelfde 6 manga liedjes.  :castle:

 

120908-apple-ipod-hi-fi.jpg

Link naar reactie

Ik heb B&O links laten liggen, en ben volledig gegaan voor Geneva. 1 Voedingskabel ( gewone stekker ), that's it. geneva-sound-system-model-l-met-voet-wit

 

Tegenwoordig zijn ze ook mee met de wireless zaken http://www.genevalab.com/sound/be_en/

Excellent geluid, strak design en vrouwvriendelijk ( 1 stekker én de Sound L kan nog haar CDs spelen ) 

 

http://www.genevalab.com/sound/be_en/hifi-simplified/sound-quality/

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Dat ziet er strak uit. Maar: ik ga dat ding niet liggen rondsleuren in huis. Ik wil mijn boksen ophangen zodat ik er niet over struikel. En waar moet ik mijn muziek op zetten? Toch niet op mijn telefong? Dat is iets voor in de auto.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Bon, de toekomst is begonnen. CD's en zelfs het lokaal opslaan van digitale muziek is iets voor troglodieten. In de aanloop naar de aanschaf van het nieuwe toestel heb ik een gratis proefabonnement genomen op Deezer en ik ben aangenaam verrast door het gebruiksgemak en de vele leuke dingetjes die ik al te horen gekregen heb. Ik ben dan wel weer verbaasd dat de Beatles niet te krijgen zijn (ik zal dus toch een NAS moeten plaatsen met mijn collectie cd's) en van Afghan Whighs vind ik Gentlemen niet. 

De kabeltjes die we destijds zonder veel nadenken geplaatst hebben blijken zinloos. We moeten dus toch voor een draadloze speler gaan.

 

cdeb72d25ff7bc838af25eafa3e04f2b.jpg

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
  • 4 weeks later...
  • 1 year later...
30 minuten geleden, The Alderwood zei:

De soundmaster pl186 zou niet zo'n goed geluid hebben en de naald is van plastiek. Blijkbaar is dat niet ideaal voor oude vinyl. 

 

Als je bezorgd bent voor je platen en een goed geluid wil zou ik toch naar een échte platenspeler kijken: Sony, Denon, Pioneer, etc. de klassieke merken.

Link naar reactie

Heb je een stereoketen met versterker en boxen? Dan heb je daar al een phono aansluiting.

Als je dat nog niet hebt, dan moet je dat kopen of een platendraaier met bluetooth en een bluetooth-speaker, zoals ik eerder schreef.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Bij moderne stereoketens heb je meestal geen phono ingang. Je kan wel een voorversterker kopen die je tussen de platenspeler en de versterker zet. Bijvoorbeeld:

 

http://www.conrad.be/ce/nl/product/1230714/Phonovoorversterker-SpeaKa-Professional?ref=list

 

Als platenspeler en versterker een usb aansluiting hebben lukt het ook.

 

En sommige platenspelers hebben een ingebouwde voorversterker zoals deze:

 

https://www.bol.com/nl/p/sony-ps-lx300-zwart/9000000008196794/?country=BE&suggestionType=browse

Link naar reactie
53 minuten geleden, The Alderwood zei:

En nog iets. Ik merk dat de nieuwste modellen weer teruggrijpen naar belt-driven spelers, terwijl mijn intuïtie zegt dat direct driven beter is. 

Direct drive is voor DJ's maar je hoort ze wel als je stille muziek speelt, een belt is geruisloos. Da's dan toch de theorie erachter.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...