Ga naar inhoud

Beste Piraten/zeevaartreeks


Recommended Posts

Ik moet mijzelf verbeteren, dat was Kapitein Rob, zelf nooit gelezen, maar blijkt in Nederland nogal bekend?

 

cb60ec30-66d0-012b-47f5-f51af9326505.jpg

 

Ha, Kaptein Rob, de koene nederlandse zeeheld. Een beetje belegen maar Pieter Kuhn kon wel tekenen, prachtige zwart wit tekeningen. Moderne autos ea welvaartszaken, daar had hij moeite mee maar het tekenen van sleepboten, baggermolens, motorjachten, schoeners, jollen, tjalken, kitsen en ander varend gebeuren, daar was hij een meester in. Ik heb die tekeningen eens voorgelegd aan mijn schoonfamilie (meerdere generaties beroeps- en plezier varenslieden) en daar werd waarderend gesproken over de schepen van Kaptein Rob.

Link naar reactie

Misschien had Pieter Kuhn een opleiding als marinetekenaar. Er was ooit een Duitser die zeer goed was in het tekenen en schilderen van oorlogspaarden, en dat merkte je ook. Hij tekende meestal oorlogstaferelen.

 

Sommigen zijn goede tekenaars, maar fantaseren er gewoon wat op los, maar deze heb ik net gevonden op de BBC en kan zo in OnePiece, maar heeft echt bestaan, een half miljard jaar geleden:

 

http://ichef.bbci.co.uk/news/624/cpsprodpb/37F4/production/_83842341_hallucigenia-reconstruction.jpg

Link naar reactie

Dat is 'm. Blijft een rare naam. Zou ik eerder associëren met een compleet ander genre, maar een pikbroek blijkt een zeventiende-eeuwse benaming voor een matroos.

Zo heb je nog wel meer rare namen in stripland. Welke allemaal? Nieuw threadje?

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Er waren tijden dat in Vlaanderen een pik en een lulleke eerbaare woorden waren. Nu wordt er gepoept in de toiletten.

Klopt. In het Vlaenderen van Mijnheer Pastoor was die terminologie en bijhorende handelingen strikt voorbehouden tot de sacristie, de biechtstoel en occasioneel den bureau van Mijnheer Notaris.

Link naar reactie

Pikbroek of pekbroek; bij het onderhoud van de romp van de schepen moest er danig met pek gestreken worden, met pekbroeken tot gevolg... Vandaar die naam voor een matroos.

Pik is toch echt Noordnederlands, dat heeft voor mij geen scabreuze connotatie. Of mogen we dan ook al niet meer pikken zeggen ipv stelen?

 

Is de reeks Tramp al genoemd? Dat vond ik een goeie, met prachtige tekeningen.

Link naar reactie

Is dit ook een piraat?

 

633-1118-large.jpg

 

 

Dat is er een van Uderzo. Johan Pikbroek of zoiets...

 

 

Dat is 'm. Blijft een rare naam. Zou ik eerder associëren met een compleet ander genre, maar een pikbroek blijkt een zeventiende-eeuwse benaming voor een matroos.

Zo heb je nog wel meer rare namen in stripland. Welke allemaal? Nieuw threadje?

 

In het Frans heet hij Jehan Pistolet. Minder bizar maar toch ook wat apart.

Het is best wel een amusant reeksje al haalt het niet het niveau van bv. Hoempa Pa. 

Op De Stripspeciaalzaak staat (bijna) alles wat u moet weten over strips...

•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••

Lid van forum Bonte-II sinds 5 juli 2006 • Mijn LastDodo-shop

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Ik ben de mooie Roodbaard integrales aan het lezen van Sherpa. Verhalen zijn al 50!! jaar oud en staan nog steeds als een huis, klassieke avonturenstrips die echter in vergelijking met de huidige strips wel vrij braaf zijn. Als er al iemand wordt gedood dan zie je amper bloed. Bij een reeks van Delitte is het toch een stuk harder en bloederiger.

Link naar reactie

De fout van de Franse censuurcommissie indertijd die waakte over publicaties die voor de jeugd waren bestemd. Roodbaard verscheen in Pilote dat toen een concurrerend weekblad was van Robbedoes en Kuifje.

Link naar reactie

5fbe79c0-aad6-012b-e3ac-0050569428b1.jpg

 

Ach, Yorik, wat een held!  Puur jeugdsentiment.  Als kind heb ik dit gelezen in een aantal oude exemplaren van het weekblad "Kuifje".  'k Had het verhaal toen niet volledig maar wat ik wel had, vond ik als kleine pagadder (die enkel de Vlaamse krantenstrip gewoon was) fantastisch.

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie
  • 4 years later...
Op 24/6/2015 om 15:08, mojo zei:

Long John Silver

De Havik

Zwart Bloed

Cory de scheepsjongen

Prijzen zijn enorm gezakt. Aantrekkelijk om te kopen. De havik ging laatst compleet in HC weg voor 75. LJS inclusief box compleet onder de 50€. 

Link naar reactie
Op ‎10‎/‎10‎/‎2019 om 18:58, Thesoave zei:

Prijzen zijn enorm gezakt. Aantrekkelijk om te kopen. De havik ging laatst compleet in HC weg voor 75. LJS inclusief box compleet onder de 50€. 

Klopt.  De 4 delen van Long John Silver waren vorig jaar als pakket (maar zonder box) te koop voor € 39,95.  Prijs voor het eerste deel bij verschijnen in 2007 (!) was € 13,00.  De hoge prijzen hadden m.i. vooral te maken met de onvindbaarheid van de uitverkochte delen.  Na de herdruk was er opnieuw makkelijk aan te komen, allicht zelfs te makkelijk als men overgaat tot aanbieden aan promo-prijzen.

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie
  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...