Ga naar inhoud

Weeskinderen In Je Collectie


Gast Kontiki

Recommended Posts

Helaas bewijzen mijn royalty-afrekeingen mijn theorie :(

 

Ik betwijfel of je theorie echt klopt. Zowat alle nieuwe franse strips die ik inkijk hebben duidelijk comics en manga invloeden. Al is het maar in hun lay-out. Of de manier waarop ze actie uitbeelden. En hier in Vlaanderen zijn strips als Amoras en J.Rom toch ook zeer on-Vlaamsch qua beeld- en vertelstijl. Die kruisbestuiving lijkt me ondertussen een feit.

Link naar reactie

Ik betwijfel of je theorie echt klopt. Zowat alle nieuwe franse strips die ik inkijk hebben duidelijk comics en manga invloeden. Al is het maar in hun lay-out. Of de manier waarop ze actie uitbeelden. En hier in Vlaanderen zijn strips als Amoras en J.Rom toch ook zeer on-Vlaamsch qua beeld- en vertelstijl. Die kruisbestuiving lijkt me ondertussen een feit.

 

De nieuwe Franse tekenaars-garde hebben inderdaad veel manga-invloeden, dat klopt. Die zijn dan ook allemaal opgegroeid met Club Dorothée. Maar toch blijven ze nog redelijk ingehouden qua bladindeling.

Maar dat zijn ook niet de grote verkoopstoppers. Behalve de auteurs uit de Ankama-stal maar die hebben hun publiek uit de anime en gamesindustrie gevonden.

Of een Barbucci, die nu zijn hit heeft met een heel Europese bladindeling.

 

Amoras is inderdaad heel onvlaamsch (en maar goed ook) maar echt een directe comic- of manga-invloed zie ik er niet in. Ik zie daar meer cinematische invloeden in. 

Maar ik betwijfel dat Amoras dezelfde (financiële) impact zou hebben gehad als de personages niet Suske en Wiske waren geweest.

Link naar reactie

Ik wil heel graag een echte Vlaamse manga voor kinderen maken, maar ik weet dat een Vlaamse uitgever dat niet zou durven. Ik blijf er echt bij dat een gegeven als Jommeke perfect in manga-vorm kan bestaan en dat je dit aan de Vlaamse jeugd kan verkopen.

Ik zou dat toch graag lezen. En spijtig dat een vlaamse uitgever zich daaraan niet durft te wagen. Ik merk toch in mijn omgeving dat manga echt leeft bij de jeugd. Ik vind zelfs amper leeftijdsgenoten die weten wie Robbedoes is.

Link naar reactie

Ik zou dat toch graag lezen. En spijtig dat een vlaamse uitgever zich daaraan niet durft te wagen. Ik merk toch in mijn omgeving dat manga echt leeft bij de jeugd. Ik vind zelfs amper leeftijdsgenoten die weten wie Robbedoes is.

 

Het is ook een heel groot risico dat die uitgever moet nemen, dat zal ik ze ook nooit kwalijk nemen.

En een Jommeke verkoopt nog altijd goed genoeg in die zeer oubollige stijl maar ik neem nu Jommeke als voorbeeld en niet Suske en Wiske specifiek omdat de wereld van Jommeke wel gemakkelijker vertaald kan worden in het manga idioom.

 

Ten tijde van Morvan en Munuera heeft men Robbedoes effe omgeturnd tot manga door Ooshima. Maar dat experiment werkte niet omdat de stijlkenmerken van Robbedoes zich daar niet voor leenden.

Link naar reactie
Gast Kontiki

Jommeke leeft nog steeds bij kinderen, hoor. Mijn tienjarig neefje en een ander nichtje van negen jaar zijn dat nu aan het ontdekken en ik heb die albums zeker niet aan hen gegeven. Op de trein zit het tegenwoordig vol kinderen die op kamp gaan. Vanmorgen was er een die kwisvragen over Jommeke stelde aan zijn kameraadjes. "Hoe heet de moeder van Jommeke?" bijvoorbeeld.

Link naar reactie
Maar ik betwijfel dat Amoras dezelfde (financiële) impact zou hebben gehad als de personages niet Suske en Wiske waren geweest.

Natuurlijk zou dat niet dezelfde inpact gehad hebben. Het zou zelfs niet eens gepubliceerd zijn.

 

En een Jommeke verkoopt nog altijd goed genoeg in die zeer oubollige stijl maar ik neem nu Jommeke als voorbeeld en niet Suske en Wiske specifiek omdat de wereld van Jommeke wel gemakkelijker vertaald kan worden in het manga idioom.

 

Ten tijde van Morvan en Munuera heeft men Robbedoes effe omgeturnd tot manga door Ooshima. Maar dat experiment werkte niet omdat de stijlkenmerken van Robbedoes zich daar niet voor leenden.

Wat zou het nut zijn van een Jommeke-manga? Wat zou dat als meerwaarde bieden? Niets toch? Dus waarom zou je zoiets dan willen maken?

 

Morvan en Munuera's Robbedoes en Kwabbernoot was overigens een prima voorbeeld van zo'n Franco-Belgische Manga mix.

Link naar reactie

Natuurlijk zou dat niet dezelfde inpact gehad hebben. Het zou zelfs niet eens gepubliceerd zijn.

 

Wat zou het nut zijn van een Jommeke-manga? Wat zou dat als meerwaarde bieden? Niets toch? Dus waarom zou je zoiets dan willen maken?

 

Morvan en Munuera's Robbedoes en Kwabbernoot was overigens een prima voorbeeld van zo'n Franco-Belgische Manga mix.

 

De meerwaarde is een gekend gegeven dat m.i. past in een idioom dat veel jongeren aanspreekt.

Het hoeft ook niet per sé Jommeke te zijn, maar een moderne kinderstrip met hetzelfde gegeven als Jommeke kan m.i. werken in mangavorm.

 

(M+M's kruisbestuiving was dan ook een grote flop)

 

Maar waarom lukt het Ankama wél om zijn Dofus en Wakfu succesvol als in het manga idioom te vertalen? Omdat ze van in het begin hun wereld en gegeven in dat idioom (manga/anime/games) hebben geschapen en niet aan kruisbestuiving wilden doen.

Er is nu een Franse uitgeverij die 2 nieuwe kinderstripreeksen (eentje voor jongens en eentje voor meisjes) in de 2 idiomen uitbrengt: westers en Japans. Ben daar wel es benieuwd in.

Link naar reactie
Gast Kontiki

Je negeert wel de zeer lastige situatie bij Ankama waarbij veel reeksen zijn stopgezet. In 2013 kwam het tot een herstructurering.

 

 

En die parlementaire vraag kadert in een groter geheel. Leuke lectuur, het is nogal een lap tekst.

Link naar reactie
  • 1 month later...

Ik wil heel graag een echte Vlaamse manga voor kinderen maken, maar ik weet dat een Vlaamse uitgever dat niet zou durven. Ik blijf er echt bij dat een gegeven als Jommeke perfect in manga-vorm kan bestaan en dat je dit aan de Vlaamse jeugd kan verkopen.

Mocht het idee zijn van een korte spin-off reeks in manga vorm (zoals Amoras een andere stijl heeft dan Sus&Wis) zou ik dat nog ok kunnen vinden.

Maar voor het overige zou ik daar gewoon afblijven. Jommeke doet het goed sinds al die jaren. Waarom dat gaan mangaseren?

 

Vlaamse manga? Manga is in zwart/wit, en daar zullen de jonge Vlaamse lezers alleen al op afknappen.

Mijn dochters laten mijn eerste Kiekeboes ook links liggen (gelukkig maar met die eerste drukken :-p).

Link naar reactie

Kindjes,

 

Groei eens op :e006:  :e006:

Doe zoals ik al een paar jaar doe, en koop de niet vertaalde delen in het frans, heeeel goedkoop omdat ze niet meer "hip" zijn, ze zijn immers al een paar jaar oud,

Of, ik besef dat dit soms moeilijk blijkt, probeer de franse taal machtig te worden. Jullie geloven niet wat ik al een prachtige , onvertaalde reeksen , ik heb kunnen opsnorren voor een prikje, zoals onze bovenburen zeggen.

De laatste schat die ik voor een prikje geleverd kreeg was "Les 30 Deniers" (de 30 zilverlingen), van de makers van "De Verborgen Geschiedenis".

Prachtig gevonden en heeeeel goed getekend. Jammer dat een vertaling er op dit ogenblik er niet in zit wegens geen spectaculaire resultaten in Frankrijk.

Ik heb overigens nog altijd de vertaling liggen van deel 4 van "Rails".

Moest er zich een uitgever geroepen voelen.

 

Methusalem

Link naar reactie

Ik heb nooit de grap ingezien van de spreekwoordelijke strips in de open haard. De daad bij het stoutmoedige woord voegen vind ik dan. Bewijzen met foto's.

 

Open haard, al die inkt en lijm in stripboeken is slecht voor het milieu en de schoorsteen. Beter kun je die boekjes, zoals een ilustere reper al een opmerkte, opknippen voor de kattenbak !

Link naar reactie

Strips verbranden terwijl de arme kindjes in Darfour honger lijden, schande!

 

Waarmee ik bedoel: geef ze dan gewoon weg, kan je er nog iemand gelukkig mee maken. Ik zie al de traantjes in de ogen van dat kleine jongentje dat voor de eerste keer geen nieuwe zelfgebreide pull krijgt van de kerstman, maar een paar heuse stripalbums die normaal te duur zijn voor de financieel noodlijdende ouders. Dat zorgt vast voor een warmer gevoel dan het haardvuur.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...