Ga naar inhoud

Jeugdsentiment Mag Niet Gedateerd Genoemd Worden. (Split Van Actieplan Voor De Vlaamse Strip / Stripcanon )


Recommended Posts

Volledig mee eens (en dat heeft Sven Gatz volgens mij ook aangegeven in zijn antwoord). Canon en toppop worden hier gewoon als hetzelfde aanzien terwijl het een keuze voor een van de twee moet zijn. Een canon kan plezant zijn  om eens te maken (en mag/moet jeugdsentiment bevatten, geen nood om daar zo denigrerend als Yncke over te doen) maar zal de huidige auteurs geen zier vooruit helpen op de internationale markt (wat hen dan wel kan helpen, is maar de vraag - waarom komen er de laatste tijd zoveel Italianen en Spanjaarden aan de bak terwijl wij - vind ik toch - minstens even goede tekenaars hebben? Het is niet dat er daar een minister een canon of een toppop heeft opgesteld om pakweg een Bono, Lafebre, Oriol, Porcel, José Homs, ... te lanceren)

Ten eerste is 'gedateerd jeugdsentiment' niet denigrerend, maar gewoon een feit. Als een auteur vandaag de dag met zoiets als een Zilverpijl bij een grote uitgeverij komt aankloppen, dan mag ie demi tour maken. De tijden zijn veranderd.

 

Ten tweede zou ik graag mezelf even quoten:

Of een stripcanon de goede weg is, daar ben ik niet zo zeker van. De Nederlandstalige literaire canon is waarschijnlijk een mooi overzicht van de Nederlandstalige literatuur (ik weet het niet, ik ben daar niet mee bezig), maar iemand die je België wilt laten ontdekken duw je ook geen geschiedenisboek in de handen, die geef je een toeristische gids.

En dat is toch 't onderwerp van deze topic? Met welke strips wil je internationaal de boer op?
Link naar reactie

Ten eerste is 'gedateerd jeugdsentiment' niet denigrerend, maar gewoon een feit. Als een auteur vandaag de dag met zoiets als een Zilverpijl bij een grote uitgeverij komt aankloppen, dan mag ie demi tour maken. De tijden zijn veranderd.

 

Ten tweede zou ik graag mezelf even quoten:

En dat is toch 't onderwerp van deze topic? Met welke strips wil je internationaal de boer op?

Hmm, de titel van deze topic is Actieplan voor de Vlaamse strip/stripcanon en de NVA-politicus heeft zelf het recente canon van de literatuur aangehaald als voorbeeld. Ik zeg gewoon dat er duidelijkheid moet zijn over wat er gevraagd wordt. Voor jou is het duidelijk een toppop, voor anderen in deze thread is het nog steeds een canon. Dus twee threads maken, eentje over een stripcanon die losstaat van de internationalisering en eentje over hoe je de hedendaagse Vlaamse auteurs aan de bak krijgt in het buitenland

 

En ja, hoor, ik kleef aan het woordje "gedateerd" wel degelijk een negatieve connotatie, alsof diegenen die dat nog goed vinden, debiele oude zakken zijn. Over Zilverpijl kunnen we nog discussiëren, maar de houding van een uitgeverij kan toch verschrikkelijk bizar zijn. Als een nieuwe auteur met een dergelijk verhaal aankomt kan hij "demi tour" maken, maar intussen wel vrolijk ander "gedateerd jeugdsentiment" volop in integrales gieten....

Link naar reactie

En ja, hoor, ik kleef aan het woordje "gedateerd" wel degelijk een negatieve connotatie, alsof diegenen die dat nog goed vinden, debiele oude zakken zijn.

Sommige strips doorstaan de tand des tijds - Asterix, bijvoorbeeld - en sommige worden gedateerd jeugdsentiment. Dat je daar per se een negatieve connotatie aan wilt geven, ik kan je niet tegenhouden, maar het is wel *jouw* interpretatie, niet de mijne.

 

Over Zilverpijl kunnen we nog discussiëren, maar de houding van een uitgeverij kan toch verschrikkelijk bizar zijn. Als een nieuwe auteur met een dergelijk verhaal aankomt kan hij "demi tour" maken, maar intussen wel vrolijk ander "gedateerd jeugdsentiment" volop in integrales gieten....

Da's toch logisch? Je kunt bijna per definitie geen *nieuw* jeugdsentiment maken. Maar je kunt wel jeugdsentiment ten gelde maken.
Link naar reactie

Zonder een semantische discussie te willen starten, met de term gedateerd geef je natuurlijk wel een negatief waardeoordeel. Gedateerd betekent gewoon verouderd net zoals de perzische tapijtjes op de tafel van je oud-tante of de wijze waarop ze de andijvie stukkookt zoals ze dat in 1955 reeds deed.  Dat je nu gaat zeggen dat dat dan aan de interpretatie ligt van een ander, tja.

 

Jeugdsentiment hoeft niet slecht te zijn, denk eens aan al die retro brillen of jaren 70 meubels en lampen die helemaal in zijn........

Link naar reactie

Zonder een semantische discussie te willen starten, met de term gedateerd geef je natuurlijk wel een negatief waardeoordeel. Gedateerd betekent gewoon verouderd [...] .  Dat je nu gaat zeggen dat dat dan aan de interpretatie ligt van een ander, tja.

Fine. Welk woord mag ik dan wel gebruiken, als 't niet 'gedateerd' en ook niet 'verouderd' mag zijn? *rolls eyes*
Link naar reactie

Zonder een semantische discussie te willen starten, met de term gedateerd geef je natuurlijk wel een negatief waardeoordeel. Gedateerd betekent gewoon verouderd net zoals de perzische tapijtjes op de tafel van je oud-tante of de wijze waarop ze de andijvie stukkookt zoals ze dat in 1955 reeds deed.  Dat je nu gaat zeggen dat dat dan aan de interpretatie ligt van een ander, tja.

 

Jeugdsentiment hoeft niet slecht te zijn, denk eens aan al die retro brillen of jaren 70 meubels en lampen die helemaal in zijn........

Volledig mee eens. Ik kan me niet direct een zin voorstellen waarin het woordje "gedateerd" met een positieve betekenis wordt gebruikt (tenzij misschien "Mijn baas heeft zonet mijn verbeterd contract gedateerd en gehandtekend." :e005: )

Link naar reactie

Net zoals ik jouw opmerking niet denigrerend mag noemen. Pot-ketel-splinter-balk. *zucht*

Nee. Jij bent diegene die mij ervan beschuldigde er denigrerend over te doen, waarop ik mij verdedigde dat dat jouw interpretaties is en niet wat ik wou zeggen.

 

Maar foert, ik kan toch niet wel doen, dus ik ga 't gewoon voor mijn eigen gemak blijven omschrijven als 'gedateerd jeugdsentiment' in tegenstelling tot strips die misschien ook jeugdsentiment zijn, maar wel perfect de tand des tijds doorstaan hebben. Het is nu eenmaal een relevant onderscheid in een discussie als deze.

Link naar reactie

Nee. Jij bent diegene die mij ervan beschuldigde er denigrerend over te doen, waarop ik mij verdedigde dat dat jouw interpretaties is en niet wat ik wou zeggen.

 

Maar foert, ik kan toch niet wel doen, dus ik ga 't gewoon voor mijn eigen gemak blijven omschrijven als 'gedateerd jeugdsentiment' in tegenstelling tot strips die misschien ook jeugdsentiment zijn, maar wel perfect de tand des tijds doorstaan hebben. Het is nu eenmaal een relevant onderscheid in een discussie als deze.

Nu geef je gewoon toe dat het een negatieve opmerking was. Maar soit. (splits nu toch maar deze topic in twee en verwijder in een beweging ook onze oeverloze discussie  :e011:  )

Link naar reactie

Nu geef je gewoon toe dat het een negatieve opmerking was. Maar soit. (splits nu toch maar deze topic in twee en verwijder in een beweging ook onze oeverloze discussie  :e011:  )

(ik weet weer waarom ik me had voorgenomen om me nooit meer te mengen in discussies op dit forum :e005: )

Link naar reactie

Maar! Gedateerde stuff kan ook 'klassiek' zijn. Ben het eerste seizoen van The X-Files aan het bekijken. Dat is ontegensprekelijk gedateerd, iemand die met cgi opgegroeid is gaat dat een doorsnee B-reeks noemen.

 

Het is echter nog best te bekijken met de geschiedenis van TV-reeksen in het achterhoofd.

 

Het hoort dus ontegensprekelijk thuis in de Canon van Televisieseries.

 

Net zoals Star Trek. Heb die ook bekeken, is soms lachwekkend, maar klassiek!

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

 Ach, sommigen maken nu eenmaal zaken die een houdbaarheidsdatum van hooguit een decennium hebben. Sommigen maken zelfs complete rommel, zelfs voordat ze nog maar een lijn op een blad papier hebben gezet.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Vreemd dat ze die Studio 100 trash nog niet vernoemd hebben. Daarmee zal dit apenlandje echt wel opvallen op grafisch/literair en wat nog allemaal vlak, zo tussen de Porcels, Tardi's, Munuera's enz...

Kunnen ze geen commissie aanstellen om eerst eens uit te maken of het nou een "toppop" of "canon" moet zijn?

Link naar reactie

Over Zilverpijl kunnen we nog discussiëren, maar de houding van een uitgeverij kan toch verschrikkelijk bizar zijn. Als een nieuwe auteur met een dergelijk verhaal aankomt kan hij "demi tour" maken, maar intussen wel vrolijk ander "gedateerd jeugdsentiment" volop in integrales gieten....

 

Daar is een simpele reden voor, een nieuwe auteur moet nog betaald worden voor z'n werk maar voor oud werk is er al betaald 'in den tijd' en dan kun je die nu gebundeld uitgeven in een kleine oplage aan een redelijke prijs.

 

Bijvoorbeeld, Zilverpijl had een oplage van 300 stuks, de bundeling van de Ballonvaarder slechts 100 stuks, dat kun je enkel doen met oud werk.

Link naar reactie
  • 5 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...