Ga naar inhoud

Recensie - Wortels #1 “Vrienden & Buren”


Recommended Posts

Lef

 

Een vrouw van middelbare leeftijd vroeg me onlangs “hoeveel haar zoon zou verdienen als stripmaker?” Los van het feit dat het kereltje twaalf jaar was en nog een lange weg vol, hopelijk kunst barende, oefening voor de boeg had is het antwoord op die vraag: “Waarschijnlijk nougatbollen, Mevrouw.” Het lijkt erop dat meer en meer strips (en andere cultuurdragers) gemaakt worden om geld aan te verdienen. Daar is niets mis mee, maar het zorgt wel voor een golf aan strips die voor de middenmoot gaan. Brave strips, saaie en onavontuurlijke strips…

 

Gelukkig valt er af en toe iets als “Wortels” uit de lucht. Dit boekje van Willie Darktrousers is eerder een prentenboek dan een strip. Het boek bestaat uit paginavullende tekeningen, nergens een hokje of een strook te bespeuren. Aangezien die prenten echter op sequentiële wijze een verhaal lijken te vormen kunnen stripwinkeliers het gelukkig zonder problemen inslaan.

 

Ik gebruik de term “verhaal” in de meest losse betekenis van het woord. “Wortels” is geen historie met begin, midden en einde. Eerder is dit boek een associatieve stroom aan beelden die zich in uw, al dan niet zieke, geest tot een koortsdroom zullen versmelten.

 

De hoofdrolspelers in deze LSD-trip zijn groenten met een kostuum aan. Een pak, met das en alles. Elke prent beeldt een scène uit die gaat van absurd tot provinciaal, van pervers naar melancholisch en van grappig naar onbegrijpelijk.. Darktrousers slaagt er echter in om elke afbeelding onderliggende spanning en emotie mee te geven. Bij mij riepen de prenten beelden op van het Vlaamsche achterland, van suburbia en de beklemmende sfeer die daar soms kan hangen, beelden van gezinnen die niet meer met elkaar praten of erger. Dat ik hierbij aan een Vlaamsch achterland denk bewijst ook de universaliteit van dit boek. Ik vermoed in Darktrousers immers een Nederlander. Misschien zie ik wegens een onherroepelijk beschadigde geest gewoonweg teveel in dit boek. Dat kan ook natuurlijk. Misschien zijn sommige prenten simpelweg een neushoornkever op een driewieler.

 

Dan nog is dit boek de aanschaf waard omdat de prenten op zich prachtig uitgewerkt zijn. Zwart en wit, een trillerige lijn en hier en daar wat arceringen: meer heeft Darktrousers niet nodig om Lynch, Burton en Cronenberg te evoceren.

 

Voor wie open staat voor het experiment is “Wortels” een prachtig werk. Bij voorkeur ’s nachts te consumeren. Niet gebruiken in combinatie met champi’s of andere geestverruimende middelen. De auteur is niet verantwoordelijk voor gebeurlijke psychoses en/of angstaanvallen.

 

Wortels #1 “Vrienden & Buren”

Willie Darktrousers

Uitgeverij Heksenhamer

 

Prenten en de cover op mijn blog:

http://petermoerenhout.be/2015/07/05/recensie-wortels-1-vrienden-buren

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...