Ga naar inhoud

From Belgium With Love


Lük Bey

Recommended Posts

Ik zou mezelf niet meteen een Belgicist noemen (en al helemaal geen monarchist), maar een klein beetje nationale trots zou de gemiddelde Belg geen kwaad doen me dunkt. Ik heb onlangs een filmpje ineengeflanst met de bekendste "Belgen" (ruim gedefinieerd want er zitten bv Middeleeuwers bij). En ja, de ons omringende landen kunnen wellicht een indrukwekkender lijstje voorleggen maar dat eeuwige minderwaardigheidscomplex van ons mag best wat minder vind ik.

Bekijk het https://www.youtube.com/watch?v=SvAdQOs3qUc'>hier.

Voor wie liever goedbedoeld de draak steekt met de Belgen, is er http://www.youtube.com/watch?v=MDzpOJEy180'>deze compilatie die ik zowat een jaar geleden gepost heb, met alle referenties aan ons land die ik me uit allerlei Angelsaksische humoristische programma's kon herinneren.

Link naar reactie

Goeie tips, ik pas het waarschijnlijk nog aan - ik heb ook een paar typfouten gezien die me storen. En intussen zijn er nog een paar bekende Belgen bijgekomen die ik er bij zou kunnen zetten: Netsky, die knapen die dat recente Britney Spears-nr geschreven hebben en euh, Gérard Depardieu.

 

En Chris Whitley zou er toch ook als "honorable mention" bij mogen staan, maar ik vind het zo al een beetje pop-heavy.

Link naar reactie

Horta en Van Lierde zitten erin hoor.

 

de muziek van Wim Mertens speelt wel gedurende de eerste 4 minuten, dat leek me genoeg (hij krijgt op 't einde een credit net als andere muzikanten die er anders niet inzitten zoals Hooverphonic en Praga Khan)

 

En van Raoul Servais zit "Taxandria" erin.

 

Studio 100 had ik geweerd omdat ik "bekend in buurlanden" zo weinig moegelijk meetelde. Anders moeten Urbanus en Clouseau er ook in. Maar als ze echt zo groot zijn, dan kan ik ze nog wel toevoegen.

Link naar reactie

Mooi gedaan,

alleen heb ik zo over Hithouse (Peter Slaghuis) en 2 unlimited zo mijn twijfels of deze in België geboren zijn, ok de producers waren Belgisch, maar de personen zelf volgens mij niet...

 

Waar blijven de Mechelse- en Tervurense herder?

 

Hostia!

"Wenn ich das Wort Kultur höre, entsichere ich den Revolver"

Link naar reactie

En nu krijg je dus hetvolgende te zien.

 

 

Deze video bevat inhoud van IDOL, UMPG Publishing, EMI Music Publishing, Warner Chappell en EMI. Een of beide partners hebben deze inhoud wegens auteursrechtschending geblokkeerd.

Het spijt ons.

Je ne suis pas de ceux qui disent : " Ce n'est rien, 
 C'est une femme qui se noie. "

Link naar reactie

Haar zocht ik nog! Zij is toch diegene die al die algoritmes bedacht (of wat was het) als wiskundige?

Jep, de wavelets die onder andere in JPEG2000 gebruikt worden.

Maar nog belangrijker - naar mijn mening - is dat ze ze niet voor zichzelf patenteerde, maar vrij ter beschikking stelde van de wereld in een handzame, implementeerbare vorm. Dat maakt haar ècht groot.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Jep, de wavelets die onder andere in JPEG2000 gebruikt worden.

Maar nog belangrijker - naar mijn mening - is dat ze ze niet voor zichzelf patenteerde, maar vrij ter beschikking stelde van de wereld in een handzame, implementeerbare vorm. Dat maakt haar ècht groot.

 

Correct.

 

Tot afschuw van economen en lieden met een handelsgeest toegewijd aan de mammon ( jawel retep, de mammon ) die dergelijke mensen kleineren als dromerige regenbooghippies. Maar de sociobiologie bewijst het tegendeel.

Link naar reactie
  • 2 months later...
Gast Natte aap

goed gedaan. 

 

Meg Stuart (damaged goods) werkt in Brussel. (voor die honorabele mentions :) )

 

Mijn vader zei altijd dat die smeerlapperij van een oploskoffie uitgevonden was door een Belg, ik ben het naar aanleiding van je filmpje eens gaan opzoeken en verrek, hij had gelijk. George Constant Louis Washington geboren in kortrijk 1871 blijkt aan de wieg van de oploskoffie gestaan te hebben, hij heeft misschien de oploskoffie niet zelf bedacht maar toch het productieproces uitgevonden. Had mijn vader toch gelijk :)

 

Roldan de argote heeft de straat van Magellaan ontdekt (daar deed mijn aardrijkskundeleraar zo lyrisch over omdat wij een Roland in de klas hadden en die simpele man daar een grapje over maakte dat de roland de rest van zijn schoolcarriere bleef achtervolgen)

 

Waar Tim Berners-Lee als uitvinder van het www wordt voorgesteld, mogen we de rol van Robert Cailliau niet vergeten. Hij heeft dan misschien niet daadwerkelijk het hypertextsysteem zelf bedacht, maar zijn rol was van cruciaal belang (or so I'm told, maar Yncke zal daar vast meer over weten dan ik, over naar jou Yncke ... )

 

Ik denk dat je toots Thielemans in je filmpje hebt gezet, maar ik weet het niet meer zeker, maar die mag niet ontbreken. Verder zeer gerenommeerd in het buitenland: Nathalie Loriers, Michael Herr (toerde met chet baker en joe henderson), Chris Joris (percusionist)

Andere bekende Belgische muzikanten/componisten josquin des prez (van wie vermoedt wordt dat hij in doornik is geboren), Marc Moulin (maar je hebt telex al), had je hooverphonic die een stukje muziek op een film van bertollicci hadden en evil superstars die een liedje voor een film van guy ritchie leverden.

 

De red star line (die vanuit Antwerpen naar de states voerde en o.a. Einstein naar Amerika voer)

 

Plantijn (of heb ik die gemist?)

Dan was er nog een Belg die een belangrijke stad in Amerika heeft ontdekt in dienst van de Nederlanders, maar ik kom er niet meer op.

Link naar reactie

Waar Tim Berners-Lee als uitvinder van het www wordt voorgesteld, mogen we de rol van Robert Cailliau niet vergeten. Hij heeft dan misschien niet daadwerkelijk het hypertextsysteem zelf bedacht, maar zijn rol was van cruciaal belang (or so I'm told, maar Yncke zal daar vast meer over weten dan ik, over naar jou Yncke ... )

 

Euh, waarom ikke? :)

 

Zijn visie was in ieder geval ver voor op wat het internet zelfs nu 'maar' is, dus hij verdient toch zeker een vermelding als een van de peetvaders van het wwweb, da's waar.

Link naar reactie
Gast Natte aap

Euh, waarom ikke? :)

 

Zijn visie was in ieder geval ver voor op wat het internet zelfs nu 'maar' is, dus hij verdient toch zeker een vermelding als een van de peetvaders van het wwweb, da's waar.

 omdat jij daar volgens mij meer van af weet dan ik :D

Link naar reactie
Gast Natte aap

btw, ik vind het een schitterend filmpje hoor. Knap gemaakt.

 

zou het ook niet tof zijn om de slagvelden die in Belgie liggen bij elkaar te groeperen? Bastogne, Passchendaele, Eben-Emael, Waterloo, guldensporenslag in kortrijk, ...

 

Ingrid Berghmans heeft ook ooit een gouden medaille gehaald, net als Fred de burghgraeve. 

 

Pierre Celis kennen ze zeer goed in de USA. (hoegaarden en Celis White)

 

Toen ik daarstraks jouw filmpje aanraadde aan een collega, wist die me te vertellen dat Albert Claude ook ooit een nobelprijs voor fysiologie/geneeskunde heeft gewonnen. Maar ik kan me niet herinneren of die al in je overzichtje zat :)

 

Allez, het zijn maar wat ideetjes hé, je filmpje zit al ei-vol en is supergoed gemaakt. Ik heb het al aan veel mensen doorgestuurd :)

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Ik moet precies eens vaker komen kijken hier. Mersie voor alle lof, ik ga het wel niet verder aanpassen want we kunnen bezig blijven natuurlijk. Het mag wel duidelijk zijn dat het redelijk pop-vriendelijk is maar het is dan ook maar een YouTube-filmpje en geen Wetenschappelijk-Forum-filmpje nietwaar. Vandaar dus: Netsky wel, Albert Claude niet.

 

Al zitten er wel een paar hele goeie suggesties bij, als ik het ooit alsnog aanpas, komen die er allicht nog bij.

 

(Ik had een jaar eerder overigens ook, voor de Belgen met humor, een

gemaakt. Dat was nogal wat succesvoller - meer dan een kwart miljoen keer bekeken - en heb ik onlangs nog wat aangepast op basis van suggesties)
Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

(Ik had een jaar eerder overigens ook, voor de Belgen met humor, een anti-Belgisch compilatietje gemaakt. Dat was nogal wat succesvoller - meer dan een kwart miljoen keer bekeken - en heb ik onlangs nog wat aangepast op basis van suggesties)

Vanwaar komt die steeds terugkerende lichtjes spottende humor omtrent België, bij de Angelsaksers in feite vandaan?

Link naar reactie

Dat neerbuigende (al dan niet voor de grap) hebben de Engelsen wat tegenover alle landen peins ik, maar als ze een non-specifiek "veilig" doelwit willen, is België (of soms Albanië) vaak de keuze. Klein landje, weinig nationale identiteit, weinig bestaande vooroordelen, geen risico om van racisme beschuldigd te worden... 

 

Bij de meeste andere landen horen allerlei gevoelige clichés, of ze waren ooit militaire tegenstanders, zodat de grap al snel te geladen zou worden. "België" is een lekker neutrale punchline. 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

En dankzij Natte Aap vond ik dat ik het NOG MAAR EENS moest re-editen. Echt veel werk was het niet, gewoon een beetje schuiven, maar toch. Albert Claude mocht uiteindelijk toch niet ontbreken he. En dan heb ik er zelf nog een tweetal bij gevoegd, toch ook kerels die aan een internationale carriere bezig zijn.

 

Alhier de - hopelijk - http://www.youtube.com/watch?v=01sRUQE7SdI&feature=youtu.be'>definitieve versie!

 

Wee degene die nog met een nieuwe "incontournable" aan komt zetten.

Link naar reactie
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
Gast Natte aap

en ik ben één van die 24000. Leuk gemaakt. Die daily show is inderdaad vreselijk slecht zoals je zelf al zei. De andere grappen zijn soms best wel goed. Die Monty Python had ook iets grappiger gemogen, vond ik, maar kom, het is monty python dan mag dat :)

Link naar reactie
  • 2 months later...
  • 5 months later...

 

 

k zou mezelf niet meteen een Belgicist noemen (en al helemaal geen monarchist), maar een klein beetje nationale trots zou de gemiddelde Belg geen kwaad doen me dunkt. Ik heb onlangs een filmpje ineengeflanst met de bekendste "Belgen" (ruim gedefinieerd want er zitten bv Middeleeuwers bij). En ja, de ons omringende landen kunnen wellicht een indrukwekkender lijstje voorleggen maar dat eeuwige minderwaardigheidscomplex van ons mag best wat minder vind ik.

 

Bekijk het hier.

 

Voor wie liever goedbedoeld de draak steekt met de Belgen, is er 

 die ik zowat een jaar geleden gepost heb, met alle referenties aan ons land die ik me uit allerlei Angelsaksische humoristische programma's kon herinneren.

 

Heb ik net nog aan eentje gedacht die écht niet mag ontbreken, dus ik denk dat ik het nog eens opnieuw ga editen. Als er intussen nog andere suggesties zijn, is het dus het moment.

Link naar reactie
  • 1 month later...

Voilà, ik heb het filmpje nog maar eens geupdatet, en één en ander toegevoegd. Het is nu exact 18:30 minuten lang (neurie zelf het Twilight Zone theme maar).

 

https://www.youtube.com/watch?v=SvAdQOs3qUc

 

Zijn er nu ook bij:

 

Jean-Joseph Merlin (uitvinder van de rolschaats)

Robert Cailliau (co-uitvinder van het World Wide Web)

Ferdinand Peeters ("peetvader" van de Pil)

Delfine Persoon

Veerle Baetens

Trixie Whitley

"Martine" (de kinderboekenreeks, wereldwijd vertald - in het NEderlands als "Tiny")

Jean-Michel Charlier

Yakari

 

Hopelijk wordt België nu gesplitst, dan hoeft het niet meer aangepast te worden.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...