Ga naar inhoud

Marvel Bij Standaard Uitgeverij


Gast Kontiki

Recommended Posts

Tjonge, zo heb ik laat op de avond toch nog wat vermakelijk leesvoer... voor mij als bevoorrecht medewerker van zowel RW áls WPG extra boeiend. De popcorn heb ik me prima laten smaken! Het artikel zelf kan ik op het eerste stukje na niet lezen, maar dat begint te vervagen bij de 'Woeste Bonk' die eigenlijk 'Rauwe Bonk' had moeten zijn ;-) De op basis hiervan gemaakte vergelijking tussen de formules van RW en WPG vind ik zelf ook twijfelachtig, al was het maar omdat deze formules nogal wat verschillen, zoals qua vormgeving als qua doelgroep. De fraaie luxe uitgaven van RW vormen een niche binnen een niche, terwijl de semi-magazine/semi-trade bundels van WPG juist zijn bedoeld als poging buiten die niche te treden. Los van de prijs-kwaliteitverhouding is de coverprijs an sich natuurlijk een belangrijke factor en die lijkt me bij de nieuwe Marvel-vertalingen meer dan schappelijk... de drempel is laag genoeg om die jongere lezer (dan wel diens ouders) over de streep te trekken. Als dat kan worden gecombineerd met een veel bredere afzetmarkt (en dat is ook de bedoeling), dan kan dit zomaar het initiatief zijn waar superheldencomicvertalingenminnend Nederland en Vlaanderen al sinds de goedbedoelde maar desondanks weinig succesvolle doorstart door Z-Press op heeft zitten wachten. En concurrentie? Ja, RW en WPG geven dan beide de comics van de grootste Amerikaanse uitgevers in vertaalde vorm uit, maar juist door het verschil in formule zitten ze elkaar allerminst in de weg. RW heeft zich inmiddels bewezen en ik hoop vurig dat ook het initiatief van WPG een succes wordt. Maar waar ik bij RW de expansie vooral zie in de richting van de reguliere boekhandel, zie ik die bij WPG juist in de richting van supermarkten en kiosken everywhere. Over een jaar weten we ongetwijfeld meer! En nu moet ik weer even terug naar zowel Batman: The Dark Knight 3 áls Captain America 2. Wat een vak...!

Link naar reactie

Mijn dochter heeft nog nooit een film/tekenfilm/comic gezien van Spiderman, maar ze eet wél yoghurt met spiderman erop. Die stond in de supermarkt en een vriendje in de klas had dat op zijn boekentas staan. Dus moest ze dat hebben.

 

Die aanwezigheid in de supermarkten helpt echt wel hoor.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Mijn dochter heeft nog nooit een film/tekenfilm/comic gezien van Spiderman, maar ze eet wél yoghurt met spiderman erop. Die stond in de supermarkt en een vriendje in de klas had dat op zijn boekentas staan. Dus moest ze dat hebben.

 

Die aanwezigheid in de supermarkten helpt echt wel hoor.

 

Absoluut. De merchandise die van Marvel alomvertegenwoordigd is ben ik jaloers op moet ik zeggen. Indien ik een display zou moeten maken voor Marvel materiaal dan zou ik in een half uur winkeltijd héél wat bij elkaar hebben. DC? Helaas... ik hoop dat de films volgend jaar daar verandering in brengen!

Link naar reactie

 Overigens, wat de prijs betreft heb ik een steek laten vallen. Voor alle duidelijkheid: het gaat om €6.99 voor 72p.

 

Net nog een krantenreclame gezien voor deze uitgaves (ik dacht eerst dat het reclame was voor een zoveelste actie waarbij een krant strips weggeeft/verkoopt). 6,99 is inderdaad goedkoop. Straks vragen de kopers van de andere Standaard strips zich af waarom ze (bijna) evenveel moeten betalen voor boekjes van ocharme maar 30 pagina's.

Link naar reactie

Alle goede bedoelingen ten spijt en als liefhebber van Amerikaanse comics kan ik me met de beste wil totaal niet voorstellen dat dit initiatief winstgevend zal zijn.  Ik geloof niet dat jongeren (of hun ouders) dit zullen aanschaffen.  Het zou natuurlijk mooi zijn als ik hier helemaal verkeerd in ben.

 

Voila! Ik ben blij dat ik niet de enige ben die het zo bekijkt. 

Link naar reactie

Ze zijn al verschenen, ja.

Ik vond ze goed. Veel leesvoer voor omgerekend weinig geld. Zeer goed getekend, een inkleuring die gewoon àf is, bijzonder knap uitgegeven en ook met het verhaal ben ik mee. Tegen woensdag worden ze allemaal besproken. Ik heb er dus de moeite voor gedaan.

Link naar reactie

Ze zijn al verschenen, ja.

Ik vond ze goed. Veel leesvoer voor omgerekend weinig geld. Zeer goed getekend, een inkleuring die gewoon àf is, bijzonder knap uitgegeven en ook met het verhaal ben ik mee. Tegen woensdag worden ze allemaal besproken. Ik heb er dus de moeite voor gedaan.

thumb-up-terminator+pablo+M+R.jpg

 

Ik hoop echt dat het marsjeert. Bij comics in de US zie je altijd een goeie verkoop bij deel 1 om daarna een stuk te verminderen, ik hoop dat ook Standaard daar rekening mee houdt.

En hopelijk (eens anders formuleren ;) ) kunnen de meeste lezers volgen en liggen ze niet te veel wakker van alle voorgaande mythologie.

Link naar reactie

Vroeger kocht ik die Junior Press uitgaven van de X-men en Spiderman altijd in de krantenwinkel. Dat was ook de enigste plek waar ik die vond. Grappig dat na al die jaren die daar nu terug liggen.

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Twee bemerkingen die ik heb:

 

- Probleem 1 is dat de eerste pagina van deel 2 en 3 nooit op een rechterpagina beginnen (Toch niet in de Spiderman). 

Daardoor vernietig je de oorspronkelijke bladschikking en de bedoelde cliffhangers.

Je gaat ook dubbele pagina's -waar Bendis (de voornaamste schrijver) een handje van weg heeft- breken en dus de leesrichting verwarren. Bij Spiderman is dat dus al het geval. 

 

-Op de titelpagina: waarom zijn de benamingen van de auteurs en tekenaars, inkleurders... eigenlijk in het Engels blijven staan?

Link naar reactie

Zal Standaard ook de nieuwe (hoofd)reeks van Marvels Star Wars uitgeven? Die van Jason Aaron.

Die is namelijk zeer goed. Zou ook perfect passen in het concept: de eerste USA bundel bevat twee grote verhaallijnen, telkens 3 comics (met een cliffhanger, dat wel).

;) just asking. Het is er namelijk het moment voor.

Link naar reactie

Zal Standaard ook de nieuwe (hoofd)reeks van Marvels Star Wars uitgeven? Die van Jason Aaron.

Die is namelijk zeer goed. Zou ook perfect passen in het concept: de eerste USA bundel bevat twee grote verhaallijnen, telkens 3 comics (met een cliffhanger, dat wel).

;) just asking. Het is er namelijk het moment voor.

Brengt Dark Dragon Books die niet uit?

Link naar reactie

DDB bracht die van Dark Horse uit. 

Sinds Disney zit Star Wars nu bij een andere dochter van Disney: Marvel. 

Ik dacht dat Standaard een contract had met Marvel. Of misschien niet rechtstreeks met Marvel. Ik weet het niet hoe dat allemaal werkt ;)

 

Zoals gedaccht brengt DDB de Star Wars albums uit van Disney. Zie bericht van hun Facebook pagina :

 

Disney heeft besloten om ook de Star Wars prequel films te verstrippen op dezelfde wijze als A new hope, Empire strikes back & Return of the jedi. En daar zijn we heel blij mee omdat we alles gaan uitgeven in het Nederlands. Wordt vervolgd....

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...